Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Nykyään 8 000 € kuussa ei enää riitä - Hyvätuloinenkin kituuttaa ja lapselta otetaan lainaa

Vierailija
23.06.2025 |

Kaksi perhettä, yksi yhteinen ongelma: raha ei riitä, vaikka palkat ovat nousseet. Ylen artikkelissa muotoilujohtaja Vesa Hack, joka tienaa 8 000 € kuussa, ja henkilökohtainen avustaja Riitta Sulavuori, jonka perheen yhteenlasketut tulot ovat 4 680 €, kertovat molemmat joutuvansa säästämään. Hack perheineen jättää väliin ravintolat ja ostaa kaupan omia merkkejä. Sulavuoren perhe taas jättää lääkkeitä ostamatta ja ottaa lainaa lapsilta. Molempien kohdalla arkiset kulut ovat karanneet käsistä. Erityisesti ruoka, asuminen ja sähköt kallistuvat nopeammin kuin tulot kasvavat.

Artikkelissa piirtyy kuva Suomesta, jossa säästetään mieluummin kuin kulutetaan. Palkankorotukset eivät riitä elinkustannusten nousuun, ja epävarmuus tulevasta saa ihmiset varuilleen. Vaikka tilastoissa ostovoima on nousussa, perheiden arjessa se ei näy. Samalla ravintolat ja kivijalkakaupat kaatuvat, kun raha ei liiku.

Tämä on juuri se keskustelu, jota Suomessa ei haluta käydä ääneen. Että hyväpalkkainen mies perheineen pihistelee, eikä silti koe saavansa rahalleen vastinetta. Että nelilapsinen perhe ottaa lainaa omalta lapseltaan ja jättää lääkkeet ostamatta. Ja että molempien ratkaisu on "säästäminen", ei kapina. Missä kohtaa me hyväksyttiin se, että säästäminen on järkevää mutta lapsen hyvinvointi tai oma terveys ei ole?

Samaan aikaan Helsingissä nostetaan asumiskuluja, leikataan tukia ja sanellaan, että ihmisillä pitäisi olla varaa kuluttaa enemmän. Tekeekö tämä vielä jostain "onnellisesta kansasta"? Onko oikeasti oikein, että molemmat, sekä 8 000 euroa tienaava että 1 200 euroa kuussa elävä, joutuvat elämään jatkuvassa kriisissä?

Kommentit (926)

Vierailija
561/926 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei ole vielä nostanut esille että mitähän jos ne Ylen asiantuntijat on ihan vaan väärässä ja epäpäteviä?

Vierailija
562/926 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä isompi palkka niin sitä isompi siivu siitä häviää kattoon sylkijöille ja ulkomailta helpon elämän perässä tulleille. Vaikka ostovoima jollain tilastokikkailulla nousisikin 1,5% palkankorotuksen jälkeen, niin tuostakin häviää jo iso siivu ennen rahan päätymistä tilille.

Tämä! Jutussa on myös se pointti, että Suomessa isotuloinenkaan ei elä mitenkään leveästi. Progressiivinen verotus tasaa nettotulot hyvin tehokkaasti. Ostovoima on heikkoa. 

Täällä ilkutaan että ei isotuloisenkaan tarvii käydä ravintolassa vaan voi tehdä sapuskat kotona ja tukankin voi värjätä kotona. Siis kuka siellä ravintolassa ja kampaajalla sitten käy?

Palveluelinkeinot ovat erittäin tärkeä työllistäjä. Kyllä muualla Euroopassa ihmisillä on varaa käyttää palveluita - Suomessa pitäis vaan istua kotona jurottamassa ja tehdä kaikki itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/926 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026. 

Työtön ei saa e-passia eikä ole työterveyshuoltoa.. Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa.

Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea. 

Vierailija
564/926 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla jää pikaravintolassa ranskalaiset pakkaamatta kotiin kuljetukseen niin se on jatkossa irtisanomisperuste.

Huolimattomuus 

Työnantajan on jatkossa helppo irtisanoa kaikki ärsyttävät työntekijät ja saikuttajat vaikka sairaaloissa. 

Työnantajat on just tollasia. Niitä ärsyttää ne niiden työntekijät ihan hirveesti. Ne koko ajan haluu päästä eroon niiden työntekijöistä. Onneks nyt tulee sellaiset lait, että voi vaan koko ajan irtisanoa niitä ärsyttäviä ihmisiä. Kuka muka tarvii työntekijöitä? Ei kukaan. 

