Hoitoa tarvitsevien ikäihmisten hoidosta. Eikö voitaisi rakentaa senioritaloja, joissa kynnellekykenevät seniorit auttavat toisia, laittavat
Hoitoa tarvitsevien ikäihmisten hoidosta. Eikö voitaisi rakentaa senioritaloja, joissa kynnellekykenevät seniorit auttavat toisia, laittavat ruoan ja tukevat. Oikea hoitohenkilökunta vain taustalla katsomassa että homma toimii ja kriisitiloja varten. Talot pitäisi rakentaa tämmöiseen toimintaan sopiviksi ja määritellä ketkä ensisijaisesti tekevät mitäkin. Ei vaippojen vaihtokaan ole yhtään mikään hirveä juttu. Karmeeksi sen tekee kun ei ajoissa vaihdeta ja iso juttu tulee jos pitää peseytyä samassa yhteydessä. Saunottajat voisivat olla erikseen.
Kommentit (57)
Paljonko maksat ap palkkaa työstä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaista toimintaa on olemassa. Sukulaiseni oli vapaaehtoisena ja se oli hänelle erittäin tärkeää ja ylläpiti elämän tarkoitusta ja iloa. Toiminta tosin oli päivähoitoa, hänellä oli "töitä" parina päivänä viikossa. Palkkioksi hän sai ruokaa ja kahvit, ilmaiseksi harrastuksiin, uusia ystäviä. Osa vapaaehtoisista siis haki sinne valmiin ruoan, ja loput ruoat sai kotiin viemisiksi.Olen yrittänyt tällaista mainostaa omalle paikkakunnallekin, mutta kukaan ei tunnu tajuavan, miten hyvin se toimii.
Sairasta.
Mitä sairasta siinä on, jos ikäihminen pitää seuraa toiselle ikäihmiselle? Ei se vessaan kuljettaminenkaan kuulostanut olevan vanhalle ihmiselle yhtä kamalaa kuin nuoremmille.
Vierailija kirjoitti:
Onhan noita jo, ovat seniori -talon nimellä
Senioritalo on paljon muuta. Voi olla pelkkä ikäraja että saa talosta hakea asunnon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaista toimintaa on olemassa. Sukulaiseni oli vapaaehtoisena ja se oli hänelle erittäin tärkeää ja ylläpiti elämän tarkoitusta ja iloa. Toiminta tosin oli päivähoitoa, hänellä oli "töitä" parina päivänä viikossa. Palkkioksi hän sai ruokaa ja kahvit, ilmaiseksi harrastuksiin, uusia ystäviä. Osa vapaaehtoisista siis haki sinne valmiin ruoan, ja loput ruoat sai kotiin viemisiksi.Olen yrittänyt tällaista mainostaa omalle paikkakunnallekin, mutta kukaan ei tunnu tajuavan, miten hyvin se toimii.
Sairasta.
Mitä sairasta siinä on, jos ikäihminen pitää seuraa toiselle ikäihmiselle? Ei se vessaan kuljettaminenkaan kuulostanut olevan vanhalle ihmiselle yhtä kamalaa kuin nuoremmille.
Missä laitoksessa olet?
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä omatoimiset vanhukset alkaisivat tekemään ilmaista työtä? Onko tämäkin idea lähtöisin persujen ajatuspajasta?
Sieltä kaikki pakkotyömietteet on peräisin.
Persuille kun työ on rangaistus ja puolueväestä 75% välttelee sitä.
Mummo ei aio laittaa sulle ruokaa, eikä vaihtaa sun vaippoja ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vapaaehtoiset siis tuuraavat omaishoitajia, jotka hoitaa vanhuksensa iltaisin ja öisin. Vanhukset olivat kohtuullisen hyväkuntoisia eli pystyivät istumaan ja syömään itse, mutta niin dementoituneita, ettei omaishoitajat voineet jättää heitä yksin kotiin. Toiminta oli käytännössä kerho, jossa puuhastellaan ja jumpataan, lauletaan ja tehdään muistiharjoituksia. Teki hyvää ni
Siitä on jo vuosia, kun katselin ohjelmaa vanhusten askartelemista pääsiäiskoristeista. Sellaista saatanan puuhastelua. Vanhus ei ole lapsi.
Et sinä noin tärkeä ole vieraille mummoille, että ne haluaisi sinua hoivata. Sorry keĥari.
Jos onnistuu pysymään hengissä eläkeikään asti, on tehnyt työtä 45-50 vuotta, hoitanut lapsensa ja vanhempansakin, pitäisi vihdoinkin saada olla vapaalla.
Persut vois leirittää imemään ja ruokkimaan toisiaan.
Jos ihmisiin sovellettaisiin karjankasvattajien periaatteita, persut olis niitä turhia uroksia, jotka laitettaisiin ekana teurastamoon.
Juuri oli lehdessä juttu että hotellissa asuminen tulee halvemmaksi kuin senioritalossa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä omatoimiset vanhukset alkaisivat tekemään ilmaista työtä? Onko tämäkin idea lähtöisin persujen ajatuspajasta?
Luoja varjelkoon minua joutumasta koskaan moisiin kolhooseihin, joissa on aina hyväksikäyttäjiä ja lusmuilijoita. Työpaikkallakaan yhteinen pieni kahvinkeittonurkkaus ei toimi, koska vapaamatkustajia on aina liikaa. Oitis keksitään se joka ei siedä sotkua ja epäjärjestystä ja siivous delegoidaan hänelle. Lopuksi kahvikassan sentikin ryövätään.
Jotkut nauttisivat saavutetuista eduista kun toiset tekisivät ne työt.
Ei ne vanhat taida enää jaksaa, se on täyttä työtä.
Kyllähän minä toki auttaisi muita, mutta tosiaan kun rakennukset ovat nykypäivänä sellaisia ettei auttamaan pysty millään.
T. Virkeä pappa
Huippu hyvä idea, kiitos. Yhteistyöllä pärjäämme paremmin, se nyt vaan on niin. Eikä sinne seniori taloon ole pakko muuttaa, jos muualta löytyy parempia vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasemmistoliittohan tätä ehdotti ratkaisuksi hyvinvointialueiden ongelmiin. Osa mummoista maksaisi 3000 e/kk siitä, että saisi hoitaa dementoituneita ikätovereitaan.
Pappojahan asia ei koskisi.
Pappoja ei perinteisesti ole nähty kylvettäjinä.
Mä alan lähestyä seniori-ikää. Takana on työura, oma yritys, kolme lasta kasvattanut aikuisiksi ja hoitanut terminaalisesti sairaan mieheni. En todellakaan ala eläkepäivinäni hoitamaan itselleni vieraita vanhuksia. Eläkkeellä mun on vihdoinkin aikaa ottaa iisisti ja tehdä mitä haluan.
Varmaan tosi kova motivaatio terveellä vanhuksella muuttaa tuollaiseen taloon, jos vaihtoehto on asua omillaan. Edes ilmainen asuminen ei olisi riittävä korvaus.
Kehitysvammaisen idea. En mä tee ruokaa muille. Sairas ajatus