Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suunnittelen eroa, neuvoja tarvitaan

Vierailija
24.06.2025 |

Eli haluan erota alkoholisoituneesta puolisostani.

Olemme olleet yhdessä 18 vuotta. Juominen on pahentunut viimeisten viiden vuoden aikana rajusti. Olen useasti halunnut tästä syystä erota. Puolisoni ei halua erota, mutta ei myöskään lopeta juomista, lupauksistaan huolimatta.

Juhannus oli järkyttävä, myös lapset ja sukulaiset näkivät tilanteen.

Nyt on ero edessä ja neuvoja tarvitaan. Miten toimia? Pelkään, että tilanne pahenee. Lisäksi olen ollut pitkään kotona hoitamassa lapsia, eli työpaikkaa ei ole. Talo ja auto ovat puolisoni omistuksessa.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olet osallistunut kulujen maksamiseen?

Vierailija
22/51 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai otat rahat, jotka sinulle kuuluu

Juuri tämä kommentti on se miksi miesten AINA pitää tehdä avioehto. Se pitäisi olla pakollista avioliittoon mennessä.

Naiset ovat ahneita, ovat aina olleet ja tulevat aina olemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis eikö aikuinen nainen osaa itse hoitaa eroa vaan pyytää vauva palstalta apua. Miksi alatte parisuhteeseen kun ette osaa varautua ettei kaikki mene  hyvin vaan miehestä tulee alkoholisti ja muu surkimus. Ja lapsiakin vielä on. Oliko  mies juoppo jo kun aloitte tekee lapsia.

Pitäisikö kaikkien siis jotenkin ennakkoon varautua siihen, että puolisosta ehkä joskus mahdollisesti tulee alkoholisti? Miten?

Tässähän ap kysyy neuvoja. Ihan ok asia mielestäni. Aika monella täällä on kokemusta alkoholisteista ja erostakin. Tämä on keskustelupalsta..

Vierailija
24/51 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apn pitää alkaa rakentaa omaa elämää. Työttömäksi ilmoittautuminen aluksi sekä työ ja opintovaihtoehtojen kartoitus. Onko ap sinulla ammattia? Erohakemus, asuntohakemuksia joka paikkaan,  lastenvalvojalle ajan varaus. Tarvittavien tukien hakeminen, lapsille koulu-- ja pöiväkotipaikkojen haku tarvittaessa ym. Asia kerrallaan niin hoituu. 

Vierailija
25/51 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae kaikki tuet Kelalta mitä irti saat. Ehkä ne maksaa jopa takuuvuokran. Mutta ensin pitää tietenkin löytää kämppä. 

Vierailija
26/51 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tapahtui juhannuksena?

Mies haastoi riitaa mökkinaapurin kanssa, he tappelivat. Mies voitti, kiihotuin tajuttomasti joka muistutti minua siitä alkuperäisestä kiihosta kun alotin tapailemaan tätä alkoholia käyttävää miestä! Ei silti ole hyväksi lapsille sanoi minun alapää mitä tahansa

Vierailija
27/51 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ole tyhmä. Sinulle kuuluu puolet puolisosi omaisuudesta. Olet aivan yhtä oikeutettu niihin kuin tällä hetkellä esim. lapsilisään.

Vierailija
28/51 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisoni ei ole väkivaltainen, en pelkää häntä. Pelkään, että hän kuolee kun lähden. Pelkään, että lapsille tapahtuu jotain, jos en ole täällä. En pysty enää kannattelemaan häntä. En halua.

Juhannuksena oli niin humalassa, että olin vähällä soittaa ambulanssin.

Olen alkanut tuntemaan inhoa ja halveksuntaa häntä kohtaan. Häpeää myös.

Perheen kuluihin olen osallistunut maksamalla auton kuluja, ruokakuluja sekä kaikki lapsiin liittyvät kulut.( joku kysyi tätä)

Ap

Vierailija
29/51 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedän miten vaikeaa on ehkä lähteä, moni asia sitoo.

aloita asunnon etsimisellä. 

Vierailija
30/51 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmosia ne juopot on

Vierailija
31/51 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse samantyylisessä tilanteessa. Olemme mieheni kanssa molemmat alkoholisteja. Minä olen raitistunut, mutta mies haluaa jatkaa juomista. Ero on tulossa ja pian. Ei ole vaihtoehtoja.

Vierailija
32/51 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nosta omaisuutesi käteiseksi ja hae eroa puolen vuoden päästä, niin voitat taloudellisesti erossa.

Puoli vuotta lisää helvettiä on pahempi, kuin ottaa taloudellisesti takkiin

Vierailija
33/51 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolisoni ei ole väkivaltainen, en pelkää häntä. Pelkään, että hän kuolee kun lähden. Pelkään, että lapsille tapahtuu jotain, jos en ole täällä. En pysty enää kannattelemaan häntä. En halua.

Perheen kuluihin olen osallistunut maksamalla auton kuluja, ruokakuluja sekä kaikki lapsiin liittyvät kulut.( joku kysyi tätä)

Ap

Sinä olet tehnyt jo kaikkesi alkoholistin eteen. Sinä et ole vastuussa aikuisesta ihmisestä. Vain alkoholisti voi lopettaa juomisen. Rakasta lapsiasi ja itseäsi, ja lähde niin pian kuin mahdollista

Vierailija
34/51 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melkonen lokki olet ollut jos ei mitään ole

Lokki? Mieshän on voinut ehdottaa ja jopa vaatia että vaimo jää kotiin hoitamaan lapsia.

