Kasvaako teillä kasvit, kun on näin kylmä?
Minua paleltaa ulkona, joutuu pitämään takkia fleecevuorella ja housuja.
onko tämä sää nyt semmoinen, ettei kasvit kasva? Olen kasvattanut siemenestä malvaa ja krassit, mutta ovat todella kitukasvuisia. Olen kyllä lannoittanut. Muut kasvit olen ostanut puutarhalta.
miten teillä on kasvit kasvanut? Mietin jo että kannanko ne parvekkeelta sisälle?
Kommentit (30)
Pihassa kaikki kituu, iso osa jätti kukinnan väliin kokonaan.
Kasvit tarvitsevat vähintään 16 lämpöa, että kasvasivat. Alle sitä kasvu hidastuu. Jos on viileämpi ja mahdollinen, kannattaa herkemmät kasvit siirtää sisätiloihin. Iselläni ei ole muita kasveja hetkellä, kun neilikka ja hopeaköynnös, ne kestävät viileyttä ja ei ole erittyisen tärkeä, että kasvaisivat vauhdilla. Mutta satoa tuottavat kasvit varmasti kärsivät. Myös ötökäitä, mehiläisiä, perhosia ei ole niin viileällä säällä. Ilmestyvät kyllä, jos sää lämpenee. Kannatta siirtää kyllä, jos suinkaan nahdolline . Tämä viileys voi jatkua vaikka ties kuinka kauan. On iloa ainaski, kun on sisätiloissa. Kasvavat ainaski.
Noniin, onko muita joilla ei ole parvekelaseja?
Pari viikkoa sitten kylvin maahan gladioluksia ja liljaa niin ei ole kuin rikkaruohoja noussut penkistä. Gladiolukset oli hyvillä aluilla esikasvatettuna
kesäkurpitsaa ja kurkkua en ole edes käynyt katsomassa pihalla.
ap
Ei ole siemenistä itänyt kuin viidesosa. Harmittaa.
Minulla on suurin osa tomaateista ja paprikoista sellaisissa kasvipusseissa en niitä ehkä voi siirtää olohuoneeseen. Pensastomaatti on vielä ostoruukussa. Siinä on valtavasti kukkaa, mutta ei varmaan ole pölyttäjiä..
ap
Minulla on joka vuosi parvekkella ollut vaikka mitää. Valkosipulia, sipulia, vadelma, karhunvatukkaa, kirsikapuita, karviainen, mustaherukkapensas, salaatteja, yrttejä, kukkia. Vaan tämä vuonna en panostanut mihinkään. Oli muutto ja en ehtinyt parvekkeistutuksiin perehtyä. On kyllä onni, että en laittanut tämä vuonna mitään. On yksi poikkeuksellisistä vuosista, kun kesää ei ole kunnolla ollut vielä.
Pihalaatikossa kasvaa minttu ja parvekkeella korianteri, retiisi japavut. Oikein hyvin. (Helsinki)
Jos sinulla on tomattitaimi,mikä kukjäkii ha pölyttäjiä ei ole, niin ota sormenpäällä, käy läpi jokainen kukka, täristä ja kosketta kevyesti kukka. Siitepöly tartuu sinun sormenpäähän ja samalla toisia kukkia koskettelessä pölytät itse tomaatikasvin. Olen ollut itse töissä kasvattamassa tomaatteja. Lasihuoneissa ei ollut koskaan mehiläisiä eikä muuta ötökköitä. Pölyttimme itse kukkia täristämällä kukintoa. Satoa tuli runsaasti. Vaatii vaan lämpöä. Tomaati kannattaa tämmöisellä säällä siirtää sisätiloihin.
Vähän nihkeää on. Kurkkua, tomaattia ja salaattia olen kasvattanut sisällä siemenestä taimiksi mutta ei oikein ole siitä kunnolla lähteneet kasvamaan. Taimet olleet nyt ulkona ruukuissa ja kylmimmiksi öiksi olen peittänyt. Täällä ollut paljon pilvisiä päiviä ja ei oikein istutetut kesäkukatkaan kunnolla kuki.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on suurin osa tomaateista ja paprikoista sellaisissa kasvipusseissa en niitä ehkä voi siirtää olohuoneeseen. Pensastomaatti on vielä ostoruukussa. Siinä on valtavasti kukkaa, mutta ei varmaan ole pölyttäjiä..
ap
Voi luoja. Ota pensseli tai vaikka pumpulipuikko käteen ja pölytä itse! Tomaatille riittää usein myös ihan vain kevyt ravistelu.
