Jos henkilö elää vaatimatonta elämää niin onko hän köyhä?
Tarkoittaako se, että elää vaatimattomasti sitä että henkilö on vähävarainen?
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Köyhyys ja rikkaus on myös henkinen tila. Et välttämättä tunne itseäsi jos sinulla paljon erilaisia luonnonlahjoa ja ulkonäköä. Sellaisia ihmisiä ei välttämättä haluta juuri minnekään esim työmarkkinoille ja näin ollen mitä rahaan ja omaisuuteen saattaa olla toisten tekemien mittapuiden mukaan köyhä.
Kyllä köyhyys ja rikkaus on ainoastaan sitä, että kuinka paljon rahaa sulla on käytössä ja säästössä. Henkisesti voi olla rikasta elämää, mutta ei se rikkaaksi tee.
Rikas voi elää vaatimattomasti, mutta köyhän on pakko. Rikas voi elää myös pröystäillen, ja vähän aikaa köyhäkin velaksi.
Tiedän rikkaan miehen, joka näyttää tosiaan spurgulta risaisine vaatteineen. Ei kyllä juo penniäkään. Hänellä on pelkästään sijoitusasuntoja Helsingissä yli 20. Varmaan saa kaikkia avustuksia, jos jaksaa vaan hakea ja tietääkseni käykin kaikissa Pelastus Armeijan jakeluissa.
Toisaalta monet iäkkäät on varoissaan ja silti elävät vaatimattomasti. kuten vaikka omat vanhempani. Eivät ikinä käy ulkona syömässä, eivät osta kalliita vaatteita, äiti leikkaa isän hiukset ja omansa värjää markettipurkista. Kaikki tehdään itse leipiä myöten ja kerätään marjat. Heidän tuttavapiirinsä on täynnä samanlaisia pihistelijöitä ja kaikki on varoissaan ja hyvät eläkkeet. Mutta toki heillä varallisuus sentään näkyy asunnosta. Ei se ole hieno pinnoiltaan ja huonekalut on kasaria, mutta alue on kallis. Samoin pihassa on uudehko auto, vaikkei olekaan mikään ökymerkki.
Ei välttämättä. Riippuu tilanteesta yms.
Mää oon koko ikäni elänyt vaatimattomasti ja olen köyhä.
Vierailija kirjoitti:
Minä elän 695 eurolla kuukaudessa, mutta voin pukeutua jakkupukuun, cogtailpukuun, iltapukuun tai minkkiturkkiin,
Ei täältä.. 😀👋
Ainut ongelmani on se, että minua kohdellaan köyhänä pitkäaikaistyöttömyydestäni johtuen. Tosiasiasiassa olen varsin varakas.
Köyhän oloiset ja vanhalla autolla ajavat on monesti rikkaita,uusrikkaat ja velalla elävät haluaa näyttää varakkaita,joita eivät monesti ole.
Vierailija kirjoitti:
Ainut ongelmani on se, että minua kohdellaan köyhänä pitkäaikaistyöttömyydestäni johtuen. Tosiasiasiassa olen varsin varakas.
Minut on jopa laitettu erilaisiin maksullisiin ohjelmiin, mutta tosiasiassa asun isossa omakotitalossa.
Olen töissä, nyt 55 v, asuntoni maksanut ja kesämökkejä kolme, joista kahta vuokrataan ja niistä ei tiedä kuin lapset ja äitini. Mies ei aikoinaan kertonut isälleenkään, kun ukko oli semmoinen hankala luonne....
Ulospäin ei kumpikaan vaatteilla koreile, paitsi töihin laitan tietysti siivon asun. Ostelen tarjouslaputettua kamaa ja koluan alennusmyyntejä tarvelistan kanssa. Olin aikoinaan köyhä ja tutuksi tuli työttömyysturva ja persaukisuus parin vuoden ajan. Nykyään en. Palkkani on 6500, kiitos yliopistoon pääsyn 35-veenä ja älysin kouluttautua omalla alalla, pääsin ennen pitkää asiantuntijatehtäviin. Ohessa on puolison kanssa kasvatettu 4 lasta. Puoliso on ammatiltaan siivooja. Tekee tosin yötöitä, niin palkka on tupla. Autot meillä on aina muiden sisään ajamia, ostaessa ollaan tarkkoja kyllä kunnosta. Mun japsi on 18 vuotta vanha ja alkaa nyt ruostumaan...Meillä on kaksi sijoitusasuntoa, ja kolmatta katselemme. Viimeksi ilahduin, kun löysin kirpparilta 6 eurolla siistin mekon.
