HS: Anni yritti löytää Kainuusta miehen. Arvomaailmat eivät kohdanneet
"Kainuulainen mies on ihan oma tyyppinsä. Täällä ollaan omissa oloissa, ei tavata ihmisiä muualta eikä vaihdeta ajatuksia. Uusia ajatuskulkuja avaavat dialogit puuttuvat, ja se näkyy."
"Iltoihin halutaan televisionkatseluseuraa. Arvomaailma ja elämäntyyli ovat ihan erilaiset kuin itselläni.
Heikkinen ei omista televisiota. Eikä hän ehtisi sitä edes katsoa. Vapaa-ajan täyttävät liikunta, sosiaaliset suhteet ja Nuorkauppakamari. Heikkinen ei syö lihaa, hän puhuu äänekkäästi tasa-arvosta ja on monesta luontoon liittyvästä kysymyksestä eri mieltä kuin mihin Kainuussa on totuttu.
Kommentit (650)
Vierailija kirjoitti:
Varmaankin siksi, että nuo "annin" kaltaiset naiset tekee jatkuvasti julmetun numeron siitä, etteivät syö lihaa.
ei kai sillä sinänsä ole merkitystä, mistä ihminen puhuu jos hän tekee sen epäkunnioittavasti. Se, että korostat lihan syömistä/syömättä jättämistä kertoo minusta siitä, että ruokavalio itsessään on tärkeämpi asia kuin se, miten siihen suhtautuu.
Lisäksi tuo, että kertoo puhuvansa äänekkäästi tasa-arvosta jne tarkoittaa sitä että se on pelkkää sietämätöntä julistusta ja pajatusta omasta agendasta eli se vuorovaikutteinen dialogi todellakin puuttuu koska tämä pajattaja ei siihen kykene.
minusta vedät mutkat nyt vähän liian suoriksi. Tottakai tasa-arvosta pitää puhua äänekkäästi. En oikein näe, miten siitä aiheesta voisi parisuhteessa käydä dialogia miltään muulta pohjalta kuin siltä, miten tasa-arvo parhaiten tot
Kasarilla tapasin mieheni. Hän oli sen ajan nuorista miehistä poikkeus siinä mielessä, että hän puhui tasa-arvosta ääneen. Tuli hyvin vanhoillisesta perheestä, joten se selittyi sillä. Itselle se tasa-arvo oli niin itsestään selvä, etten pitänyt siitä ääneen puhumista mitenkään olennaisena. Siksi se hetken hämmensi ja toisaalta hämmensi muitakin.
Siitä itsestäänselvästä tasa-arvosta on tultu pitkälle. Tiesin silloinkin, ettei kaikki ole ihan kaikin osin ok, mutta kuvittelin asioiden menevän koko ajan kohti sitä, ettei tasa-arvosta tarttis enää edes puhua ollenkaan. Olin naivi ja vähänpä tiesin
Tänä päivänä tasa-arvoa vastustetaan tietoisesti ja todella kieroin keinoin. Yksi tapa on tuo puhua "ylitasa-arvosta". Se kun ei tarkoita mitään, sitä vastaan on vaikea sanoa. Feminismin mustamaalaus on toinen keino. Se, että retoriikka on niin paljon samaa, kuin mm. rapakon takana, tekee asiasta vielä huolestuttavamman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sopeutumista Kainuuseen helpottaa jos harrastaa ulkona liikkumista ja vaikka metsästystä. Ei siellä oikein ekohipit pärjää. Oma auto ja haulikko pitää olla minimissään.
Hieno esimerkki kommentoijasta, jonka luku- ja/tai keskittymiskyky ei riitä otsikko pidemmälle
Olen asunut Kainuussa pitkään ja tiedän että ei siellä ekohipit ja muut elämästä vieraantuneet pärjää. Sellaisen kun laittaa metsään niin sille tulee ikävä aika pian. Parempi vaan pysyä Kehä Ykkösen sisäpuolella jos ei pysty lihaa syömään tai kuvittelee että kaikki palvelut järjestyvät kun tarpeeksi kauan vinkuu.
Pitääkö tän kainuulais-oululais-kainuulaisen nyt muuttaa kehä ykkösen sisäpuolelle?? Eikö teillä siellä Kainuussa ole todellakaan tilaa ja kykyä elää yhtään toisenlaisten ihmisten kanssa? Vaikka ovat alunperin paikallisia? Kuulostaa kyl pelottavalta ja todella umpimieliseltä.
Vierailija kirjoitti:
Jos nainen ei osaa hoitaa kotia tai antaa seksiä, niin mitä muuta sille jää annettavaksi miehelle ja miksi luulet, ettei molemmat esimerkkiesi miehet ole mieluummin rehellisesti yksin kuin rupeavat tanssimaan naisten oikuttelujen suhteen.
