Helsingin Sanomat: Ultraprosessoitu ruoka näkyy aivoissa ja vyötäröllä - rikkaille kalaa, köyhille makkaraa ja dementia
Helsingin yliopiston ja kanadalaisten tutkijoiden uusi tutkimus viittaa siihen, että ultraprosessoidut ruoat voivat muuttaa aivojen rakennetta, erityisesti niitä alueita, jotka säätelevät syömiskäyttäytymistä ja palkitsemisjärjestelmää. Aineistona käytettiin 30 000 brittiaivokuvaa. Tutkimuksessa havaittiin, että ultraprosessoitujen ruokien syöjillä oli enemmän hermosolujen vähenemistä ja tulehduksellisia muutoksia tietyillä aivoalueilla. Tällaisia ruokia ovat mm. makkarat, virvoitusjuomat, teolliset leivät, keksit ja valmisruuat. Tutkijat kuitenkin korostavat, että kyseessä on korrelaatio, ei syy-seuraus.
Onko meidän oikeasti pakko aina syyllistää yksilöä, kun ongelma on selvästi rakenteellinen? "Grillatkaa mieluummin kalaa" kuulostaa professorin suusta lähinnä vitsiltä, kun tonnikalapurkki maksaa neljä euroa ja paketti grillimakkaraa 99 senttiä. Kaikki eivät ole hyvinvointihifistelijöitä, eikä kaikilla ole edes mahdollisuutta. Ja silti syytetään yksilöä, että "miksi lihot", "miksi sairastut", "miksi et osaa syödä oikein". Miten olisi yhteiskunta, jossa terveellinen ruoka olisi edullista, eikä etuoikeus?
Miksi terveellinen syöminen on edelleen asia, johon vain hyvätuloisilla on varaa?
Kommentit (77)
Naudan sisäfile loppu ilmeisesti lähes koko suomesta. Kaupat täynnä valmiiksi marinoituja lihoja. En ostanut.
Ei ole ihan toimittajalla hallussa mitä on ultra prosessoitu. Tosin termille on monta määrittelyä. glukoosi siirappi on minusta ultraprosessoitua. Samoin muunneltu maissitärkelys. Mutta vaikka Weetabix esimerkiksi on vain prosessoitua koska sisältää vain nornaali aineksia.
Guarkumin sisältäminen on mulle hieman kysymysmerkki. Tuo kuitenkin kun on syotävä palkokasvi Intiasta. Moni laskee tämän tuotteen sisältämisen olevan merkki ultraproseeoinnista, muttten ihan ymmärrä miksi.
Kalaa saa ihan ilmaiseksikin. Tai no, se siiman, kohon ja painon sisältävä onkipaketti maksaa joitakin kymmeniä senttejä.
Halvempi silti kuin makkarapaketti.
Vierailija kirjoitti:
Prosessointi = yksi tyhmimmistä sanoista ruoanlaitossa kun se tarkoittaa kokkaamista. Mikä sitten on ultrakokattu ruoka, en osaa sanoa. Eineksille nyt tyypillisesti ei tehdä yhtään tarpeetonta työvaihetta kun kaikki mitä tehtaassa tehdään maksaa ja pienentää tuottoja.
Eineksien säilyvyys pyritään maksimoimaan, koska se tietää pidempää hyllyaikaa. Kotitekoinen ruoka ei tarvitse kikkailua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua, miten kellään köyhällä on varaa kekseihin, limppareihin ja mitä tuossa nyt lueteltiin. Olen työssäkäyvä perheellinen, ja että saan perheen ruokittua suht edullisesti, niin kyllä se kärry täyttyy heviosastolta ja muista perusaineksista, joista ruoka valmistetaan itse. Leivonnaiset leivotaan myös itse, jos ei jaksa, niin sitten ei ole kahvipöydän herkkuja.
Prismassa limsa 1,5 litraa 0,75 €, keksipaketti 400 g 0,89 €
Tuo limu on jotain kauhiaa zero moskaa. kekseistä en tiedä, mutta ei hinta aina tarkoita huonoa tuotetta. UKssa Aldissa ginfer kekseissä esim ei ollut muuta kuin kotikeittiostä loytyviä aine osia ja ne olivat muistaakseni 29p paketti noin 200g
Kenenkään ei ole pakko syödä makkaraa ja muuta pazkaa. Sillä rahalla voi ostaa kasviksia yms.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ihan toimittajalla hallussa mitä on ultra prosessoitu. Tosin termille on monta määrittelyä. glukoosi siirappi on minusta ultraprosessoitua. Samoin muunneltu maissitärkelys. Mutta vaikka Weetabix esimerkiksi on vain prosessoitua koska sisältää vain nornaali aineksia.
