Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsista huolehtiminen, ero harkinnassa

Vierailija
22.06.2025 |

En tiedä mitä tehdä, mikään vaihtoehto ei tunnu hyvältä. Meillä miehen kanssa leikki-ikäinen lapsi ja pian 8kk vauva. Luonnollisesti isompi vastuu lapsista, erityisesti vauvasta on minulla, kun olen äitiysvapaalla sekä imetän (vauva ei hyväksy pulloa). Tuntuu kuitenkin, että taakka alkaa olla jo todella iso, sekä tilanne on mennyt siihen, etten voi luottaa miehen hoitavan lasten asioita jos olen poissa. Olin hiljattain syömässä kaverini kanssa (ensimmäinen kerta pitkäään aikaan) ja minulla oli vauva mukana. Olin poissa n. 4h ja kun palasin, niin kysyin söikö lapsi hyvin. Mies sanoi että lapsi ei ole syönyt mitään. Normaalisti tuohon aikaan lapsi olisi syönyt päivällisen, mutta mies ei ollut antanut lapselle mitään syötävää tai juotavaa. Kaksi elokuvaa olivat kyllä katsoneet. 

Saman tyylisiä asioita on tapahtunut ennenkin ja näiden kasaantuessa alkaa kuormitus lisääntyä. En voi luottaa että mies hoitaa mitään lapsiin liittyvää asiaa. Esim vauvan syntymän jälkeen sovimme, että mies hoitaa lapsen iltapuuron tekemisen ja syöttämisen. Iltapuuroon sekoitetaan eräs lääke, mutta mies unohti tämän aivan jatkuvasti, vaikka lääkepullo on vedenkeittimen vieressä. Saattoi mennä viikko, että lapsi ei saanut lääkettä jos en erikseen muistuttanut miestä sitä laittamaan kun hän teki puuroa. Ja aivan turha ajatella että hän laittaisi lapselle aurinkorasvaa, muistaisi mukaan vesipullon, muistaisi pakata päiväkotiin eväät yms. Jos en erikseen sano/huolehdi että kaikki tulee tehtyä. 

Mies myös satunnaisten vaunulenkkien lisäksi viettää tosi vähän aikaa vauvan kanssa. Alkuun kun vauva oli paljon tississä kiinni, oli tietty luonnollista että hoidan pääosin vauvan, mutta nyt sama jatkuu. Mies ei esim kertaakaan ole kylvettänyt vauvaa tai syötyänyt hänelle kiinteitä. Vaihtaa vaipan jos erikseen pyydän. 

Hän ei myös tunnu huomaavan ihan "maalaisjärjellä" huomattavia asioita. Esim jos lapsen paita on ihan tahrainen, niin mies pukisi sen silti päiväkotiin seuraavana päivänä. Tai laittaisi vaikka viikon putkeen lapselle samat boxerit ja sukat, jos en itse vaihtaisi niitä. Myös en tiedä montako viikkoa lapsi voisi olla peseytymättä ilman että mies reagoisi. Samoin miehen ja lapsen lakanat voisi olla vaihtamatta vaikka puoli vuotta, ei mies tajuaisi niitä vaihtaa. 

Ja ennen kun alatte syyttämään minua, että itse mieheni valitsin, niin oikeasti ennen lasten saamista en voinut olettaa että näin käy. Mies oli monessa asiassa hyvin aikaansaava ja osaava. Huolehti valtaosan kauppa+ pankkiasioista ja ruuanlaitosta. Huolehti kissojen hoidosta, otti selvää monista arkeen liittyvistä jutuista yms. Esikoisen jälkeen päävastuu hänestä oli minulla, mutta mies oli mielestäni hyvin osallistuva kuitenkin monella osa-alueella esikoisen ollessa pieni. Minulla oli terveydellisiä ongelmia yhdessä vaiheessa ja silloin mies otti erityisesti paljon vastuuta esikoisesta. Tuntuu että toisen pojan syntymän jälkeen tilanne huononi selkeästi. (Toki tuota monessa asiassa muistuttelua oli jo aiemmin). 

Jatkuu kommenteissa

Kommentit (75)

Vierailija
21/75 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sun tilanne ainakaan parane jos eroatte.

Vierailija
22/75 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä suostu tuollaiseen. Sanot miehelle vain napakasti että hoitaa omat velvollisuudet. En kestäisi kyllä tuollaista mieslasta. 

Mitä jos ei silti hoida? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/75 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Molemmilla on kasvun paikka. Tehkää asioita enemmän yhdessä, mutta ilman tylytystä. Jos isä ei ole koskaan ollut esikoisen kanssa kahden, niin 4 tuntia on ekaksi kerraksi liian pitkä aika.

