Onko 45-vuotiaalla enää mahdollisuutta kasvattaa varallisuutta?
Elämä meni kolmen lapsen yksinhuoltajana. Lasten eteen tein kaikkeni ja elätin heidät pienellä palkallani, maksoin autokoulut ja pääsykoekurssit. Lapset ovat nyt aikuisia, kouluttautuneet yliopistossa ja elävät taloudellisessa yltäkylläisyydessä.
Itse en omista mitään, asun vuokralla ja elän hyvin pienesti. Eläke tulee siis olemaan myös pieni. Säästöjä ei ole. Kuilu omiin lapsiin kasvaa, he eivät kykene ymmärtämään että en pysty samanlaiseen elämäntyyliin, esim lähtemään heidän kanssaan ulkomaille, laskettelureissuille, hotelleihin jne.
Sen tein nyt, että lähdin kouluttamaan itseäni vihdoin näiden vaikeiden ja rankkojen vuosien jälkeen kun olen ollut yksin vastuussa lapsista. Aiemmin ei ollut mitään mahdollsuuksia, koska mitään tukiverkostoja ei ollut edes lasten isästä. Isä lähti aikoja sitten ja perusti uuden perheen, ei tavannut enää lapsia ollenkaan. Isovanhemmat menehtyivät suht nuorina. Nyt minullakin tulee olemaan korkeakoulututkinto niin kuin muillakin meidän perheessä, ja vielä hyvin työllistävällä alalla. Toisaalta alkaa olla kaikenlaista vaivaa eletystä elämästä. En ehtinyt huolehtimaan kovin hyvin edes terveydestäni.
Katsotaan siis pääsenkö tästä vielä jaloilleni. Taloudellisia haaveita on, mutta en tiedä onko ne enää mitenkään realistisia tässä iässä ja elämäntilanteessa.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai on vielä mahdollista aloittaa. Aloitin itse sijoittamisen 19 vuotta sitten 41-vuotiaana. Nyt on koossa 270 000 euroa.
Ei se sijoittaminenkaan ole niin varma keino. Ite laitoin kymppitonnin vuoden alusta indeksirahastoon ja Trumpin toimien takia siitä on melkein puolet jo hävinnyt koska kurssit on laskeneet ympäri maailman.
Kuukausittainen sijoittaminen on turvallisempaa mitä laittaa iso könttäsumma kerralla.
No mihin nyt kannattaisi laittaa isompi summa vai kannattaako vaan pitää tilillä vaikka inflaatio nakertaa?
Ei mihinkään isoa summaa kerrallaan, vaan tietenkin hajautat sen. Kymppitonnin ollessa kyseessä esim. ostat vähintään kolmea eri rahastoa, pari-kolme osaketta ja loput vaikka jännityksenä bitcoiniin.
Hyvin ehdit, olet nuori vielä. Minulla on nuorin vasta lukiossa.t. 55v kolmen lapsen yh
Miksi rikkaat lapset eivät maksa sinua laskettelureissulle? Omituinen kuvio.
Ostin talon velaksi 42-vuotiaana, maksoin sen pois 8 vuodessa ja aloin sen jälkeen sijoittamaan. Nyt 65-vuotiaana eläkeläisenä on miljoonaomaisuus.
Miehiltä tämä onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Ostin talon velaksi 42-vuotiaana, maksoin sen pois 8 vuodessa ja aloin sen jälkeen sijoittamaan. Nyt 65-vuotiaana eläkeläisenä on miljoonaomaisuus.
Miehiltä tämä onnistuu.
Miten sait lainaa niin helposti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehiltä tämä onnistuu.
Miten sait lainaa niin helposti?
Jos on maksukykyä ja omarahoitusta, mitä 8 vuoden maksuaika vihjaa, saa talolainaa mistä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Miehiltä tämä onnistuu.
Minä ostin helikopterin, sillä pörräilen saleen ostamaan kaliaa.
Tarina on provo. Köyhän yksinhuoltajan lapset ymmärtävät aina mitä tarkoittaa kun rahaa ei ole. Tästä taustasta ei noin vaan hypätä taloudelliseen yltäkylläisyyteen. Pieni mahdollisuus on joku lapsista olisi päässyt rikkaisiin naimisiin. Ikä 45 ei täsmää, on liian nuori. Yliopistokoulutus kestää useamman vuoden ja silloin rahaa ei juuri tule nuorelle opiskelijalle.
