Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helsingin Sanomat: Ultraprosessoitu ruoka näkyy aivoissa ja vyötäröllä - rikkaille kalaa, köyhille makkaraa ja dementia

Vierailija
20.06.2025 |

Helsingin yliopiston ja kanadalaisten tutkijoiden uusi tutkimus viittaa siihen, että ultraprosessoidut ruoat voivat muuttaa aivojen rakennetta, erityisesti niitä alueita, jotka säätelevät syömiskäyttäytymistä ja palkitsemisjärjestelmää. Aineistona käytettiin 30 000 brittiaivokuvaa. Tutkimuksessa havaittiin, että ultraprosessoitujen ruokien syöjillä oli enemmän hermosolujen vähenemistä ja tulehduksellisia muutoksia tietyillä aivoalueilla. Tällaisia ruokia ovat mm. makkarat, virvoitusjuomat, teolliset leivät, keksit ja valmisruuat. Tutkijat kuitenkin korostavat, että kyseessä on korrelaatio, ei syy-seuraus.

Onko meidän oikeasti pakko aina syyllistää yksilöä, kun ongelma on selvästi rakenteellinen? "Grillatkaa mieluummin kalaa" kuulostaa professorin suusta lähinnä vitsiltä, kun tonnikalapurkki maksaa neljä euroa ja paketti grillimakkaraa 99 senttiä. Kaikki eivät ole hyvinvointihifistelijöitä, eikä kaikilla ole edes mahdollisuutta. Ja silti syytetään yksilöä, että "miksi lihot", "miksi sairastut", "miksi et osaa syödä oikein". Miten olisi yhteiskunta, jossa terveellinen ruoka olisi edullista, eikä etuoikeus?

Miksi terveellinen syöminen on edelleen asia, johon vain hyvätuloisilla on varaa?

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyyh nyyh. Siinä on sitten mukava maata paskavaipoissa sairaalassa samaan aikaan kun köyhät on kuolleet sydäntauteihin ajallaan.

Vierailija
62/77 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tonnikalapurkki maksaa 1,50€, ei neljää euroa. Grillimakkarat saman verran ja siitä paketista syö vähintään kaksi kertaa, joskus neljä. Tonnikalapurkki menee kerralla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naudan sisäfile loppu ilmeisesti lähes koko suomesta. Kaupat täynnä valmiiksi marinoituja lihoja. En ostanut.

File ei sitä terveellisimpää lihaa kuitenkaan ole. Terveellistä rasvaista lihaa saa ilman marinoitakin.

Vierailija
64/77 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenenkään ei ole pakko syödä makkaraa ja muuta pazkaa. Sillä rahalla voi ostaa kasviksia yms.

Kasviksia syömällä on jatkuva nälkä. joten kyllä se makkara on parempi vaihtoehto kuitenkin.

Vierailija
65/77 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tajua, miten kellään köyhällä on varaa kekseihin, limppareihin ja mitä tuossa nyt lueteltiin. Olen työssäkäyvä perheellinen, ja että saan perheen ruokittua suht edullisesti, niin kyllä se kärry täyttyy heviosastolta ja muista perusaineksista, joista ruoka valmistetaan itse. Leivonnaiset leivotaan myös itse, jos ei jaksa, niin sitten ei ole kahvipöydän herkkuja. 

Prismassa limsa 1,5 litraa 0,75 €, keksipaketti 400 g 0,89 €

Eikä tarvitse uunia ja hellaa pitää päällä eikä tiskata montaa kattilaa ja paistinpannua. Jätin itse pois nuo halvat herkut ja einekset ja syön pääasiassa vihanneksia, raasteina ja haudutettuna 4 kertaa päivässä. Sähköä menee tuplasti enemmän ja vettä varmaan myös kun kaikki ruoat tekee itse alusta alkaen. Onhan se terveellistä mutta ei minulla ole tähän varaa. Samat lääkkeet syön edelleen.

Vierailija
66/77 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä7079 kirjoitti:

Kalaa saa ihan ilmaiseksikin. Tai no, se siiman, kohon ja painon sisältävä onkipaketti maksaa joitakin kymmeniä senttejä. 

Halvempi silti kuin makkarapaketti. 

