Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mummo tarjoaa lapselle koko ajan herkkuja ja mehuja

Vierailija
22.06.2025 |

Heti jos on naama mutrussa tai harmittaa niin kaivetaan makeaa esiin. Iloisissa asioissa myös makeaa esiin. Monta kertaa päivässä ja vaikka ei olisi ruoka-aika. Sanoo että on mummon oikeus ja näkee lapsen olevan iloinen.

Kommentit (200)

Vierailija
121/200 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Antaisin olla, jos näkevät esim kerran kuukaudessa. Mutta jos vaikka nyt kesälomalla viellää mummon kanssa kuukauden niin sitten asiaan voisi puuttua. Vaikka antamalla mummolle luettavaa sokerin vaikutuksesta hampaisiin. Ja itse varmaan huijaisin että lapsella on jo reiänalku, että pitää olla erityisen varovainen....

Ohis, mutta kuka vanhempi lykkää lapsensa kuukaudeksi mummolaan? Viikkokin on pitkä aika.

Esimerkiksi työssä käyvä yksinhuoltaja koulujen loma-aikana. Johonkin se lapsi on laitettava hoitoon, eikö?

Vierailija
122/200 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Antaisin olla, jos näkevät esim kerran kuukaudessa. Mutta jos vaikka nyt kesälomalla viellää mummon kanssa kuukauden niin sitten asiaan voisi puuttua. Vaikka antamalla mummolle luettavaa sokerin vaikutuksesta hampaisiin. Ja itse varmaan huijaisin että lapsella on jo reiänalku, että pitää olla erityisen varovainen....

Mitä, jos on reikiä niin hammaslääkäri korjaa. Ei se mummo aikanaan omien lastensa hampaista välittänyt, ja silti aikuisiksi kasvoivat. Joten miksi lastenlasten hampaista pitäisi välittää?

Mitä esihistoriallisia mummoja teillä oikein on?  Eiköhän mummot ole n. 60  koulutettuja työssäkäyviä ihmisiä.

Ja jo vanhemmatkin mummot käyttivät lapsiaan neuvolassa, saivat hampaanpesuohjeet lapsille, lapsia koulussa opetettiin vaikka kerran viikossa hampaanpesu, hammashoitaja tuli koululle.  Nämäkin noin koulitut on jo mummoja.

Kuten joku kirjoittikin, mummo/anoppiviha.  Joku löytää ahdistukseensa syyn heistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/200 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis, mutta kuka vanhempi lykkää lapsensa kuukaudeksi mummolaan? Viikkokin on pitkä aika.

Esimerkiksi työssä käyvä yksinhuoltaja koulujen loma-aikana. Johonkin se lapsi on laitettava hoitoon, eikö?

Ja mummo haukutaan kiitokseksi.  Ei varmaan ees ruokarahaa lapsesta anneta.

Vierailija
124/200 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä asia on ratkaistu sillä, että lapset eivät ole mummolassa ilman vanhempia ja mukana on aina omat eväät. Mummo ei myöskään hoida tai vahdi lapsia, koska saattaa olla, että ne muinaiset opit ovat mielessä ja lapset saisivat tehdä asioita, joita nykyisin ymmärretään pitää kiellettyinä. 

Kaikki voittavat. Mummot ja vaarit saavat vanhempien valvonnassa tavata lapsenlapsia, jutella ja vaikka laulaa yhdessä, mutta mitään lapselle vaarallista ei tapahdu. Mummola ei ole vanhemmille mikään paikka olla vailla vastuuta omista lapsistaan.

Kyllä jää lapset ja isovanhemmat paljosta paitsi!

Kuten

Mistä sinä tuommoisen dinosaurus-  mummon olet tempaissut jos sinulla on turvaistuinta tarvitsevat lapset?    Lastesi isä joku kuuskymppinen, se selittäis tietenkin anopin  turvaistuin-ajatukset 

Vierailija
125/200 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

'Minun mummu teki maailman parasta mansikkaraparperisoppaa ja riisipuuroa. Mansikat ja raparperi omasta maasta. Pappa paistoi maailman parhaita lättyjä. Mummulla oli joskus karkkia, jäätelöä oli aina ja omaa tekemää mehua. Piimäpiirakka oli herkkua. Ei mummu pilalle hampaita saanut saatika painoa nousemaan. Liikuttiin paljon ja leikittiin ulkona.'

