Mies on syönyt kohta kolme viikkoa päivittäin Buranaa hammassärkyyn
Ei suostu menemään hammaslääkäriin. Mitenköhän tuossa käy?
Kommentit (121)
Mies ei mene hammaslääkäriin, pikku juttu, naiset synnyttä, on aivan eri juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne buranat on pahoi vatsalle ja verenkierrolle, ne kirjaimellisesti tekee häiriöitä verenkiertoon, mulle hammaslääkäri itse sanoi noin ja suositteli parasetamolia jos jotain pitää ottaa. Tuo on kaikille tuttua, mutta kyllä sinne lääkäriin kipu ajaa ennemmin tai myöhemmin, on meinaa yhtä helvetttiä noi hammaskivut.
Mä olen aina käsittänyt että koska Burana on tulehduskipulääke niin se toimii paremmin hammassärkyyn ja että Parasetamol rasittaa maksaa jos sitä ottaa niin paljon että tehoaa särkyyn. Mulla auttaa vain Panacod kovaan särkyyn eikä sitä tarvitse ottaa niin paljon kuin pelkkää Panadolia.
Panacod reseptin saa nykyisin aika nihkeästi.
Vierailija kirjoitti:
Mies ei mene hammaslääkäriin, pikku juttu, naiset synnyttä, on aivan eri juttu.
Tämä on muuten jännä miten näitä aina verratasn toisiinsa. Olen hammaslääkärinä törmännyt naisiin jotka kertovat synnyttäneensä useamman kerran ilman kivun lievitystä mutta hammaslääkärin tuoliin eivät edes suostu istumaan ennen kuin puudutukset on esillä.
Itse juttelin oman raskauteni aikana gynen kanssa asiasta ja sielläkin kuulee vissiin samat jutut.
Miehelle terkkuja että mitä nopeammin hoitoon, sen helpommin homma hoituu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missään nimessä ei suositeltavaa, mutta mun 1940-luvulla syntyneet vanhemmat kertoi, ettei heillä lapsena/nuorena ollut pääsyä tai opiskelijana rahaa hammaslääkäriin, joten sitä vaan odoteltiin kunnes särky loppuu, jotain kamferitippoja tai mitä lie laittoivat sinne hampaaseen ettei satu niin paljon. Kuulemma lopulta aina särky loppui, ja joskus hammas irtosi, tai sitten tummunut hammas nypättiin pois kun lopulta oli varaa hammaslääkäriin vuosien päästä.
Muistan omasta 60-luvun lapsuudestani että vanhemmat puhalsivat kipeytyneeseen hampaaseeni kotikonstiksi tupakansavua.
Ahaa. Yleisempää hoitaa oli hoitaa kipeää korvaa puhaltamalla sinne tupakan savua. Arvelen sun ymmärtäneen tai muistavan väärin.
Aikuiset hoitivat kipeitä hampaitaan laittamalla niille oranssia hermopumpulia. Mitä tuo hermopumpuli oli, en yhtään tiedä, oli ärjyn makuista.
Varaa ajan pelkopotilaisiin erikoistuneelle hammaslääkärille ja saa esilääkityksen siellä.
Ei nyt muu auta.
Vierailija kirjoitti:
Pelkää hammaslääkäriä.
En haluaisi leskeytyä
Ap
Minä kävin juuri tänään hammaslääkärissä. Oli paha reikä, joka oli kipuillut jo viikkoja hammaslääkäriaikaa odotellessa, mutta poraaminen ei sattunut yhtään. Oli niin hyvä puudutus ja osaava lääkäri. Kerro tämä miehellesi.
Vierailija kirjoitti:
Voi saada antibiootin aluksi eli että ei edes tehdä mitään. Kun tulehdus ja kipu on lähtenyt ni puudutuskin puree ja hammasoperaatio ei satu. Näin olen lukenut.
Tää muuten vois olla hyvä porkkana jolla pääsee alkuun. Saiskohan antibiootin ilman että edes menee siihen tuolille?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ne buranat on pahoi vatsalle ja verenkierrolle, ne kirjaimellisesti tekee häiriöitä verenkiertoon, mulle hammaslääkäri itse sanoi noin ja suositteli parasetamolia jos jotain pitää ottaa. Tuo on kaikille tuttua, mutta kyllä sinne lääkäriin kipu ajaa ennemmin tai myöhemmin, on meinaa yhtä helvetttiä noi hammaskivut.
Panadol taas huono munuaisille. Valintoja, valintoja
Ja te onnettomat jälleen uskotte surkean trollin? Hän nauraa, kun te länkytätte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi saada antibiootin aluksi eli että ei edes tehdä mitään. Kun tulehdus ja kipu on lähtenyt ni puudutuskin puree ja hammasoperaatio ei satu. Näin olen lukenut.
Tää muuten vois olla hyvä porkkana jolla pääsee alkuun. Saiskohan antibiootin ilman että edes menee siihen tuolille?