Guarkumin sisältäminen on mulle hieman kysymysmerkki. Tuo kuitenkin kun on syotävä palkokasvi Intiasta. Moni laskee tämän tuotteen sisältämisen olevan merkki ultraproseeoinnista, muttten ihan ymmärrä miksi.
Glukoosi-fruktoosisiirappi on sokeriruokosta puristettua mehua, joka keitetään kasaan. Se on kaiken sokerin esiaste. Paljon enemmän Weetabiksissa on prosessia. Yhtäkaikki, molemmat ovat epäterveellisiä. Glukoosi itsellään ei ole makeaa, vaan sitä samaa sokeria, jota maksasi tekee vereen ja jota kutsutaan verensokeriksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on varaa terveelliseen ruokaan köyhänä. Perunoita, kauden edullisia vihanneksi, kaalia, banaaneja, tarj. kalaa, silakkafileitä jne. Teen itse keitot, leivon jne. Syön mielestäni yhtä hyvin kuin kroisokset vaikka köyhä olenkin.
Ongelma on siinä, etteivät kaikki osaa tehdä ruokaa eivätkä myöskään leipoa.Voi vi......... . Internet täynnä reseptejä.
Sepä vaatii luetunymmärtämisen taitoa. Monella nykyisellä nuorella aikuisella se puuttuu kokonaan, tämä palsta on siitä oikein hyvä esimerkki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on varaa terveelliseen ruokaan köyhänä. Perunoita, kauden edullisia vihanneksi, kaalia, banaaneja, tarj. kalaa, silakkafileitä jne. Teen itse keitot, leivon jne. Syön mielestäni yhtä hyvin kuin kroisokset vaikka köyhä olenkin.
Ongelma on siinä, etteivät kaikki osaa tehdä ruokaa eivätkä myöskään leipoa.
Vihannesten/perunoiden höyryttäminen pienessä vesitilkassa, tonnikalapurkin avaaminen, kaalin lohkominen etc. eivät kummoisia kokin taitoja kaipaa. Silakkafileet uunipellille. Banaanin voi kai kuoria, omenan huuhtaista. Kaurapuuroon tilkka vettä ja ryynit sekoitetaan. Rahkapurkista kansi pois ja lusikka käteen. Jne. Ei tarvitse lainkaan kokkitaitoja.
Kalastaminen onkimalla ja pilkkimällä on maksutonta,joten suosittelen tätä tapaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Guarkumin sisältäminen on mulle hieman kysymysmerkki. Tuo kuitenkin kun on syotävä palkokasvi Intiasta. Moni laskee tämän tuotteen sisältämisen olevan merkki ultraproseeoinnista, muttten ihan ymmärrä miksi.Glukoosi-fruktoosisiirappi on sokeriruokosta puristettua mehua, joka keitetään kasaan. Se on kaiken sokerin esiaste. Paljon enemmän Weetabiksissa on prosessia. Yhtäkaikki, molemmat ovat epäterveellisiä. Glukoosi itsellään ei ole makeaa, vaan sitä samaa sokeria, jota maksasi tekee vereen ja jota kutsutaan verensokeriksi.
Jos riskiä mietitään niin tutkitusti glukoosi-fruktoosi siirappi on se haitallisin sokereista jonka jäljiltä on eniten mm. maksaongelmia. Tietty kaikki on jossain määrin haitallista eli kyse on määristä. Tuossa haittoihin tarvittavat määrät on kuitenkin selvästi pienemmät kuin vaikka tavallisessa sokerissa tai glukoosisiirapissa jota käytetään mm. jäätelöissä.
Mikä noista sitten on eniten ultraprosessoitua, en tiedä kun raja on vedetty ilmeisesti täysin mutulla :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on siinä, etteivät kaikki osaa tehdä ruokaa eivätkä myöskään leipoa.Vihannesten/perunoiden höyryttäminen pienessä vesitilkassa, tonnikalapurkin avaaminen, kaalin lohkominen etc. eivät kummoisia kokin taitoja kaipaa. Silakkafileet uunipellille. Banaanin voi kai kuoria, omenan huuhtaista. Kaurapuuroon tilkka vettä ja ryynit sekoitetaan. Rahkapurkista kansi pois ja lusikka käteen. Jne. Ei tarvitse lainkaan kokkitaitoja.
Ehkä mutta tuohon ateriaan taisi mennä jo enemmän kuin köyhällä on varaa koko päivän ruokiin joten se siitä neuvosta taas.
