Hellevihaajat, vinkkinne miten nauttia sadekesästä joka on kuin syksy?
Minä rakastan kesän hellettä ja lämpöä. Ylipäätään on ihanaa kun vuodenajat erottuvat toisistaan. Minulle 9kk vuodesta kylmää ja märkää on sietämätöntä. Jakakaa vinkkinne kuinka nauttia kesälomalla tästä syksyisestä säästä?
Ei voi edes mennä rannalle, merivesi on +14 ja ulkoilma +13 ja sadetta. Mitä tässä pitäisi tehdä, istua sisällä katsomassa telkkaria vai? Varmaan tulee joku kiva kesäuusinta. Tää sää pilaa loman totaalisesti.
Kommentit (351)
Kiva kesäloma. Pari päivää satanut yhtäsoittoa. Aamulla avasin verhot, vettä tulee kuin... sieltä. Tänäänkään ei tarvitse lähteä ulos. Masentaa.
Ei tässä ole mitään syksyyn viittaavaa. Kyllä kesällä sataa, voit sen vaikka säätilastoista varmistaa: kesä- ja heinäkuu ovat yleensä sateisempia kuin syys-lokakuu vaikka syyssateista jotkut laulavatkin.
Ulos pitää vaan mennä, eikä pelätä märkyyttä. Kesäsade on kevyttä.
Vierailija kirjoitti:
Kunnon varusteissa luontoon niin ettei tule kylmä. Vihreää, vehreää, kosteaa, kaunista. Vesi on elämän eliksiiri, suhtaudu siihen positiivisesti. Muuta ajattelutapaasi. Mene saunasta uimaan.
Ei huvita pilkkihaalareissa liikkua metsässä ympäri vuotta.
Pakko päästä lomilla jonnekkin missä on oikea kesä.
Sitä on tullut tehtyä aika lailla mitä muutenkin kesällä. Ollaan käyty Linnanmäellä, uimassa, leikkipuistoissa, metsäretkillä, pyöräilemässä, museoissa, leikitty vesisotaa jne. Hoidettu puutarhaa, leivottu, siivottu... Puutarha on ensimmäistä kertaa kunnolla vehreä, kun on satanut kunnolla.
Homo pentu jankuttaa taas aamusta iltaan.
Monesko jankutus tänään kusipäällä menossa?
Vierailija kirjoitti:
Eikö teillä ole lapsia, on niin ihanan kuuloisia mahdollisuuksia tehdä kaikkea mistä itse nauttii. Mun on pakko viedä lapset ulos säällä kuin säällä tai ne hyppii seinille. Tai sisäleikkipaikkaan. Ei paljoa pysty neulomaan, nauttimaan takkatulesta teetä siemaillen, käymään rauhassa kahviloissa, saati lukemaan. Rakastan lapsia, mutta kyllä tässä jo odottaa ruuhkavuosien ohi menoa. Sitten kulutan aikaani näiden hyvien vinkkien mukaan (kaivan vanhan ketjun esille).
Minulla on lapsia mutta ei se ole vaikuttanut juurikaan kesän viettoon. Ulkoillaan joka päivä pari tuntia. Sateella on se hyvä puoli, ettei tarvitse rasvata koko aikaa. Ja lapsista on hurjan hauskaa leikkiä vesileikkejä.
Viileämmillä keleillä on myös mukava leipoa. Lapset myös tykkäävät lähteä kahviloihin tai heille sopiviin museoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähde sieneen ja nauti siitä, ettei puutarhaa tarvitse kastella.
En varmasti lähde. Vihaan sieniä. En syö niitä ikinä.
Harmi. Se on mukavaa hommaa, ja nyt saattaa tulla erinomainen sienisyksy. Sienirihmastot rakastavat sateisia alkuksesiä ja alkavat valmistella itiöemien tekoa syksyksi.
Juhannuksena löytyi Helsingistä jo ensimmäiset kanttarellit. Sienestys on ihanaa puuhaa, kun voi vain vaellella metsässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä päin Suomea te asutte, joilla on ollut vain n. 13 astetta ja sadetta koko alkukesän ?
Helsingissä.
Itsekin asun Helsingissä ja ainakaan täällä pohjois-Helsingin puolella on ollut kauniita kesäpäiviä. On grillattu, syöty terassilla, käyty uimassa, Lintsillä yms. Juhannuksenakin oli upea sää. Toki välillä on ollut sateisempia päiviä mutta vain parina päivänä on satanut aamusta iltaan.
Sadekesä ei ole kuin syksy, sillä syksyllä on kylmää ja ilmassa on pimeys, kuolema ja sienet.
Mutta sisätiloissa on kiva nauttia sateen ropinasta, pitää ikkunaa auki, katsella ulos, ja kyllähän sateen välissä voi käydä ulkoilemassakin. Ei siinä ole mitään sen kummempaa kuin keväässäkään, joka on aina viileä. Tärkeää on huolehtia syömisistään ja liikkumisistaan siinä missä ihan jokaisena vuodenaikana, jotta olo on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
No se nyt on itsestäänselvyys, että kesäisemmillä keleillä on enemmän ihmisiä liikenteessä. Mutta kokemukseni mukaan en ole ainoa, joka ulkoilee huonommillakin säillä - ja mitä vähemmän väkeä tulee vastaan luontopoluilla, sitä parempi tietysti!