Miksi ihmeessä kukaan nainen ottaisi miestä joka etsii kodinhoitajaa ja panoreikää? Kuulostaa kamalalta alistussuhteelta. En ikinä tuollaista miestä edes vilkaisisi vaikka pidänkin seksistä ja kotipuhteista.
Minä myöskään koskaan en "anna" seksiä. Meillä seksi ei ole mitään antamista vaan yhteistä mukavaa toimintaa. Antamista se olisi varmaan silloin jos mies olisi aivan osaamaton tumpelo joka ei naista osaisi tyydyttää ja sitten sille joskus pitäisi säälistä antaa jotta lakkaisi vinkumasta. Onneksi meillä on sellainen seksielämä että molemmat sitä haluaa eikä kummankaan tarvitse "antaa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, missä feministit sinua pelottavat. Mutta ikävä tosiasia on, että monen naisen mi
Näköjään hyvin ovat onnistuneet. Väkivallan määrä on vähentynyt mutta pelkotilojen määrä kasvanut. Järjellä tuota on turha yrittää selittää.
Olet nyt ymmärtänyt väärin. Nimenomaan pelkotilat ovat laimentuneet sellaisiksi että nyt naiset uskaltavat siitä puhua julkisesti. Muutama vuosikymmentä sitten olisi vielä tuollaisen sanomisesta saanut kotona turpiinsa. Hyvää kehitystä siis, että asioista uskalletaan puhua. Kiitos siitä kuuluu myös miehille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä oli ongelma kun se ei oikein avauksesta paljastunut. Kainuussa yleensä ottaen eletään maan läheistä elämää ja jos siihen ei sopeudu niin on väärässä paikassa.
Hän on siis vegaani. Veganismi ei ole pelkästään ruokavalio, se on elämäntapa ja aate, joka on monin osin luonnosta vieraantunut, vaikka ajaakin luonnon asiaa. Kainuun luonnonläheiset ihmiset eivät milloinkaan voisi olla täysin samaa mieltä hänen kanssaan ja sekös on vaikeaa.
Olen feministi. Feminismi on osin elämäntapa. Osin vieraantunut ympäröivästä yhteiskunnasta, vaikka ajaakin yhteiskunnan asiaa. Ympärillä olevat ihmiset eivät milloinkaan voi olla täysin samaa mieltä minun kanssani, mut se on mulle ihan ok.
Feminismi voi olla ihan samalla tavalla irtitodellisuudesta kuin veganismikin. Sellaisia äärisuuntausten kannattajat on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Feminismi tekee miehille sitä mitä sovinismi naisille."
Ei tee. Feminismi ajaa tasa-arvoa, sovinismi naisten alistamista. Se, että sinusta tuntuu ikävältä menettää se ylivalta, on jotain ihan muuta.
Kirjoitus on kuin sovinistin näppäimistöltä, mutta toisesta näkökulmasta.
Tasa-arvo=miesten ylivalta? Feminismille todellakin edelleen tarvetta!
Vierailija kirjoitti:
Olen akateeminen mies Kainuusta, mutta ei kiinnosta Ainon kaltaiset hössöttäjät.
Se olikin koko jutun pointti. Erilaiset ihmiset eivät kiinnostu toisistaan.
"No kun ne nyt vaan ovat tismalleen sama ideologia, vain sukupuoli vaihdettuna toisinpäin.
Feminismi tekee miehille sitä mitä sovinismi naisille."
-----------
Ei ole. Ne ovat todella kaukana toisistaan.
Feminismi edistää tasa-arvoa ja sovinismi epätasa-arvoa. Naisten ylivoimaa ajava aate on nimeltään female chauvinism, eli vapaasti suomennettuna naissovinismi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kajaanissa ei kyllä hirveästi ole mitään tekemistä iltaisin. Jotain jumppaa tietysti, muttei sellaisia menoja, kuin isommissa kaupungeissa.
Maaseudusta nyt puhumattakaan. Siksi hän ne ihmiset ovat kotona, kun se elämä on siellä kotona. Harrastukset ja mielenkiinnon kohteet ovat sellaisia, että niitä voi tehdä kotona.
Käytännössä siis usein juuri metsästys, kalastus, ulkoilu, puutarhanhoito, käsityöt jne.
Mitä se kaupunkien "tekeminen" sitten on?
Minä kutsun sitä kulutukseksi ja useimmiten se on vielä varsin pikaiseen nautintoon tähtäävää.
Esim. se paljon parjattu metsästys vaatii aktiivisuutta ympäri vuoden.
Se on sitä että on muita ihmisiä ympärillä. Minä olen tässä tällä hetkellä istumassa puistossa kahvimukin kanssa, katselen trapetsitaiteilijoita. Ja ihailen upeita istutuksia. Illalla menen kuuntelemaan musiikkia. Huomenna aion vuokrata parin kaverin kanssa kajakit ja illalla menemme syömään ravintolaan. Ihmisten keskellä oleminen on kaupungissa jokapäiväistä arkea, maalla ihmisten keskuuteen pitää erikseen hakeutua.