Vierailija
565/926 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkästään ansiosidonnaista saa 283000 joten sellaisen väittämät, että työttömiä olisi 300000 ei pidä paikkaansa. 

Lisäksi työmarkkinatukea saa 308400 henkilöä. 

Eivät kaikki ansiosidonnaista saaneet ole olleet koko vuotta työttöminä.  Itse sai  sitä viime vuonna kuukauden, eli sitä ennen ja sen jälkeen olen ollut töissä. Suurin osa ansiosidonnaista saaneista ei itse asiassa liene kovin pitkiä aikoja tuella.

Etkö ole huomannut miten leikkauspäätöksiä on tehty sen perusteella, että ihmiset eivät mene ansiosidonnaiselta töihin, vaan kuluttavat sen loppuun. Minä en tiedä prosentteja kuinka paljon tuota oikeasti tapahtuu, mutta ainakin poliitikkojen mielestä "lusmujen" takia kaikkia pitää kurittaa. 

Vierailija
566/926 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

27 sivua, josta vähintään 25 sivua potkulakihullun tajunnanvirtaa. 😂

Puolet niistä on sinun ulinaasi potkulakihullun viesteistä. Ja olet jotekin siinä uskossa että sinun viestisi kiinnostavat ketään senkään vertaa.

potkulakihullu on aivan pihalla. Phullu voisi tutustua ennen floodaustaan Tanskan malliin ja sen tuloksiin

Vierailija
567/926 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samoilla linjoilla. Jos jompi kumpi lapsistani lähtee opintojen jälkeen töihin ulkomaille, lähden itekin. Viimeinen sammuttakoon valot.

N56

Eli rusinat pullasta kelpaa, mutta kun pitäisi kantaa oma kortensa kekoon, niin sitten lähdetään? 

Jos haluaa olla niin itsenäinen ja minä-minä-tyyppi, niin lähtisi edes rehellisesti omillaan opiskelemaan, eikä pitäisi kättä yhteiskunnan suuntaan ojossa niin pitkään kuin siitä selvästi hyötyy.

Ja anna kun arvaan, jos sattuu joku vakava sairastuminen, niin silloinkin tullaan takaisin suomeen yhteiskunnan hoidettavaksi.

Vierailija
568/926 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä isompi palkka niin sitä isompi siivu siitä häviää kattoon sylkijöille ja ulkomailta helpon elämän perässä tulleille. Vaikka ostovoima jollain tilastokikkailulla nousisikin 1,5% palkankorotuksen jälkeen, niin tuostakin häviää jo iso siivu ennen rahan päätymistä tilille.

Tämä! Jutussa on myös se pointti, että Suomessa isotuloinenkaan ei elä mitenkään leveästi. Progressiivinen verotus tasaa nettotulot hyvin tehokkaasti. Ostovoima on heikkoa. 

Täällä ilkutaan että ei isotuloisenkaan tarvii käydä ravintolassa vaan voi tehdä sapuskat kotona ja tukankin voi värjätä kotona. Siis kuka siellä ravintolassa ja kampaajalla sitten käy?

Palveluelinkeinot ovat erittäin tärkeä työllistäjä. Kyllä muualla Euroopassa ihmisillä on varaa käyttää palveluita - Suomessa pitäis vaan istua

Ei ole siitä kyse, mutta isotuloinenkin pystyy hassaamaan rahansa kun aivot ovat jäähyllä. Ei ravintolassa käyntiin todellakaan tarvitse olla isotuloinen. Huono taloudenpito vielä kertautuu fiksumpaan verrattuna, koska jälkimmäinen pystyy sijoittamaan ylitsejäävät rahat tuottavasti eikä tarvitse turvautua korollisiin rahoituksiin.

Vierailija
569/926 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei 8000€/kk, josta toki verot vielä päältä ei pärjää, niin vika on jossain muualla kuin yhteiskunnassa.

Vierailija
570/926 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on vähän sama ongelma. Olemme hyvätuloisia ja kaikki menee, mikä tulee, ei nyt sentään lainailla kuitenkaan. Meidän syy on se, että omaisuus on karttunut. Mitä enemmän omaisuutta, sitä enemmän juoksevia kuluja. Hevoseton mies olisi huoleton mies. 