Ulkoilen minäkin lähes säällä kuin säällä, mutta en minä tästä viileästä sadekelistä tykkää. Vastaantulijat on lenkkeilijöitä tai koiranulkoiluttajia. Muutama lapsi pyöräilee futis repussaan. Aurinkoisena päivänä ulkona on ihmisiä, jotka on siellä selvästi vain huvikseen, lompsii ja juttelee. Istuu penkeillä. Tätä ei näe näillä keleillä.
En ole hellevihaaja, vaan rakastan hellettä. Sää on kuitenkin asia, jolle ei vaan voi mitään, niin pitää sopeuttaa omat odotukset. Olen tällä lomalla toistaiseksi lukenut kaksi kirjaa, käynyt luontopolulla, ulkoliikuntasalilla, maauimalassa, uinut kerran meressä (pikainen pyrähdys), järjestänyt kaappeja, käynyt museossa. Olen ollut vuokramökillä ja tehnyt pari täsmäiskua pariin kesäkaupunkiin. Olo on ollut aktiivinen ja jaksava, lomasta mennyt vasta viikko.
Loma on kuitenkin aina lomaa. Ensi kesänä lähden silti Välimerelle takuuvarman lämmön perään. Tämä kesä nyt näin.
Tämä palstatodellisuus aina yllättää. Oikeassa elämässä tunnen vain yhden ihmisen, joka on sitä mieltä että tällainen on hyvä kesä. Kaikki muut harmittelee ja joutuu muuttamaan suunnitelmiaan.
Vierailija kirjoitti:
Eikö teillä ole lapsia, on niin ihanan kuuloisia mahdollisuuksia tehdä kaikkea mistä itse nauttii. Mun on pakko viedä lapset ulos säällä kuin säällä tai ne hyppii seinille. Tai sisäleikkipaikkaan. Ei paljoa pysty neulomaan, nauttimaan takkatulesta teetä siemaillen, käymään rauhassa kahviloissa, saati lukemaan. Rakastan lapsia, mutta kyllä tässä jo odottaa ruuhkavuosien ohi menoa. Sitten kulutan aikaani näiden hyvien vinkkien mukaan (kaivan vanhan ketjun esille).
Monellakin on lapsia, mutta ei ne vie niitä ulos. Naapurin tramppa on seissyt tyhjänä koko kesän. Hyppäävät autoon ja huristavat vaatteista päätellen korkeintaan kauppakeskukseen. Edes ilmaisissa puistoruokailuissa ei käy sadepäivinä lapsia läheskään niin paljoa kuin kauniina päivinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä päin Suomea te asutte, joilla on ollut vain n. 13 astetta ja sadetta koko alkukesän ?
Helsingissä.
Itsekin asun Helsingissä ja ainakaan täällä pohjois-Helsingin puolella on ollut kauniita kesäpäiviä. On grillattu, syöty terassilla, käyty uimassa, Lintsillä yms. Juhannuksenakin oli upea sää. Toki välillä on ollut sateisempia päiviä mutta vain parina päivänä on satanut aamusta iltaan.
Grillaatte ja istutte terassilla sateella? Vai että teillä on joku kupla, missä ei sada? Kuka tykkään maksaa Lintsistä isot rahat ja istua märillä istuimilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laajentamalla mielenkiinnon kohteitaan muuhunkin kuin rannalla loikoiluun.
Se on niitä harvoja asioita, joita voi tehdä vain kesällä kun on lämmin. Kyllä minä voin kutoa sisällä villasukkia talvellakin. Kesään kuuluu uiminen ja ranta siinä missä talveen hiihto ja luistelu. Avovesiuinti on se, mitä kesässä odotan. - Ap
Eli uinti ja villasukkien kutominen. Edelleen suosittelen sitä mielenkiinnon kohteiden laajentamista. Tylsä on elämä, jos nuo neljä on ainoat vapaa-ajanviettotavat.
Minä haluan kesälomalla tehdä kesäisiä asioita ja nauttia ulkoilusta, luonnosta, puutarhatöistä ja näitä asioita kummasti haittaa kolea ja kostea lomasää. Kaikki ei katsos jaksaisi kököttää neljän seinän sisällä.
Miksi kukaan haluaisi kököttää neljän seinän sisällä vain siksi että on kolea ja kostea sää? Silloinhan on mahtavaa ulkoilla kun on raikas ja raitis sää. Pistät vain säähän sopivat varusteet ja mene ulos.
Sateisesta ja kylmästä kesästä nautitaan niin kuin syksystäkin.
Kunnolla päälle, vettä pitävät kengät, ehkä jopa pipo ja ulos. Ei se luonto ole mihinkään hävinnyt sieltä vesisateesta. Muistakaa että auringossa rannalla makaaminen on suora tie ihosyöpään.
"Miksi kukaan haluaisi kököttää neljän seinän sisällä vain siksi että on kolea ja kostea sää? Silloinhan on mahtavaa ulkoilla kun on raikas ja raitis sää. Pistät vain säähän sopivat varusteet ja mene ulos. "
Tämän voisi yhtä hyvin kääntää niin, että:
Helteenvihaajat, miksi piiloudutte auringolta ja lämmöltä? Silloinhan on ihanaa, kun lämpö rentouttaa ja mieli virkistyy. Muistat vaan aurinkorasvan, suojaavat vaatteet, päähineen ja juot vettä, ja lähdet ulos.