Onko teillä oikeasti pipot, käsineet ym talvivaatteet viileinä kesäpäivinä käytössä?
Tietenkään ei kalenterin mukaan vain pidä pukea, mutta en silti talvivaatteita kesällä rupeaisi pukemaan, ellei ihan vauvasta ole kyse! Jos on viileetä niin sitten on viileetä... Ja kesä kuivaa... Mutta esimerkiksi tuttuni, joka ei ole mitenkään hysteerinen niin, että pelkäisi jotain keuhkokuumetta tai muuta, mutta jos on joku pilvinen ja 10 astetta, niin ihan automaattisesti niillä laitetaan lapsille (6 ja 8) pipot ja käsineet ulos mennessä. Ja kostealla lisäksi vielä kurahousutkin ja -käsineet. Eli niin kuin meillä ehkä puettaisiin keväällä viiden asteen loskakeliin.
Onko laast siison ajatella, että talvivaatteet varastoon ja kesällä ei niihin kosketa...?
Kommentit (46)
On ihmisiä, jotka valittavat huonoista juhannussäistä. Ja on ihmisiä, jotka eivät valita.
Uskaltaisin veikata, että ap kuuluu ensimmäiseen ryhmään ja ap:n tuttu jälkimmäiseen. Minä puen kalenterista riippumatta siten, että ulkona on mukavaa ja voin olla siellä ihan niin kauan kuin tekee mieli, eikä säätila tule esteeksi.
Se on kyllä jännä. Minullakin pari tuollaista tuttua, jotka pistävät pipon päähän ja kausitakin pälle, kun pitää mennä 10 asteiseen aamuun. Samat tyypit sitten kulkee talvella -30 asteessakin ilman pipoa ja käsineitä ja nilkat paljaana. Se on vaan tuollaista kärsimysharhaa, jos ei muka kestä 10 asteista kesäsäätä.
No siis jos on kylmä, niin laitan lämpimät vaatteet. Mulla on ulkotyö, eli jos on viileää, mulla on pitkät kalsarit, vaikka kalenteri näyttää kesäkuuta.
Eilen talvitakki kun yritin lenkille, satoi liikaa. Pipo on kevyempi kuin talven.
On käytössä. Ostin just lisää villavaatteita. Ei tuolla ulkona mikään lämmin ole.
Kesällä ei todellakaan voi pitää mitään takkia päällä, vaikka olisi kesäkeliksi viileää. Ilmankosteus on niin suuri talveen verrattuna että selkä on takin kanssa heti lismahiessä.
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä jännä. Minullakin pari tuollaista tuttua, jotka pistävät pipon päähän ja kausitakin pälle, kun pitää mennä 10 asteiseen aamuun. Samat tyypit sitten kulkee talvella -30 asteessakin ilman pipoa ja käsineitä ja nilkat paljaana. Se on vaan tuollaista kärsimysharhaa, jos ei muka kestä 10 asteista kesäsäätä.
No mä pidän talvella, että kesälläkin jos just jotakin 10 astetta on ja tuulee. Kun on korvat palelluttanut nuorena, niin pitää suojella niitä kylmältä aikuisena.
No kyllä meillä on kaikilla useampia pipoja. Talvella kylmimmillä keleillä käytetään paksuja pipoja ja kesällä tarvittaessa ohuita puuvillapipoja. Tilanteen mukaan. Muutama päivä sitten olin just metsää istuttamassa ja oli ohut puuvillapipo koska se suojasi samalla hyttysiltä ym.
Jos on lämpötila joku +5 ja tuulista, niin saattaa olla käytössä syys/kevät pipo ja hanskat, talvikamppeita ei oo ikinä kesällä tarvinnu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mä pidän talvella, että kesälläkin jos just jotakin 10 astetta on ja tuulee. Kun on korvat palelluttanut nuorena, niin pitää suojella niitä kylmältä aikuisena.
ja puhuinko viestissäni sinusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja puhuinko viestissäni sinusta?
Onko herne nasaalissa?
Olin juhannuskokolla, minulla oli housujen alla villapitkikset, ja päällä oli villapaita ja toppaliivi. En tykkää palella. Pipoa ja sormikkaita ei tarvinut.
Pärjään hyvin pitkillä kangas housuilla toppi/pitkähihainen ja farkkutakki/nahkatakki
Ja lämpimällä vähemmän vaatteetta, suosin myös pellavaa
Vapun jälkeen olen käyttänyt lähes pelkästään sandaaleita ja hameita. Talvivaatteet huoliin ja pakkasin varastoon toukokuussa. Kyllä ne sieltä saa jos nyt joku lumimyrsky iskee.
Jos on viileetä niin sitten on viileetä... Ja kesä kuivaa...
Laitamme sinut ulos +5 asteessa märissä vaatteissa. Nauti!
Olen palellut jo elämäni aikana riittävästi - jos on kylmä, laitan vaatetta enemmän päälle. Vien talvisäilöön paksut vaatteet, mutta pidän esimerkiksi ohuemmat hanskat jne. saatavilla. Vietän paljon aikaa luonnossa, enkä näe syytä olla kevyissä vaatteissa vain koska on kesä. Sitä harrastettiin minun lapsuudessani ja kestikin kauan oppia kunnolla pitämään ulkoilusta, kun koko lapsuus meni siihen, että ulkona oli aina vähän epämukava olo.
Käytän hanskoja pyöräillessä. Miellyttävää, jos on alle +15.
Ei ohut trikoopipo, neulesormikkaat jne ole talvivaatteita.
Meillä on kanssa 8v ja en pelkkää lämpötilaa tuijoittaisi. Worst case +10 voisi olla pilvistä, tuulista, sateen jälkeen leikkipuistossa kaikki märkää. Tällöin saatettaisiin pukea esim. välikausipuku ja vuorittomat kurahousut sen päälle, käsiin ohkaset aluslapaset ja vuorittomat kurarukkaset, puuvillainen pipo päähän.
Mutta toisissa olosuhteissa +10 voi olla paljon lämpimämpi, että ei tarvita näin paljoa.
Ihan katson mittarista. Jos on alle 8 astetta ja tuulee, laitan kevyen kaulahuivin ja käsineet. Kevättakkia pidän, mutta jos menee alle 5 laitan takin alle ylimääräisen neuleen tai jonkin muun vastaavan paksun puseron tai takin aamulla. Iltapäivällä kuitenkin lämpenee niin sitten jätän tuon ylimääräisen kassiin kotiin palatessa, esim. työpäivänä.