Mistä löytäisi itselleen jonkun yhteisön, johon kuulua?
Työt on määräaikaisia töitä, ja vaikka aina pääsenkin ihan mukavasti mukaan työyhteisöön, niin se vaihtuu puolen vuoden tai vuoden välein, niin ei se sellainen oma yhteisö ole. Siis joku, johon kuulua pitkään ja pysyvästi. Naapurit taas ei muodosta mitään yhteisöä, moikkaillaan kyllä toisiamme ja vaihdetaan pari sanaa, mutta siinä se, ihmiset ei halua naapureistaan sen enempää. Sukulaisia minulla on vain muutama ja tavataan harvakseltaan, ei mitään yhteisöä siinäkään. Ystäviä on pari, mutta he eivät tunne toisiaan juurikaan, ei olla mikään porukka siis. Mies ja lapsi minulla on, mutta haluaisin sen lisäksi kuulua johonkin. Olla osa jotain. Porukkaa, yhteisöä. Sellaista, joka tekee yhdessä asioita, tapaa aina välillä ja jossa ihmiset liittyy toisiinsa jonkun asian kautta. Olen ateisti, niin mistään uskontoporukoistakaan en sellaista löydä. Ikää on 42. Mistä voisi löytää jonkun yhteisön, jonka osa olla, johon kuulua?
Kommentit (35)
Mä kuulun Al-Annoiin ja SPR:n ystäväryhmään, joka tapaa vanhuksia ja vammaisia ulkoilun merkeissä.
Vierailija kirjoitti:
Mites harrastukset ja kiinnostuksen kohteet? Itselläni on yhteisöä esim. peli- ja taideharrastusten kautta.
On minulla ollut tässä nelikymppisen elämäni varrella useampikin harrastus. Myös sellaisia, joissa sama ryhmä ihmisiä kokoontuu vuosia joka viikko samaan aikaan tekemään sitä samaa harrastusasiaa. Silti yhdestäkään ei ole muodostunut koskaan mitään yhteisöä. Eli ei koskaan mitään sen enempää kuin vain tuo kerta viikkoinen harrastusaika. Yksi näistä harrastuksista muuten sattuu olemaan juurikin eräs taideharrastus. Ap
Vierailija kirjoitti:
Eläinten pariin vapaaehtoiseksi
Ap varmaan kaipailee itselleen ihmisyhteisöä, ei eläinyhteisöä.
Joo, riippuu paljon porukasta kyllä! Itsellänikin kokemusta myös niistä porukoista jotka ei "ryhmäydy" harrastuksen ulkopuolella ollenkaan. Mutta useampia juttuja kun on kokeillut ja samojakin eri porukoissa niin pikku hiljaa on kertynyt niitä ihmisiä.
Vapaaehtoistyöstä, aktivismista jonku itelle tärkeän asian ympäriltä ym. voi kans tosiaan löytyä.
Perusta kolhoosi. Hoivaa muita siellä. Ihan ilmaiseksi teet safkaa avuttomille.
Mikä sua kiinnostaa? Partio? Naisten maanpuolustusyhdistykset? Joku hyväntekeväisyysjärjestö, spr jo mainittukin? En yhtään tunne sua joten en tiiä onko Martat ihan kaukaa haettu.
Joku tosi outo harrastus jota harrastaa vain harva?
Perustat yhdistyksen, vaikka "taidetiimi".
Mulla on kirjallisuuspiiri. Ja sitten erään kuppilan naisporukka. Käyn myös kursseilla, joissa teema yhdistää vaikka ei aina sama porukka olekaan. Tunnen kyllä kuuluvani myös asuintalooni naapureiden kanssa vaikkei juuri jutellakaan. Kuulun myös tähän kaupunginosaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kirjallisuuspiiri. Ja sitten erään kuppilan naisporukka. Käyn myös kursseilla, joissa teema yhdistää vaikka ei aina sama porukka olekaan. Tunnen kyllä kuuluvani myös asuintalooni naapureiden kanssa vaikkei juuri jutellakaan. Kuulun myös tähän kaupunginosaan.
Kaipaan sellaista ryhmää ihmisiä, joiden kanssa olisi joka vuosi vaikka pikkujoulut tai pari kertaa kesässä yhteinen retki vaikka saareen tai kesäillan vietto grillaten. Ehkä joku perinteinen kevätretki Fiskarsiin tai Porvoon joulumyyjäisiin. Tai piknik-tapahtuma kesällä. Tai yhteinen kokoontuminen juhannuksena läheiselle rannalle (jonne tulee ne jotka eivät ole matkoilla). Tms. Siis niin, että näihin ihmisiin tutustuu kunnolla vuosien varrella ja on sellainen aito yhteenkuuluvuuden tunne. Ap
Onko yhteisöissä läheskään aina yhteenkuuluvuuden tunnetta? Mikä estää järkkäämästä piknikkiä jonkun teeman ympärille tai sitten sitä retkeä?
