Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko yliopiston henkilökunnalla vaitiolovelvollisuus tmv sähköpostiensa suhteen?

Vierailija
24.06.2025 |

Siis jos olisin yliopistossa, sanotaan vaikka opettajana, ja esimerkiksi joku kaverini haluaisi huvikseen lukea työsähköpostejani vaikka joka viikko, niin olisiko OK jos sallisin sen?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eettisesti väärin, lähettäjä ei ole tarkoittanut viestejään kuin sulle, jollei toisin mainitse.

Vierailija
2/26 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiellettyä. Työsähköposteja ei saa lukea kukaan muu kuin työntekijä itse, tarvittaessa hän voi näyttää viestejä muille mutta ei kaikkea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vaitiolovelvollisuutta jollei salassapitosopimusta ole allekirjoitettu.

Vierailija
4/26 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjesalaisuus koskee myös sähköposteja ja sen tahallinen rikkominen on rikos.

Vierailija
5/26 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vaitiolovelvollisuutta jollei salassapitosopimusta ole allekirjoitettu.

Kaikissa työtehtävissä on implisiittinen vaitiolovelvollisuus. Lisäksi voidaan vaatia salassapitosopimus.

Vierailija
6/26 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä, mitä viestit koskevat. Ikinä ei ole ainakaan hyvien tapojen mukaista antaa toisten kirjoittamia viestejä luettavaksi ihan random-henkilöille. 

Vierailija
7/26 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko yliopiston työntekijä virkamies ja osa julkista hallintoa? Julkisuuslain perusteella toimittajat saavat pyydettyä ja julkaistua heidän sähköpostejaan. Ja jos toimittaja saa, kuka tahansa saa.

Vierailija
8/26 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ok, sillä sähköposteissa voi olla henkilökohtaisia tietoja, joita ei saa levitellä ulkopuolisille. Ihan vaikka esim. opiskelija kertoo sairastumisestaan.

Vierailija
9/26 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kukaan kaveri haluaisi huvikseen lukea toisen ihmisen työsähköposteja? Siis riippumatta missä se sähköpostinhaltija on töissä.

Vierailija
10/26 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun itse olen lähettänyt yliopiston henkilökunnalle sähköpostia, se on usein lähetetty eteenpäin jollekin toiselle työntekijälle, joka on sitten vastannut minulle. Tämä on aika kiusallista, koska en ole aina halunnut sen toisen työntekijän tietävän sitä mitä olen kirjoittanut.

Vierailija
11/26 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätevää jos työsähköpostit ovat salaisia. Sittenhän esimerkiksi mustasukkainen vaimo ei voi ehdottaa, että ukko antaisi hänen lukea työsähköpostejaan luottamuksen palauttamiseksi parisuhteessa. Ja kaikki rakastajattarien viestit voi pyytää lähettämään työsähköpostiin. Ei kiinni jäämisen riskiä, koska salassapitovelvollisuus.

Vierailija
12/26 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kätevää jos työsähköpostit ovat salaisia. Sittenhän esimerkiksi mustasukkainen vaimo ei voi ehdottaa, että ukko antaisi hänen lukea työsähköpostejaan luottamuksen palauttamiseksi parisuhteessa. Ja kaikki rakastajattarien viestit voi pyytää lähettämään työsähköpostiin. Ei kiinni jäämisen riskiä, koska salassapitovelvollisuus.

Toisaalta, jos joku vainoaja kirjoittelisi, niin myöskään siitä ei voi kertoa kenellekään.

Vierailija
13/26 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta, jos joku vainoaja kirjoittelisi, niin myöskään siitä ei voi kertoa kenellekään.

Kai sentään työnantajalle saa?

Vierailija
14/26 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjesalaisuus koskee myös sähköposteja ja sen tahallinen rikkominen on rikos.

Kirjesalaisuus ei tarkoita tuota, vaan sitä että ei saa lukea/avata luvatta toisten posteja. Minä saan kyllä näyttää toisille itselleni tulleita posteja, pl. salassa pidettävät (työ)asiat. Mutta se ei johdu kirjesalaisuudesta.

Vierailija
15/26 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun itse olen lähettänyt yliopiston henkilökunnalle sähköpostia, se on usein lähetetty eteenpäin jollekin toiselle työntekijälle, joka on sitten vastannut minulle. Tämä on aika kiusallista, koska en ole aina halunnut sen toisen työntekijän tietävän sitä mitä olen kirjoittanut.

No miten se sinun asiasi pitäisi sitten hoitaa?

Vierailija
16/26 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiellettyä.

Joku toinen yliopiston henkilökunnan jäsen voi sun kanssasi sovitusti lukea sun työsähköposteja osana omaa työtään, mutta jos sä haluat näyttää jotain yliopiston ulkopuoliselle henkilölle niin sitten sun on jokaisesta viestistä katsottava erikseen ettei siinä ole sellaista tietoa jota sä et saisi paljastaa yliopiston ulkopuoliselle.

Vierailija
17/26 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miten se sinun asiasi pitäisi sitten hoitaa?

Henkilö voisi vaikka ehdottaa, että ottaisin yhteyttä siihen toiseen henkilöön, ja sitten voisin itse valita, haluanko puhua asiasta hänen kanssaan vai en. Minullahan voi olla jokin syy, miksi en halua juuri sille ihmiselle siitä asiasta puhua.

Vierailija
18/26 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se salassapito koske vain työasioita? Esim. jos ihastunut opiskelija lähettäisi opettajalleen romanttisia viestejä, niin voisi kai opettaja ne vaimolleen näyttää.

Vierailija
19/26 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö se salassapito koske vain työasioita? Esim. jos ihastunut opiskelija lähettäisi opettajalleen romanttisia viestejä, niin voisi kai opettaja ne vaimolleen näyttää.

Luulen, ettei opettaja saa juoruilla edes oppilaiden yksityisasioista. Eihän peruskoulun opettajakaan saa puhua kylillä oppilaiden omista asioista, vaikka ne eivät liittyisi opintoihin millään tavalla.

Vierailija
20/26 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen, ettei opettaja saa juoruilla edes oppilaiden yksityisasioista. Eihän peruskoulun opettajakaan saa puhua kylillä oppilaiden omista asioista, vaikka ne eivät liittyisi opintoihin millään tavalla.

Ai että kumppanille ei saa kertoa, jos joku opiskelija ahdistelee?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi seitsemän