Vierailija kirjoitti:
Miehille nuo taitavat ihan kyselyjenkin perusteella olla vähemmän tärkeitä asioita kuin naisille, siis arvojen samankaltaisuus. Monelle naiselle ne ovat niin iso juttu, että parisuhteelta katoaa kokonaan pohja jos niistä joustaa.
Tuohan se onkin nykyään surullista, kun naiset ovat joustamattomia. Olin itsekin nuorena miehenä mustavalkoinen ajattelija. Elämän varrella on täytynyt pohtia asioita ja huomasin, että olen ollut nuorena liian idealistinen. Etenkin useamman vuoden työttömyysjaksoni sai minut etääntymään eräästä exästäni, joka eli porvariunelmaa, esitti somessa vihreää köyhien puolustajaa, ja samaan aikaan lenteli innoissaan ympäri maailmaa, ja dissasi minua köyhyyteni vuoksi. Nyt olen ollut taas kauan työelämässä ja löytänyt naisen, joka ajattelee moniulotteisesti ja ennen kaikkea hyväksyy minut, vaikka harrastammekin eri juttuja ja omaamme välillä hyvinkin erilaisia mielipiteitä. Ihanan viisas ja pidetty nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehille nuo taitavat ihan kyselyjenkin perusteella olla vähemmän tärkeitä asioita kuin naisille, siis arvojen samankaltaisuus. Monelle naiselle ne ovat niin iso juttu, että parisuhteelta katoaa kokonaan pohja jos niistä joustaa.
Tuohan se onkin nykyään surullista, kun naiset ovat joustamattomia. Olin itsekin nuorena miehenä mustavalkoinen ajattelija. Elämän varrella on täytynyt pohtia asioita ja huomasin, että olen ollut nuorena liian idealistinen. Etenkin useamman vuoden työttömyysjaksoni sai minut etääntymään eräästä exästäni, joka eli porvariunelmaa, esitti somessa vihreää köyhien puolustajaa, ja samaan aikaan lenteli innoissaan ympäri maailmaa, ja dissasi minua köyhyyteni vuoksi. Nyt olen ollut taas kauan työelämässä ja löytänyt naisen, joka ajattelee moniulotteisesti ja ennen kaikkea hyväksyy minut, vaikka harrastammekin eri juttuja ja omaamme välillä hyvinkin erilaisia miel
Niin no, mutta eikö tuo nimenomaan tuo isoja ongelmia yhteiselämään jos toinen ei missään nimessä suostu lentämään ympäristösyistä, haluaa pyöräillä, suosii julkisia jne. ja toinen ei tiedä mitään parempaa kuin kaukomatkat ja isot bensasyöppöautot. Eihän kyse arvoissa ole vain siitä että suvaitsee toisen ajatukset.
Vierailija kirjoitti:
Luin jutun äsken. Tämä oli jotenkin... mielestäni nollajournalismia, ei tarjonnut mitään uutta.
Anni on kotiseudulleen palannut, koulutettu, kulttuurista ja liikunnasta, tasa-arvoasioista kiinnostunut nuorkauppakamarilainen. Hän erosi ja kirjautui Tinderiin. Siellä hän totesi, että seuran löytäminen onkin aika vaikeaa, ei tullut kivoja miehiä vastaan, paikalliset poikamiehet olivat jotenkin ihan eri asioista kiinnostuneita. Sitten kuitenkin jonkin ajan kuluttua hän löysikin tosi kivalta vaikuttavan miehen sieltä ja nyt Anni on ihastunut ja kaikki vaikuttaa hyvältä.
Oliko tässä jonkun mielestä jotakin jännittävää, yllättävää tai erikoista?
Journalismin tarkoitus ei ole olla jännittävää, yllättävää tai erikoista. Journalismin tarkoitus on kertoa asioista. Minun mielestäni tuo juttu oli oikein hyvä kirjoitus, kertoi ajankuvaa ilman että ketään väheksyttiin tai eriteltiin paremmiksi tai huonommiksi.
Se oli kirjoitus siitä minkälaista jonkun elämä on.
Tuttu on joutunut syystä x asumaan pari vuotta Kajaanissa. On mies mutta silti sanoi, että haluaa sieltä junttilasta heti pois kun mahdollista. Ja kyseessä ei edes ole mikään feministianarkistihippimies vaan ihan perus Pentti.
Vierailija kirjoitti:
Se voi yllättää tsadilaisen muidun että Kainuussa eivät ole epäselväsukupuolisia lattea lipittäviä soijapoikia vaan ihan rehtejä miehiä. Varmasti parempi palata hesoihin.
