Turkuun muuttaminen
Kiitos jo etukäteen! Kertokaa kaikki Turkuun muuttamisesta. Alueet, ihmiset, mitä on hyvä ottaa huomioon jne. Rakastan Turkua (sen perusteella, mitä olen siellä nopeasti käynyt, kun olen ollut menossa laivalle).
Kommentit (40)
Turuussa tymbäisee metsien puutoksensa, ehem, siellä on niin baljon puitansa edeessä, ettei metsä näy!
Tellu nauroi kun mää hällensä tämän gerroin, mutta mitääs nauramistansa siinä on? Eigös se oo gauheeta?!
Vierailija kirjoitti:
Turkulaiset ovat mukavimpia ihmisiä joita olen tavannut (olen asunut Turun ohella Etelä-Suomessa ja Pohjois-Karjalassa).
Kuten joku toinen mainitsikin, Turussa on paljon kaikenlaista tapahtumaa ja esim. museoita ja ravintoloita.
Ainoa asia mikä välillä hiertää on metsien vähyys - pitää mennä aika kauas keskustasta jos haluaa päästä metsään (tai kunnon "luontoon" ylipäätään). Olin aina asunut n. 100 m etäisyydellä metsästä, joten tämä tuli yllätyksenä. Mutta toisaalta itikoitakaan ei ole(:
Minä en tällä hetkellä muuta näekään ikkunasta kuin metsää. Linnuntietä Turun keskustaan reilut kolme kilometriä. Sadan metrin päässä keskustasta metsää on niin harvassa suuressa tai suurehkossa kaupungissa, että eipä taida olla ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa asia mikä välillä hiertää on metsien vähyys - pitää mennä aika kauas keskustasta jos haluaa päästä metsään (tai kunnon "luontoon" ylipäätään). Olin aina asunut n. 100 m etäisyydellä metsästä, joten tämä tuli yllätyksenä. Mutta toisaalta itikoitakaan ei ole(:
Tämä kommentti kyllä hämmästytti kun lapsena ei mitään muuta tehtykään kuin oltiin vanhempien kanssa joka viikonloppu marja- tai sienimetsällä mutta toki niihin ajettiin vartti tai pidempäänkin.
Tuo nyt on ainoa nurkka Suomesta jossa on ollut laajaa asutusta ja maanviljelystä yli tuhat vuotta että siinä mielessä ihan umpimetsää ei kaupungin keskustasta enää löydy.
Upea Ruissalo on kyllä kesällä hyvä pyöräilykohde ovathan jokirannat ihan keskustassakin vehreää aluetta.
Vierailija kirjoitti:
Turussa maan tympeimmät ihmiset.
Sanoisin, että Espoossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kommentti kyllä hämmästytti kun lapsena ei mitään muuta tehtykään kuin oltiin vanhempien kanssa joka viikonloppu marja- tai sienimetsällä mutta toki niihin ajettiin vartti tai pidempäänkin.
Tuo nyt on ainoa nurkka Suomesta jossa on ollut laajaa asutusta ja maanviljelystä yli tuhat vuotta että siinä mielessä ihan umpimetsää ei kaupungin keskustasta enää löydy.
Upea Ruissalo on kyllä kesällä hyvä pyöräilykohde ovathan jokirannat ihan keskustassakin vehreää aluetta.
Kannattaa tsekata myös Virnamäen muinaisjäännösalue ja luontopolku Halistenkoskelta Aurajoen rantaa ylöspäin. Kaunista aluetta ja sitä metsää. Ja peltoja. Aitoa kansanperinnettä löytyy Kuralan kylänmäen elävältä museoalueelta Virnamäen aluetta suunnilleen vastapäätä kymppitien toisella puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turkulaiset ovat mukavimpia ihmisiä joita olen tavannut (olen asunut Turun ohella Etelä-Suomessa ja Pohjois-Karjalassa).
Kuten joku toinen mainitsikin, Turussa on paljon kaikenlaista tapahtumaa ja esim. museoita ja ravintoloita.
Minä en tällä hetkellä muuta näekään ikkunasta kuin metsää. Linnuntietä Turun keskustaan reilut kolme kilometriä. Sadan metrin päässä keskustasta metsää on niin harvassa suuressa tai suurehkossa kaupungissa, että eipä taida olla ollenkaan.
Oletan että puhuttiin ihan oikeasta metsästä eikä vain tiheästi puita kasvasta alueesta joka on kuitenkin enemmän tai vähemmän täynnä asutusta niin ettei sienimetsälläkään voi käydä kun törmää koko ajan jonkun takapihaan.
Kyllähän tuollaisen perässä täytyy ajaa ohikulkutien ulkopuolelle paitsi Kaarinassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota huomioon paljonko sinulla on rahaa. Sen kun määrää Turussakin sen mihin pääset asumaan.
Penthouse jokirannassa ei ole ilmainen Turussakaan mutta muutaman korttelin päässä kauppatorista voi kerrostalokämppä korttelin etäisyydellä joesta olla naurettavan halpa pk-seutuun verrattuna vaikka olet edelleen kävelyetäisyydellä kaikista keskustan palveluista.