Sitä kun aikoinaan tottui elämään nuukasti, niin ei osaa ulospäin mitenkään pullistella. Enkä koe tarvettakaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarkoita että on vähävarainen, ei siis ole aina tulostakaan tai omaisuudesta kyse. Ja vaikka olisikin vähävarainen niin sehän on järkevää eivätkä kaikki tunne olevansa köyhiä.
Osuit naulan kantaan. Esimerkiksi Uruguayn entinen presidentti Jose Mujíca sai presidenttikaudellaankin kiinni pitämänsä vaatimattoman elämäntyylinsä vuoksi lempinimen "Maailman köyhin presidentti", mutta hän ei koskaan pitänyt itseään köyhänä.
Ollessaan Uruguayn presidenttinä 2010-2015 Mujíca kieltäytyi asettumasta presidentin virkapalatsiin pääkaupunki Montevideon lähettyville vaan asui presidenttinäkin pienessä maalaismökissä vaimonsa kanssa, jonka pihalla pariskunta kasvatti kanoja ja vihanneksia kotitarpeiksi sekä kukkia myytäväksi läheisellä torilla. Presidentti ei myöskään halunnut virkalimusiinin takapenkille vaan körötteli mielummin itse töihin vanhalla Kupla-Volkkarilla.
Lisäksi koko sinä aikana kun Mujíca oli Uruguayn presidentti, hän luovutti 90 % pressan liksastaan hyväntekeväisyyteen.
Eli summa summarum; vaatimaton elämäntyyli, joka saattaa monille näyttäytyä köyhyytenä, voi olla myös osa ihmisen identiteettiä.
Jos mitataan vain taloudellista rikkautta nin kyllä varmasti mutta rahalla ei saa kaikkea. Joillekkin elämä erakkona metsästäen ja kalastaen kaukana idiooteista on mitä rikkaan on vaikea omaksua koska rikkaalla raha on näkemisessä, näyttämisessä ja materiassa. Jeesuskin sanoi kukalla on enemmän loistoa kuin salomonilla oli koskaan. Kukalla on oma loistonsa, mutta rikkaalla on kaikki lainassa ja sekin vain hetken. Jokaisessa kulta hipussa on Made in heaven.
Rahalla ei saa myöskään Rakkautta, gold diggerin voi saada mutta hän rakastaa sun rahoja.
Taas on palsta täynnä persaukisen tyylillä eläviä miljonäärejä.
Vierailija kirjoitti:
Köyhyys ja rikkaus on myös henkinen tila. Et välttämättä tunne itseäsi jos sinulla paljon erilaisia luonnonlahjoa ja ulkonäköä. Sellaisia ihmisiä ei välttämättä haluta juuri minnekään esim työmarkkinoille ja näin ollen mitä rahaan ja omaisuuteen saattaa olla toisten tekemien mittapuiden mukaan köyhä.
Lahjakasta ei haluta työmarkkinoille? Mitä sekoilet?
Vierailija kirjoitti:
Taas on palsta täynnä persaukisen tyylillä eläviä miljonäärejä.
Itsetuntokysymys. Pummien takia ei kannata rehennellä varoillaan.
Voi olla ökyrikaskin.Jotkuthan elää leveästi täysin rahattomina.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan, voi olla miljoona omaisuus.
Ei suomessa, se on verotettu olemattomiin
Tule tänne meidän kylille katsomaan miltä oikeasti rikkaat näyttää ja miten ne elää.😂
Jos ihminen kyselee typeriä kysymyksiä, onko hän tyhmä?
Varsin usein sillä vaatimattomasti elävällä on juuri sen takia varsin mittava varallisuus, eikä mitään tarvetta tai syytä pröystäillä asialla.