Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uniapnea vai "läski"kieli? Päikkäreiden päätteeksi kieli kipeästi jumissa hampaiden välissä.

Vierailija
23.06.2025 |

Olen keski-ikäinen nainen ja ylipainoa n. 15-20 kg. Viimeisen vuoden aikana tullut sellaiset 1-2 kg lisää, ja ruokavalioremontti edessä. 

Otan töiden jälkeen pienet unet. Viimeisen vuoden ajan olen havahtunut päikkärien päätteeksi, että kieli on valunut hampaiden väliin ja herään siihen kipuun. Niinkuin kissa, joka on eläinlääkärissä nukutettu :D  Ennen ei mitään ongelmaa.

Mulla on todettu suurentunut riski uniapnealle, mutta ei apneaa. Voiko tämä olla varsinaisen uniapnean alkua?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ja siis voiko kieli lihoa muun kropan mukana? 

Vierailija
2/9 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä oireista ton uniapnean tunnistaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväaikainen väsymys, vaikka olisi mielestään nukkunut yöllä pitkään, eli ihminen havahtuu tietämättään useamman kerran yössä hereille. Usein kuorsausta. Uniapneassa nielu ja hengitystiet ei oo tarpeeks auki.

Mä kuorsaan välillä. T:ap

Vierailija
4/9 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain juuri keskivaikean uniapnean diagnoosin. Ylipainoa on ehkä 10 kiloa. Tunnen, kuinka kieli tukkii ison osan nielusta jopa hereillä. Kuorsaan yöllä. Oletan, että johtuu kaulalla olevasta rasvasta mutta iän myötä nielun kudos myös löystyy. Eli vastaus kysymykseesi lienee: sekä - että. Ahdas nielu, ylipaino ja ikä (itse olen 51) ovat uniapnean riskitekijöitä. Itselläni yksi selittävä tekijä on lisäksi kilpirauhasen vajaatoiminta. Odotan cpap-laitetta sillä hermot menevät tähän väsymykseen. 

Vierailija
5/9 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

...ja siis voiko kieli lihoa muun kropan mukana? 

Tuskin? Mutta kaulalle kertyy rasvaa, ja se painaa nielua. Jopa isot rinnat voivat olla yksi aiheuttaja, sillä tuovat ulkoista painetta. 

Vierailija
6/9 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain juuri keskivaikean uniapnean diagnoosin. Ylipainoa on ehkä 10 kiloa. Tunnen, kuinka kieli tukkii ison osan nielusta jopa hereillä. Kuorsaan yöllä. Oletan, että johtuu kaulalla olevasta rasvasta mutta iän myötä nielun kudos myös löystyy. Eli vastaus kysymykseesi lienee: sekä - että. Ahdas nielu, ylipaino ja ikä (itse olen 51) ovat uniapnean riskitekijöitä. Itselläni yksi selittävä tekijä on lisäksi kilpirauhasen vajaatoiminta. Odotan cpap-laitetta sillä hermot menevät tähän väsymykseen. 

Kiitos viestistäsi. Itsellä ei mahdoton väsymys ole, jos saan nukkua 7-8 h. Mutta tuntuu että nielu veltostuu mahdotonta vauhtia...

Vierailija
7/9 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väsymys on jäätävä, etenkin jos uniapnea on keskivaikea tai vaikea. Usein väsymys on lamaannuttavinta iitapäivällä. Tyypillistä on myös kohonnut verenpaine.

Vierailija
8/9 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos viestistäsi. Itsellä ei mahdoton väsymys ole, jos saan nukkua 7-8 h. Mutta tuntuu että nielu veltostuu mahdotonta vauhtia...

Käy työterveyslääkärillä. Voisit esim hyötyä ns. uniapneakiskosta. Ja saahan apteekistakin jonkinlaisia muovisia hammassuojia, jotka estää kielen valumista nieluun.

Vierailija
9/9 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihdutin 18 kiloa ja uniapnea lähti. Oli keskivaikea ja cpap-kone käytössä ennen sitä. Kuorsaus on loppunut kokonaan, eikä älykello rekisteröi hengityshäiriöitä. Edes alkoa ottaneena en enää kuorsaa. Alunperin painoin 7 kiloa enemmän kuin nyt ja silloin diagnosoitiin lievä asentoriippuvainen uniapnea eli yksi apnea yli rajan selällään nukkuessa. Lihoin 10 kiloa lisää ja uniapnea eteni keskivaikeaksi. Eli itselläni puhtaasti ylipainosta kiinni. Meinaan pyytää uudet testit, vieläkö oikea testilaitteisto havaitsee apneoita. Jos ei haavaitse, jätän koneen naftaliiniin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme viisi