Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko ikinä ollut näin kylmää kesää?

Vierailija
21.06.2025 |

Onko jääkausi tulossa? Ei tämmönen oo enään normaalia. Pelottaa.

Kommentit (222)

Vierailija
101/222 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1987 ja oli niitä myös ysärillä ainakin kolme. 2014 oli kalseaa aina heinäkuun toiselle viikolle muistaakseni.

Vuonna 2014 kesäkuun lopussa alkoi helteet. Muistan sen, kun tyttäremme meni naimisiin ja jännitimme säätä, että minkälainen tulee. Siitä alkoi lämmin kesä. Minulla on tästä muistiinpanoja. Asumme Pohjois-Suomessa.

Vierailija
102/222 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimeksi 2017. Ellet ole ihan dementti.

Tai nuori, joka on vasta nyt alkanut miettiä säätä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/222 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari vuotta sitten vein silloisen poikaystävän Suomeen heinäkuussa ja etukäteen vielä julistin "kun silloin on parhaat säät". Kaks viikkoa satoi putkeen ja joku +15. Paska sää.

Täällä Keski-Euroopassa on nyt +30 ja kelpaa makoilla auringossa 😁

Vierailija
104/222 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime yönä oli 2 astetta lämmintä 🥶

Vierailija
105/222 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on usein kylmä ja sateinen kesä. Sitä en käsitä, miksi niin moni palstalainen kirjoittaa tykkäävänsä tästä ja inhoavan hellettä, ehkä he ovat sairaalloisen lihavia. Lienee syy sille, että länsimainen kulttuuri ja sivistys syntyi Välimeren ilmastossa, eikä täällä pohjolassa.

Esim minä migreenikkona en siedä hellettä. Yritä laajentaa ajattelua sen yhden aiheen ulkopuolelle. 

Ja minä allergikkona, vaikka on hyvät lääkkeetkin. Huomaan aivan selvän eron hengittämisen helppoudessa ja virkeydessä, kun on viileää ja/tai sateista. Lämmin ilma saa ihan veteläksi. Tulee väsähtänyt ja epämääräisesti raskas olo.

Olen fyysisesti hyvässä kunnossa ja painan alle 60 kg. 

Vierailija
106/222 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, että meitä viileän kesän ystäviä vaihteeksi hemmotellaan, ei ainakaan koko pitkää kesää tartte kärsiä - monena vuotena on joutunut. Kiitos säänjumalat! 😍🌧🌧🌧

Vierailija
107/222 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari vuotta sitten vein silloisen poikaystävän Suomeen heinäkuussa ja etukäteen vielä julistin "kun silloin on parhaat säät". Kaks viikkoa satoi putkeen ja joku +15. Paska sää.

No asioilla on puolensa ja puolensa. Meillä on julkisivuremontti menossa taloyhtiössä. Joten sää on mitä mainioin asumisviihtyvyyden kannalta. 

Vierailija
108/222 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Talvi 18661867 oli ankara ja kevät tuli myöhässä. Esimerkiksi Helsingin toukokuun keskilämpötila oli normaalin kymmenisen asteen sijaan +1,8 astetta.Jäät lähtivät monin paikoin vasta kesäkuussa, ja kesä alkoi vasta kesäkuun puolivälissä. Esimerkiksi Etelä-Suomessa järvet olivat jäässä ja pellot paksujen lumikinosten peittäminä vielä toukokuussa."

Melkein joka kymmenes suomalainen kuoli nälkään...

Silloin oli taustalla tulivuorenpurkaus jossakin kaukana täältä, jos muistan oikein.

Vierailija
109/222 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää kesä on ihan PERSEESTÄ...v i t t u mitkä ilmat...ja auto paskaantuu jatkuvasti..

Nyyh. 

Vierailija
110/222 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuotuinen lämpötilan keskiarvo pysyy suhteellisen vakiona ja viime talvi oli leuto...

Vuonna -96 satoi juhannuksena rakeita.

Juurikin tuon vuotuisen lämpötilan keskiarvon perusteella tiesin, että nyt tulee viileämpi kesä. Viime talvi oli tosiaan hyvin leuto.

Mulle sopii viileämpi keli kunhan ei vettä sataisi jatkuvasti.

Juuri näin. Sateisuus oli myös arvattavissa, koska lunta ei juurikaan tullut.

