Muita, joilla lastenhoitoapua ei sukulaisilta saatu?
Meidän perheessämme lastenhoitoapua ei koskaan laskettu sukulaisten varaan koska he asuivat joko liian kaukana, olivat liian vanhoja tai kiireisiä auttaakseen. Voi sanoa, että keskimäärin yhtenä päivänä vuodessa tuota apua on heiltä saatu.
Viittaan tällä siihen, että välillä lehdistä saa lukea juttuja siitä jossa kiukutellaan sitä, kun sukulaiset eivät voi ottaa lapsia tyyliin joka viikonloppu. Meillä ollaan huilailtu vuoroperiaatteella ja hyvin on toiminut, asenteestahan se on kiinni, kun vaihtoehtoja ulkopuolisen lapsenvahdin ohella ei ole ollut.
Miten teillä muilla?
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisen kuuluukin hoitaa itse omat lapsensa.
Only in Finland. Muissa maissa suku auttaa ja kasvattaa.
Hyvinvointivaltiosen tarkoitus on ollut pohjoismaissa katkaista ihmisiltä siteet perheeseen. Ennen perhe oli se paikka josta haettiin taloudellista ja muuta apua ongelmiin, mutta nykyään ihmiset on opetettu hakemaan se apu valtiolta. Pohjoismainen sosiaalidemokratia/kapitalismi on tehnyt ihmisestä kylmän. Ihmiset ovat laitostuneet, valtio kapaloi, opettaa, hommaa duunipaikan, maksaa eläkkeen ja hautaa.
Ei ihmisillä oikein tunnu olevan niitä ystäviä, harrastuksia, jne vaan kaikki haetaan elämään niiden lasten kautta. Maailma on nyt senkaltainen, että perheestä tankataan asioita, joita ennen saatiin monesta muusta lähteestä. Perheistä tulee liian tiiviitä ja tämä altistaa ongelmille.
Meillä sukulaiset olivat kaukana tai liian vanhoja. Palkkasimme ns nannyjä tarvittaessa. Todella hyviä ja kivoja olikin. Lapset tykkäsivät kovasti ja jäivät mielellään illaksi, viikonlopuksi joskus pidemmäksikin aikaa hoitajien kanssa. Samat , tutut hoitajat tulivat lapsille ihannystäviksi. Lapset nyt aikuisia ja muistelevat todella hyvällä kaikkia hoitajia. Selvittäkää, tarjontaa kyllä on.
Mä olen ollut omille lapsille yksinhuoltaja, koska pitkä avioliitto kariutui täysin yllättäen miehen halutessa elää uutta nuoruutta juuri toisen lapsen synnyttyä.
Koskaan en saanut keneltäkään lastenhoitoapua, vaan ostin tarvittavan avun itse.
Äitini hoiti kyllä sisarusteni lapsia, koska niillä oli rankkaa parisuhteessa, mutta mulle ei apua tarjonnut. Ei mitenkään yllättänyt, koska lapsuudesta asti olen ollut äidilleni vain pakollinen paha, joka syntyi kahden muun sisaren lisäksi.
Eipä kauheasti ole sukulaisista apua ollut. Siskoni auttoi muutaman kerran, kun vanhimmat lapsemme olivat pieniä. Isäni tuli kerran hätiin, kun olin loukannut käteni. Anoppi otti lapsia yökylään silloin kun hänelle sopi. Tämä tuli aina lyhyellä varoitusajalla, ja hän loukkaantui, jos meillä oli jo muita suunnitelmia. Ja me emme olisi saaneet lasten yökyläilyn aikana tehdä muuta kuin istua kotona ja ikävöidä lapsia, koska lapset eivät olleet hoidossa vaan kylässä.
Äitini lupasi kerran tulla auttamaan, kun olin lääketieteellisen toimenpiteen jälkeen väsynyt. Hän tuli vuorokauden myöhemmin kuin oli sovittu. Pyysi ensi töikseen minua keittämään hänelle teetä, ja kävi sitten päiväunille. Kun hän heräsi, hän kysyi, pitääkö hänen jäädä yöksi. Sanoin, että ei tarvitse. Pärjään kyllä. Hän lähti seuraavalla bussilla kotiinsa.
Esikoisen täysi-ikäistyttyä hän on joskus ollut lapsenvahtina, ja me vastavuoroisesti olemme ottaneet hänen koiransa joskus hoitoon.
Ei niitä kakaroita ole pakko porsia jossei jaksa ite niitä hoitaa. Miksi sukulaisten tulisi auttaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvinvointivaltiosen tarkoitus on ollut pohjoismaissa katkaista ihmisiltä siteet perheeseen. Ennen perhe oli se paikka josta haettiin taloudellista ja muuta apua ongelmiin, mutta nykyään ihmiset on opetettu hakemaan se apu valtiolta. Pohjoismainen sosiaalidemokratia/kapitalismi on tehnyt ihmisestä kylmän. Ihmiset ovat laitostuneet, valtio kapaloi, opettaa, hommaa duunipaikan, maksaa eläkkeen ja hautaa.
