Onko 45-vuotiaalla enää mahdollisuutta kasvattaa varallisuutta?
Elämä meni kolmen lapsen yksinhuoltajana. Lasten eteen tein kaikkeni ja elätin heidät pienellä palkallani, maksoin autokoulut ja pääsykoekurssit. Lapset ovat nyt aikuisia, kouluttautuneet yliopistossa ja elävät taloudellisessa yltäkylläisyydessä.
Itse en omista mitään, asun vuokralla ja elän hyvin pienesti. Eläke tulee siis olemaan myös pieni. Säästöjä ei ole. Kuilu omiin lapsiin kasvaa, he eivät kykene ymmärtämään että en pysty samanlaiseen elämäntyyliin, esim lähtemään heidän kanssaan ulkomaille, laskettelureissuille, hotelleihin jne.
Sen tein nyt, että lähdin kouluttamaan itseäni vihdoin näiden vaikeiden ja rankkojen vuosien jälkeen kun olen ollut yksin vastuussa lapsista. Aiemmin ei ollut mitään mahdollsuuksia, koska mitään tukiverkostoja ei ollut edes lasten isästä. Isä lähti aikoja sitten ja perusti uuden perheen, ei tavannut enää lapsia ollenkaan. Isovanhemmat menehtyivät suht nuorina. Nyt minullakin tulee olemaan korkeakoulututkinto niin kuin muillakin meidän perheessä, ja vielä hyvin työllistävällä alalla. Toisaalta alkaa olla kaikenlaista vaivaa eletystä elämästä. En ehtinyt huolehtimaan kovin hyvin edes terveydestäni.
Katsotaan siis pääsenkö tästä vielä jaloilleni. Taloudellisia haaveita on, mutta en tiedä onko ne enää mitenkään realistisia tässä iässä ja elämäntilanteessa.
Kommentit (62)
Hyvin ennätät. Minä aloitin rahastosäästämisen kunnolla viisikymppisenä ja ihan kivasti olen saanut säästöön. Sijoittaminen on koukuttavaa, teen sitä kuukausittain ja välillä teen ylimääräisiä talletuksia. Nykyään onnistuu ihan pikkurahallakin.
500€/kk sijoitus, 7% vuosituotolla, 20 vuoden ajan niin kasassa olisi n. 250 000€. Tokihan summa olisi yli miltsin, jos olisi aloittanut sijoittamisen jo 20-vuotiaana.. mut minkäs teet. Tehdään se mikä pystytään.
t. Toinen elämänsä lapsilleen omistanut
Tottakai on.
Keräsin viime vuonna pulloja työttömänä tonnin.
Edellisessä duunissa pohdin amk tutkintoa alallani. Palkka 5 tonnia. Kävin jutun päässäni läpi. En tarvitse niin isoa palkkaa. Lapset täysi ikäistyvät ja muuttavat omilleen. En halua omassa alassani pyörittää paperia vaan haluan tehdä.
Hyvä juttu, etten hakenut amk:hon. Rakentaminen romahti ja aiemmin olisi päässyt heti töihin nyt työttömäksi.
No syyt miksi pohdin amk tutkintoa oli kroppa, joka ei kestänyt fyysistä työtä. 38 vuotiaana kroppa laukesi vähän väliä. Olen kuntouttanut sitä 5 vuotta. Viime vuoden keräsin pulloja ja treenasin 4 kertaa viikossa.
Tänä vuonna En koska. Sain duunin. Vähensin treenit 1 kertaan viikossa. Käyn pullokävelyn vain lauantai aamulla. Koska työ oman alan kevyttä hommaa ja silti palaa 3000 kaloria työpäivän aikana.
Olen ollut 5 vuotta tyytyväinen. Nyt duunissa ja super tyytyväinen.
Liikuntaa lisää arkeen, vähän sijoittelet. Jos et pääse heti lasten kanssa alpeille. Niin joskus susta tulee mummo. Ja mummo kelpaa vaikka hiekkalaatikolle. Nauti elämästä. Se on valintoja täys.
Vierailija kirjoitti:
Joo mä aloitin sijoittamisen jo 2000- luvulla pankkien ehdottamiin lisäeläkesijoituksiin. Ei varmaan ole oikea nimi. Sijoitin pienestä palkasta 200e kuussa, tällä hetkellä siellä on 3200e. Kaikenmaailman kustannuksia otetaan koko ajan. Osuuspankki kyseessä. Olis kannattanu vaan laittaa tyynyn alle ni olis paljon enemmän.
