Onko 45-vuotiaalla enää mahdollisuutta kasvattaa varallisuutta?
Elämä meni kolmen lapsen yksinhuoltajana. Lasten eteen tein kaikkeni ja elätin heidät pienellä palkallani, maksoin autokoulut ja pääsykoekurssit. Lapset ovat nyt aikuisia, kouluttautuneet yliopistossa ja elävät taloudellisessa yltäkylläisyydessä.
Itse en omista mitään, asun vuokralla ja elän hyvin pienesti. Eläke tulee siis olemaan myös pieni. Säästöjä ei ole. Kuilu omiin lapsiin kasvaa, he eivät kykene ymmärtämään että en pysty samanlaiseen elämäntyyliin, esim lähtemään heidän kanssaan ulkomaille, laskettelureissuille, hotelleihin jne.
Sen tein nyt, että lähdin kouluttamaan itseäni vihdoin näiden vaikeiden ja rankkojen vuosien jälkeen kun olen ollut yksin vastuussa lapsista. Aiemmin ei ollut mitään mahdollsuuksia, koska mitään tukiverkostoja ei ollut edes lasten isästä. Isä lähti aikoja sitten ja perusti uuden perheen, ei tavannut enää lapsia ollenkaan. Isovanhemmat menehtyivät suht nuorina. Nyt minullakin tulee olemaan korkeakoulututkinto niin kuin muillakin meidän perheessä, ja vielä hyvin työllistävällä alalla. Toisaalta alkaa olla kaikenlaista vaivaa eletystä elämästä. En ehtinyt huolehtimaan kovin hyvin edes terveydestäni.
Katsotaan siis pääsenkö tästä vielä jaloilleni. Taloudellisia haaveita on, mutta en tiedä onko ne enää mitenkään realistisia tässä iässä ja elämäntilanteessa.
Kommentit (62)
Kyllä ehdit! Riippuu, missä vaiheessa opiskelusi on, mutta ehdit olemaan työelämässä vielä hyvinkin parikymmentä vuotta.
Nauti elämästäsi, mutta tee myös sijoitussuunnitelma. Löydä näiden suhteen tasapaino, onnistuu kyllä.
Nythän sulla jää kaikki ne rahat säästöön, jotka ennen meni lapsiin. Ei mitään ongelmaa kasvattaa varallisuutta.
Itse jäin pois työelämästä 46 vuotiaana ja vietän talvet espanjassa
Jo on kumma jos et ole lapsillesi sanonu et sulla on pieni palkka, vai miksei ne ymmärrä että et ole rikas?
Toivot sitten niiltä kolmelta lapselta vaikka 50 vuotislahjaksi, et kustantavat sut kolmeen osaan etelän reissulle.
Tottakai. Ruuhkavuodet monilla pakottaa sellaiseen, ettei rahaa kertakaikkiaan juurikaan pysty säästämään ja lasten kasvettua helpottaa. Mä olen 51 ja alkanut vuosi sitten sijoittamaan. Hyvä se on pienikin potti :)
Kaksi kuukautta sijoittanut ja olen 59-vuotias. Opettelen nyt treidaamista. Jokainen euro voi tuottaa lisää rahaa. Minun mielestä olet vielä nuori.
Minä aloitin sijoittamisen vuosi sitten. Tavoitteeni on säästää eläkerahaa, koska työelämäni on pirstaleinen, enkä tule saamaan isoa eläkettä.
Olet nyt 45v ja yliopistokoulutetut lapsesi elävät yltäkylläisyydessä. Mitä oletettavasti max 27v vanhin lapsesi tekee että elää tuossa iässä yltäkylläisyydessä? Yleensä pari vuotta valmistumisen jälkeen yliopistokoulutetun palkat on 3500-4500€/kk brutto ellei ole lääkäri.
Tuossahan on vielä ainakin 20 vuotta työelämää jäljellä. Siinä ehtii vaikka mitä. Koulutuksen lisääminen on hyvä aloitus. Se auttaa paremman palkan tavoittelussa. Tärkeää on myös se, että siirryt pois säästämisestä sijoittamiseen. Et siis enää pistä ylimääräistä rahaa säästöön vaan otat rohkeita askelia ja jopa lainaa sijoittaaksesi ne. Sinulla on parikymmentä vuotta aikaa maksaa laina takaisin, joten ei mitään hätää. Aloitat myös kaikenlaisen pienemmän ja suuremman sivubisneksen suunnittelun ja toteuttamisen. Ei siis enää pieniriskistä sukanvarsisäästämistä vaan riskipitoisempaa ja tarkoitushakuista varallisuuden kartuttamista, eikä enää mukavaa laiskottelua vaan aktiivista omaisuuden lisäämistä.
