Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kelan pääjohtaja Lasse Lehtonen on huolestunut senioreiden pääsystä lääkäriin

Vierailija
25.06.2025 |

Palvelutehtävän sijaan terveyskeskuksiin on kehitetty palvelunestomuuri, joka minua huolestuttaa erityisesti senioreiden kohdalla, Lehtonen jyrähtää.(IS)

Jaan huolen. 

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011319344.html

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä oisin enemmän huolissani niistä nuorista, jotka ei saa apua mielenterveysongelmiinsa.

Miksi, heillehän apua tarjoaa samantien 3-4 eri tahoa, riittää, että soittaa tai chattailee tai menee paikalle, kun järjestön toimitat on auki.

Vierailija
22/42 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä tuosta muurista. Aina kun terveyskeskukseen soittaa, hoitaja juttelee (tai sanoo juttelevansa) lääkärin kanssa, soittaa kohta takaisin ja torppaa lääkärille pääsyn kokonaan. On ihan sama millainen vaiva on kyseessä. Ohje on, jos pahenee niin päivystykseen. 

Tämä sama on nyt kaikissa terveyspalveluissa. Lääkäriin ei pääse ja hoitaja kertoo hänelle oireet, joiden perusteella tulee resepti. Se voi olla mihin tahansa vaivaan, joten minun silmätulehdukseeni pitäisi auttaa peräpukamavoiteen.

Mutta se on näppärää, että 3 vrk sairauslomaa saa ihan vain kertomalla oireet, ketään ei kiinnosta, oletko sairas. Tai no työnantajaa kiinnostaa, mutta tuo "maksulappu" on todella helppo saada terveenä.

Puhutaan tiimeistä, jotka hoitavat, mutta jo nyt tunnustetaan, että tarkoitus ei ole hoitaa, tarkoitus on estää pääsy lääkäriin. Oikeasti sairaat menevät yksityiselle, vaikka nimenomaan yksityisen puolen piti tulla soteuudistuksessa tarpeettomaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen voisi ottaa vähän vastuuta omasta terveydestään. Suosittelen esimerkiksi tupakoinnin lopettamista, päihteiden käytön lopettamista (alkoholi, huumeet), terveellistä ruokavaliota, liikunnan harrastamista ja positiivista elämänasennetta. Laitoksessa asuvien vanhusten kohdalla pitää pidättäytyä muusta kuin palliatiivisesta hoidosta. Näillä keinoilla sairaudet ja tapaturmat vähenevät varmaan puoleen ja soten kustannuskriisi on selätetty. T: Lääkäri

Vierailija
24/42 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen voisi ottaa vähän vastuuta omasta terveydestään. Suosittelen esimerkiksi tupakoinnin lopettamista, päihteiden käytön lopettamista (alkoholi, huumeet), terveellistä ruokavaliota, liikunnan harrastamista ja positiivista elämänasennetta. Laitoksessa asuvien vanhusten kohdalla pitää pidättäytyä muusta kuin palliatiivisesta hoidosta. Näillä keinoilla sairaudet ja tapaturmat vähenevät varmaan puoleen ja soten kustannuskriisi on selätetty. T: Lääkäri

Voisimme myös kieltää abortit ja sukupuolenkorjaukset, ne ovat aika kalliita yhteiskunnalle suhteessa hyötyyn.

Vierailija
25/42 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kallista on se, että sama asiakas yrittää 5-10 kertaa eri kanavia saada asiansa hoidetuksi ja joka kerta pääsy lääkärille torpataan. Silti ne ovat kaikki yhteiskunnalle maksullisia palveluja, oli se sitten soitto hoitajalle, digitesti ja siitä seurannut yhteydenotto, yritys käyntiasiointiin tai käynti päivystykseen. Joka kerta siellä ihminen tavalla tai toisella torppaa hoitoonpääsyn ja syntyy maksullisia suoritteita. Jotenkin tuntuu, että viiden kiellon sijaan olisi halvempaa sallia yksi käynti, sydänfilmi ja hoitoonpääsy.

Vierailija
26/42 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoat asiat, mikä Lasse Lehtosta huolettaa on Lasse Lehtosen oma lompakko ja että Lasse Lehtosen oma perce on turvattu. Mistään muusta Lasse Lehtonen oaskat nakkaa.

Vierailija
27/42 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä oisin enemmän huolissani niistä nuorista, jotka ei saa apua mielenterveysongelmiinsa.