Ei ihmisillä oikein tunnu olevan niitä ystäviä, harrastuksia, jne vaan kaikki haetaan elämään niiden lasten kautta. Maailma on nyt senkaltainen, että perheestä tankataan asioita, joita ennen saatiin monesta muusta lähteestä. Perhe
Mutta kuinkahan paljon tuo ydinperheeseen käpertyminen johtuu juuri siitä, että tämä pohjoismainen "hyvinvointimalli" sen mahdollistaa? Se tavallaan sallii itsekkyyden sillä, että olemme ulkoistaneet toisista välittämisen valtiolle, jolle maksamme veroja.
Jenkeissä on paljon huonoa, mutta jos katsoo sieltä tulevia tosi-tv-ohjelmia, niin ihan hämmästyttää miten läheiset välit monilla suvuilla on, ja miten pitkälle voidaan käytännössä auttaa. Esim. sukulaiset tai jopa ystävät hoitavat lapsikatraita, jopa adoptoivat kuolemantapauksessa, äiti tai sisar hoitaa vuoteeseen hoidettavaa raskashoitoista sairaalloisen lihavaa kodissaan jne. Puhumattakaan toki pienemmästä auttamisesta. Maissa, joissa valtion turvaverkko ei ole kattava, ihmiset ei voi eristäytyä ydinperheisiin, koska on eloonjäämisen kannalta tärkeää pitää yhteyttä laajaan verkkoon ihmisiä. Siinä on taatusti varjopuolensa, mutta aika kylmä on tämä meidänkin systeemi.
Yksi tuttava itkee sitä kun hänen vanhempansa on kuolleet hänen ollessa teini. Kyseessä tavallaan heidän oma syy. Nyt kiukuttelee kun muiden vanhemmat hoitaa lapsenlapsia, mutta hänen lapsilla ei ole äidin vanhempia.
Vierailija kirjoitti:
Itse on hoidettu, eikä se ole haitannut. Eniten pelottaa se, että kun lapsillani ei ole ollut suuren suvun ja yhteisöllisyyden mallia pienenä, eivät he osaa myöskään sellaista luoda, ja itseltäni jäävät mahdolliset lapsenlapset arjen ulkopuolelle sitten aikanaan.
Enemmän se merkkaa, millaiset välit itse olet luonut lapsiisi. Läheisen ja järkevän isovanhemman haluaa osaksi lapsensa elämää vaikka ei hänellä lasta hoidattaisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ihmisillä oikein tunnu olevan niitä ystäviä, harrastuksia, jne vaan kaikki haetaan elämään niiden lasten kautta. Maailma on nyt senkaltainen, että perheestä tankataan asioita, joita ennen saatiin monesta muusta lähteestä. Perhe
Outo ajatus. Perheen kuuluukin olla tiivis ja läheinen.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ollut omille lapsille yksinhuoltaja, koska pitkä avioliitto kariutui täysin yllättäen miehen halutessa elää uutta nuoruutta juuri toisen lapsen synnyttyä.
Koskaan en saanut keneltäkään lastenhoitoapua, vaan ostin tarvittavan avun itse.
Äitini hoiti kyllä sisarusteni lapsia, koska niillä oli rankkaa parisuhteessa, mutta mulle ei apua tarjonnut. Ei mitenkään yllättänyt, koska lapsuudesta asti olen ollut äidilleni vain pakollinen paha, joka syntyi kahden muun sisaren lisäksi.
Perheen ja suvun mustaalammasta usein vielä jotenkuten siedetään, mutta hänen lapsensa eivät saa suvun huomiota enää lainkaan. Mustanlampaan lasten ja muiden "suvusta vieroitettujen" lapsista suku ei tiedä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Se että jokaisen kuuluisi hoitaa omat lapsensa ei oo ihmiselle lajityypillistä käytöstä. Tää ydinperhe-juttu on aika uusi ja ei se oikeesti sovi ihmisille. Tämän takia olenkin innokkaasti hoitanut esim. siskoni lasta. Tämä ei ole mulle edes mikään ikävä velvollisuus, sillä mä rakastan siskontyttöä ja olen häneen liki yhtä kiintynyt kuin omiin lapsiini.
En saanut yh-äitinä minkäänlaista apua suvulta. Äitini kuoli nuorena ja isä on alkoholisti, joka ei hoitanut edes omia lapsiaan. Täti, alkoholistin sisko, kävi kylässä kertomassa, miten odottaa saavansa lapsenlapsia ja myöhemmin viestitteli ahkerasti kertoen hoitavansa heitä. Ehkä sai viesteistä tyydytystä. Vain omia lapsenlapsia olkaan valmiita hoitamaan, jos edes heitä. Meillä oli iso ja läheinen suku, joten kyllä yllätyin.