Oletko velaton, vai aloitatko miinukselta, kuten minä?
Jos tällä palstalla jatkuvasti viisauksiaan jakelevaa vihervasemmistolaista keskiluokkaa on uskominen, Suomessahan kaikki on mahdollista. Oikea maanpäällinen paratiisi. Jos jotain menee pieleen, olet tehnyt itse jonkun virheen, mutta vikahan ei koskaan voi olla yhteiskunnassa. Siitä vaan haaveilla manifestoimaan itsellesi hyvinvointia. Helppoa kuin heinänteko.
Olen 48-vuotias. 1,5 vuotta sitten aloin sijoittaa kolmeen eri rahastoon Nordnetissa. Sijoitan tietyn summan rahaa niihin kuukausittain. Laskin, että tuloillani pystyy laittamaan sinne 500e ilman, että menisi ihan kituuttamiseksi. Tavoitteena saada vähintään 100000e kasaan, se voisi onnistua jo kymmenessä vuodessa. Sitten kun on tarpeeksi, voi alkaa miettiä aikaisempaa työelämästä lähtöä. Rahasto tuottanut 800e tänä aikana, mutta korkoa korolle-ilmiökin voi joskus alkaa näkyä paremmin..
Edellinen - mihin kolmeen rahastoon sijoitat?
t. Aloittelija
Vierailija kirjoitti:
Itse jäin pois työelämästä 46 vuotiaana ja vietän talvet espanjassa
tuo on minunkin tavoitteeni ja teen kovasti töitä sen eteen että voisin jäädä varsinaisesta palkkatyöstä pois mahdollisimman pian.
Joo mä aloitin sijoittamisen jo 2000- luvulla pankkien ehdottamiin lisäeläkesijoituksiin. Ei varmaan ole oikea nimi. Sijoitin pienestä palkasta 200e kuussa, tällä hetkellä siellä on 3200e. Kaikenmaailman kustannuksia otetaan koko ajan. Osuuspankki kyseessä. Olis kannattanu vaan laittaa tyynyn alle ni olis paljon enemmän.
Vierailija kirjoitti:
t. Aloittelija
Nordnet Teknologiaan menee puolet, amerikkalaisia teknologiaosakkeita. Toinen 250e jakautuu Nordnet Suomi indeksin ja Evli Small cap B:n kesken. Jokainen nyt plussalla 3-10 prosenttia, mutta eipä sitä tiedä mihin kehitys menee. En ole kovin asiantuntija minäkään näissä, mutta voisi kuvitella, että jos joskus sotia loppuu, niin se vaikuttaisi positiivisesti osakekursseihin. Siis nuo rahastot sisältävät useiden eri firmojen osakkeita, joillakin osakkeilla on isompi painoarvo kuin toisilla. Esim. em. teknologiaosakkeissa ehkä 15-20 prosenttia tulee Nvidiasta, Microsoftista jne.
Vierailija kirjoitti:
t. Aloittelija
Pienikin sijoitus kannattaa hajottaa eri aloille. Eli vaikka joku rahasto, joka sijoittaa eri maihin ja eri aloille.
Suomikin on nyt niin alhaalla, että voisi kuvitella muutaman vuoden päästä kunnon nousua, mutta ehkä vaikka pohjoismaat olisi vähän turvalliempi vaihtoehto.
Isojakin heilahteluja voi tulla maailman tilanteen takia, mutta silloin ei pidä panikoida.
Täytyy sanoa että wau! Oot onnistunut lasten kasvatuksessa upeasti ja pienillä resursseilla. Toivoisin että voisin joskus kertoa omista lapsista noin.
Kyllä uusi ura on iässäsi ihan mahdollinen, olet kuitenkin nuori vielä.
Tottakai on vielä mahdollista aloittaa. Aloitin itse sijoittamisen 19 vuotta sitten 41-vuotiaana. Nyt on koossa 270 000 euroa.