Mä olen eniten huolisssni siitä, että tämä maa eristää ihmiset. Missä on yhteisöllisyys?

Joku hemmetin tehokkuusajattelu ne pennut mielenterveyspotilaiksi vie.

Tai en mä tiedä, että mitä tehokasta on siinä, että tuottavaa työtä ei arvosteta, vaan kaikkien pitäis olla akateemisia😩. Ei tartte!

Ja unohtaa vanhukset.

Vierailija
28/42 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työterveyttä mainostetaan liikaa koska se ei kata kaikilla kaikkia sairastumisia. Toki joillakin on erittäin hyviä sopimuksia muttei kaikilla.

Kaikilla ei edes ole yksityisellä minkäänlaista työterveyshuoltoa vaan se työterveys on oma terkkari. Työterveyshuolto on toki lakisääteinen, mutta pakko ei ole järjestää mitään muuta kuin se ennaltaehkäisevä työterveyshuolto joka siis meinaa niitä työstä mahdollisesti aiheutuvia vaivoja ja niiden estämistä ja vähentämistä.

Ja sitten kun vielä työsuhteet on silppua ja pätkää niin ei todellakaan ole myöskään ikinä mitään "työhöntulo"-terveystarkastusta puhumattakaan siitä, että pääsisi johonkin terveystarkastukseen vaikka edes 5 vuoden välein.

Vierailija
29/42 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisimme myös kieltää abortit ja sukupuolenkorjaukset, ne ovat aika kalliita yhteiskunnalle suhteessa hyötyyn.

Sukupuoleen ei pitäisi kajota.

Nythän niitä korjaillaan jo takaisin, kun en mä sittenkään olis halunnut vaihtaa toiseks.

Abortti on ihan suotava. Naisen keho.

Vierailija
30/42 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kallista on se, että sama asiakas yrittää 5-10 kertaa eri kanavia saada asiansa hoidetuksi ja joka kerta pääsy lääkärille torpataan. Silti ne ovat kaikki yhteiskunnalle maksullisia palveluja, oli se sitten soitto hoitajalle, digitesti ja siitä seurannut yhteydenotto, yritys käyntiasiointiin tai käynti päivystykseen. Joka kerta siellä ihminen tavalla tai toisella torppaa hoitoonpääsyn ja syntyy maksullisia suoritteita. Jotenkin tuntuu, että viiden kiellon sijaan olisi halvempaa sallia yksi käynti, sydänfilmi ja hoitoonpääsy.

Lääkäriin pääseminen on nykyisin vastaavanlaisen temppuradan takana kuin töihin pääsy. 

Vierailija
31/42 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenterveysongalmat ovat yli 95 prosenttisesti itse omassa päässä kehiteltyjä 'ongelmia', eivät siis mitään oikeita sairauksia. Toki hullujakin on, mutta ei niin paljon kun on mielenterveysongalmaisia.

Taidat olla kokemusasiantuntija.

Monet sairaudet vaikuttaa mieleen ja mieli sairauksiin. Ei ole mitään ihmistä jossa aivot ja muu keho on erikseen. Jokainen voi sairastua tai oireilla myös henkisesti. Se ei ole mitään keksittyä vaan aito asia, vaikka et näe murtunutta jalkaa. 

Vierailija
32/42 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainakin viisaampia tämä juttelee mitä edeltäjänsä.

Vierailija
33/42 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa hoitoonpääsy takkuaa todella pahasti, kaikilla ei ole sitä työterveyttä - niilläkään jotka käyvät töissä, hoitomaksut kalliita, lääkkeet kalliita omavastuineen ja Kela poistelee niistä lääkkeitä koko ajan,

Muualla Euroopassa asiat on erittäin toisin. Miten Suomi voi EU-maana toimia näin?!

Työterveyshuollon voisi opettaa työturvallisuutta ja ammattisairauksia lukuunottamatta. Nyt ylläpidetään kolmea rinnakkaista järjestelmää (julkinen, työterveyshuolto ja yksityinen) ja suht terveisiin töissäkäyviin ihmisiin kohdistetaan suhteettoman paljon resursseja. 

Vierailija
34/42 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä tuosta muurista. Aina kun terveyskeskukseen soittaa, hoitaja juttelee (tai sanoo juttelevansa) lääkärin kanssa, soittaa kohta takaisin ja torppaa lääkärille pääsyn kokonaan. On ihan sama millainen vaiva on kyseessä. Ohje on, jos pahenee niin päivystykseen. 