Saa jos saa, montako tuntia joutuu päivästä uhraamaan kalan narraamiseen? Sen ajan voisi käyttää tuotteliaamminkin.

Vierailija
67/77 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan siksi etteivät ihmiset sairastu ja kärsi, pitäisi saada riittävä raha kaikille. Ja sillä haetaan vaikka sitä kalaa, kurkkua ja muuta. Suosittelen että pidetään kaikista huolta sillä tavalla.

Mutta jotkut hakevat riittävällä rahalla edelleenkin olutta ja sipsiä. Vielä enemmän kuin aikaisemmin.

Harmittaa kun kaljan joutuu enimmäkseen ostaa muovipusseissa. Pyrin karttamaan muovia. Alumiini tolkissä juomat on muovipussissa

Revi ne muovit pois jo hyllyllä ja vie tölkit kassalle yksittäisinä, tai osta pahvilaatikollinen, pahvi.

Vierailija
68/77 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin, ja se johtuu mikromuoveista.

Vierailija
69/77 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoittaa ultraprosessoitu? Onko esim. itse tehty smoothie ultraprosessoitua? Siinä kun on kuidut ja sokerit erotettu toisistaan ja kuidut myös pilkottu niin pieniksi, ettei niistä ole hyötyä suoliston bakteereille.

Vierailija
70/77 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on varaa terveelliseen ruokaan köyhänä. Perunoita, kauden edullisia vihanneksi, kaalia, banaaneja, tarj. kalaa, silakkafileitä jne.  Teen itse keitot, leivon jne. Syön mielestäni yhtä hyvin kuin kroisokset vaikka köyhä olenkin. 

Ongelma on siinä, etteivät kaikki osaa tehdä ruokaa eivätkä myöskään leipoa.

Vihannesten/perunoiden höyryttäminen pienessä vesitilkassa, tonnikalapurkin avaaminen, kaalin lohkominen etc. eivät kummoisia kokin taitoja kaipaa. Silakkafileet uunipellille. Banaanin voi kai kuoria, omenan huuhtaista. Kaurapuuroon tilkka vettä ja ryynit sekoitetaan. Rahkapurkista kansi pois ja lusikka käteen. Jne. Ei tarvitse lainkaan kokkitaitoja. 

Ehkä mutta tuohon ateriaan taisi mennä jo enemmän

Eipä siinä ole vain yhden aterian tarpeet. Kyllä noilla mennään useampi päivä. Tuohan on vain esimerkki siitä, ettei terveellinen safka kokkia kaipaa.

Vierailija
71/77 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vaikeaa on nykypäivänä määritellä terveellinen ruoka. Koska puhdasta ruokaa ei ole ellet sitten itse alusta asti tuota. Ehkä metsästyksellä voi saada hieman puhtaampaa.

Jotta kanat munii täysin luonnottomat määrät munia annetaan niille hormoneita, jotka sitten kulkeutuu ihmiseen. Lohet uiskentelee altaissa kuolleiden ja mädäntyvien lajitoveriensa seassa. 

Hedelmät ei kuulemma enää kunnolla kypsy vaan lähinnä mätänee ennemmin.

Torjunta-aineita, kemikaaleja ja vaikka mitä muuta.

Toivoisin tuottajilta inhimillisyyttä eläimiä kohtaan ja vähemmän ahneutta. Mitä enemmän ja halvemmalla tuotetaan ihmisille ruokaa. Sitä vähemmän se on terveellistä.

Vierailija
72/77 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoittaa ultraprosessoitu? Onko esim. itse tehty smoothie ultraprosessoitua? Siinä kun on kuidut ja sokerit erotettu toisistaan ja kuidut myös pilkottu niin pieniksi, ettei niistä ole hyötyä suoliston bakteereille.

Ei smoothieta saa kotilaitteilla tuolla tavalla prosessoitua.

Vierailija
73/77 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveellinenhän on usein ihan halpaa

Vierailija
74/77 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikasyönti on iso ongelma, jos syö vähemmän, niin raha riittää parempilaatuiseen ruokaan.

Vierailija
75/77 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun täytyy sanoa että vaikka olen köyhä en ikinä syö valmisruokia tai makkaroita. Kaikki ruoat tehdään itse alusta asti, leipä myös. Säästää paljon jos ei syö lihaa. Ja kalaakin harvoin, vaikka sitä olisi kiva syödä enemmän. 