4 tuntia? No miten äiti? Joutuu olemaan lapsen kanssa 24/7?.

Vauva on 8 kk ikäinen, sen saa heinäkuun alusta hoitoon, joten ongelmat katoavat samantien!

Vierailija
24/75 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä suostu tuollaiseen. Sanot miehelle vain napakasti että hoitaa omat velvollisuudet. En kestäisi kyllä tuollaista mieslasta. 

Mitä jos ei silti hoida? 

Ehkä se ero tosiaan on oikea ratkaisu.

Vierailija
25/75 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kone täti

On useampi kuin yksi

🥱🥱🥱

Vierailija
26/75 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaako mies itse syödä ilman muistuttamista? Ottaako hän omat lääkkeensä aikataulun mukaisesti mikäli sellaisia on? Lähteekö hän tahraisissa vaatteissa ihmisten ilmoille, pitääkö samoja alusvaatteita viikon putkeen jos ei erikseen kiellä? Vaihtaako omat lakanansa? Huomaako ottaa itselleen eväät mukaan silloin kun on tarve? Tarvitseeko hän esim työssään jatkuvaa ohjausta ja muistuttelua sellaisissa asioissa, jotka toistuvat säännöllisesti samanlaisina?

Jos hän osaa hoitaa tällaiset asiat itsensä kohdalla mutta ei lapsen, silloin hänellä lienee jotenkin välinpitämätön suhtautuminen nimenomaan lapsiinsa. Jos taas myös itsensä kohdalla ei saa asioita huolehdittua, niin silloin ongelma ei varsinaisesti kohdistu lapsiin, vaan on laajempi ja lapset vain tavallaan sivullisina joutuvat siitä kärsimään. En tiedä, voiko pelkkä kännykkäaddiktio aiheuttaa tällaista, mutta se toki tulee tekstistä mieleen. Enkä osaa sanoa, mitä missäkin tilanteessa pitäisi tehdä, mutta tällainen jaottelu tuli tässä mieleeni.

Vierailija
27/75 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama onko juttu totta vai ei, mutta mun eksä oli tollanen. Mun kontolle jäi lasten lisäksi kaikki kodin asiat ja kotieläimet. Mies puolustautui aluksi sillä, että mä olen kotona ja hänellä on niin vaativa duuni, ettei pysty eikä kykene osallistumaan kotona mihinkään. Ja miksi on niin vaikea koko ajan häntä muistuttaa kaikesta.

Kun palasin omaan vaativaan duuniini, sama homma jatkui. Edelleen hänen duuninsa oli niin kuormittavaa, että kaikki jäi mulle. Pääsin helpommalla, kun tein itse. Aina, jos olisi tarvinnut jäädä hoitamaan esim. sairasta lasta kotiin, miehellä oli menoa.

Kun äijälle oli kasvanut kännykkä kiinni käteen ja yöt meni tietokoneella, otin eron. Helpotus oli suuri, kun pääsin yhdestä hoivattavasta eroon. Meni pari vuotta, ja mies löysi uuden naisen. Vasta tässä vaiheessa hän kiinnostui pitämään lapsia heillä pidemmän aikaa, koska tuo uusi nainen hoiti kaiken pyykeistä ruokailuihin, päiväkotiin viemisineen jne. 

Vierailija
28/75 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistaako mies itse syödä ilman muistuttamista? Ottaako hän omat lääkkeensä aikataulun mukaisesti mikäli sellaisia on? Lähteekö hän tahraisissa vaatteissa ihmisten ilmoille, pitääkö samoja alusvaatteita viikon putkeen jos ei erikseen kiellä? Vaihtaako omat lakanansa? Huomaako ottaa itselleen eväät mukaan silloin kun on tarve? Tarvitseeko hän esim työssään jatkuvaa ohjausta ja muistuttelua sellaisissa asioissa, jotka toistuvat säännöllisesti samanlaisina?

Jos hän osaa hoitaa tällaiset asiat itsensä kohdalla mutta ei lapsen, silloin hänellä lienee jotenkin välinpitämätön suhtautuminen nimenomaan lapsiinsa. Jos taas myös itsensä kohdalla ei saa asioita huolehdittua, niin silloin ongelma ei varsinaisesti kohdistu lapsiin, vaan on laajempi ja lapset vain tavallaan sivullisina joutuvat siitä kärsimään. En tiedä, voiko pelkkä kännykkäaddiktio aiheuttaa tällaista, mutta se toki tulee tekstistä mieleen. Enkä osaa sanoa, mitä missäkin t

Vaihtaa omat vaatteensa ja syö kyllä. Ongelmia ei ole ikinä ollut työelämässä. Hyvin selviytynyt aina töistä. Samoissa lakanoissa nukkuisi varmaan vuodenkin jos en itse niitä vaihtaisi. 

