Kertokaas tietäjät, miksi Omakannassa taustatiedoissa mainitaan 30v takaisia asioita
Katselin, että Omakantaan oli taustoiksi merkitty masennus ja uniapnea, vaikka noista on jo 30 vuotta aikaa. Vaivana tällä käynnillä oli käsikipu. Eihän vaivat edes liity toisiinsa. Uniapneakin lienee mennyttä, sillä olen laihtunut 15kg normaalipainoon.
Kommentit (41)
Tuota yhteyttä käsikipuun ihmettelen. Ei ole riskiä pitkittyneeseen sairauslomaan kädestä muinaisen synnytyksen jälkeisen masennuksen takia, koska en halua saikulle ja sen myös kysyttäessä ilmoitin. "Taustalla masennusta ja uniapneaa". Perhana sentään. Ap
Hyvä jos vuoden takaista käyntejä näkyy. No ei ole tuollaisia ongelmia ollut
Siis mitä hittoa. Onpa kiva jos joku teini-iän masennus kummittelee vielä kahdenkymmenen vuoden jälkeen. Mites tämä vaikuttaa vakuutuksiin
koska ne menneisyyden asiat vaikuttaa nykyisiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran masentuneella on keskimääräistä suurempi riski masentua uudelleen.
Uniapneataipumus on osin geneettistä ja liittyy yksilön anatomiaan. Eli suurempi riski sairastua uudelleen, jos paino lähtee nousuun.
Miten sä selität normaalipainoisen uniapnean?
Suuontelun ja nielun rakenteella.
Tietysti siellä pitää olla kaikki ihmisen terveyteen liittyvät tiedot aina syntymästä alkaen.
Vierailija kirjoitti:
Tietysti siellä pitää olla kaikki ihmisen terveyteen liittyvät tiedot aina syntymästä alkaen.
Tietenkin, mutta miksi ne kirjataan uudelleen käytyäni kättä voivottelemassa. Ilmeisesti ei linjoilla ole ketään, joka näistä työnsä puolesta tietää. Ap
Niin ja miksi merkinnät säilyvät kannassa yli kuoleman tai 120 vuotta syntymän jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä hittoa. Onpa kiva jos joku teini-iän masennus kummittelee vielä kahdenkymmenen vuoden jälkeen. Mites tämä vaikuttaa vakuutuksiin
Kuulkaa ne kummittelevat vielä teidän lapsenlapsillekin. Jos isovanhemmalla on ollut jokin elintapasairaus niin olet nyt moninkertaista riskiryhmää ja sinun lapsesi myös. Että nyt vaan testiä testin perään kunnes tulee postiivinen tulos ja SCOOOOOOOOOOOOOOOORRRRRRRRRREEEEEEEEEEEEEEEE pharma sai taas jonkun elinikäisen myrkytettävän.
Koittakaa nyt pikkuisen miettiä onko noita palveluita järkeä käyttää jos ei ole aivan pakko.
Oma kanta on jotain hölmöä.Lääkärillä pitkät tekstit.Tuolla lukee oli iloinen sydänfilmissä..mitä vit..ua pitäskö itkee,kuolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin, mutta miksi ne kirjataan uudelleen käytyäni kättä voivottelemassa. Ilmeisesti ei linjoilla ole ketään, joka näistä työnsä puolesta tietää. Ap
No opitko jotani? Älä mene voivottelemaan tai saat näpeillesi ja korvillesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli jo kerrottu. Lääkäri kopioi taustatiedot edellisestä tekstistä. Ajattelematta asiaa sen enempää.
Olen hoitaja ja teen tuota itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Oma kanta on jotain hölmöä.Lääkärillä pitkät tekstit.Tuolla lukee oli iloinen sydänfilmissä..mitä vit..ua pitäskö itkee,kuolla.
Minulla lukee että poistuin sairaalasta "ilman lupaa" vaikka hoito oli lopetettu jo monta päivää sitten, ihan kuin olisin ollut joku vanki siellä. Vielä sen jälkeen, kun minut oli kirjattu ulos... Mutta hoitajat ovat kirjaimellisia retardeja ja niin on moni lääkärikin nykyään. Parempi vaan pysyä erossa kuin antaa retardien kosketella ja sörkkiä omaa kehoa.
