Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies on syönyt kohta kolme viikkoa päivittäin Buranaa hammassärkyyn

Vierailija
24.06.2025 |

Ei suostu menemään hammaslääkäriin. Mitenköhän tuossa käy? 

Kommentit (121)

Vierailija
81/121 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aa eli mies on ollut yhteydessä julkiseen hammaspäivystykseen jo, tuo on sitä nykyajan käypää hoitoa, syö buranaa.

Kyllä mies varmasti on soittanut, mutta ei anneta aikaa...

Vierailija
82/121 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies ei mene hammaslääkäriin, pikku juttu, naiset synnyttä, on aivan eri juttu.

Tämä on muuten jännä miten näitä aina verratasn toisiinsa. Olen hammaslääkärinä törmännyt naisiin jotka kertovat synnyttäneensä useamman kerran ilman kivun lievitystä mutta hammaslääkärin tuoliin eivät edes suostu istumaan ennen kuin puudutukset on esillä. 

Itse juttelin oman raskauteni aikana gynen kanssa asiasta ja sielläkin kuulee vissiin samat jutut. 

Miehelle terkkuja että mitä nopeammin hoitoon, sen helpommin homma hoituu

Joillakin onnekkailla synnytykset on helppoja eikä satu menkkakipuja enempää. Siitä ei vain haluta kauheasti huudella, kun naisena saa ihailua kun on kestänyt synnytyskivut.  Mutta muutama kaveri ja tuttu on kertonut omasta kokemuksestaan. Mulla on yksi kaveri on synnyttänyt kaksi lasta, mutta ei uskalla mennä verikokeisiin ja pyörtyy lähes aina kun näkee piikin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/121 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies ei mene hammaslääkäriin, pikku juttu, naiset synnyttä, on aivan eri juttu.

Tämä on muuten jännä miten näitä aina verratasn toisiinsa. Olen hammaslääkärinä törmännyt naisiin jotka kertovat synnyttäneensä useamman kerran ilman kivun lievitystä mutta hammaslääkärin tuoliin eivät edes suostu istumaan ennen kuin puudutukset on esillä. 

Itse juttelin oman raskauteni aikana gynen kanssa asiasta ja sielläkin kuulee vissiin samat jutut. 

Miehelle terkkuja että mitä nopeammin hoitoon, sen helpommin homma hoituu

Heh, minä inhoan puudutusta. Kruunutkin minulle on tehty ilman puudutuksia. Ja tietenkin olen synnyttänyt ilman mitään kivunlievitystä. Synnytyslääkäri kun tuli ja sanoi, että nyt on liian myöhäistä laittaa puudutusta, totesi , etten vielä ole edes Panadolia pyytänyt.

Huomenna taas hammaslääkäriin, kun juhannuksena lohkesi etuhammas (enkä avannut kaljapulloa hampailla :D).

Vierailija
84/121 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen ajsn saa, kun sanoo, että särkee tauotta eikä särkylääke auta. Ihmettelin, kun nettisivuilla luki, että ei saa mennä päivystykseen, jos särkylääke auttaa särkyyn. Sillä ainahan se auttaa. Oma hampaani vihkoi ja oli kipeä ensimmisiä kertoja jo joskus talvella. Särkylääke auttoi aina ja kipu lakkasi kunnes taas myöhemmin palasi. Kun menin viimein päivystykseen kesäkuun alussa, hammaslääkäri sanoi, että karies tuhonnut hampaan. Karieksen takia kuulemma hammas lohkesikin vähän aiemmin. Hammas jouduttiin poistamaan. Onneksi oli 7. hammas eli ei näy mihinkään. Poisto ei ollut puudutuksessa mikään juttu. Pienesti kipuili pari päivää poiston jälkeen, johon auttoi särkylääke. Mutta käykää ihmiset hammaslääkärissä, ettei hampaita tarvi nykkiä pois. Minullakin on aina ollut kauniit ja terveet hampaat, nyt olen 49-vuotias. Totesin, että liian laiska olen ollut käymään hammaslääkärissä ruuhkavuosina. 

Vierailija
85/121 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy kyllä sanoa että minulta menisi aika nopeasti mielenkiinto ihmiseen, joka PELKÄÄ normaalia terveydenhoitoa niin, että mieluummin leikkii terveydellään ja hengellään. Aikuinen ihminen.

Käy se muuten lääkärillä. Lapsuudesta on jäänyt pahat traumat hammaslääkäristä. 

Ap

Kannattaa kertoa, että nykyisin hammaslääkärissä on hyvin erilaista kuin ennen. Puudutetaan ja ainakaan itseäni mikään ei ole sattunut. Toki pientä epämukavuutta aina hammaslääkäri aiheuttaa. 