Ei hän voi palata "hesoihin" kun ei koskaan Helsingissä ole asunutkaan. Hän oli Kainuusta kotoisin, palasi sinne Oulusta.
Ja löysi kyllä itselleen miehenkin.
Vierailija kirjoitti:
Toivon juttua jossa Suomussalmelainen sinkku Jape menee päähesojen kuumimpaan yökerhoon pettymään naisiin. Sitten ruoditaan mikä on vikana näissä pimuissa ja heidän arvoissaan ja elämäntavassa.
Ei tule tapahtumaan HS/Yle (miksiköhän?:D) mutta ehkä Kainuun Sanomissa.
Sehän olisi ihan mielenkiintoinen aihe. Paitsi että tuossa Hesarin jutussa ei kainuulaisia miehiä mitenkään haukuttu, niin en näe miksi pitäisi Helsingin naisten arvoistakaan löytää jotain vikoja.
Minusta olisi oikein mielenkiintoista lukea tuollainen samanlainen juttu Japesta Helsingin yökerhossa vertailemassa eroja elämäntavoissa ja näkemyksissä. Samalla tavalla positiiviseen tyyliin kuin tuossa Kainuu-jutussakin, siis. Ilman haukkumista ja paremmuusjärjestykseen asettamista.
Jos joskus tulee tunne että haluaisin seurustella miehen kanssa, palaan lukemaan tätä ketjua, niin pääsen eroon haihatteluista. LGBT-myönteisen vegaanin feministin ei kannata seurustella miehen kanssa, eikä monen naisenkaan. On parempi olla yksin silloin kun ei kuulu valtavirtaan. :)
Sitä luulee olevansa ihan tavallinen omassa piirissään, mutta tässä käy hyvin selväksi että isossa kuvassa on aivan marginaalissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan se onkin nykyään surullista, kun naiset ovat joustamattomia. Olin itsekin nuorena miehenä mustavalkoinen ajattelija. Elämän varrella on täytynyt pohtia asioita ja huomasin, että olen ollut nuorena liian idealistinen. Etenkin useamman vuoden työttömyysjaksoni sai minut etääntymään eräästä exästäni, joka eli porvariunelmaa, esitti somessa vihreää köyhien puolustajaa, ja samaan aikaan lenteli innoissaan ympäri maailmaa, ja dissasi minua köyhyyteni vuoksi. Nyt olen ollut taas kauan työelämässä ja löytänyt naisen, joka ajattelee moniulotteisesti ja ennen kaikkea hyväksyy minut, vaikka harrastammekin eri juttuja ja omaamme välillä hyvinkin erilaisia miel
Hienoa, että olet löytänyt elämäsi naisen. Mutta ymmärräthän, että kyse on luonteista, ei ideologioista.
Hassua, et yleistät naiset olemaan joustamattomia, vaikka sinulta löytyy se poikkeus. Ja itsekin olet ollut joustamaton. Oma kokemus taas on se, et naiset ymmärtävät enemmän erilaisia näkemyksiä. Tai ainakin kuuntelevat niitä. Miehet heti julistavat sen oman mielipiteen, eivätkä jaksa edes kuunnella juttua, jos siinä on joku heille kielteinen elementti. Tämä tuli nyt juhannusseurasta mieleen, ei niinkään parisuhteisiin liittyen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Feminismi tekee miehille sitä mitä sovinismi naisille."
Ei tee. Feminismi ajaa tasa-arvoa, sovinismi naisten alistamista. Se, että sinusta tuntuu ikävältä menettää se ylivalta, on jotain ihan muuta.
Kirjoitus on kuin sovinistin näppäimistöltä, mutta toisesta näkökulmasta.
Kannattaa perehtyä sanojen merkityksiin, eikä vaan kiukutella mututuntumalla. Antaa fiksumman kuvan.
Kannattaa katsoa tekemistä ja verrata sitä puheisiin. Tällöin on paremmin perillä todellisuudesta, eikä mielikuvat pohjaudu pelkkiin puheisiin.
Vierailija kirjoitti:
Jos joskus tulee tunne että haluaisin seurustella miehen kanssa, palaan lukemaan tätä ketjua, niin pääsen eroon haihatteluista. LGBT-myönteisen vegaanin feministin ei kannata seurustella miehen kanssa, eikä monen naisenkaan. On parempi olla yksin silloin kun ei kuulu valtavirtaan. :)
Sitä luulee olevansa ihan tavallinen omassa piirissään, mutta tässä käy hyvin selväksi että isossa kuvassa on aivan marginaalissa.
Hienoa uhrautumista 9/10. Viimeinen piste jäi puuttumaan kun et kertonut kehosi ylipainosta.
Juurihan tässä oli artikkeli siitä että parisuhteita ei synny. Kenenkään pettymyksestä ei kirjoitettu tässäkään jutussa.