-ap

Vierailija
29/75 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama onko juttu totta vai ei, mutta mun eksä oli tollanen. Mun kontolle jäi lasten lisäksi kaikki kodin asiat ja kotieläimet. Mies puolustautui aluksi sillä, että mä olen kotona ja hänellä on niin vaativa duuni, ettei pysty eikä kykene osallistumaan kotona mihinkään. Ja miksi on niin vaikea koko ajan häntä muistuttaa kaikesta.

Kun palasin omaan vaativaan duuniini, sama homma jatkui. Edelleen hänen duuninsa oli niin kuormittavaa, että kaikki jäi mulle. Pääsin helpommalla, kun tein itse. Aina, jos olisi tarvinnut jäädä hoitamaan esim. sairasta lasta kotiin, miehellä oli menoa.

Kun äijälle oli kasvanut kännykkä kiinni käteen ja yöt meni tietokoneella, otin eron. Helpotus oli suuri, kun pääsin yhdestä hoivattavasta eroon. Meni pari vuotta, ja mies löysi uuden naisen. Vasta tässä vaiheessa hän kiinnostui pitämään lapsia heillä pidemmän aikaa, koska tuo uusi nainen hoiti kaiken pyykeistä ruokailuihin, päiväkotiin viemisi

Huoh... Ja tällaisia miehiä on paljon. Varmaan äiti huolehtinut kaikesta viimeiseen asti ja sitten näillä eväillä etsii toisen äidin itselleen. 

Vierailija
30/75 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun äijälle oli kasvanut kännykkä kiinni käteen ja yöt meni tietokoneella, otin eron. Helpotus oli suuri, kun pääsin yhdestä hoivattavasta eroon. Meni pari vuotta, ja mies löysi uuden naisen. Vasta tässä vaiheessa hän kiinnostui pitämään lapsia heillä pidemmän aikaa, koska tuo uusi nainen hoiti kaiken pyykeistä ruokailuihin, päiväkotiin viemisi

Tosi surullista :(  miten aika ennen tuota uuden naisen löytämistä meni? Huolehtiko mies lapsista kun ne oli hänen luona? 

-ap

Vierailija
31/75 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiljattain saimme kutsun isovanhempien mökille. Olin juuri sairastunut flunssaan, niin jäin vauvan kanssa kotiin etten tartuta muita. Esikoinen toivoi, että saisi kalastaa mökillä. Sain miehen äidiltä videoita ja kuvia, kun lapsi kalasti miehen veljen kanssa. Voin vain kuvitella, että mies istui mökissä kännykkä kädessä tuolloinkin. Tulin tosi surulliseksi :( 

-ap

Vierailija
32/75 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, eo ei sinulla ole lapsia. Typerä tarina.

Vierailija
33/75 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hän käytännössä nähnyt lapsia kuin satunnaisesti, eikä ottanut juurikaan sinne yöksi eli satunnaisesti oli yökyläilyä, nuorimmalla ei sitäkään. Hän eli parin vuoden uuden nuoruuden välissä, kunnes sitten tosiaan uusi suhde vakiintui ja sitten lapset alkoivat taas kiinnostaa, kun sai instant perheen ja rouva tosiaan otti kopin kaikesta.

Vierailija
34/75 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hän käytännössä nähnyt lapsia kuin satunnaisesti, eikä ottanut juurikaan sinne yöksi eli satunnaisesti oli yökyläilyä, nuorimmalla ei sitäkään. Hän eli parin vuoden uuden nuoruuden välissä, kunnes sitten tosiaan uusi suhde vakiintui ja sitten lapset alkoivat taas kiinnostaa, kun sai instant perheen ja rouva tosiaan otti kopin kaikesta.

No just :O

Vierailija
35/75 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä taas. 

Olin eilen lasten kanssa makuuhuoneessa ja menin hakemaan jotakin keittiöstä. Huomasin, että hellalla oli paistinpannu tyhjänä ja hellan levy täysillä päällä. Pannu oli ollut siinä jo hetken, kun siitä nousi savua ja haisi kärähtäneeltä. Mies istui työhuoneessaan tietokoneella. 