Erikoista sakkia. Mummona tykkäisin jos saisin hoitaa lastenlapsia vaikka joka viikonloppu. Omat lapseni sanovat usein että haluavat olla lastensa kanssa itse, onneksi joskus tuovat hoitoon
Mä en hommannut omia lapsia koska ei ole voimavaroja, hädin tuskin itseni saan hoidettua. En siis koe että pitäisi muidenkaan lapsia alkaa hoitaa tässä tilanteessa?
Mitä tulee hyvinvointivaltioon, niin hyvä puoli on se, että kukaan ei ole enää suvun armoilla. Ennen oli paljon alistamista ja mielivaltaa, erityisesti naisia kohtaan. Sosiaaliturva vapauttaa ja tekee mahdolliseksi vapaaehtoisuuteen perustuvat suhteet. Itseä vahingoittavista suhteista voi siis luopua, ilman että näkee sen vuoksi nälkää.
Asun tällä hetkellä maassa jossa tuota suvun valtaa yhä on. Ilmeet on aina näkemisen arvoiset kun en ota odotuksia kuuleviin korviinikaan, vaan teen miltä tuntuu. Voin koska tahansa lähteä, kiitos Suomen kansslaisuuden ja järjestelmän, miksi siis alistua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö-höpö. Ei ole monen sukulaisilla mahdollisuus auttaa. Enää ei eletä entisaikoja, jolloin suku asui lähellä, nyt voi olla satojen kilometrien päässä. Yhteyksiä ei ole katkaissut hyvinvointivaltio, vaan työpaikkojen sijainti kaukana.
Siksihän julkinen päivähoitokin aikoinaan kehitettiin, että mahdollistettiin naisten työssäkäynti.
Haluatko palata aikoihin, että naiset jää kotiin? Melkoinen tappio yhteiskunnalle, jos koulutetut ihmiset ei voi käydä työssä.
Vierailija kirjoitti:
Mä en hommannut omia lapsia koska ei ole voimavaroja, hädin tuskin itseni saan hoidettua. En siis koe että pitäisi muidenkaan lapsia alkaa hoitaa tässä tilanteessa?
Mitä tulee hyvinvointivaltioon, niin hyvä puoli on se, että kukaan ei ole enää suvun armoilla. Ennen oli paljon alistamista ja mielivaltaa, erityisesti naisia kohtaan. Sosiaaliturva vapauttaa ja tekee mahdolliseksi vapaaehtoisuuteen perustuvat suhteet. Itseä vahingoittavista suhteista voi siis luopua, ilman että näkee sen vuoksi nälkää.
Asun tällä hetkellä maassa jossa tuota suvun valtaa yhä on. Ilmeet on aina näkemisen arvoiset kun en ota odotuksia kuuleviin korviinikaan, vaan teen miltä tuntuu. Voin koska tahansa lähteä, kiitos Suomen kansslaisuuden ja järjestelmän, miksi siis alistua.
Erittäin törkeä kommentti. Kyllä suvun armoilla on moni katkerat itkut itkenyt. Ihmiset on itsekkäitä ja avun tarvita on taakka. Maksan mielelläni veroja, ettei tuollaista akistanista enää koskaan olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erittäin törkeä kommentti. Kyllä suvun armoilla on moni katkerat itkut itkenyt. Ihmiset on itsekkäitä ja av
Korjaan kurjoitusvirheen: Erittäin tärkeä kommentti.
Naapuri tulee tarvittaessa hätiin. Autetaan puolin ja toisin
Meille sanottiin suoraan, ettei sitten aiota auttaa eikö hoitaa syntymässä olevaa lasta. Ettei tarvi edes tulla kysymään. Ok, ei sitten kysytty. Nyt ihmettelevät kun jo aikuistunut lapsi ei pidä heihin mitään yhteyttä.
Tätä olen miettinyt itsekin paljon viime aikoina. Mainitset tuossa kapitalismin, mutta tämä on pikemminkin kommunistinen ajattelumaailma, että ihminen on hyvä vieroittaa suvuista ja tehdä kaikilla tapaa valtiosta riippuvaiseksi, melkeinpä valtion omaisuudeksi. Voidaan samalla indoktrinoida pienestä asti oikeaan ajattelumalliin, koska valtio kasvattaa päiväkodeista alkaen.
Itselläni nykyinen järjestely on käytännön tasolla tosin edullista, koska olen sukuunsa välit katkaisseen yh-äidin lapsi, eli sellaisessa suku auttaa -maailmassa mulla ei olisi ketään joka pulan tullen auttaisi. Kaltaisiani on paljonkin. Eli puolensa ja puolensa. Toisaalta tämä pohjoismainen malli pitää huolta myös niistä, joilla ei olisi läheisten verkostoja, jotka auttavat hädässä. Mutta kieltämättä tämä on kylmentänyt ihmisiä paljon, kun jokainen voi sulkeutua omaan elämäänsä, ja ajatella, että hoitaa lähimmäisistä välittämisen sillä, että maksaa verot.