Te joilla erilliset
Tilit puolison kanssa niin kuinka jaatte arjen menot kuten ruokakulut? Asumismenot? Pistättekö kumpikin jonkin tietyn summan/kk jollekin tilille nro3 josta kys kulut menevät? Miten päädyitte siihen summaan mitä kumpikin sille tilille laittaa?
Kommentit (32)
Meillä on yhteinen tili, johon tulee kaikki tulot ja jolta maksetaan kaikki menot. Kuitenkin joka kuukausi lähtee tililtä sama summa kummankin rahastoihin. Samoin joka kk siirtyy n.1000€ yhteiselle säästötilille, jonne kertyneellä rahalla ostetaan metsää tai sijoitusasuntoja, joihin tietenkin otetaan myös lainaa, säästetään siis omarahoitusosuutta varten.
On meillä sitten kummallakin S-pankissa pieni varatili n.2000€ vain.
Vierailija kirjoitti:
Mihin te käytätte ne "omat rahat" jotka jäävät omalle tilille sen jälkeen, kun yhteiselle taloustilille on siirretty tietty osuus? Jääkö ne säästöön, kuluuko esim. johonkin omaan harrastukseen, tms?
Minulla ei juurikaan kulu rahaa. Ehkä 50e kuukaudessa kun käyn kahvilla/lounaalla ystävän kanssa. Shoppailen vaatteita todella harvoin. Lastenlasten tileille laitan omistani 30e/kk tällähetkellä. Kun tilille kertyy rahaa siirrän rahastoon.
Mies maksaa tupakat omistaan ja vaateostot.
Maksetaan asunnon vastike vuorokuukausina..Puoliso maksaa käyttösähkön ja kotivakuutuksen, minä nettiliittymän.. Ruokakuluissa ei ole mitään sovittua jakoperustettu. Se maksaa, joka käy kaupassa ja jos yhdessä käydään, kumpi milloinkin.
Vierailija kirjoitti:
Mihin te käytätte ne "omat rahat" jotka jäävät omalle tilille sen jälkeen, kun yhteiselle taloustilille on siirretty tietty osuus? Jääkö ne säästöön, kuluuko esim. johonkin omaan harrastukseen, tms?
Me maksetaan omilta tileiltä esim. puhelin- ja lääkärilaskut, ja joskus jos tilataan pelkästään itselle jotain "höpöhöpöä" mitä toinen ei käytä, esim. mies ostelee levyjä ja minä askartelutarvikkeita. Voidaan myös maksaa noita yhteiseltä tililtä, eli ei ole meillä niin justiin kummalta maksetaan.
Suurin osa rahoista laitetaan omille säästötileille, ja jonkun verran pidetään omalla käyttötilillä hätävarana, jos tarviikin siirtää lisärahaa yhteiselle.
Vierailija kirjoitti:
Fatima ola oma tili mutta han ei saada kayta sita. Mina oikeus kaiki tili.
Vaari arvatu..Fatima tili minu palka, mina taskuraha saada.
Ja on muuten fakta niissä arabiperheissä, jotka tunnen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla menee tietty summa aina indeksirahastoon ja sit menee harrastuksiin ja omiin huveihin.
Vierailija kirjoitti:
Niitä käytetään sellaiseen mihin puoliso ei halua osallistua. Meillä oli alunperin esim autot hyvinkin erilaiset kuluiltaan. Toinen arvosti halpaa hintaa, toinen luotettavuutta. Saatettiin silti välillä vaihtaa esim luotettava auto alle pitkään matkaan. Yhdestä tiollaisesta reissusta palattaan sanoin miehelle että hänen romunsa on paikallisen marketin pihalla ja kotimatka taksilla maksoi mulle 25€, jonka oletan hänen maksavan mulle takaisin :)
Toinen maksaa vuokran ja toinen sapuskat. Kaikenlaiset romppeet kämpille joko yhdessä tai erikseen. Auton maksaa se joka käyttää.
Ennen meni kaikki mitä tuli. Nyt mies maksaa melkein kaikki laskut, minä sähkön ja netin. Kumpikin laittaa opiskelijoille sataset kuussa ja yhteiselle reissu/kodinkonetilille 200. Ruokaa ostetaan vuorotellen kahden viikon pätkä, koska tilipäivät eriaikaan. Lopuilla saa tehdä mitä tahtoo. Saan säästöön keskimäärin 400e/kk. KeSällä ei jää mitään, talvella tonnikin.
Vierailija kirjoitti:
No lähtökohtaisesti pidän erikoisena, ettei olisi erilliset tilit. Meillä on taloustili, johon laitetaan summa x kuukausittain ja siitä hoidetaan elintarvikekulut.
Ja mä taas pidän erikoisena jotain "taloustilejä". Kas kun suhteissa nyt vaan on erilaisia tapoja.
Meillä on taloustili johon molemmat laittaa rahaa kerran kuussa. Eka summa laitettiin ihan arvaamalla, kokemuksen kautta sit nostettu/laskettu.