Oli päättänyt paistaa itselleen kananmunia, mutta pakko oli siinäkin välissä mennä istumaan tietokoneelle. Ja meillä on induktioliesi, mikä kyllä kuumenee aivan hetkessä. Onneksi satuin kävelemään keittiöön, ennen kuin käry muuttui pahemmaksi. Tuntuu ettei mies kykene kunnolla tekemään mitään asiaa loppuun, kun vain tietokone ja kännykkä vie kaiken kapasiteetin. 

Vierailija
36/75 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää listat seinälle/jääkaapin oveen missä ruoka-ajat ja vaikka mitä ruokaa syödään. Tärkeistä jutuista kuten lääkkeistä voi tehdä hälyn kännykkään. Selvät listat kotitöistä ja kuka tekee ne minäkin päivänä. Kotipalaveri missä mietitään vastuut kotitöille ja lastenhoidolle ja paperille kaikki ja seinälle.

Esim.alusvaatteet vaihdetaan lapsilla aina ke ja la esim.saunan jälk.ja tarvittaessa ja joka toinen vk vaihdetaan lakanat. Ruksi kun on tehty. Anna vastuuta. 2v syö jo melko samaa ruokaa kuin muut. Pyydä apua mutta ystävällisellä äänellä mieheltäsi. Perhe ln kokonaisuus kukaan ei saa kuormittua liikaa.

Vierailija
37/75 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiljattain saimme kutsun isovanhempien mökille. Olin juuri sairastunut flunssaan, niin jäin vauvan kanssa kotiin etten tartuta muita. Esikoinen toivoi, että saisi kalastaa mökillä. Sain miehen äidiltä videoita ja kuvia, kun lapsi kalasti miehen veljen kanssa. Voin vain kuvitella, että mies istui mökissä kännykkä kädessä tuolloinkin. Tulin tosi surulliseksi :( 

-ap

Miksi otat kaiken noin henkilökohtaisesti, vaikka tässä(kin) lapsi on saanut sen mitä on toivonut? 

Vierailija
38/75 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Miksi otat kaiken noin henkilökohtaisesti, vaikka tässä(kin) lapsi on saanut sen mitä on toivonut? 

Kyse ei ole tästä yhdestä kalastuskerrasta. Vaan siitä, että mies ei tee lasten kanssa juuri mitään. Tämä oli vain yksi esimerkki pitkään listaan esimerkkejä. Toki olen iloinen, että joku kalasti lapsen kanssa. Harmi ettei mies sitä halunnut oman lapsensa kanssa tehdä. 

Vierailija
39/75 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehkää listat seinälle/jääkaapin oveen missä ruoka-ajat ja vaikka mitä ruokaa syödään. Tärkeistä jutuista kuten lääkkeistä voi tehdä hälyn kännykkään. Selvät listat kotitöistä ja kuka tekee ne minäkin päivänä. Kotipalaveri missä mietitään vastuut kotitöille ja lastenhoidolle ja paperille kaikki ja seinälle.

Esim.alusvaatteet vaihdetaan lapsilla aina ke ja la esim.saunan jälk.ja tarvittaessa ja joka toinen vk vaihdetaan lakanat. Ruksi kun on tehty. Anna vastuuta. 2v syö jo melko samaa ruokaa kuin muut. Pyydä apua mutta ystävällisellä äänellä mieheltäsi. Perhe ln kokonaisuus kukaan ei saa kuormittua liikaa.

Entä kun annan vastuuta, mutta asiat ei silti tule tehdyksi? Mies vallan hyvin tietää että lapsi tarvitsee lääkkeen joka päivä, mutta ei silti anna vaikka lääkepullo on nenän edessä. Kyllä mies tietää ettei paistinpannua saisi jättää tyhjänä hellalle, mutta silti teki niin. Kyllä mies itseltään vaihtaa alushousut ja sukat, mutta ei ilmeisesti tajua, että niin tehdään lapsiltakin. Kyllä minä tuollaisen listan seinälle voin tehdä, mutta se seinällä oleva paperi ei saa miestä yhtäkkiä tekemään näitä asioita. 

Vierailija
40/75 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi mies ei laita isommalle ruokaa tai hoida häntä kun sinä olet paikalla?

Ja vaikka sinulla on vastuu vauvan syöttämisestä se toinen huoltaja voi ottaa vastuu monesta muusta asiasta vaikka olisit paikalla.

No sitähän tässä juuri ihmeteltiin, mikä miestä vaivaa kun ei viitsi/pysty, puhelin ja tietokone on tärkeämmät?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kahdeksan