Vierailija
86/121 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro miehelle, että on aika pukea aikuisten housut ja mennä hammaslääkäriin. Kerro se vaikka jakamalla tietoa siitä, että kun tulehsus leviää hampaasta muualle elimistöön, niin siinä menee samalla sitten erektiokyky. Jos ei kokonaan, niin ainakin siksi aikaa kunnes mies pääsee lääkäriin ja onnistutaan löytämään tepsivä hoito tulehdukseen. Jos sen hoitaa heti, niin tulehdus rajoittuu vain hampaaseen. 

Vierailija
87/121 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita särkypäivystykseen ja varaa aika.  Nykyisin hammashoito on paljon helpompaa ja nopeampaa kuin ennen,

Vierailija
88/121 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hyvin. Joko hammas poksahtaa, maha poksahtaa tai sydän poksahtaa. Poksuminen on varmaa, jos tyyppi ei tajua itse.

Burana varsinkin on särkylääkkeistä katalin. Nyt jo syönyt sitä aivan liikaa yhteen vaivaan.

Pelkääkö se aikuinen mies hammaslääkäriä vai ei vaan viitti, ei ole tarpeeksi kipeä?

Vatsahaavaa ennustan.

Vierailija
89/121 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsellista huomionhakua. Varmaan voivottelee hammastaan koko ajan ja kaikkien on kuljettava varpaillaan, koska mies on niin pahantuulinen kipujensa kanssa? Luiskaan, jos ei käytös muutu.

Vierailija
90/121 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko kyse varsinaisesti edes siitä että pelkäisi kipua. Ei ole kyennyt menemään edes tarkistukseen.

Ap

Vierailija
91/121 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aa eli mies on ollut yhteydessä julkiseen hammaspäivystykseen jo, tuo on sitä nykyajan käypää hoitoa, syö buranaa.

Kyllä mies varmasti on soittanut, mutta ei anneta aikaa...

Ei ole ollut yhteydessä. Itse asiassa on tosi vaikea edes puhua hänen kanssaan mistään hammasasioista. Lähtee jopa pois paikalta jos tv:ssä käsitellään jotain hampaisiin liittyvää.

Ap

Vierailija
92/121 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin hammaslääkärissä pari viikkoa sitten. Oli niin loistava lääkäri ettei mikään tuntunut miltään, pelkopotilaisiin erikoistunut. Ja kyllä, olen ikäni pelännyt hammaslääkäriä,  silti pakko sielläkin käydä. Jos löytää lääkärin joka ymmärtää pelon niin se auttaa todella paljon. Heitäkin on nykyään enemmän. Sellainen kannattaa etsiä ja vaikka maksaakin vähän enemmän . Pelko on ihan todellista, ei sitä kannata irvailla. 

Vierailija
93/121 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä hankalammin hammas tulehtuu, sitä huonommin se myös puutuu, esim turvotuksissa puudutteet toimii huonosti. Menisin nyt, kun särkylääke vielä auttaa. Sit kun ei enää aura niin ei toimi ne puudutuksetkaan yhtä hyvin

Siis tämä, kokemusta on. Itselläni turposi poski tennispallon kokoiseksi n.viikossa siitä kun hammas alkoi särkeä. Hammas oli niin pahasti tulehtunut että se päädyttiin poistamaan ja puudute ei tehonnut kunnolla sen tulehduksen takia.

Menisin ennemmin uudestaan sektioon kuin kokisin tuota enää ikinä.

Vierailija
94/121 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missään nimessä ei suositeltavaa, mutta mun 1940-luvulla syntyneet vanhemmat kertoi, ettei heillä lapsena/nuorena ollut pääsyä tai opiskelijana rahaa hammaslääkäriin, joten sitä vaan odoteltiin kunnes särky loppuu, jotain kamferitippoja tai mitä lie laittoivat sinne hampaaseen ettei satu niin paljon. Kuulemma lopulta aina särky loppui, ja joskus hammas irtosi, tai sitten tummunut hammas nypättiin pois kun lopulta oli varaa hammaslääkäriin vuosien päästä.

Muistan omasta 60-luvun lapsuudestani että vanhemmat puhalsivat kipeytyneeseen hampaaseeni kotikonstiksi tupakansavua.

Minä muistan samoilta ajoilta, että korvasärkyyn puhallettiin tupakansavua mutta särkevään hammaskipuun pidettiin yötäpäivää kokonaisia neilikoita suussa, ne desinfioivat nimittäin. Olen itsekin neilikoita kokeillut jos en samana päivänä ole hammaslääkääriin aikaa saanut ja auttavat kyllä. Särkylääkkeitä ei kannata syödä kuin karkkia. 

