Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä suomalaisia hoitsuja vaivaa? Vaihtaisi alaa jos ei pääkoppa kestä,vaikka siivojaksi.

Vierailija
19.09.2008 |

.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
20.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti ne tympeät hoitajat pilaavat koko ammattikunnan maineen. Itse olen sairaanhoitaja ja ylpeä työstäni ja osaamisestani. Minua ärsyttää suunnattomasti lukea näitä "suurinosa nippanappa pk:n läpäisseitä" kommentteja. Itse kirjoitin E:n paperit ja olin luokkani paras AMK:ssa. Kukaan aivan imbesilli ei sairaanhoitajan opintoja läpäise, sen verran laaloja tentit ovat.

Itse yritän tehdä työni niin hyvin kuin vain ehdin, mutta tiedättekö mitä on olla iltavuorossa 45 potilaan osastolla kolmestaan? Siinä saa todellakin juosta: pitää jakaa ruoat, syöttää syötettävät potilaat, korjata astiat, jakaa lääkkeet, vastata puhelimeen, hoitaa paperitöitä, pestä ihmisiä, avustaa potilaita vessaan, vaihtaa vaippoja (todellakin on potilaita, joilla ei ole muuta mahdollisuutta kuin käyttää vaippoja), vastata kelloihin jne jne. Tietenkään kiireen ei pitäisi heijastua hoitoon, mutta väkisinkin tulee tilanteita, joissa joka kellonsoittoon ei ehdi heti vastata. Itsekin sain haukut kun hoidin kuolevaa potilasta, imin, lääkitsin ja samalla yritin tukea tämän kuolevan omaisia, ja olisi pitänyt mennä siltä seisomalta avustamaan erään ihmisen omaista vessaan.

Minusta on hyvä, että hoidon epäkohdista puhutaan julkisesti. Ehkä siten saadaan kohennettua epäkohtia esim. lisää porukkaa vuoroihin. Minua vaan surettaa, että koko ammattikunta leimataan samalla. Hoitajillakin on muuten oikeus kahvitaukoon, josta usein kylläkin joutuu tinkimään. Ja todellakin on typerää huudella palkankorotusten järkevyydestä: eihän millään alalla työntekijä joudu kustantamaan lisätyövoimaa omasta pussistaan, miksi meidän pitäisi?

Vierailija
22/36 |
20.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai siis jos se on "vaiva" ettei yksinkertaisesti enää jaksa tehdä jatkuvaa määräaikaisuutta ilman lomia, niin se sitten on mun vaiva :)

Vaihdan alaa juuri parhaillaan. En ole sh vaan lh ja kyllästynyt niin läpeensä paskantärkeisiin ja ylimielisiin sairaanhoitajiin. OSan kanssa ei pysty tekemään edes yhteistyötä kun eivät "ammatti-identiteettinsä" takia halua... viimeeksi yksi potilas pyysi Buranaa (oli aiemminkin saanut), siihen hyökkäsi samantien muutama sairaanhoitaja... siis siihen lääkekaapille ja sanoinkin että "Joo, antakaa te vain kun en osaa".. nauroin päälle.

Sairaaloissa kun on tehtävä nykyään perushoitajan töitä kun ei ph:ia enää oteta, niin potilaille sanotaan että paskotkoon housuun kun ei ole AIKAA viedä vessaan. Samaan aikaan sitten tärkeillään siellä lääkekaapin luona ihan porukalla.

Itse en ole elämässäni yhtään ainoa kertaa antanut väärää lääkettä. Sairaanhoitajat ovat ja niistä on pitänyt olla hipihiljaa. Kehityskeskusteluissa ollaan sitten puhuttu asiasta ja painotettu, että näinhän sitä voi kenelle vain käydä... samaan aikaan saavat osallistua lääkekoulutuksiin...

Opiskelin vuoden verran sh:n linjalla ja totesin, että siellä vallitsi rakennekynsiongelmat. Osa oli toki aivan sh:ksi sopiviakin, mutta osa sellaisia joilla ei ollut mitään tajua koko hoitotyöstä saatika etiikasta.

