Onko ikinä ollut näin kylmää kesää?
Onko jääkausi tulossa? Ei tämmönen oo enään normaalia. Pelottaa.
Kommentit (222)
Voi miten omaperäinen aihe! 😂
Ihminen, joka valittaa säistä, on yksinkertaisesti säälittävä.
Olen saanut käsityksen, että 12000 vuotta sitten oli muutamia melkoisen kylmiä kesiä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
No onhan tämä alkukesä ollut hieman normaalia viileämpi ja runsassateisempi, mutta ei tässä silti mitään poikkeuksellista ole, ihan normaalin vaihtelun rajoissa mennään. Sen sijaan ne 2 - 3 viikon helleputket ja käristyskupolit eivät ole normaalia Suomen kesäsäätä. Tai eivät ole ainakaan perinteisesti olleet, tiedä sitten tulevaisuudesta.
Tsekkasin juuri AccuWeatherin sivuilta tilastoa kesäkuun tähänastisista korkeimmista päivälämpötiloista täällä Turussa. 7 päivänä ollut juuri keskimääräinen lämpötila, 10 päivää jäänyt sen alle ja 3 päivänä menty yli. Ja heitot korkeintaan muutaman asteen. Ei mitään erityisen outoa tai dramaattista.
"Minullakin on migreeni ja nautin helteestä valtavasti. Tällaista kylmää kesää en siedä.
Sinun ongelmasi lämpimän kesän suhteen on jokin muu kuin migreeni."
En ole se kenelle vastasit, mutta hmiset myös sairastavat yksilöllisesti.
Mulla on autoimmuuniperäinen kilpirauhasen vajaatoiminta ja kestän lämpöä huonosti. Helteet on ihan piinaa ja saunoakaan en voi ollenkaan. Mutta monet tätä samaa tautia potevat palelevat tosi herkästi ja nauttivat lämmöstä ja helteistä.
Me ihmiset ei olla samasta muotista näidenkään asioitten suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Pakko tarttua tähän vähän, vaikka onkin joidenkin mielestä säälittävää ja vähän myös ohi aiheen.
Säästä puhuminen on osa suomalaista small talkia. Suomalaiset eivät tunnetusti ole kovin hyviä small talkissa, mutta sää on aina helppo aihe. Ainakin itse introverttinä juttelen sujuvasti säästä tuttujen ja tuntemattomien kanssa. Se on helppo ja turvallinen aihe, ei loukkaa ketään, on kevyt, luonteva ja jokaisella on siitä jokin mielipide. Se on siis täydellinen small talk -aihe.
Sitten itse valittaminen: Jokainen tietää, ettei säänhaltija valituksista välitä, eikä ole meteorologinkaan vika, jos sää ei miellytä. Silti, valittavathan ihmiset milloin mistäkin, mihin eivät voi (juuri lainkaan) vaikuttaa, kuten sähkön, bensan tai ruuan hinnasta, poliitikkojen päätöksistä, verotuksesta, oikeusjärjestelmästä ym. ym. Miten säästä valittaminen eroaa näistä? Jos väität, että noihin edellä mainittuihin voi tavallinen ihminen merkittävästi vaikuttaa, niin vastaan, että ei käytännössä voi. Voit tietenkin äänestää, mutta ei se käytännössä vaikuta mitään. Hinnat nousee jos ovat noustakseen jne.
Anna siis ihmisten vapaassa maassa valittaa säästä. Miten se sinulta on pois? Jos et jaksa kuunnella (tai tällä palstalla lukea), voit siirtyä jonnekin muualle, jossa puheenaiheet miellyttävät sinua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monestikin. Nythän on lämmin kesä. Useammin sataa räntää että maa on valkoinen.. Riittää hyvin ettei mee yli +20, jaksaa olla, tehä, ulkoilla ja pystyy nukkumaan ja pääkin toimii. Vähä luminen talvi tiesi "kylmää kesää". Ei haittaa, enemmistö on tyytyväisiä ja auringossa kyllä tarkenee jos haluaa vanhentaa ihoaan ja saada ihosyövän tms.
Ei voi ulkoilla, kun sataa ja ukkostaa. Muuten ei haittaisi nämä lämpötilat, mutta tämä jatkuva sade.
Kumisaappaat ja sadetakki, ei kun menoksi.
Ei auta ukkosessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on usein kylmä ja sateinen kesä. Sitä en käsitä, miksi niin moni palstalainen kirjoittaa tykkäävänsä tästä ja inhoavan hellettä, ehkä he ovat sairaalloisen lihavia. Lienee syy sille, että länsimainen kulttuuri ja sivistys syntyi Välimeren ilmastossa, eikä täällä pohjolassa.
Esim minä migreenikkona en siedä hellettä. Yritä laajentaa ajattelua sen yhden aiheen ulkopuolelle.
Minullakin on migreeni ja nautin helteestä valtavasti. Tällaista kylmää kesää en siedä.
Sinun ongelmasi lämpimän kesän suhteen on jokin muu kuin migreeni.
