Te joilla erilliset
Tilit puolison kanssa niin kuinka jaatte arjen menot kuten ruokakulut? Asumismenot? Pistättekö kumpikin jonkin tietyn summan/kk jollekin tilille nro3 josta kys kulut menevät? Miten päädyitte siihen summaan mitä kumpikin sille tilille laittaa?
Kommentit (32)
Meillä on vielä se yhteinen tili, jolta hoidetaan ruoka, asuminen ja muut yhteiset menot. Tilille laitetaan rahaa sitä mukaan kun sitä sieltä kuluu, palkat menevät kummallakin omille tileilleen. Tilille laitettava summa on se prosenttiosuus palkasta, mikä tililtä keskimäärin kuukaudessa kuluu (joskus enemmän, joskus vähemmän).
On myös yhteinen taloustili, jonne siirtyy kummaltakin sama summa kuukausittain. Palkat samassa tasossa.
Fatima ola oma tili mutta han ei saada kayta sita. Mina oikeus kaiki tili.
Meillä ollut aina yhteinen tili kosta menee kaikki ja kummallakin oikeus siihen. Nyt miettinyt erillisiä tilejä, mutta tiedä miten se oikein toimisi..
Palkat tulee omille tileille ja sieltä siirretään yhteiselle. Omille jää vain "taskurahaa".
Yhteiseltä maksetaan kaikki menot ja siirretään molemmille rahastoihin jos ei muuhun tarkoitukseen tarvita (esim loma, remppa)
Miten sovitte summan jonka kumpikin siirtää tuolle yhteiselle kulutille, varsinkin te joilla palkoissa eroa?
Vierailija kirjoitti:
Miten sovitte summan jonka kumpikin siirtää tuolle yhteiselle kulutille, varsinkin te joilla palkoissa eroa?
Meillä siirretään kaikki paitsi 300e taskuraha.
Mun tulot on olleet suuremmat, samankokoiset ja nyt enää 30% perheen nettotuloista. Kaikki yhteistä
Meillä omien tilien lisäksi yksi yhteinen tili jolle molemmat laittaa automaattisesti tonnin kuussa.
Meilläkin on yhteinen taloustili. Sille siirretään tulojen suhteessa eli maksetaan prosentuaalisesti yhtä paljon omista nettotuloista.
Molemmilla on omat tilit ja se maksaa kummalla on rahaa tai jos kummallakin niin se kenellä lompakko helpommin kaivettavissa. Isoista ostoista voi sanoa toiselle, mutta lupaa ei tarvitse. Jos minulla rahaa ostan mitä mies haluaa ja toisinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan katsottu paljonko keskimäärin menee rahaa kuukaudessa + vähän ylimääräistä, ja sitten on katsottu molempien nettopalkasta prosenttiosuus, jolla saadaan summa katettua. Esim. jos menot on n. 3500e, ja toinen tienaa n.2500e ja toinen 2000e, niin molemmat laittaa n.80% tilistä, eli toinen n.2000e ja toinen 1600e.
Vierailija kirjoitti:
Molemmilla on omat tilit ja se maksaa kummalla on rahaa tai jos kummallakin niin se kenellä lompakko helpommin kaivettavissa. Isoista ostoista voi sanoa toiselle, mutta lupaa ei tarvitse. Jos minulla rahaa ostan mitä mies haluaa ja toisinpäin.
Tämä toimii, jos rahaa on käytössä väljästi ja molemmilla suunnilleen samanlaiset rahankäyttötottumukset.
Vuosibudjetti. Yhteisiä laskuja varten siirtyy tilipäivänä yhteiselle tilille, nykyisin enää mieheltä kun asuntolaina on maksettu. Mä hoidan ostokset, eli mies maksaa niistä budjetin puitteissa. Omat laskut menee kummankin omalta tililtä (auto, kännykkä, ostokset, huvit), lapsen laskuja makselen sovitun mukaan kummankin tililtä.
Säästötilejä, määräaikaistilejä laitan kummallekin. Itselläni ja lapsella on osakkeita ja rahastoja, mies ei ole innostunut niistä yhtään.
Käytännössä siis hoidan molempien raha-asiat vaikka rahat pidetään erillään. Avoliitto joten mitään avio-oikeuksia ei ole eikä tule, keskinäinen lapsen huomioiva ja lapsen elättämisen huomioiva testamentti on.
Aina ja ihan alusta saakka se on maksanut joka ensin on ehtinyt. Näin myös laskuissa. Nykyään kun laskut on sähköisiä, ne tulee sille joka e-laskusopparin on tehnyt. Esim.koska talo on minun niin suurin osa sen laskuista tulee mulle koska omistajana mun on pitänyt ne laskutukset sopia. Mutta mies maksaa remonttilainan, puhelinlaskut ym.
Ruoat maksaa se joka käy kaupassa, bensat se joka tankkaa. Ei koskaan olla sen tarkemmin mitään jaettu, pääasia on että kaikki tarpeellinen tulee maksettua. Joku erillinen tili tällaisia varten tuntuu todella hankalalta.
Vierailija kirjoitti:
Yli 30 vuotta on menty sillä, että se maksaa, jolla sattuu olemaan rahaa.
Mitä tuo tarkoittaa? Meillä kummallakin sattuu aina olemaan rahaa, ja luulisi että 30 vuotta työssä käyneillä ihmisillä myös kummallakin on rahaa.
No lähtökohtaisesti pidän erikoisena, ettei olisi erilliset tilit. Meillä on taloustili, johon laitetaan summa x kuukausittain ja siitä hoidetaan elintarvikekulut.
Mihin te käytätte ne "omat rahat" jotka jäävät omalle tilille sen jälkeen, kun yhteiselle taloustilille on siirretty tietty osuus? Jääkö ne säästöön, kuluuko esim. johonkin omaan harrastukseen, tms?
Meillä sekalainen määrä yhteisiä ja omia tilejä, mutta teoriassa kaikki on yhteistä.
Käytännössä minä hallinnoin kaikkea rahaa, koska perheemme tulot ovat hyvin pienet menoihin nähden, ja mieheni käyttää rahaa hyvin avokätisesti miettimättä yhtään laskuja tai muita menoja. Häneltä siis kaikki kuluu, mikä hänen tileillään on.
Olemme sopineet, että rahat siirretään minun tililleni heti niiden tultua, minä huolehdin laskuista ja säännöstelen rahan käyttöä niin, että loppukuustakin on vielä rahaa. Jos jotain ylimääräistä haluaa, se täytyy miettiä hyvin tarkkaan, mutta yritän huomioida mieheni toiveet, omani useinmiten siirrän syrjään.
Vierailija kirjoitti:
14 jaetaan yhteiset kulut puoliksi. Asuminen lainoineen mitoitettiin aikoinaan siten että pienempituloinen pärjää yksin henkivakuutuksen avulla, jos niin kävisi.
Yhteiset maksetaan ensin ja omiaan voi sitten hillota tai tuhlata miten huvittaa. Tonnin tuloerosta huolimatta kummallakin on puskurit kunnossa.
Nettotulot nyt 2100/3300, asuntolainaa hakiessa oli 1600/2500.
Yli 30 vuotta on menty sillä, että se maksaa, jolla sattuu olemaan rahaa. Päävastuu laskujen maksusta minulla. Siksi minulla on kaikkiin tileihin käyttöoikeus, puolisolla omiinsa ja yhteisiin.