Meidän yhdessä työpaikassa esimies oli kutsunut koolle VAIN sairaanhoitajat. Oli heille kertonut, ettei ole hyvä kaveerata lähi-ja perushoitajien kanssa ja pitää tehdä työnkuvan erot selviksi... Että näin siellä työyhteisössä halutaan kehittää eri ammatti-ihmisten välistä vuorovaikutusta.. potilaan ETU on varmasti hyvin toimiva ja avoin työilmapiiri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
20.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti ne tympeät hoitajat pilaavat koko ammattikunnan maineen. Itse olen sairaanhoitaja ja ylpeä työstäni ja osaamisestani. Minua ärsyttää suunnattomasti lukea näitä "suurinosa nippanappa pk:n läpäisseitä" kommentteja. Itse kirjoitin E:n paperit ja olin luokkani paras AMK:ssa. Kukaan aivan imbesilli ei sairaanhoitajan opintoja läpäise, sen verran laaloja tentit ovat.

Itse yritän tehdä työni niin hyvin kuin vain ehdin, mutta tiedättekö mitä on olla iltavuorossa 45 potilaan osastolla kolmestaan? Siinä saa todellakin juosta: pitää jakaa ruoat, syöttää syötettävät potilaat, korjata astiat, jakaa lääkkeet, vastata puhelimeen, hoitaa paperitöitä, pestä ihmisiä, avustaa potilaita vessaan, vaihtaa vaippoja (todellakin on potilaita, joilla ei ole muuta mahdollisuutta kuin käyttää vaippoja), vastata kelloihin jne jne. Tietenkään kiireen ei pitäisi heijastua hoitoon, mutta väkisinkin tulee tilanteita, joissa joka kellonsoittoon ei ehdi heti vastata. Itsekin sain haukut kun hoidin kuolevaa potilasta, imin, lääkitsin ja samalla yritin tukea tämän kuolevan omaisia, ja olisi pitänyt mennä siltä seisomalta avustamaan erään ihmisen omaista vessaan.

Minusta on hyvä, että hoidon epäkohdista puhutaan julkisesti. Ehkä siten saadaan kohennettua epäkohtia esim. lisää porukkaa vuoroihin. Minua vaan surettaa, että koko ammattikunta leimataan samalla. Hoitajillakin on muuten oikeus kahvitaukoon, josta usein kylläkin joutuu tinkimään. Ja todellakin on typerää huudella palkankorotusten järkevyydestä: eihän millään alalla työntekijä joudu kustantamaan lisätyövoimaa omasta pussistaan, miksi meidän pitäisi?

Myös sh minäkin ja täysin samaa mieltä! Muutamat työhönsä kyllästyneet/väsyneet hoitajat helposti pilaavat muiden työn maineen käytöksellään.

Vierailija
24/36 |
20.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi varmaan parasta katsoa peiliin....

hyvä, että olet vaihtamassa alaa, ei taida tämä ala sulle sopia ollenkaan. mut hei, TOSI hienoa, ettet ole KOSKAAN antanut väärää lääkettä, kyllä sädekehä kimaltaa niin että häikäisee. huvittava olet, tiedäthän sinä!

mun työpaikassa sh:t ja lh:t tulevat hyvin toimeen, molemmat arvostavat toisiaan ja toistensa työpanosta, meillä on hyvä olla yhdessä.

Tai siis jos se on "vaiva" ettei yksinkertaisesti enää jaksa tehdä jatkuvaa määräaikaisuutta ilman lomia, niin se sitten on mun vaiva :)

Vaihdan alaa juuri parhaillaan. En ole sh vaan lh ja kyllästynyt niin läpeensä paskantärkeisiin ja ylimielisiin sairaanhoitajiin. OSan kanssa ei pysty tekemään edes yhteistyötä kun eivät "ammatti-identiteettinsä" takia halua... viimeeksi yksi potilas pyysi Buranaa (oli aiemminkin saanut), siihen hyökkäsi samantien muutama sairaanhoitaja... siis siihen lääkekaapille ja sanoinkin että "Joo, antakaa te vain kun en osaa".. nauroin päälle.