Kutsu niitä irrallisia kavereita ja harrastustyyppejä luoksesi kylään tai tekemään yhdessä jotain. Kyllä ne ajan myötä sitten tutustuvatkin. Kyllä näissä saa usein itse olla vetovastuussa.
Niin, haluaisin siis kuulua johonkin yhteisöön, jossa ne ihmiset olisi kiinnostuneita siitä mitä minulle kuuluu ja jossa olisi ihmisiä, joiden kuulumisista minä voisin olla kiinnostunut. Siis ihan aidosti kiinnostunut. Ja jaettaisiin yhdessä porukalla asioita, kokemuksia. Nyt elämässäni on muutamia yksittäisiä tällaisia ihmisiä, mutta ei ei liity toisiinsa mitenkään (eikä edes halua liittyä). Olisi kiva tuntea olevansa osa jotain porukkaa joskus. Ap
Kuorosta riippuen saatat löytää hyvinkin yhteisöllisen ympäristön itsellesi. Usein vielä oman stemman sisällä saatetaan pienemmällä porukalla järjestää omia stemmiksiä eli sen kyseisen stemman laulettavan osuuden harjoituksia stemmakaverin luona. Musiikki yhdistää, ja on mukavaa toimia yhteisen tavoitteen eteen. Omaan tasoon sopivaa kuoroa voi haeskella kaikessa rauhassa ja kysyä suosituksia.
Vierailija kirjoitti:
Onko yhteisöissä läheskään aina yhteenkuuluvuuden tunnetta? Mikä estää järkkäämästä piknikkiä jonkun teeman ympärille tai sitten sitä retkeä?
Huonoissa yhteisöissä ei varmaan olekaan yhteenkuuluvuuden tunnetta. Hyvissä uskon olevan. Esim. jotkut suvut, jossa ollaan läheisiä ja tiiviisti yhteyksissä. Tai jotkut ystäväporukat, jotka on lapsuudesta asti olleet samana porukkana. Tiedän tuttavista myös, että monella on ammatin ja työn kautta muodostunut tällaisia tiiviitä yhteisöjä.
Voinhan minä järkätä piknikin ja retken, mutta ei niihin tule kuin yksi ihminen paikalle. Eri ihminen eri kerroilla. Kokeiltu on. Ihan kivaa se on, mutta ei siitä yhteisöä saa. Ap
Niin no, jotkut tiiviit harrastusporukat voivat olla tuollaisia, mutta harvoin niissäkään mitään harrastuksen ulkopuolisia ruukkiretkiä järjestetään. Kuulostaa enemmän siltä, että haluat löytää ystäväporukan.
Vierailija kirjoitti:
Niin, haluaisin siis kuulua johonkin yhteisöön, jossa ne ihmiset olisi kiinnostuneita siitä mitä minulle kuuluu ja jossa olisi ihmisiä, joiden kuulumisista minä voisin olla kiinnostunut. Siis ihan aidosti kiinnostunut. Ja jaettaisiin yhdessä porukalla asioita, kokemuksia. Nyt elämässäni on muutamia yksittäisiä tällaisia ihmisiä, mutta ei ei liity toisiinsa mitenkään (eikä edes halua liittyä). Olisi kiva tuntea olevansa osa jotain porukkaa joskus. Ap
Tuo kuulostaa enemmän ystävyydeltä kuin yhteisöltä. Yhteisöissä harvemmin ollaa sillä tavalla kiinnostuneita ihmisistä enemmänkin yhteisestä tekemisestä.
Helluntalaiset? Ylen sivuilla oli juttua ja meno näytti tervehenkiseltä ja järkevältä.
Vierailija kirjoitti:
Niin no, jotkut tiiviit harrastusporukat voivat olla tuollaisia, mutta harvoin niissäkään mitään harrastuksen ulkopuolisia ruukkiretkiä järjestetään. Kuulostaa enemmän siltä, että haluat löytää ystäväporukan.
Ystäväporukka kävisi hyvin! Mutta en tiedä miten sellaisen voisi löytää. Ikää tosiaan on jo 42 eikä ole koko elämässä ollut yhtään ystäväporukkaa. Yksittäisiä ystäviä eripuolilta vain. Sellaisia, jotka ei erityisemmin ole kiinnostuneita tutustumaan paremmin muihin ystäviini. Ap
Mites harrastukset ja kiinnostuksen kohteet? Itselläni on yhteisöä esim. peli- ja taideharrastusten kautta.