Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

6 senttiä tavoitteeseen: vyötärönympärys

Vierailija
23.06.2025 |

Nyt jo muutama aamuna vyötärönympärys ollut "keltaisella" eli 86 cm. Vielä olisi kuusi senttiä vihreälle.

Kyllä on ollut pitkä vuosi, kun yli puoli vuotta ei meinannut tapahtua mitään. Ei painossa, eikä vyötärössä. Keväällä jotenkin kroppa alkoikin antamaan vastetta muutoksille. Paino alkoi tippumaan ja vyötärö kapenemaan.

Taustalla lihominen normipainoisesta ylipainoiseksi muutaman vuoden sisällä, kun kortisoni sekoitti koko aineenvaihdunnan. Lääkityksen vaihdos lopetti lihomisen, mutta koska monen sisäelimen arvot meni ihan sekaisin, ei laihdutus lähtenyt millään käyntiin.

Ehdin jo ajatella, että jään ylipainoiseksi, koska näiden lääkesekoiluvuosien aikana ehti myös vaihdevuodet alkaa. Jos viime kuukausien tahti pysyy, niin viimeistään syksyllä on vyötärö taas vihreällä ja paino mulle normaali. Normaalipainoinen olen jo nyt, mutta tavoittelen itselleni parhainta painoa eli vielä saa sitäkin lähteä. 

Muita, jotka etsivät syystä tai toisesta kadotettua vyötäröään?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Tosin ylipainoa huomattavasti enemmän.

Onnekseni olen malliltani tiimalasi, eli minulla on toiveita päästä sopivaan vyötärönympärykseen, vaikken laihtuisikaan ihan normaalipainoon asti. 

Näin alkuun tavoittelen 90cm vyötäröä, toki tarkoitus päästä myöhemmin 80cm, jota pidetään kai oikeana terveysrajana.

Tällä hetkellä ylipainoa on noin 35 kiloa ja vyötärö on 100 cm.

Vierailija
2/10 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vyötärönympärys on riskilukemissa, 70 cm. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laihdutin kortisonin aikana muutaman kg:n ja kortisonin loputtua öihin takaisin. Vaikka annos oli ollut todella pieni eikä haittavaikutuksia olisi pitänyt tulla, niin kortisonin jälkeen lisähintaa ihan sohvaperunaksi ja keräsin joka kilon takaisin. Nyt piristynyt ja olen taas alkanut tarkkailla syömisiä ja liikuntaa - paino putoaa.

Vierailija
4/10 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa! Vyötärön ympärys on yksi parhaita terveysmittareita ja toki myös kauneusmittareita.

Tuolla tempulla sait paljon terveitä vuosia lisää.

Vierailija
5/10 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hidasta tuntuu olevan vyötäryksen pienentäminen.

Vierailija
6/10 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vyötärönympärys on varmasti monessa suhteessa parempi tavoite kuin BMI, mutta ongelmaton ei ole sekään. Toisilla on luonnostaan etulyöntiasema sen tavoittelussa, ja sitten taas toisaalta juuri kukaan ei pääse nuoruutensa mittoihin, ainakin kun on raskauksia takana. Kolmanneksi sitten turvotus vaikuttaa paljon päivittäisiin lukemiin, itse olen välillä yli ja välillä alle 80 cm, mutta eipä tässä keskikehossa oikein enää esiteltävää ole, kun kapein kohta on kylkiluiden päällä.

Vierailija
7/10 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vyötärönympärys on varmasti monessa suhteessa parempi tavoite kuin BMI, mutta ongelmaton ei ole sekään. Toisilla on luonnostaan etulyöntiasema sen tavoittelussa, ja sitten taas toisaalta juuri kukaan ei pääse nuoruutensa mittoihin, ainakin kun on raskauksia takana. Kolmanneksi sitten turvotus vaikuttaa paljon päivittäisiin lukemiin, itse olen välillä yli ja välillä alle 80 cm, mutta eipä tässä keskikehossa oikein enää esiteltävää ole, kun kapein kohta on kylkiluiden päällä.

No turvotus on turvotusta, ei kannata siihen takertua. 

Mittaa aamuisin samaan aikaan samasta paikasta niin saat tiedon, onko vy suht sama vai liikkuuko pidemmällä välillä jompaan kumpaan suuntaan.

Vyötärön ympärys on hieman vaikea mitattava, niin jokin parin sentin virhemarginaali on sallittava. Pidempi mittausjakso kertoo kuitenkin totuuden.

Ei kannata miettiä nuoruuden mittoja, vaan terveellistä lukemaa.

Vierailija
8/10 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on just tollanen liikennevalomittanauha. On ollut motivoivaa nähdä kuinka on siirtynyt pikku hiljaa sieltä punaisesta kohti keltaista ja sitten kohti vihreää. Toki, on myös ollut niitä päiviä ja viikkoja, kun muutoksen hitaus ja just esim. turvotuksen vaikutus tuntuu syövän etenemisen, mutta sitten se taas palkitsee, kun homma pumpsahtaa eteenpäin.

Kohti vihreää mennään. En mä edes tiedä, mikä mun vyötärönympärys oli joskus nuorena eli sitä en ole tavoittelemassa, vaan just sitä terveyttä. Ei ole hyvä olla tämän pötsin kanssa, tai no, nykyisen kanssa on jo ihan ok olla, mutta sen lähtöpalleron kanssa ei ollut hyvä olla.

Vierailija
9/10 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on just tollanen liikennevalomittanauha. On ollut motivoivaa nähdä kuinka on siirtynyt pikku hiljaa sieltä punaisesta kohti keltaista ja sitten kohti vihreää. Toki, on myös ollut niitä päiviä ja viikkoja, kun muutoksen hitaus ja just esim. turvotuksen vaikutus tuntuu syövän etenemisen, mutta sitten se taas palkitsee, kun homma pumpsahtaa eteenpäin.

Kohti vihreää mennään. En mä edes tiedä, mikä mun vyötärönympärys oli joskus nuorena eli sitä en ole tavoittelemassa, vaan just sitä terveyttä. Ei ole hyvä olla tämän pötsin kanssa, tai no, nykyisen kanssa on jo ihan ok olla, mutta sen lähtöpalleron kanssa ei ollut hyvä olla.

En ole tuollaisista mittanauhoista kuullutkaan.

Vierailija
10/10 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 78kg mies ja vyötärön ympärys on 85 cm. Ylipainoa on 1kg. 

https://ajcn.nutrition.org/article/S0002-9165(23)06902-2/fulltext

Tuossa on mielenkiintoinen tutkimus miesten ja naisten vyötärön ympärysten ja vyötärö lantio suhteiden (whr) kehityksestä vuosina 1987-1997. Erityisesti naisilla whr arvo suureni tutkimusjaksolla.