Miten tuo on mahdollista? Itsekin tein noin samoihin aikoihin, en tosin Osuuspankkiin. Sijoitussumma on ollut 60-100 euroa kuukausittain ja nyt siellä on jotain 36 tuhatta. Summa oli isompi viime vuonna, nyt on vähän kyykännyt. Rahasto on nyt noin 60-70% plussalla.
Life is money. Without it you dont exist. Maailmassa kaikki mitataan rahassa eikä millään muulla ole merkitystä. Jos sinulla ei ole sitä niin olet yhtä kuin kuollut. Näin se on nykyään 🤔
Vierailija kirjoitti:
Tottakai on vielä mahdollista aloittaa. Aloitin itse sijoittamisen 19 vuotta sitten 41-vuotiaana. Nyt on koossa 270 000 euroa.
Ei se sijoittaminenkaan ole niin varma keino. Ite laitoin kymppitonnin vuoden alusta indeksirahastoon ja Trumpin toimien takia siitä on melkein puolet jo hävinnyt koska kurssit on laskeneet ympäri maailman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai on vielä mahdollista aloittaa. Aloitin itse sijoittamisen 19 vuotta sitten 41-vuotiaana. Nyt on koossa 270 000 euroa.
Ei se sijoittaminenkaan ole niin varma keino. Ite laitoin kymppitonnin vuoden alusta indeksirahastoon ja Trumpin toimien takia siitä on melkein puolet jo hävinnyt koska kurssit on laskeneet ympäri maailman.
Kuukausittainen sijoittaminen on turvallisempaa mitä laittaa iso könttäsumma kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Life is money. Without it you dont exist. Maailmassa kaikki mitataan rahassa eikä millään muulla ole merkitystä. Jos sinulla ei ole sitä niin olet yhtä kuin kuollut. Näin se on nykyään 🤔
Nykyään? Ikinä ihmisen historiassa varallisuus ei ole merkinnyt niin vähän kuin nykyään, kuka tahansa saa omistaa mitä haluaa ja on mahdollista parantaa omaa elintasoaan yms. Oisitpa kokeillut vaikkapa sääty-yhteiskunnassa samaa!
Vierailija kirjoitti:
Joo mä aloitin sijoittamisen jo 2000- luvulla pankkien ehdottamiin lisäeläkesijoituksiin. Ei varmaan ole oikea nimi. Sijoitin pienestä palkasta 200e kuussa, tällä hetkellä siellä on 3200e. Kaikenmaailman kustannuksia otetaan koko ajan. Osuuspankki kyseessä. Olis kannattanu vaan laittaa tyynyn alle ni olis paljon enemmän.
Pankit on silkkojs huijareita sijoittamisessa. Unohda pankkien tarjoukset ja ehdotukset ja alat sijoittaa itse suoraan vaikkapa Nordnetin kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuukausittainen sijoittaminen on turvallisempaa mitä laittaa iso könttäsumma kerralla.
No mihin nyt kannattaisi laittaa isompi summa vai kannattaako vaan pitää tilillä vaikka inflaatio nakertaa?
Mutta minä vasta 45-vuotiaana aloin kunnolla säästäväiseksi. Rakensin talon, ilman lainaa, no olin säästänyt koko ikäni.
Mutta sitten 50-vuotiaana varsinaisesti mieheni tuella rupesin tosi säästäväiseksi. Aina bussilla koko rahan edestä ja samalla lipulla. Lennot halvimmat ja matkustaminen kaikkein halvimmasta päästä.
Kyllä elämässä saa kunnolla säästettyä myöhmminkin.
Ei pidä pelätä tulevaisuutta. Asiallinen elämä on tärkeää, en minä ainakaan kadu.
Nyt on rahaa, mutta en oikein tiedä mihin sen käytän.
Ostetaan kaikki mahdollinen alennustuotteina. Samoin meiöö on paljon käytännöllisiälaitteita, laadukasta, mutta halpaa.
Oikeastaan elämä on hauskaa säästäväisenä. Ihan totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mihin nyt kannattaisi laittaa isompi summa vai kannattaako vaan pitää tilillä vaikka inflaatio nakertaa?