Vierailija
95/121 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sen ajsn saa, kun sanoo, että särkee tauotta eikä särkylääke auta. Ihmettelin, kun nettisivuilla luki, että ei saa mennä päivystykseen, jos särkylääke auttaa särkyyn. Sillä ainahan se auttaa. Oma hampaani vihkoi ja oli kipeä ensimmisiä kertoja jo joskus talvella. Särkylääke auttoi aina ja kipu lakkasi kunnes taas myöhemmin palasi. Kun menin viimein päivystykseen kesäkuun alussa, hammaslääkäri sanoi, että karies tuhonnut hampaan. Karieksen takia kuulemma hammas lohkesikin vähän aiemmin. Hammas jouduttiin poistamaan. Onneksi oli 7. hammas eli ei näy mihinkään. Poisto ei ollut puudutuksessa mikään juttu. Pienesti kipuili pari päivää poiston jälkeen, johon auttoi särkylääke. Mutta käykää ihmiset hammaslääkärissä, ettei hampaita tarvi nykkiä pois. Minullakin on aina ollut kauniit ja terveet hampaat, nyt olen 49-vuotias. Totesin, että liian laiska olen ollut käymään hammaslääkärissä ruuhkavuosina. 

En minäkään saanut aikaa (erikois)hammaslääkärille, vaikka särky on jatkunut jo monta kuukautta, vuoden alusta asti!

Sain akuuttiaikoja tavan hl:lle, jotka eivät osanneet selvittää, mistä kipu johtuu ja miten se pitäisi hoitaa. Kuulemma purenta ei ole tasapainossa. Sitä varten hampaita on hiottu sieltä täältä, aina yhtä hammasta eri puolilta suuta eri kerroilla. Tämähän olisi edellyttänyt koko suun kattavaa hammaskuvaa, ja sitten harkitusti (ehkä) hionta muutamista kohtaa. Nyt hammaskalusto on kuin keinutuoli, kun yrittää purra ruokaa saadakseen. Olenkin siirtynyt pehmeään ja nnestemäiseen ravintoon.

Kipu on vähän hellittänyt, en ota särkylääkettä joka päivä.  Nyt on kesän lopussa(!) vihdoin aika purentatutkimukseen. Toivon todella, että saan vielä nähdä säryttömän päivän. Kipuhan voi kroonistua pitkään jatkuessaan.

Ja lopuksi: hammassäryn syy voi olla jopa syöpä, on paljon vaihtoehtoja, jotka eivät edes liity itse hampaisiin.

Vierailija
96/121 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän on sitä nykyaikaa. Kunnallisesta terveydenhuollosta käsketään syömään Buranaa vaivaan kuin vaivaan eikä anneta aikaa lääkäriin. 

Vierailija
97/121 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En uskalla mennä hammaslääkäriin, verikokeisiin tai mihinkään toimenpiteisiin. Hammasvaivoja on toki nyt ollut. Toisaalta kun olen työtön niin ei tuohon ole rahaakaan. Kävin viimeksi hammaslääkärissä yli 20 vuotta sitten ja se kokemus oli äärimmäisen kamala ja traumatisoiva. Nämä kokemukset johtuvat ainakin itselläni aika pitkälti erittäin huonoista kokemuksista. Olen lisäksi autisminkirjolla, joten paniikki iskee usein jo ihan ruokakaupassa ja kommunikointi ihmisten kanssa on jo ihan perustilanteissa lähes mahdotonta ja menee lähes aina pieleen. Aikuisikäni aikana en siis ole käynyt kertaakaan hammaslääkärissä, verikokeissa ja lääkärissäkin oikeastaan vaan psykiatrilla kun joku näistä työllisyysputiikeista, vai oliko sosiaalitoimi sinne pakotti. Tuota kautta sain sitten pyytämättä diagnoosin autisminkirjon piirteet. 

Vierailija
98/121 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purenta voi vaikuttaa epätasapainoiselta narskuttelun vuoksi. Kai sinulta on tutkittu ettet narskuttele hampaitasi, sillä jos sitä teet, niin oikea ja toimiva hoito olisi voinut olla purentakisko. Siinä ainakin hammas säästyy, hiona kuluttaa ne. 

itsellä oli aikoinaan pahasti epätasapainossa purenta ja leukanivelet ja kaikki pään alueen lihakset jumissa, mutta kun sain purentakiskon, niin vaivat hävisivät. 

Vierailija
99/121 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahahahaaaaaa...huljuttakoon Koskenkorvalla...auttaa..

Vierailija
100/121 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Purenta voi vaikuttaa epätasapainoiselta narskuttelun vuoksi. Kai sinulta on tutkittu ettet narskuttele hampaitasi, sillä jos sitä teet, niin oikea ja toimiva hoito olisi voinut olla purentakisko. Siinä ainakin hammas säästyy, hiona kuluttaa ne. 

itsellä oli aikoinaan pahasti epätasapainossa purenta ja leukanivelet ja kaikki pään alueen lihakset jumissa, mutta kun sain purentakiskon, niin vaivat hävisivät. 

Ai sinulla olikin jo maininta tästä. Kas kun jätin kokonaisen kappaleen huomiotta! Visiiin niin kova nälkä jo, että alkaa näköä haitata, menempä käymään siis jääkaapilla!