Suunnittelen eroa, neuvoja tarvitaan
Eli haluan erota alkoholisoituneesta puolisostani.
Olemme olleet yhdessä 18 vuotta. Juominen on pahentunut viimeisten viiden vuoden aikana rajusti. Olen useasti halunnut tästä syystä erota. Puolisoni ei halua erota, mutta ei myöskään lopeta juomista, lupauksistaan huolimatta.
Juhannus oli järkyttävä, myös lapset ja sukulaiset näkivät tilanteen.
Nyt on ero edessä ja neuvoja tarvitaan. Miten toimia? Pelkään, että tilanne pahenee. Lisäksi olen ollut pitkään kotona hoitamassa lapsia, eli työpaikkaa ei ole. Talo ja auto ovat puolisoni omistuksessa.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolisoni ei ole väkivaltainen, en pelkää häntä. Pelkään, että hän kuolee kun lähden. Pelkään, että lapsille tapahtuu jotain, jos en ole täällä. En pysty enää kannattelemaan häntä. En halua.
Juhannuksena oli niin humalassa, että olin vähällä soittaa ambulanssin.
Olen alkanut tuntemaan inhoa ja halveksuntaa häntä kohtaan. Häpeää myös.
Perheen kuluihin olen osallistunut maksamalla auton kuluja, ruokakuluja sekä kaikki lapsiin liittyvät kulut.( joku kysyi tätä)
Ap
Ei sun täällä tarvitse tehdä tiliä maksamistasi vaan sen takia, että joku inkkeli täällä loukkaantuu itse keksimistään skenaarioista.
Moni joka ei ole elänyt alkoholistin kanssa ei ymmärrä juuri tuota pelkoa siitä, että toinen kuolee jos nyt lähden. He eivät ole olleet todistamassa kuinka itsetuhoista juominen voi olla. He eivät ole olleet todistama
Tässäpä se on sanottu :
läheisen menettäminen alkoholismiin tuntuu lopulta samalta kuin läheisen menettäminen mihin tahansa hitaasti etenevään ja pahenevaan sairauteen.
Vähitellen luotettavasta tulee epäluotettava. Rehellisestä tulee epärehellinen. Hyvästä isästä tulee huono isä. Alkoholismi muuttaa ihmisen pala kerrallaan, pikkuhiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Olemme naimisissa. Ei avioehtoa. En halua taloa tai muutakaan.
Ap
Niin että annat miehen mielummin ryypätä talon hinnan sen sijaan että pitäisit puolesi ja pelastaisit oman puolikkaasi lapsille ? Ajattelisit edes lapsia. Enemmän lapset tarvii sitä talon puolikkaasta saatavaa rahaa elämiseensä mitä mies ryyppäämiseensä.
Viisas ja vaikea päätös. Erosin 10 vuotta sitten vastaavassa tilanteessa, ja se oli täysin oikea ratkaisu. Vaikka talo ja auto ovat miehen nimissä, sinulle kuuluu osituksessa puolet, jos olette naimisissa ja sinulla ei ole muuta omaisuutta eikä avioehtoa. Mies velvollinen maksamaan myös elatusmaksuja. Vaikka taloudellinen tilanne olisi mikä, se kyllä järjestyy ajan myötä. Elämä alkoholistin kanssa ei järjesty. Kaikki kärsivät. Ole yhteydessä sosiaalitoistoon. Helpottaa kun saa ulkopuolista apua, kun itsellä tunteet pinnassa ja voimarat muutenkin koetuksella. Paljon voimia.
Vierailija kirjoitti:
En osaa neuvoa mutta kiitän sinua lastesi puolesta. Mun äiti ei eronnut juoposta isästäni ja lapsuudenmuistot ovat aivan kamalia sen myötä. Olisin ollut hel*etisti onnellisempi ihan vaan äidin kanssa kaksistaan asuessa. Alkoholistin kanssa asuessa on aina painostava tunnelma, koskaan ei ole hyvää hetkeä. Milloin on krapulaa, milloin humalaa, milloin sammumista. Todella epävakaata elämää.
Tiedän vastaavan tapauksen - sillä erolla, että lähtiä/äiti olisi ta.pet.tu.
Ei niistä aina lähdetä vaikka haluaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Olet silti oikeutettu tasinkoon, jos talo ja auto jne. jää miehelle. Toki saa olla myös vaatimatta tasinkoa osituksessa, mutta ositussopimus kannattaa (PITÄÄ!!) tehdä kirjalisena kuitenkin.
Ositus ja odotussopimus ovat kaksi eri asiaa.
Ositussopimus ei päde kuollessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Olet silti oikeutettu tasinkoon, jos talo ja auto jne. jää miehelle. Toki saa olla myös vaatimatta tasinkoa osituksessa, mutta ositussopimus kannattaa (PITÄÄ!!) tehdä kirjalisena kuitenkin.
Ositussopimus sitoo vain sopimuksen osapuolia. Tämä tarkoittaa sitä, että se soveltuu vain erotilanteisiin, eikä sopimusta näin ollen sovelleta, jos avioliitto päättyy toisen kuolemaan.
https://lakihelppi.com/varaudu-avioeroon-ositussopimuksella/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ositussopimus sitoo vain sopimuksen osapuolia. Tämä tarkoittaa sitä, että se soveltuu vain erotilanteisiin, eikä sopimusta näin ollen sovelleta, jos avioliitto päättyy toisen kuolemaan.
https://lakihelppi.com/varaudu-avioeroon-ositussopimuksella/
Joo, mutta tarkoitinkin, että ositus tehdään. Tai ositussopimukseen kirjataan, että puoliso ei vaadi tasinkoa, mikä tarkoittaa, että ositus on tehty. Kuoleman yhteydessä sitten vaan todetaan, että ositus on tehty vuonna x.
Eropaperit kärikseen, muutto lasten kanssa muualle. Tehkää ositus ja toinen vaihe erosta. Muista hakea elatusapua vähintään kelalta. Tarvitset myös asumistukea, toimeentulotukea etc. Varaa ehkä suoraan aika Kelalke/sossuun ja selvitä tuet. Tarvitset kaiken avun minkä saat.