Ap
Ei saa
Mitä helkkaria. Soitto heti aamulla kunnalliselle. Valitsee sen kipupotilaat numeron. Kertoo ongelmastaan ja parhaassa tapauksessa saa jo samana päivänä jonkun toisen peruutetun ajan. Ottaa puudutuksen siihen operaatioon. Hinta ehkä 100-200e, Suosittelen.
Vierailija kirjoitti:
Ja te onnettomat jälleen uskotte surkean trollin? Hän nauraa, kun te länkytätte.
Ei mulla kyllä ole mitään kiinnostusta trollata tällaisella. Aika outo aihe sellaiseen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei saa
Mutta voihan antibiootin saada jopa päivystyksestä, siis tavalliselta puolelta oireiden perusteella.
Täytyy kyllä sanoa että minulta menisi aika nopeasti mielenkiinto ihmiseen, joka PELKÄÄ normaalia terveydenhoitoa niin, että mieluummin leikkii terveydellään ja hengellään. Aikuinen ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä helkkaria. Soitto heti aamulla kunnalliselle. Valitsee sen kipupotilaat numeron. Kertoo ongelmastaan ja parhaassa tapauksessa saa jo samana päivänä jonkun toisen peruutetun ajan. Ottaa puudutuksen siihen operaatioon. Hinta ehkä 100-200e, Suosittelen.
Ei se mene. Kuten kerroin, vaikea hammaslääkäripelko.
Ap
Buranaa ei kannata syödä pitkään, kuten ei muitakaan särkylääkkeitä.
Olen pelkopotilas, pelkään kuollakseni hammaslääkäriä.
Mutta nykyään pelko otetaan hyvin huomioon, suosittelen esilääkitystä, se (ainakin minulta) vei isomman toimenpiteen ajaksi muistin.
Otetaan 1h ennen toimenpidettä, muistan lähinnä istuneeni tuoliin ja nousseeni siitä, en mitään itse tapahtumista.
Saattaja pitää olla, mennessä ja tullessa, ja muistelen ettei kotiin saanut jäädä yksin?
Itse nukahdin liki heti kun pääsin kotiin, oli univelkaa toimenpiteen jännämisen vuoksi, mutta ehkä lääkityskin vielä vaikutti...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missään nimessä ei suositeltavaa, mutta mun 1940-luvulla syntyneet vanhemmat kertoi, ettei heillä lapsena/nuorena ollut pääsyä tai opiskelijana rahaa hammaslääkäriin, joten sitä vaan odoteltiin kunnes särky loppuu, jotain kamferitippoja tai mitä lie laittoivat sinne hampaaseen ettei satu niin paljon. Kuulemma lopulta aina särky loppui, ja joskus hammas irtosi, tai sitten tummunut hammas nypättiin pois kun lopulta oli varaa hammaslääkäriin vuosien päästä.
Muistan omasta 60-luvun lapsuudestani että vanhemmat puhalsivat kipeytyneeseen hampaaseeni kotikonstiksi tupakansavua.
Ahaa. Yleisempää hoitaa oli hoitaa kipeää korvaa puhaltamalla sinne tupakan savua. Arvelen sun ymmärtäneen tai muistavan väärin.
Aikuiset hoitivat kipeitä hampaitaan laittamalla niille oranssia hermopumpulia. Mitä tuo oli, en yhtään tiedä, oli ärjyn makuista.
Airi Pekkolan tutkimuksessa "Hammasta särkee" kerrotaan:
"Apteekista ostettiin hammassärkyyntarkoitettua vaaleanpunaista hermovanua(Gossypium odontalgicum) jota laitettiin hampaan koloon. Pumpuli on ollut myynnissä 1970-luvulle asti."
Odontalgicumin koostumus vaihtelee eri lähteissä, mutta useimmissa sen kerrotaan sisältävän neilikkaöljyä, jotain puuduttavaa ainesosaa kuten bentsokaiinia ja alkoholia. Suomessa eri paikoissa myydyn ja mahdollisesti eri resepteillä valmistetun hermovanun tarkkoja ainesosia on kuitenkin varmuudella vaikeaa sanoa. Neilikkaöljyä on käytetty pitkään luonnonlääketieteessä kipujen lievittämiseen ja myös hammaskivun hoitoon.
Lähde: Pekkola, Airi 2016. Hammasta särkee. Tutkimus hammassäryn kansanomaisesta parantamisesta ja hammasmädän ehkäisystä Suomessa ja Virossa.
Hampaistossa oleva tulehdus saattaa mennä sydämeen.
Burana, eli ibuprofeeni, voi aiheuttaa haittavaikutuksia kuten vatsavaivoja, päänsärkyä, huimausta, korvien soimista, mielialan laskua, uneliaisuutta, ihoreaktioita ja veren hyytymisen ongelmia. Vakavampia haittavaikutuksia, kuten munuaisvaurioita tai maha- tai pohjukaissuolihaavoja, voi myös ilmetä.