-

Tämä. Muksut pois sieltä tietokoneruudulta ja ulos leikkimään ja liikkumaan. Muksut tuijottaa puhelimen ruutua jopa ajaessaan pyörillä. Nykyajan somekyllästetyssä maailmassa vahditaan kyllä lasten painoa, mutta ei liikkumisen määrää. Itse olisin huolestuneempi siitä, että ollaan aina naama kiinni ruudussa.  

Vierailija
126/200 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas päivän mummovihaketju. Käsiteltää ne traumanne jossain muualla kuin julkisella palstalla. Mistä te muuten tiedätte, mitä se mummon on kärsinyt? Itse ette ehkä olisi selvinnyt edes hengissä niistä kriiseistä, mistä isovanhemmat on selvinnyt. Siinä on joku karkkipussi pientä. 

Mummon pitää ne traumansa käsitellä eikä kostaa niitä lapsenlapsilleen.

Vierailija
127/200 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hemmetti! Kyllä nyt hampaat tuhoutuu ja lapsen tunne-elämä.

Perkele, antakaa mummon tykätä lapsista. Jos äiti on pöljä ja kiduttaa lasten tunne-elämää kieltämällä ja kieltämällä.

Lapsille on tärkeää saada edes 1 ihminen suojelemaan ja lasta.

Mummo on ihaninta mitä elämässä on. Mummo ottaa syliin ja lohduttaa. Mummo kuuntelee ja auttaa.

Mummo on kaikkea kaunista.

Vain miniät ja mummon omat lapset ovat pahoja noitia .

No sehän se ongelma on, kun mummo ei ota syliin ja lohduta, vaan lähtee pois paikalta hakemaan lapselle herkkuja lohdukkeeksi!

Vierailija
128/200 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas päivän mummovihaketju. Käsiteltää ne traumanne jossain muualla kuin julkisella palstalla. Mistä te muuten tiedätte, mitä se mummon on kärsinyt? Itse ette ehkä olisi selvinnyt edes hengissä niistä kriiseistä, mistä isovanhemmat on selvinnyt. Siinä on joku karkkipussi pientä. 

Mummon pitää ne traumansa käsitellä eikä kostaa niitä lapsenlapsilleen.

Entä jos te aikuiset naiset jotenkin tulisitte toimeen anoppinne kanssa, mustasukkaisia ainakin lapsistanne olette.  Ne avioriitanne ym ongelmat selvittäisitte muuten kuin kohdistamalla kaikki kielteiset ajatukset kliseisesti anoppiin?

Vierailija
129/200 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka usein näette mummoa?

Jos kolme kertaa vuodessa kaksi päivää, niin anna mummon hemmotella, aivan sama mitä lapsi tuona aikana syö.

Jos taas mummo asuu lähellä ja näette joka viikko, niin sitten vakava keskustelu ja selkeät säännöt. Meidän mummoa auttoi, kun sovittiin, että kaapissa saa olla yksi pieni karkkipussi lasta odottamassa ja kahvipöydässä voi olla pullaa ja keksiä tarjolla, mutta näiden lisäksi ei muuta. Kotiin viemisiksi ei myöskään anneta mitään muovikassillista karkkia, kuten halusi tehdä. Ymmärsi ja uskoi, kun keskusteltiin vakavasti. 

Vierailija
130/200 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko. Pula-ajan kokeneet lienevät jo poistuneet keskuudestamme. Jo 60-luvulla syntyneillä oli yksi karkkipäivä viikossa tai ei edes sitä jos kouluhammaslääkäriä uskottiin

Vierailija
131/200 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hammaslääkäri tekee lasun jos lapselle annetaan liian usein sokeria.

Onhan se tietysti syytäkin jos vanhemmat eivät ota vastuuta lapsesta vaan syyttävät mummoa, joka lapset päivittäin ruokkii,  onko silloin sijoitus lapselle paras?

Vierailija
132/200 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä mummot saavat antaa lapsille harkkuja jos hauavat, tosin kumpikin mummo niin fiksuja, että esim. vähän ennen ruokailua ei herkkuja ole tarjolla. Ja luonnollisesti minä tai mieheni huolehditaan, että lasteen hampaat pestään hyvin olipa karkkia syöty tai ei.