Ei mihinkään. Osta paria, kolmea pienikuluista rahastoa joka kuukausi. S-pankin rahastot ovat tuottaneet yllättävän hyvin ja niistä on helppo aloittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minulla on 170.000 8 kuukauden tilillä. Korko 1,5 %, parempi kuin ei mikään, ja TURVALLINEN.
luin että <"kavaltaa varallisuutta"
kyllä on, työpaikka ja otat 3 x 20 000 e lainaa eli ainakin 60 000 e saa, 13,5 pros korolla. eri pankeista. sitten myyt kaiken, viet rahat Thaimaahan ja jätät laskut maksamatta- ulosottoon joudut 6 kkdessa ja ulosotto ei voi koskea ulkomailla olevan omaisuuteen. eli 60 000 e on sinun . ja jäät thaimaahan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mihinkään. Osta paria, kolmea pienikuluista rahastoa joka kuukausi. S-pankin rahastot ovat tuottaneet yllättävän hyvin ja niistä on helppo al
Montako % on tuotto?
Vierailija kirjoitti:
luin että <"kavaltaa varallisuutta"
kyllä on, työpaikka ja otat 3 x 20 000 e lainaa eli ainakin 60 000 e saa, 13,5 pros korolla. eri pankeista. sitten myyt kaiken, viet rahat Thaimaahan ja jätät laskut maksamatta- ulosottoon joudut 6 kkdessa ja ulosotto ei voi koskea ulkomailla olevan omaisuuteen. eli 60 000 e on sinun . ja jäät thaimaahan.
Kauanko ulosotto on toiminnassa? Kun tulee takaisin, tai jos viranomaiset tulevat ovet paukkuen heti?
Olen säästänyt rahastoihin useamman vuoden mutta hirmu hitaasti summa kertyy ja kasvaa. Nyt aloin säästämään ihan vaan tilille ja olen tämän vuoden aikana saanut säästöön tilille 4000 euroa. Aion jatkaa tätä. Olen 46 vuotias. Tätä vauhtia eläkkeelle jäädessä pitäisi olla tilillä 160 000 euroa jos vaan töitä riittää.
Vierailija kirjoitti:
Mutta minä vasta 45-vuotiaana aloin kunnolla säästäväiseksi. Rakensin talon, ilman lainaa, no olin säästänyt koko ikäni.
Mutta sitten 50-vuotiaana varsinaisesti mieheni tuella rupesin tosi säästäväiseksi. Aina bussilla koko rahan edestä ja samalla lipulla. Lennot halvimmat ja matkustaminen kaikkein halvimmasta päästä.
Kyllä elämässä saa kunnolla säästettyä myöhmminkin.
Ei pidä pelätä tulevaisuutta. Asiallinen elämä on tärkeää, en minä ainakaan kadu.
Nyt on rahaa, mutta en oikein tiedä mihin sen käytän.
Ostetaan kaikki mahdollinen alennustuotteina. Samoin meiöö on paljon käytännöllisiälaitteita, laadukasta, mutta halpaa.
Oikeastaan elämä on hauskaa säästäväisenä. Ihan totta.
No kaikki eivät halua elää kitupiikkielämää. Itse ainakin haluan nauttia vähän paremmasta vaikka se maksaakin enemmän. Kuten matkustella ja asua paremman tason hotelleissa ja välillä lennellä paremmassa luokassa ja syödä laaturavintoloissa.
Vierailija kirjoitti:
Olen säästänyt rahastoihin useamman vuoden mutta hirmu hitaasti summa kertyy ja kasvaa. Nyt aloin säästämään ihan vaan tilille ja olen tämän vuoden aikana saanut säästöön tilille 4000 euroa. Aion jatkaa tätä. Olen 46 vuotias. Tätä vauhtia eläkkeelle jäädessä pitäisi olla tilillä 160 000 euroa jos vaan töitä riittää.
Kurkkaapa millaiset kulut sun rahastoissa on. Kaikki yli 0,50 % on liikaa, ellei kyseessä ole jokin todella erikoinen rahasto.
Tuon ikäisenähän vasta alkaa yleensä rahaa jäädä sijoittamiseen, kun moni on jo maksanut asutnolainansa ym.