Vierailija
35/51 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talo myyntiin ja rahat ja muu omaisuus puoliksi, niin se menee.

Vierailija
36/51 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoittaudu työttömäksi, Laita avioerohakemus& asuntohakemukset vireille.

Vaadi ositus& tilaa aika lastenvalvojalle.

Muuta lasten koulupiiriin, jos ovat pieniä, jottei koulu vaihdu.

Mies joko ostaa sinut ulos asunnosta tai myy asunnon ja antaa sinulle puolet, ellei avioehtoa ole.

Kaikki avioliiton aikana hankittu on yhteistä, ellei muusta ole avioehdolla sovittu.

Ala opiskelemaan tai mene töihin.

Tsemppiä, ainoa oikea päätös.

Vierailija
37/51 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai otat rahat, jotka sinulle kuuluu

Juuri tämä kommentti on se miksi miesten AINA pitää tehdä avioehto. Se pitäisi olla pakollista avioliittoon mennessä.

Naiset ovat ahneita, ovat aina olleet ja tulevat aina olemaan.

Ou jeah. Meillä se olin minä, nainen, jolla oli rahat. Onneksi ne oli turvattu jo siinä vaiheessa kun omaisuutta siirreltiin. Nyt on ihan kiva olla sinkku varoissaan ja katsella, kun exä yrittää selvitä ylisuurista luotoistaan, joita otteli multa salaa. 

Vierailija
38/51 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei sun täällä tarvitse tehdä tiliä maksamistasi vaan sen takia, että joku inkkeli täällä loukkaantuu itse keksimistään skenaarioista.

Moni joka ei ole elänyt alkoholistin kanssa ei ymmärrä juuri tuota pelkoa siitä, että toinen kuolee jos nyt lähden. He eivät ole olleet todistamassa kuinka itsetuhoista juominen voi olla. He eivät ole olleet todistamassa ambulanssireissuja tai juomisen jälkeisiä viinakramppeja. Ja ennen kaikkea, he eivät ymmärrä, että läheisen menettäminen alkoholismiin tuntuu lopulta samalta kuin läheisen menettäminen mihin tahansa hitaasti etenevään ja pahenevaan sairauteen. Suru on lopulta täysin sama, vaikka sinne päädytään erilaisten tunteiden ja tapahtumien kautta.

Paljon voimia sinulle. Hyvä äiti laittaa lapset etusijalle, kuten olet nyt tekemässä.

Vierailija
39/51 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tosiasia on, että tarvitset rahat, jotka saat osituksesta lastesi elatukseen. Ei kannata heittäytyä hellämieliseksi juopon edessä, juoppo kun lopulta juo omaisuutensa ellei kuole sitä ennen. Nyt lapset etusijalle!

Vierailija
40/51 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdin osin vastaavasta tilanteesta 25 avioliittovuoden jälkeen kolmen lapsen (neljäs, vanhin oli juuri muuttanut omilleen) kanssa. Pelotti ihan helvetisti, mutta samalla olin täysin varma päätöksestäni. Ota asia kerrallaan, kaikki järjestyy kyllä. Jos sulla on tukiverkkoja ja ystäviä, nyt on niiden aika. Puhu ja kerro tilanteesta kaikille, ihan varmasti saat sieltä yllättävän paljon tukea, ja etenkin kun olet muuttanut erilleen, ystävät ja verkot ovat kultaa kalliimpia. Itse elin ensimmäiset kuukaudet tyyliin "herää, pue, pissata koirat, herätä lapset, tee aamiainen..." Koko päivä näin. Kuukausia. Sitten alkoi helpottamaan. Kesää kohti aloin jo miettimään, mitä kivaa voitaisiin tehdä lasten kanssa. Tai mitä kivaa itse haluaisin yksinäni tehdä. Ehkä uusi harrastus? Tai vanhan, unohdetun viritteleminen? Ole itsekäs, mieti omaa ja lasten hyvinvointia, keskitä siihen kaikki voimat.

Yritä pitää mielessä, että erosta toipuminen vie usein vuosia. Itku tai ahdistus voi viedä mennessään vielä vuosia eron jälkeen. Lue siihen liittyvää kirjallisuutta ja opit, että siihen kuuluu tiettyjä vaiheita, jotka jokainen tietenkin kokee omalla tavallaan, samoin  exäsi. Itse kävin eroryhmän vasta 7 vuotta eron jälkeen ja vasta silloin ymmärsin suhteen epäterveen dynamiikan ja mitä asioita mun pitäisi kehittää itsessäni, etten taas toista samoja virheitä uudessa suhteessa. Suosittelen siis eroryhmää kun olet siihen valmis, siellä itkettiin, mutta myös naurettiin paljon. Niitä järjestetään myös maksuttomina, esim kriisi keskukset. Siellä voit käydä juttelemassa muutenkin ja saat neuvoja eri tilanteisiin. 

Jos exä heittäytyy hankalaksi, mieti, miten voit vetää rajoja ja jos mahdollista, ota lakimies avuksesi.