IL: MIT:n tutkimus: ChatGPT heikentää aivojen toimintaa jopa 55 prosenttia
No nyt sitä on sitten ihan virallisestikin tutkittu. Mutuilin tovi sitten, että kun ihmiset ulkoistavat kaiken ajatustyön, ideoinnin, luovuuden, muistamisen ja hahmottamisen koneille, aivojen toiminta ei vaan voi olla kärsimättä siitä. Aivothan ovat kuin lihas, joka surkastuu kun niitä ei käytetä. Kaikki ihmiskehossa vaikuttaa rutinoituvan sekä adaptoituvan siihen ja kehittyvän siinä, mitä niillä tehdään. Aivoja on mahdollista treenata ja monipuolinen aktiivisuus voi jopa ehkäistä muistisairauksia.
IL uutisoi MIT tutkimuksesta:
Tutkijat saivat vankkaa näyttöä siitä, että oman ajatustyön voimin kirjoittaneita koehenkilöitä kuvasi "vahvin ja laaja-alaisin" aivotoiminta. ChatGPT:tä käyttäneillä aivotoiminta oli vastaavasti heikointa ryhmässä aivotoiminta oli 55 prosenttia vähäisempää, kuin omilla aivoilla toimivien ryhmässä.
https://www.iltalehti.fi/digiuutiset/a/27bc4528-49c3-4717-89d1-34dffabb…
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jutussa ollaan eniten huolissaan lapsista ja nuorista, joiden aivojen kehitys on kesken. Trump on tuomassa tekoälyn luokkahuoneisiin ja Yhdysvalloissa halutaan tekoälyn säätely pois.
Orpo haluaa Suomesta tekoälyn suurvallan.Onko Orpo EK:n ohjelmoima robotti? Voiko joku kysyä ChatGPT:ltä?
Ihminen on tavallaan robotti, johonkin tehtävään annettu koulutus, (asennettu äppi) antaa valmiudet suoriutua kyseisestä tehtävästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskustelupalsta heikentää älykkyyttä vielä enemmän, kun 1% on korkeintaan fiksua
Mä just mietin, että paljonko tämä minunkin av:lla roikkuminen heikentää älykkyyttäni (joka ei välttämättä ole alunperinkään kovin korkea).
Miksi se heikentäisi? Paitsi jos nyt ei itse kriittisesti ajattele mitään, vaan uskoo kaikki aloitukset sellaisenaan.
Tämä on aika lyhytjänteistä toimintaa. Paljon paremmin aivoja jumppaisi vaikkapa jonkin tiedeartikkelin lukeminen, fysiikan oppikirjasta puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jutussa ollaan eniten huolissaan lapsista ja nuorista, joiden aivojen kehitys on kesken. Trump on tuomassa tekoälyn luokkahuoneisiin ja Yhdysvalloissa halutaan tekoälyn säätely pois.
Orpo haluaa Suomesta tekoälyn suurvallan.Onko Orpo EK:n ohjelmoima robotti? Voiko joku kysyä ChatGPT:ltä?
Ihminen on tavallaan robotti, johonkin tehtävään annettu koulutus, (asennettu äppi) antaa valmiudet suoriutua kyseisestä tehtävästä.
Teköälyn käytön myötä ihmisen ajattelun yhteys teon ja lopputuloksen välillä katkeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskustelupalsta heikentää älykkyyttä vielä enemmän, kun 1% on korkeintaan fiksua
Mä just mietin, että paljonko tämä minunkin av:lla roikkuminen heikentää älykkyyttäni (joka ei välttämättä ole alunperinkään kovin korkea).
Miksi se heikentäisi? Paitsi jos nyt ei itse kriittisesti ajattele mitään, vaan uskoo kaikki aloitukset sellaisenaan.
Tämä on aika lyhytjänteistä toimintaa. Paljon paremmin aivoja jumppaisi vaikkapa jonkin tiedeartikkelin lukeminen, fysiikan oppikirjasta puhumattakaan.
Toisaalta, sosiaalisen toiminta ja keskusteleminen nimenomaan on aivoille hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teköälyn käytön myötä ihmisen ajattelun yhteys teon ja lopputuloksen välillä katkeaa.
Menetetään yksi kognitiivinen ulottuvuus ihmisenä olemisesta.
Samalla tekoäly tuhoaa luontoa ja tuottaa päästöjä.