Sairaaloissa kun on tehtävä nykyään perushoitajan töitä kun ei ph:ia enää oteta, niin potilaille sanotaan että paskotkoon housuun kun ei ole AIKAA viedä vessaan. Samaan aikaan sitten tärkeillään siellä lääkekaapin luona ihan porukalla.

Itse en ole elämässäni yhtään ainoa kertaa antanut väärää lääkettä. Sairaanhoitajat ovat ja niistä on pitänyt olla hipihiljaa. Kehityskeskusteluissa ollaan sitten puhuttu asiasta ja painotettu, että näinhän sitä voi kenelle vain käydä... samaan aikaan saavat osallistua lääkekoulutuksiin...

Opiskelin vuoden verran sh:n linjalla ja totesin, että siellä vallitsi rakennekynsiongelmat. Osa oli toki aivan sh:ksi sopiviakin, mutta osa sellaisia joilla ei ollut mitään tajua koko hoitotyöstä saatika etiikasta.

Meidän yhdessä työpaikassa esimies oli kutsunut koolle VAIN sairaanhoitajat. Oli heille kertonut, ettei ole hyvä kaveerata lähi-ja perushoitajien kanssa ja pitää tehdä työnkuvan erot selviksi... Että näin siellä työyhteisössä halutaan kehittää eri ammatti-ihmisten välistä vuorovaikutusta.. potilaan ETU on varmasti hyvin toimiva ja avoin työilmapiiri.

Vierailija
25/36 |
20.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan kun en tiedä, mille alalle vaihtaisin. ja opiskelu on kallista.

Vierailija
26/36 |
20.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas kumma juttu. Kauhalla vaadittiin ja saatiin ja silti ei olla tyytyväisiä. Olisitte ottaneet mielummin niitä työntekijöitä lisää kuin palkkaa, niin johan jaksaminenkin olisi eri tasolla. Nyt varmaan kannattaa alkaa lakkoilemaan sen edestä, että saisitte vielä työpaikkoja lisää....

Vierailija
27/36 |
20.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika lapsellinen olet jos et ymmärrä, että se ongelma koskettaa sinuakin!

Vierailija
28/36 |
20.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole kovin montaa prosenttia palkka noussut. Euromääräisesti vähemmän kuin keskituloisella miehelläni.

Onpas kumma juttu. Kauhalla vaadittiin ja saatiin ja silti ei olla tyytyväisiä. Olisitte ottaneet mielummin niitä työntekijöitä lisää kuin palkkaa, niin johan jaksaminenkin olisi eri tasolla. Nyt varmaan kannattaa alkaa lakkoilemaan sen edestä, että saisitte vielä työpaikkoja lisää....

Vierailija
29/36 |
20.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joitain työsuhde-etuja mutku ei niitäkään oo. raataa pitää joulut ja muut pyhät, työstäni kyllä tykkään, mut "oheisjutut" on syvältä...

Vierailija
30/36 |
20.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olisin? Sädekehästä en tiedä, mutta täytyy sanoa että ei se amk-tutkinto siltikään takaa sitä, että asiansa osaa. Huvittavaa lienee se, että asioista vaietaan? Eikö ole?

Katkera en tässä elämässä ole kenellekään. Ihmettelen vain ap:n tavalla alalle hakeutuneita hoitajia... heitä kun sattuu olemaan kaikissa ryhmissä ihan monenlaisia. Valitettavasti ne vaihtavat alaa, jotka ovat usein alansa osaajia.

Hienoa jos teidän työpaikassa yhteistyö sujuu. Niin sen pitäisi ollakin. Arvostus lähtee itsestään.