Minä olin osastojaksolla sappikivien takia, jo oli kirjattu toiseksi diagnoosiksi 20 vuoden takainen masennusdiagnoosi. Kysyin miksi, kun en ollut hoidossa sen takia. Poistivat sen diagnoosin sieltä. Itse olen sujut sen masennusdiagnoosin kanssa, mutta se oli vanha tieto sairastetusta synnytyksen jälkeisestä masennuksesta.
Potilastietojärjestelmiä alettiin ottaa käyttöön 2000-luvun puolivälin tienoilla ja siitä eteenpäin. Sitä ennen kaikki oli paperilla. Juuri missään ei vanhoja tietoja oli digitalisoitu eli vanhoja tietoja voi löytyä esim. terveyskeskusten ja sairaaloiden omista perusjärjestelmistä.
Omakantaan tietoja on alkanut kertymään sitä mukaa, kun organisaatiot on liittynyt Kantaan. Varmaan isoin julkisten palveluntuottajien liittyminen oli noin 2012-2015 paikkeilla. Sitten myöhemmin yksityiset tuli perässä.
Lääkärit ja hoitajat voivat käydä perustellusta syystä katsomassa vanhoja tietoja ja poimia sieltä mielestään relevantteja tietoja, jotka voivat vaikuttaa/vaikuttavat käsillä olevaan asiaan eli sen hetkiseen hoitoon. Mutta tosiaan, se peruste tulee löytyä sille, miksi niitä tietoja olisi käyty katsomassa ja miksi esim. ko. diagnoosi olisi relevantti nykyisen hoidontarpeen kannalta.
Diagnooseissa on se huono puoli, ettei niitä juurikaan saa poistetuksi. Ne ovat siis ns. pysyväisluonteisia, koska perustuvat ammattilaisen sen hetkiseen arvioon tilanteesta. Esim. potilastekstejä voi saada korjattua, mutta diagnoosia ei - toki, sitä voi yrittää, että poistopyynnön tuon käynnin kirjauksiin siltä osin, mitä sinne on kirjattu historiatiedoista ja lääkärin/hoitajan tulee pystyä perustelemaan se, miksi ko. tietoa ei voisi poistaa ja miten se on relevantti sen hetkisen hoidon kannalta.
Ja tosiaan Omakantaan voi laittaa kieltoja ja estää näkyvyyksiä, mutta se ei estä ammattilaista menemästä siellä omassa järjestelmässä vanhoihin tietoihin eli sinne perusjärjestelmään, jonne tiedot alunperin kirjataan, ja josta ne vain siirtyvät Kantaan/Omakantaan.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholistin leimakin siellä pysyy vaikka et olisi moneen vuoteen ottanut huikkaa.
Tämä on tärkeä tieto siksi, ettei voi lääkitä alkoholilla. Se on harvinaista, mutta joskus niin tehdään.
Ehkä kannattaa miettiä kaksi kertaa mitä siellä lääkärillä suustaan päästelee.
Tähän hieman liittyen, vuonna 2011 olen käynyt erään yksityisen terveysjätin lääkärin luona valittamassa mielenterveyttäni ja kipuja kaupungissa X.
Olen 14 vuotta asunut kaupungissa Y, joka on satojen kilometrien päässä kaupungista X.
Olen monta kertaa miettinyt, että näkyykö nuo vuonna 2011 kirjatut tiedot täällä toisella paikkakunnalla? Itse epäilen että näkyvät ja siksi en tämän terveysjätin palveluita täällä ole käyttänyt, koska kuitenkin kopsaavat nämä vanhat tekstit nykyisiin kirjauksiinsa näkymään omakantaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholistin leimakin siellä pysyy vaikka et olisi moneen vuoteen ottanut huikkaa.
Tämä on tärkeä tieto siksi, ettei voi lääkitä alkoholilla. Se on harvinaista, mutta joskus niin tehdään.
Tiedän ainakin yhden alkoholipohjaisen injektion jotka käytetään syövän hoitoon.
Muistakaapa, että viranomais- yms. hjllinnossa pätee, että kaiki mitä saamme sinusta tietää, voidaan ja tullaan käyttämään sinua vastaan.