Tiedän, että oma syy jne, mutta en tajunnut tätä etukäteen, paljon kesäpaikan ylläpito maksaa, mitä remontoinnit ja verot maksavat yms.

Kyllähän kaikki tietävät että kesäpaikan ylläpito maksaa. 

Niin tietää, mutta ei sitä paljonko. Ja sitähän se edellinen kommentti sanoi.

Vierailija
571/926 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämähän ei ikävä kyllä ole ainoa ketju, johon se kopipeistaa noita haikujansa isolla rivivälillä...

Vierailija
572/926 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samoilla linjoilla. Jos jompi kumpi lapsistani lähtee opintojen jälkeen töihin ulkomaille, lähden itekin. Viimeinen sammuttakoon valot.

N56

Eli rusinat pullasta kelpaa, mutta kun pitäisi kantaa oma kortensa kekoon, niin sitten lähdetään? 

Jos haluaa olla niin itsenäinen ja minä-minä-tyyppi, niin lähtisi edes rehellisesti omillaan opiskelemaan, eikä pitäisi kättä yhteiskunnan suuntaan ojossa niin pitkään kuin siitä selvästi hyötyy.

Ja anna kun arvaan, jos sattuu joku vakava sairastuminen, niin silloinkin tullaan takaisin suomeen yhteiskunnan hoidettavaksi.

mahtavat sossusyyllistämiset taas sieltä. Koulutus on toki opiskelijoille Suomessa käytännössä ilmainen, mutta jos sairastuu ei tänne kannata palata. Ei ainakaan ylikuormitetun julkisen terveydenhoidon piiriin.

Jos lähtee ulkomaille, kannattaa olla vakuutukset kunnossa. Minulla on myös Suomessa yksityinen terveysvakuutus, kaksi viimeistä leikkausoperaatiota on suoritettu yksityisellä.

Vierailija
573/926 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt potkulakihullu meni ihan psykoosiin, tai nää postaukset tulee duettona eli potkulakihulluja onki kaks

Onneksi et sairaalassa ollessasi tajunnut, että sun laboratoriokokeita tilasi työtön työkokeilussa ja sulle taksin kotiin. 

Tuo nyt mitään ollut, mutta mä olin vammaisten palvelutalossa ilman mitään koulutusta. Mulla piti olla työhönopastaja mutta ei mulle mitään opastusta kukaan ehtinyt antamaan. Ihan samalla tavoin jouduin auttamaan ruokailussa, katsomaan listalta kuka tarvitsi sakeutuksen juomaansa ja tarkistamaan suuonteloita oliko asiakas ymmärtänyt niellä ruokansa. Jouduin auttamaan vessatuksessa, vaippojenvaihdossa ja pesussa, olemaan fyssarin ja toimintaterapeutin apuna ym. Hoitajat vain suri kun mulla ei ollut lääkkeidenantolupaa mutta kiireessä tästäkin joustettiin. Joku hyvin löyhämoraalinen ja likviditeettiongelmissa kierivä olisi saanut varmasti jotain päähänsä. Viihdyin kyllä hyvin. Työ oli kuitenkin sen laatuista että sitä oppii tekemällä ja kiinnyin asiakkaisiin ja huomasin että vaikka henkilö on vaikeasti vammainen niin "ei hän rikki mene". Ikäviä oli tilanteet kun asiakkaalla oli huono päivä ja hän saattoi purra tai potkia tai heitellä esineitä. 

Pääsin opiskelemaan haluamaani alaa mutta voisin hyvin nähdä itseni myös hoiva-alalla. Työ olisi mukavaa, ellei olisi ainaista kiirettä ja liian vähän henkilökuntaa ja työn vastuuseen nähden liian pientä palkkaa. Arvostin tuota työtä kovasti. Jos haluaa tehdä työtä jonka merkityksen tajuaa kokee ja näkee joka päivä niin tuo työ oli sellaista. 

Vierailija
574/926 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän ei ikävä kyllä ole ainoa ketju, johon se kopipeistaa noita haikujansa isolla rivivälillä...

Eikä vielä olla aivan siinä pisteessä että yritykset pärjäisivät ilman työntekijöitä. Yksittäiseen työntekijään tämä vaikuttaa enemmän heikomman oikeusturvan vuoksi.

Vierailija
575/926 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026. 

Työtön ei saa e-passia eikä ole työterveyshuoltoa.. Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa.

Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea. 