Miten jengi on näin pihalla...
Hyvin kasvavat. Olen kasvattanut orvokit ja samettiruusut siemenestä ja ovat yhtä isoja kuin muulloinkin. Myös kasvihuoneessa kasvit kasvavat aivan villisti. Asumme Pohjois-Suomessa. Kesämekko päällä olen ulkona ollut nyt tämänkin juhannuksen aikana.
Vierailija kirjoitti:
Pihalaatikossa kasvaa minttu ja parvekkeella korianteri, retiisi japavut. Oikein hyvin. (Helsinki)
Minulla minttu kasvaa aivan niin että on jo peittänyt ison ruukun. Se on talvetettu viime kesästä.
Vierailija kirjoitti:
Vähän nihkeää on. Kurkkua, tomaattia ja salaattia olen kasvattanut sisällä siemenestä taimiksi mutta ei oikein ole siitä kunnolla lähteneet kasvamaan. Taimet olleet nyt ulkona ruukuissa ja kylmimmiksi öiksi olen peittänyt. Täällä ollut paljon pilvisiä päiviä ja ei oikein istutetut kesäkukatkaan kunnolla kuki.
Miksi esikasvatat salaattia? Minä olen kylvänyt salaatit suoraan kasvilavoihin ja ovat jo aika pitkiä.
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla on tomattitaimi,mikä kukjäkii ha pölyttäjiä ei ole, niin ota sormenpäällä, käy läpi jokainen kukka, täristä ja kosketta kevyesti kukka. Siitepöly tartuu sinun sormenpäähän ja samalla toisia kukkia koskettelessä pölytät itse tomaatikasvin. Olen ollut itse töissä kasvattamassa tomaatteja. Lasihuoneissa ei ollut koskaan mehiläisiä eikä muuta ötökköitä. Pölyttimme itse kukkia täristämällä kukintoa. Satoa tuli runsaasti. Vaatii vaan lämpöä. Tomaati kannattaa tämmöisellä säällä siirtää sisätiloihin.
Juuri näin. Tosin "tällaista säätä" on ollut tasan tämän yhden päivän! Itse en lähtenyt siirtämään yhtään mihinkään. Ei ulkona tarvitse olla hellettä, riittää kun aurinko paistaa, niin kasvihuoneessa on jo yli 30 lämmintä vaikka ovet ja ikkunat auki. Ja tuohan on jo aivan liikaa tomaatille! Lasitettu parveke on kuin kasvihuone. Ostakaa sinne parvekkeelle mittari ja seuratkaa lämpötilaa. Tomaatille riittää parikymmentä astetta, +25 on jo liikaa.
Multiin laitetut perennat ei oikein näytä tykkäävän tästä kylmästä, märästä ja sateesta. Kotiloita paljon
Mulla kasvaa kaikki kohisten ulkona ja kasvihuoneessa. Kesän lämpötilat ovat olleet sellaista +18-20, valoa riittävästi ja kunnollista sadetta säännöllisesti, eli kasvuolosuhteet mitä parhaat! Kanankakkaa ja kompostia kasvuvoimana ja maaperä kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Tosin "tällaista säätä" on ollut tasan tämän yhden päivän! Itse en lähtenyt siirtämään yhtään mihinkään. Ei ulkona tarvitse olla hellettä, riittää kun aurinko paistaa, niin kasvihuoneessa on jo yli 30 lämmintä vaikka ovet ja ikkunat auki. Ja tuohan on jo aivan liikaa tomaatille! Lasitettu parveke on kuin kasvihuone. Ostakaa sinn
Juu, mutta nyt oli puhe lasitrsmattomista oarvekkeista ja meilläpäin on 10- 12 lämpötilan päiviä riittänyt viikon verran. Tänäänkin 12 . Olet oikeassa, kaditrettu parveke onkin kuin jasvihuone ha yli 25on tomaateillekin liika pölyttymisen kannalta. Meillä taas ei ole lasitettu parvekke. Ja usemman päivän pilvusra, sateista, viileää.
Tosi surkeita on tomaatintaimet ja mietin myös, pitäisikö vaan suosiolla ottaa sisälle. Toisaalta ovat aurinkoisessa paikassa sitten, kunhan aurinko paistaisi. Muut ovat kasvaneet melko normaalisti, mutta kukinnat ovat myöhemmin.
Suomessa on kylmä ilmasto läpi vuoden vaikea on mitään kasvattaa. Ei ole valtavia helteitä vaan kylmyyttä vaikka muuta valehdellaan.
Onko muita parvekepuutarhureita paikalla?