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan siksi etteivät ihmiset sairastu ja kärsi, pitäisi saada riittävä raha kaikille. Ja sillä haetaan vaikka sitä kalaa, kurkkua ja muuta. Suosittelen että pidetään kaikista huolta sillä tavalla.
Mutta jotkut hakevat riittävällä rahalla edelleenkin olutta ja sipsiä. Vielä enemmän kuin aikaisemmin.
Weetabixin aine sisälto
Ingredients
Wholegrain Wheat (95%), Malted Barley Extract, Sugar, Salt, Niacin, Iron, Riboflavin (B2), Thiamin (B1), Folic Acidlto
Suomalisessa versiossa. kokojyvä vehnä, ohramallas, sokeri, suola.
En tiedä lieneeko oikeasti ei sisälto kun UK versioissa. Luin pari kirjaa ultra prosessoidusta ruuasta ja murot oli niissä saatanasta. Olen kuitenkin itse syonut Weetabissiä aamupalaksi vuosia ja katselin tuoteselostetta, eikä se täyttänut kummanakan kirjan ultraproseeoiinti rajaa. Aihe lienee siis todella kompleksi ja siksi vaikeasti lähestyttävä.
Jenkeissä taasen en edes halua lukea tuoteselostetta koska käyn siellä noin viikon vuodessa ja miltei kaikki ruoka sisältää selkeästi ultra prosessoitua roinaa.
Glukoosi-fruktoosisiirappi jää mulla edelleen karttettavien aineosien listalle
Vierailija kirjoitti:
Köyhät sitä ja köyhät tätä. Menkää töihin.
MAKSA PALKKAA!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan siksi etteivät ihmiset sairastu ja kärsi, pitäisi saada riittävä raha kaikille. Ja sillä haetaan vaikka sitä kalaa, kurkkua ja muuta. Suosittelen että pidetään kaikista huolta sillä tavalla.
Mutta jotkut hakevat riittävällä rahalla edelleenkin olutta ja sipsiä. Vielä enemmän kuin aikaisemmin.
Harmittaa kun kaljan joutuu enimmäkseen ostaa muovipusseissa. Pyrin karttamaan muovia. Alumiini tolkissä juomat on muovipussissa
Vierailija kirjoitti:
Olen itse nippa nappa keskituloinen, ikuinen sosiaalidemokraatti, mutten jaksa näitä köyhä sitä, köyhä tätä -aloituksia. Ikäänkuin köyhä olisi köyhä myös henkisiltä resursseiltaan. Köyhä voi syödä kasvispainotteisesti ja todellakin terveellisesti, ainoat vaihtoehdot eivät ole vapaana kasvarettu lohi ja grillimakkara.
Xtra Cookies suklaahippukeksi 150g 0,55€, Kotimaista uunilenkki 400g 1,09€, Coop virvoitusjuoma 0,5l 0,99€, Coop juustosuikerot 250g 1,79€, Yoodles Noodles 85g 0,45€, Coop proteiinivanukas Caramel 150g 0,89€.
Turhaa näistä kitistään, hallitus määrää kaikki prosessoidut ruoat pois kaupoista ja asia on ratkaistu. Kuinkahan monta työtöntä mahtanee tulla. Kaupasta poistuu kaikki jogurtti ja ym muut kauramaidot. Palaamme ihanalle 30-luvulle, jolloin kauppias kauhoi jauhot ja hiutaleet laarista ja maitoon tarvitaan ihan oma kannu. Näin säästyy metsää huomattava määrä, kun ei tarvita kippoja ja paketeita tai pulloja. Tässä muutamia ehdotuksia, niille jotka haluavat kieltää jalkaväkimiinat.
Vierailija kirjoitti:
Turhaa näistä kitistään, hallitus määrää kaikki prosessoidut ruoat pois kaupoista ja asia on ratkaistu. Kuinkahan monta työtöntä mahtanee tulla. Kaupasta poistuu kaikki jogurtti ja ym muut kauramaidot. Palaamme ihanalle 30-luvulle, jolloin kauppias kauhoi jauhot ja hiutaleet laarista ja maitoon tarvitaan ihan oma kannu. Näin säästyy metsää huomattava määrä, kun ei tarvita kippoja ja paketeita tai pulloja. Tässä muutamia ehdotuksia, niille jotka haluavat kieltää jalkaväkimiinat.
Hallitus ei määrää mitään. Eduskunta säätää lait
Prismassa limsa 1,5 litraa 0,75 €, keksipaketti 400 g 0,89 €