Ilman muuta turvallisempi keino on antaa pankille toimeksianto, että se laittaa jokaa kuukausi vaikka 50 tai 100 euroa palkasta johonkin rahastoon. Jos rahaston arvo on laskussa, silloin saa enemmän osuuksia 100 eurolla ja kun se ehkä joskus nousee, huomaakin omistavansa hyvän pääoman.
Vierailija kirjoitti:
Ilman muuta turvallisempi keino on antaa pankille toimeksianto, että se laittaa jokaa kuukausi vaikka 50 tai 100 euroa palkasta johonkin rahastoon. Jos rahaston arvo on laskussa, silloin saa enemmän osuuksia 100 eurolla ja kun se ehkä joskus nousee, huomaakin omistavansa hyvän pääoman.
Olkaa tarkkoja kulujen kanssa, jos sijoitatte pankin rahastoihin. Passiivisen, pienikuluisen indeksirahaston pystyy kyllä löytämään itsekin, jos haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse jäin pois työelämästä 46 vuotiaana ja vietän talvet espanjassa
tuo on minunkin tavoitteeni ja teen kovasti töitä sen eteen että voisin jäädä varsinaisesta palkkatyöstä pois mahdollisimman pian.
Tämä tavoitteena myös. Minä ja sisareni saatiin isovanhemmilta syntymälahjana 1000 euron osakesalkut ja niistä vanhempani aloittivat vaatimattoman mutta tunnollisen sijoittamisen. Sisarukseni innostuivat omista varoistaan ja sijoittamisesta yläasteikäisinä, minä vasta parikymppisenä opiskelijana. Korkoa korolle toimii eikä se vaadi edes suuria ansiotuloja. Ite olin vuoden verran työttömänä lasten syntymisen jälkeen ja pystyin silti säästämään joka kuukausi vähintään 150-200 euroa.
Olen nyt 43-vuotias ja sijoitusvarallisuuteni lähentelee 700 000 euroa. Tavoitteeni on jäädä 50-vuotiaana pois työelämästä ja elää pääomatuloilla ja sijoitusten muilla tuotoilla ja varmasti pitäisi vanhuuteenkin varautua (jos sinne asti elää), mutta nykyinen potti ei kovin kummoiseen elintasoon riitä. Miljoona ehkä riittäisi ja tässä on nyt 6-7 vuotta aikaa kasvattaa sitä miljoonaan. Riskejä tietysti on myös.
Aloittaja on tehnyt pahan virheen valitsemalla vuokra-asumisen. Typeryyttä.
Jaha palstamiljonäärit taas vauhdissa
Vierailija kirjoitti:
Jo on kumma jos et ole lapsillesi sanonu et sulla on pieni palkka, vai miksei ne ymmärrä että et ole rikas?
Luulisinettä yltäkylläisesti elävät lapset hiukan auttaisivat äitiään. Vaikka matkan ostaisivat tms.
Tosi nuorena olet kyllä lapset saanut jos kolme lasta on jo valmistunut yliopistostakin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi rikkaat lapset eivät maksa sinua laskettelureissulle? Omituinen kuvio.
Rikkaat ja rikkaat. Luuletko oikeasti, että joku tyyliin 25 v. yliopistosta valmistunut on rikas? Varmaan pa:n mielikuvissa. Todennäköisempää, että yrittää kerätä varoja asunnon tai opintolainan maksuun tai perheen hankintaa varten.
Itselläni alkoi jäädä rahaa säästöön vasta viisikymppisenä, kun asunto oli maksettu ja lapset kasvatettu.
Mitä alaa opiskelet ja joudutko rahoittamaan opintosi opintolainalla?
Vierailija kirjoitti:
Toivot sitten niiltä kolmelta lapselta vaikka 50 vuotislahjaksi, et kustantavat sut kolmeen osaan etelän reissulle.
Kyllähän niiden pitäisi itse tuota tajuta ehdottaa ilman pyytämistä. Ihme että ovat noin todellisuudesta vieraantuneita kun kuitenkin on köyhä tausta.
Ja mitään riskiähän tuossa ei ole, että Ap menettäisi vähätkin rahansa...