Vähän siltä vaikuttaa että on lainvastainen menettely, siinä pitäisi olla potilaan suostumus ennen kuin hoitaja voisi tehdä diagnoosia tai edes konsultoida lääkäriä, pelkästään sillä ei voi tulla että soittaa terveyskeskukseen varatakseen lääkärikäynnin. Aika karsea, miksi kukaan ylempi taho ei ole puuttunut. 

Vierailija
35/42 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En laittaisi aborttia ja sukupuolen korjausta samalle viivalle. 

Vierailija
36/42 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenterveyden palveluihin ja hoitoon pitäisi laittaa paljon enemmän resursseja, ihan jokaisen ikäryhmän kohdalla. Tässä maassa kuitenkin lähes joka toisella on jonkin sortin mt-ongelmia, ja sehän näkyy jo katukuvassakin. Kadulla näkee yhä enemmän ihmisiä, joiden pitäisi olla ehdottomasti hoidossa - ihmiset saattavat olla ihan sekaisin, eikä se ole heidän vikansa. Mielenterveyden ongelmiin panostaminen ja ongelmiin puuttuminen jo varhaisessa vaiheessa auttaisi myös pitkässä juoksussa, ja kun ihmisiä autettaisiin jo heti varhaisessa vaiheessa, heistä voisi parhaillaan tulla työkykyisiä. Vaikka täällä pääsisikin hoitoon, se "hoito" on yleensä ihan luokatonta (kokemusta on). 

Vierailija
37/42 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

taitaa haluta että kansalaiset maksaa itse hoitonsa ja lääkärikäynnit jos oikein ymmärsin , vakuutukset ja yksityiset

No et ymmärtänyt. On huolissaan ihan syystäkin, eikä tuo koske pelkästään vanhuksia. Terveydenhuollon järjestelmä on kankea, hidas ja huono. Itse vakavasti sairaana olen joutunut useamman kerran päivystysavun kautta kehotuksen jäädä kotiin seuraamaan tilannetta ja sitten kun onkin ollut jo ambulanssilla kiire sairaalaan, on lääkäri ihmetellyt miksi en ole hakeutunut hoitoon jo aiemmin. Asiakkaita hyppyytetään luukulta toiselle, kukaan ei ota vastuuta mistään, hoitoonpääsy hidastuu ja aivan helvetin monta ylimääräistä ihmistä häsäämässä saman potilaan äärellä. Omalääkäri ja omahoitajajärjestelmät käyttöön ja nopeasti. Olisi myös taloudellisesti kaikille osapuolille tehokkainta hoitoa.

Vierailija
38/42 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavaa, että entinen pääjohtaja jäi ELÄKKEELLE ja tilalle valittiin ELÄKEIKÄINEN, joka on yllättäen kiinnostunut ELÄKELÄISTEN hoitoon pääsystä. Koska onhan hän itse pian asiakkaana terveyspalveluissa. 

Vierailija
39/42 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työterveyttä mainostetaan liikaa koska se ei kata kaikilla kaikkia sairastumisia. Toki joillakin on erittäin hyviä sopimuksia muttei kaikilla.

Joillakin palvelualoilla ei ole työterveyttä olemassakaa.Ainoastaan jos sairaus on työperäinen,voit ehkä päästä sinne.Mitään muuta ei ole.Erikoista epäoikeudenmukaisuutta.

Vierailija
40/42 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla ei edes ole yksityisellä minkäänlaista työterveyshuoltoa vaan se työterveys on oma terkkari. Työterveyshuolto on toki lakisääteinen, mutta pakko ei ole järjestää mitään muuta kuin se ennaltaehkäisevä työterveyshuolto joka siis meinaa niitä työstä mahdollisesti aiheutuvia vaivoja ja niiden estämistä ja vähentämistä.

Ja sitten kun vielä työsuhteet on silppua ja pätkää niin ei todellakaan ole myöskään ikinä mitään "työhöntulo"-terveystarkastusta puhumattakaan siitä, että pääsisi johonkin terveystarkastukseen vaikka edes 5 vuoden välein.

Itsellä ei ollut yhtään terveystarkastustakaan ,vaikka olin yli 30 vuotta töissä.Näköjään pystyy kiertämään "lakisääteisen" eikä kukaan kysele perään.