Minä sairastan myös migreeniä ja viime päivät ovat olleet yhtä tuskaa matalapaineen takia. Sen sijaan
Muistathan pitää huolta suolatasapainosta helteellä? Syö vaikka tuc-keksi parin tunnin välein. Runsas hikoilu aiheuttaa nestehukkaa, jolloin poistuu suolaa elimistöstä ja tämä voi altistaa migreenille. Suolaisen nauttiminen auttaa tutkitusti.
Vierailija kirjoitti:
2018 tai 2019 sato lähes joka päivä ja oli kylmää. Se on oman muistin mittapuulla kylmin kokemani kesä. Nyt on ollu kohtuu perus kesäkuu.
Lol? Kesällä 2018 Suomessa oli 64 hellepäivää. Yksin toukokuussa oli jo 14 hellepäivää ja heinäkuussa peräti 27 hellepäivää. Tuo oli myös se kesä, kun Ruotsissa oli niin pahat metsäpalot, että piti Suomesta lähettää palomiehiä apuun niitä metsäpaloja sammuttamaan.
https://www.ilmatieteenlaitos.fi/kesa-2018
No, ehkäpä tuo kesä on ollut kuvailemasi kaltainen jossain Huippuvuorilla. Suomessa se oli kuitenkin aivan toisenlainen.
1975 oli juhannuksena maa valkoisena rakeista ja oli kylmän koleaa.
Tämä kesä on niin ihana kun kahdeksan edellistä on ollut niin ahdistavan kuumaa. Nyt voi nauttiakin kesästä.
Ja ei pelottanut silloin kun oli ihan viime vuosinakin joka kesä hellettä 3-4 kuukautta putkeen? Kun joka vuosi minä tahansa mittausajankohtana kaikkialla rikotaan lämpöennätyksiä?
Ihmisillä pitäisi olla täysi pakokauhu päällä.
Kai tää jokin ilmastomuutos on. Ja tarkoitan nyt jatkuvaa tuulta, joka päivä tuulee kovasti johonkin aikaan.
Vierailija kirjoitti:
"Minullakin on migreeni ja nautin helteestä valtavasti. Tällaista kylmää kesää en siedä.
Mulla on autoimmuuniperäinen kilpirauhasen vajaatoiminta ja kestän lämpöä huonosti. Helteet on ihan piinaa ja saunoakaan en voi ollenkaan. Mutta monet tätä samaa tautia potevat palelevat tosi herkästi ja nauttivat lämmöstä ja helteistä.
Hashimoto? Mulla samat oireet. Vietetään kesät nykyään täällä pohjois-Norjassa, sauna on meillä sienten kuivaukseen. Kotona joutuisin kärsimään kesät sisällä ilmastoinnin kanssa, ei oikein mielekästä.
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin täällä viileässä, kuin keski-eurooopan saatanallisissa helteisä.
Satasella samaa mieltä!
Noh... Alkukesä 2025 on kaukana edes lähiaikojen top-10 kylmistä kesistä:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tilastojen-kylmin-kesakuu-vuonna-19…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hashimoto? Mulla samat oireet. Vietetään kesät nykyään täällä pohjois-Norjassa, sauna on meillä sienten kuivaukseen. Kotona joutuisin kärsimään kesät sisällä ilmastoinnin kanssa, ei oikein mielekästä.
Joo, Hashimotoahan tämä. Mulla ei ole valitettavasti mahdollisuuksia lähteä täältä helteitä pakoon, mutta onneksi ilmastointilaite kuitenkin on. En enää edes halua ajatella kesiä ilman sellaista, koska tuntuu, että lämmönsieto vain heikkenee koko ajan kun ikää tulee lisää. Ulos voi kuitenkin hellepäivinäkin mennä aamuisin ja illalla vähän myöhemmin.
Tämä alkukesä on kyllä ollut aika ihana säiden puolesta, elämäni ei ole rajoittunut tai vaikeutunut niiden takia mitenkään.:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2018 tai 2019 sato lähes joka päivä ja oli kylmää. Se on oman muistin mittapuulla kylmin kokemani kesä. Nyt on ollu kohtuu perus kesäkuu.
Lol? Kesällä 2018 Suomessa oli 64 hellepäivää. Yksin toukokuussa oli jo 14 hellepäivää ja heinäkuussa peräti 27 hellepäivää. Tuo oli myös se kesä, kun Ruotsissa oli niin pahat metsäpalot, että piti Suomesta lähettää palomiehiä apuun niitä metsäpaloja sammuttamaan.
https://www.ilmatieteenlaitos.fi/kesa-2018
No, ehkäpä tuo kesä on ollut kuvailemasi kaltainen jossain Huippuvuorilla. Suomessa se oli kuitenkin aivan toisenlainen.
Ja 2019 kesä oli vieläkin kuumempi ja kuivempi.
1970-luvulla oli yks kesäkuu tosi kylmä, sateli lunta. V. 1986 oli kylmä juhannus. 1990-luvulla yks kesä helteet alkoi vasta heinäkuun lopussa.
Ja tais olla v.2014 kun juhannuksena satoi räntää.