Kaikille lapsille ei ole riittänyt kahta fiksua mummoa.

Vierailija
133/200 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä mummot saavat antaa lapsille harkkuja jos hauavat, tosin kumpikin mummo niin fiksuja, että esim. vähän ennen ruokailua ei herkkuja ole tarjolla. Ja luonnollisesti minä tai mieheni huolehditaan, että lasteen hampaat pestään hyvin olipa karkkia syöty tai ei.

Kaikille lapsille ei ole riittänyt kahta fiksua mummoa.

Ei välttämättä vanhempaakaan.

Vierailija
134/200 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä, jos on reikiä niin hammaslääkäri korjaa. Ei se mummo aikanaan omien lastensa hampaista välittänyt, ja silti aikuisiksi kasvoivat. Joten miksi lastenlasten hampaista pitäisi välittää?

Mitä esihistoriallisia mummoja teillä oikein on?  Eiköhän mummot ole n. 60  koulutettuja työssäkäyviä ihmisiä.

Ja jo vanhemmatkin mummot käyttivät lapsiaan neuvolassa, saivat hampaanpesuohjeet lapsille, lapsia koulussa opetettiin vaikka kerran viiko

Tämäpä ihmeellistä, kun mun lasten mummo elätti itsensä sairaanhoitajana. Ihan perusasiat hammashygieniasta lähtien oudon vieraita. Sekin oli käsittämätöntä hänelle, miksi vauvaa ei syötetä samalla lusikslla millä itse syö. Tai miksi vauvoille ei saa antaa hunajaa. Tai miksi konttaavalle lapselle ei pistetä tikkaria suuhun.

Kyllä, vihaan anoppiani. Ihan syystä. Tunne on molemminpuolinen. Ero siinä, että anoppi vihasi minua jo ennen kuin tapasi minut. Mä vasta sen jälkeen, kun olin hänet tavannut. 

Vierailija
135/200 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jo vanhemmatkin mummot käyttivät lapsiaan neuvolassa, saivat hampaanpesuohjeet laps

No kaks samanvertasta kohdannut toisensa.  Mulle vaikka oon kansakoulun käynyt noi selviä juttuja,  kansalaiskoulun lastenhoitotunneilla opittuja.  Ja äidiltäni.

Vierailija
136/200 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mitä esihistoriallisia mummoja teillä oikein on." Ihmettelen kyllä samaa. Minä olen 81 vuotias isomummo. Jo minun lapsuudessa ensimmäisellä luokalla koulussa opetettiin hampaiden pesu, jos kotona ei opetettu. Varoitettiin myös karkkien syömisestä ja vuosittain oli hammastarkastus. Isomummo osasi jo säännöstellä makeaa nyt mummoikäisen lapsen kasvattajana ja perinne on jatkunut ainakin meidän suvussa ja tuttavapiirissä.

Vierailija
137/200 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun on aika jättänyt mummosta, antaisit mitä vaan että hän tarjoaisi pullaa ja mehua lapsillesi. Just saying. 

Just saying. Kun anopista aika jättää, suuri mörkö poistuu elämästämme. Ei tule ikävä. 

Vierailija
138/200 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jo vanhemmatkin mummot käyttivät lapsiaan neuvolassa, saivat hampaanpesuohjeet laps

Ei sulla hääppöinen miesmaku ole ollut.  Tietysti pitää ottaa mitä saa, vaikka sitten hampaaton mies.

Vierailija
139/200 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun on aika jättänyt mummosta, antaisit mitä vaan että hän tarjoaisi pullaa ja mehua lapsillesi. Just saying. 

Just saying. Kun anopista aika jättää, suuri mörkö poistuu elämästämme. Ei tule ikävä. 

Lasten kasvatukseen kuuluu paljon muutakin kuin just ideaalinen ravinto.  Lähimmäisen arvostus ( puolisonkin) ja kunnioitus,  erilaisten ihmisten hyväksyminen, hyvät tavat ja siisti sanankäyttö.

Vierailija
140/200 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mummo haukutaan kiitokseksi.  Ei varmaan ees ruokarahaa lapsesta anneta.

!!!!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän seitsemän