Millä tavalla olet köyhä?

Asutko kaupungissa vuokrayksiössä ja saat pelkästään tukia, niin että kuukaudessa käyttövarasi ovat 300 euroa josta maksetaan aivan kaikki vuokra pois luettuna?

Vierailija
76/77 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikasyönti on iso ongelma, jos syö vähemmän, niin raha riittää parempilaatuiseen ruokaan.

Liikasyönti?

Et ymmärrä ruoan merkitystä ollenkaan. Jos syöt vähemmän, niin että energiaa saat vain sopivasti, tulet olemaan aliravittu, koska se vitamiinien ja hivenaineiden ja muun määrä ei tule missään tapauksessa silloin riittämään! Juuri tuo on ongelma esimerkiksi vanhusten ruokinnassa, koska ruokapalveluita oli pyydetty vähentämään energiaa sen keskimääräisen kulutuksen tasolle, jolloin ruokapalveluille ruokaa tuottavat tekivät työtä käskettyä ja energian määrä väheni, mutta niin väheni myös tarvittavat rakennusaineet joita ihminen tarvitsee. Halvalla et yksinkertaisesti saa hyvää ja monipuolista ruokaa!

Vuosien aikana tästä samasta aiheesta on tullut väännettyä monta kertaa ja silti järki ja faktat ei näytä uppoavan sinunlaisten ihmisten korvien väliin. Monta kertaa olen kuullut sen että "metsästä saa marjoja ja kalaa järvistä". Varmasti saa, mutta marjat ovat ravintoarvoiltaan hyvin köyhiä! Niissä on lähinnä vain makua ja vaihtelua, mutta mitään ruokaa niistä ei saa. Kalaakin saa, mutta ongelmaksi muodostuu kalojen määrä köyhien määrään ja siihen että köyhillä ei ole varaa matkustella istuksimaan järven rannalle kaloja narraamaan.

Täällä on monta kertaa esimerkiksi väitetty että suomalainen terveydenhuolto on maksutonta. Ei ole. Suomalaiselle köyhälle on varattu noin 600 euron lääkekatto, eli kaikki tuota ylimenevät menot kuittaa Kela. Samanlainen katto on määrätty myös hyvinvointialueille, noin 750 euroa. Mitä tuo tarkoittaa käytännössä?

Se tarkoittaa sitä että köyhä sairas eläkeläinen joka on takuueläkkeellä, joutuu pulittamaan yli neljän kuukauden kuukaudessa käytettävän rahamäärän (n. 300€) jotta saa kuitattua nuo.

Eikä sairastaminen ole todellakaan ilmaista. Kaksi lääkärikäyntiä jossa tarkistetaan sanotaan esimerkiksi keuhkot, maksaa 150€ Siis kaksi lääkärikäyntiä joissa lääkäri vain katsoo kuvia ja kertoo mitä niissä on! Ajatelkaa kuinka paljon maksaa esimerkiksi leikkaus ja kaksi yötä osastolla?! Köyhän ei todellakaan tässä maassa kannata sairastua, mutta se on vähän pakko, koska edes tuolla 300€ kuussa, josta täytyy maksaa kaikki muu paitsi vuokra, estää sen että voisi ostaa hyvää, monipuolista ja terveellistä ruokaa. Tietenkin täällä on nyt niitä jotka taikovat tuolla summalla vaikka ja mitä, mutta nyt puhutaan keskimäärin köyhistä, ei "sinusta" ja "sinun" taidoista.

Vierailija
77/77 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on varaa terveelliseen ruokaan köyhänä. Perunoita, kauden edullisia vihanneksi, kaalia, banaaneja, tarj. kalaa, silakkafileitä jne.  Teen itse keitot, leivon jne. Syön mielestäni yhtä hyvin kuin kroisokset vaikka köyhä olenkin. 

Ongelma on siinä, etteivät kaikki osaa tehdä ruokaa eivätkä myöskään leipoa.

Ei se ole ongelma. Se on vain hidaste. Opettelemaan vaan uusia asioita. Ei niitä hommia kukaan ole syntymästään osannut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kolme