Vierailija
111/222 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toukokuun keskilämpötila oli koko Suomessa 0,3 astetta tavanomaista alempi (lähde ilmatieteenlaitos) ja kesäkuusta näillä näkymin on tulossa 1-3 astetta tavanomaista viileämpi. Eli kyllä tässä voidaan jo viileästä kesästä puhua.

Vierailija
112/222 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on usein kylmä ja sateinen kesä. Sitä en käsitä, miksi niin moni palstalainen kirjoittaa tykkäävänsä tästä ja inhoavan hellettä, ehkä he ovat sairaalloisen lihavia. Lienee syy sille, että länsimainen kulttuuri ja sivistys syntyi Välimeren ilmastossa, eikä täällä pohjolassa.

Esim minä migreenikkona en siedä hellettä. Yritä laajentaa ajattelua sen yhden aiheen ulkopuolelle. 

Ja minä allergikkona, vaikka on hyvät lääkkeetkin. Huomaan aivan selvän eron hengittämisen helppoudessa ja virkeydessä, kun on viileää ja/tai sateista. Lämmin ilma saa ihan veteläksi. Tulee väsähtänyt ja epämääräisesti raskas olo.

Olen fyysisesti hyvässä kunnossa ja painan alle 60 kg. 

Minulla on allergia ja astma ja lämmin hengitysilma auttaa, kylmä pahentaa. Joskus talvella käytän ulkona maskia siksi, että se lämmittää hengitysilman. Juuri oli korona ja kova yskä, käytin maskia yksinään kotona, koska se helpotti hengitystä kosteuttamalla ja lämmittämällä ilmaa.

Sinullakin siis syy siihen, ettet tykkää normaalista lämpimästä kesäsäästä löytynee ihan ylipainosta, eikä allergiasta.

Vierailija
113/222 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä valita! 

Vierailija
114/222 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokunen vuosi sitten oli, ei yhtään hellepäivää koko kesänä. Ja vuonna 2014 satoi juhannusviikolla lunta 

Vierailija
115/222 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minulla on allergia ja astma ja lämmin hengitysilma auttaa, kylmä pahentaa. Joskus talvella käytän ulkona maskia siksi, että se lämmittää hengitysilman. Juuri oli korona ja kova yskä, käytin maskia yksinään kotona, koska se helpotti hengitystä kosteuttamalla ja lämmittämällä ilmaa.

Sinullakin siis syy siihen, ettet tykkää normaalista lämpimästä kesäsäästä löytynee ihan ylipainosta, eikä allergiasta.

Ai sinä olet näitä, että kun sulla on näin, niin muillakin on pakko olla? Mun allergiaoireet, olo ja jaksaminen paranee viileässä. Talvella mulla ei ole mitään oireita, eikä pakkasilma haittaa. Puhuin siis tosiaan vain itsestäni, en yleisesti allergisista. Ja astmasta en sanonut mitään.

Lisäksi sulla on jotain vikaa luetunymmärtämisessä. Mistä alkaen alle 60 kg on ollut ylipainoinen? Selvästikään viileä ilma ei saa sun järjenjuoksua paranemaan... 

Vierailija
116/222 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä asun Keski-Euroopassa ja tulin nyt Suomeen lomalle. Ai että nautin kun ei tarvi korventua siinä saatanallisessa paahteessa. Kiitos Suomi!!!

Vierailija
117/222 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
118/222 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan näitä ollut ennenkin, lapsuudesta muistan monta kesää kun on mökkeilty toppahaalarissa. Ne hellekesät/päivät on tainneet olla niitä harvinaisuuksia kuitenkin.

Vierailija
119/222 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minullakin on migreeni ja nautin helteestä valtavasti. Tällaista kylmää kesää en siedä.

Sinun ongelmasi lämpimän kesän suhteen on jokin muu kuin migreeni.

Minä sairastan myös migreeniä ja viime päivät ovat olleet yhtä tuskaa matalapaineen takia. Sen sijaan helle ei aiheuta migreeniä, koska kyseessä on korkeapaine. Tämä on ihan tutkittu asia. 

Vierailija
120/222 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan. Mulla on pää kipeä koko ajan kun sisällä on huono ilma ja ulkona samoin. En ole voinut näin huonosti pitkään aikaan.