Penthouse jokirannassa ei ole ilmainen? No sitten en voi muuttaa Turkuun, mikä pettymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletan että puhuttiin ihan oikeasta
Kaupunki on kaupunki ja metsä metsä. Muuta sitten metsään, koska kaupunki ei kelpaa.
🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota huomioon paljonko sinulla on rahaa. Sen kun määrää Turussakin sen mihin pääset asumaan.
Penthouse jokirannassa ei ole ilmainen Turussakaan mutta muutaman korttelin päässä kauppatorista voi kerrostalokämppä korttelin etäisyydellä joesta olla naurettavan halpa pk-seutuun verrattuna vaikka olet edelleen kävelyetäisyydellä kaikista keskustan palveluista.
Penthouse jokirannassa ei ole ilmainen? No sitten en voi muuttaa Turkuun, mikä pettymys.
Pentin huussi sen sijaan oli melko halpa.
Miksi? Metsää löytyy kyllä ja bussimatkan päässä on Kurjenrahkan kansallispuisto. Lenkkeilyalueita löytyy jos jonkinmoisia alkaen kivikautisesta polusta Aurajoen varren moderniin puusiltaan.
Vierailija kirjoitti:
Aika monesta lähiöstä löytyy metsä ihan asunnon vierestä - kerrostalossakin. Matkaa kauppatorille linnuntietä on 3 km.
Julkisesta liikenteestä on paha sanoa mitään, kun nykyinen systeemi loppuu kuun lopussa. Kaikki menee täysin uusiksi, ainoastaan lentokenttä-satama linja taitaa pysyä entisenlaisena 1.7. alkaen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monesta lähiöstä löytyy metsä ihan asunnon vierestä - kerrostalossakin. Matkaa kauppatorille linnuntietä on 3 km.
Julkisesta liikenteestä on paha sanoa mitään, kun nykyinen systeemi loppuu kuun lopussa. Kaikki menee täysin uusiksi, ainoastaan lentokenttä-satama linja taitaa pysyä entisenlaisena 1.7. alkaen.
Eihän kaupunkiin juuri muuttava tiedä millainen julkinen liikenne on ollut, vain sen millainen se on sinne muutettuaan. Itse suunnittelen innoissani päivämatkaa 10-linjalla, Uittamosta Skanssin ja Ikean kautta Pernoon, 58 kilometriä ja 109 pysäkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä Vaalassa päin löytyy metsää. Meidän pihasta kävi just peura potkimassa aidan alas ja ketut jolkottavat kotiovella jo. Kuntopolkuja on ja mustikkaakin löytyy. Viitisen kilsaa keskustaan. Rauhallista.
En tykkää Turusta yhtään, olen Turussa töissä mutta en onneksi asu Turussa vaan pienemmällä paikkakunnalla Turun lähistöllä. Muutettiin Pohjanmaalta Varsinais-Suomeen. Ihmisiin on vaikea tutustua ja ovat sisäänpäin lämpeäviä.
Hmm. Pihalla vierailee kettu lähes päivittäin, grillipaikan takana on rusakon pesä ja poikasia, lintuja riittää... Kerrostalojemme pihalla on omenapuita ja marjapensaita. Bussipysäkki vastapäätä, keskustaan n.15 min. Metsään matkaa n. 400 m, josta kerään syksyllä sieniä ja marjoja. Bussilla sitten ns. isoon mettään. Täällä kaksioiden hinta n. 60 000 e, ihan vain esimerkiksi. Loistava ja palveleva huoltoyhtiö, aivan huippua. Mukava talo, ei häirikköjä, hiljaista, vaikka on lapsiperheitäkin useita. Oikein mukava asua! :)
Keskustassa tietysti kalliimpaa, mutta myös keskustan hyvät puolet, jos osallistut tapahtumiin ja haluat bilettää. Itse arvostan kirjastoa, kulttuuritarjontaa, hyviä ruokakauppoja, leipomoja ja kahviloita.
Tervetuloa toki sinullekin!
Tosi hyvä asua Turussa on Martti, täl puol jokkee förin kupeessa. On vanhaa ja uutta asutusta, monia kauppoja, hyviä ravintoloita, kulttuuria ja matkaa keskustaan pari km Aurajoen vartta. Asuntojen hinnat kohtuulliset jos ei uutta etsi. Kaunista ja yhteisöllistä eloa Martin kirkon kupeessa.
Kiitos kaikille teille! Sain paljon tietoa ja ideoita. Uskon kyllä, että Turku on mahtava kaupunki, ja uskon, että itse sopisin turkulaiseksi.
Hyvää kesää kaikille!
-ap
Ei ole vielä uusittu, vasta 1.7. Ja sitten meneekin koko kaupunki sekaisin todella pitkäksi aikaa. Olen varautunut runkolinjaliikenteeseen sitä, että minulla on auto, ja pyörän huollatin viime viikolla. Bussilla aion kulkea heinäkuun alusta alkaen vain äärimmäisessä hädässä.