Yksi lääkärikäynti 30 euroa ja poliklinikka käynti 60 euroa pitää maksaa 595 työmarkkinatuella samoin kuin lääkkeet. 

Vierailija
576/926 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla jää pikaravintolassa ranskalaiset pakkaamatta kotiin kuljetukseen niin se on jatkossa irtisanomisperuste.

Huolimattomuus 

Työnantajan on jatkossa helppo irtisanoa kaikki ärsyttävät työntekijät ja saikuttajat vaikka sairaaloissa. 

Työnantajat on just tollasia. Niitä ärsyttää ne niiden työntekijät ihan hirveesti. Ne koko ajan haluu päästä eroon niiden työntekijöistä. Onneks nyt tulee sellaiset lait, että voi vaan koko ajan irtisanoa niitä ärsyttäviä ihmisiä. Kuka muka tarvii työntekijöitä? Ei kukaan. 

Jep. Niinhän se menee. Ja tosiaan just silloin kun se on se kallispalkkainen pitkän työkokemuksen omaava huippuammattilainen, niin työnantaja odottaa oikein jalkaterä syyhyten, milloin voi antaa potkut ja ottaa jonkun kokemattoman harjoittelijan tekemään samoja hommia.

Vierailija
577/926 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta onneksi ne on hallituksen päätös joiden ansiosta moni menettää asuntonsa ja mökkinsä. 

Muistatko kuinka 1990-luvun lamassa hienoja kesämökkejä meni pankinjohtajien sukulaisille halvalla? 

Vierailija
578/926 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkästään ansiosidonnaista saa 283000 joten sellaisen väittämät, että työttömiä olisi 300000 ei pidä paikkaansa. 

Lisäksi työmarkkinatukea saa 308400 henkilöä. 

Eivät kaikki ansiosidonnaista saaneet ole olleet koko vuotta työttöminä.  Itse sai  sitä viime vuonna kuukauden, eli sitä ennen ja sen jälkeen olen ollut töissä. Suurin osa ansiosidonnaista saaneista ei itse asiassa liene kovin pitkiä aikoja tuella.

Etkö ole huomannut miten leikkauspäätöksiä on tehty sen perusteella, että ihmiset eivät mene ansiosidonnaiselta töihin, vaan kuluttavat sen loppuun. 

Niin niin, kaikkia 320 000 työtöntä ja varsinkin 100 000 pitkäaikaistyötöntä pitää hakata niin että luut murtuvat kun ne ei vaan mene töihin.

Hyvin on heikkolahjaisille tarkoitettu yksinkertainen mantra mennyt jakeluun niin ettei kenenkään mieleen juolahda vaatia hallituksen päätä vadille siitä etteivät ole tehneet mitään luodakseen suomeen puolta miljoonaa uutta työpaikkaa vaikka maassa on 1990-lukua pahempi massatyöttömyys mutta työpaikat sen kuin sulkevat ovensa Suomesta ja siirtävät toimintansa ulkomaille. Työvoimatoimistoissa on kirjoilla 520 000 työnhakijaa tälläkin hetkellä.

Mitä hallitus tekee luodakseen Suomeen yhtään uutta työpaikkaa? Tuhoaa loputkin palvelusektorin työpaikat maasta lakkauttamalla työssäkäyvien ainoan turvaverkoston eli työttömyysturvan minkä seurauksena nimenomaan työssäkäyvät ovat alkaneet säästää ja lopettaa kaiken lopetettavissa olevan kulutuksen kuten ravintoloissa ja muissa palveluissa käymisen.

Vierailija
579/926 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä puhutaan Potkulaki hullusta kun potkulain on suunnitellut kokoomus, rkp, ps ja kristillisdemokraatit. Onko sulla sukulaisia noissa puolueissa? 

Vierailija
580/926 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

8000 netto vai brutto?

Siinä on muuten valtava ero, kumpi se 8000 euroa on. Jos brutto, niin siirtyykö siitä tilille kuuttakaan tonnia? 

No ei siirry kuuttakaan tonnia tilille asti. Vero-% ja palkan sivukulut syövät vähintään n. 40% tuosta, joissain kunnissa vielä enemmän jos siis asuu paikkakunnalla, jossa kunnallisvero on tapissaan. Jos on sopivia vähennyksiä tiedossa, niin parhaimmillaan saattaa 8 tonnin brutosta jäädä lapaan 5000 euroa, useimmilla hieman vähemmän.