Otsikko on harhaanjohtava. Kyse oli siitä että ChatGPT:tä käyttäessä aivojen kuormitus on EEG:llä mitattuna matalampi kuin itse esseetä kirjoittamalla ja käytetään vähemmän eri aivoalueita. Eikä siinä opi samalla tavalla kuin itse kirjoittamalla. ChatGPT tuskin heikentää aivotoimintaa, mutta sen käyttö ei ole kovin kehittävää. Muuten olen sitä mieltä että ChatGPT on oikein hyödyllinen kunhan ei ulkoista ajattelua sille.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen viestinnän ammattilainen ja potkut tuli juurikin tekoälyn takia nyt alkuvuodesta. Mielestäni esim. ChatGPT:n ja Copilotin tuottama suomen kieli on niin köykäistä ja koomista jenkkityylistä höttöä, että jopa pikkulapsi tajuaa ettei niitä tekstejä voi käyttää sellaisenaan.
Tekoäly on selvityksen mukaan viemässä Suomesta jopa 100 000 työpaikkaa lähitulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Otsikko on harhaanjohtava. Kyse oli siitä että ChatGPT:tä käyttäessä aivojen kuormitus on EEG:llä mitattuna matalampi kuin itse esseetä kirjoittamalla ja käytetään vähemmän eri aivoalueita. Eikä siinä opi samalla tavalla kuin itse kirjoittamalla. ChatGPT tuskin heikentää aivotoimintaa, mutta sen käyttö ei ole kovin kehittävää. Muuten olen sitä mieltä että ChatGPT on oikein hyödyllinen kunhan ei ulkoista ajattelua sille.
Se heikentää aivojen toimintaa tuon tutkimuksen tehtävänannon kontekstissa mainitun 55%. Mutta ei lehtijuttua voi noin otsikoida. Asia on kuitenkin perusteluineen aloituksessa sekä linkki juttuun.
Ongelma nimenomaan on se, että kun jatkuvasti ulkoistat aivojen käyttöä vaativia tehtäviä ja ajattelua tekoälylle, et käytä omia aivoja. Ja se mitä et käytä surkastuu.
Tämähän on hyvä uutinen. Enää ei tarvitse huolehtia työpaikkojen loppumisesta, kun henkilökohtaisten avustajien tarve räjähtää käsiin. ;)
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on hyvä uutinen. Enää ei tarvitse huolehtia työpaikkojen loppumisesta, kun henkilökohtaisten avustajien tarve räjähtää käsiin. ;)
Saako jokainen henkilökohtaisen avustajan? Kun aivot rappeutuu jo nuoresta lähtien.
Oli kanssa juttua, ettei opiskelijat osaa enää kurssien asioita eivätkä opi, kun käyttävät tekoälyä esseisiin ja tentteihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon trollaamista pystyy ulkoistamaan tekoälylle. Esim Puppatrollaus ja muukin AV jankutus sopii ihanteellisesti tekoälylle.
Joku jonne ohjelmoinut botin jankuttamaan aamusta iltaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nääh. Mä käytän sitä googlen korvikkeena kun google ei löydä enää mitään mainostuksen takia. En todellakaan hakkaa päätäni seinään googlen kanssa enää yhtään kun tuo löytää kaiken sekunnissa ja ilman mainoksia ja sponsorilinkkejä💪
Google pilaantui siitä että se näyttää ekat sivut vain mainoksia ja sponsoreita vaikka ne eivät liittyisi hakuun mitenkään.Tutkimus paljastaa, että myös Google heikentää aivojen toimintaa. Tosin ei yhtä paljon kuin ChatGPT.
Se on kyllä ihan totta, että Googlen hakukone on ihan surkea nykyään, tulokset ihan sutta ja sekundaa. Jopa mainoksista poimittuja tekstejä.
Varmasti heikentää. Ja se varmaankin taasen vahvistaa aivoja kun ajaa polkupyörällä, tai kävelee 50 km matkan ympäriinsä katsomassa mikä liike on avoinna💪
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaali ihminen ei ole kuin robotti elämässään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ChatEK on ohjelmoinut koko OrppoPurra-hullutuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen viestinnän ammattilainen ja potkut tuli juurikin tekoälyn takia nyt alkuvuodesta. Mielestäni esim. ChatGPT:n ja Copilotin tuottama suomen kieli on niin köykäistä ja koomista jenkkityylistä höttöä, että jopa pikkulapsi tajuaa ettei niitä tekstejä voi käyttää sellaisenaan.
Tekoäly on selvityksen mukaan viemässä Suomesta jopa 100 000 työpaikkaa lähitulevaisuudessa.
Mutta samalla pitäisi pidentää työpäivät 12 tuntiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta samalla pitäisi pidentää työpäivät 12 tuntiin?
jonkun pitää maksaa veroja, että valtion possut pääsee törsäämään 80mrd vuodessa
Riippuu varmaan tapauksesta, kun aivot kumminkin ovat plastiset ja kykenevät adaptoitumaan ja toipumaan tiettyyn pisteeseen saakka ainakin.