Mutta pidän silti hyvinkin vakavana asiana sitä, että alalle hakeutuu sellaisia, joilla ei eettisiä periaatteita ole yhtään. Samoin pidän vakavana ongelmana sitä, että lääkeantovirheitä ei joka paikassa kirjata. Ei ole kauan kun eräässä paikassa 2 sh:ta oli viemässä samalle potilaalle (täysin dementikko) insuliinia. Kaksi annosta olisi ollut liikaa. Kun sanoin, että eikö asiasta pitäisi keskustella esim. palaverissa, käskettiin olla hiljaa.

t. Ei-katkera mutta onnellinen lukuisista työkokemuksista

Vierailija
31/36 |
21.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut kummallista mun mielestä se, et sä nostat noin voimakkaasti esille sen, ettet oo koskaan lääkevirhettä tehnyt. en oo minäkään, en. onko sun mielestä ne lääkehommat niin ihmeellisiä ettet siedä sitä, ettet pääse niitä hoitamaan... mut sh:n hommiin kuuluu paljon muutakin kuin lääkehommat. sun on tietty helppo tuota mainostaa, koska jos et kerran enää jaa lääkkeitä (kuinka paljon edes olet lh-urallasi niitä jakanut?) etkä siis ole edes teoriassa mahdollinen lääkevirheitä tekemään, niin....

meillä kirjataan KAIKKI lääkevirheet, käsitellään säännöllisesti ja mietitään, miten voitaisi parantaa tapoja/käytäntöjä ettei vastaavaa enää tapahtuisi. sekä sh:n että lh:n tekemät lääkevirheet on "samanarvoisia", jos ymmärrät. mistään ei vaieta, mitään ei hyssytellä. Valitettavasti täytyy sanoa, että meidän yksikössä suurin lääkevirheiden tekijä on lähihoitaja... mut en silti yleistä, et kaikki lh:t olis samanlaisia.

amk-tutkinto ei takaa et kaikkea osaa, mut kerro mulle se, et mikä tutkinto kertoo sen, et kaiken osaa? lh-tutkintoko...?

ja mikä on sun vastuu, jos sun on käsketty olla hiljaa, miksi olet ollut? jos mä näkisin noin suuria virheitä kun sä olet nähnyt (insuliinijuttu) niin en olis hiljaa. älähtäisin, jos mun esimies ei kuuntelis, niin veisin asian eteenpäin jne. jne. EN suostuis olemaan hiljaa. mut meitä on moneksi...

se 26

Miksi olisin? Sädekehästä en tiedä, mutta täytyy sanoa että ei se amk-tutkinto siltikään takaa sitä, että asiansa osaa. Huvittavaa lienee se, että asioista vaietaan? Eikö ole?

Katkera en tässä elämässä ole kenellekään. Ihmettelen vain ap:n tavalla alalle hakeutuneita hoitajia... heitä kun sattuu olemaan kaikissa ryhmissä ihan monenlaisia. Valitettavasti ne vaihtavat alaa, jotka ovat usein alansa osaajia.

Hienoa jos teidän työpaikassa yhteistyö sujuu. Niin sen pitäisi ollakin. Arvostus lähtee itsestään.

Mutta pidän silti hyvinkin vakavana asiana sitä, että alalle hakeutuu sellaisia, joilla ei eettisiä periaatteita ole yhtään. Samoin pidän vakavana ongelmana sitä, että lääkeantovirheitä ei joka paikassa kirjata. Ei ole kauan kun eräässä paikassa 2 sh:ta oli viemässä samalle potilaalle (täysin dementikko) insuliinia. Kaksi annosta olisi ollut liikaa. Kun sanoin, että eikö asiasta pitäisi keskustella esim. palaverissa, käskettiin olla hiljaa.

t. Ei-katkera mutta onnellinen lukuisista työkokemuksista

Vierailija
32/36 |
21.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko se hoitajan työ niin raskasta vai onko se vaan legendaa?

Vierailija
33/36 |
21.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen työskennellyt noin kymmenessä eri paikassa sairaanhoitajana. Joissakin paikoissa sai pyöritellä peukaloitaan ja toisissa paikoissa et edes pissalle päivän aikana ehtinyt saati sitten syömään jotain. Toisaalta, jos on lusmuilija luonteeltaan, pystyy kyllä olemaan päivän osastolla tekemättä käytännössä yhtään mitään. Voit esim välttää mummojen viemisen aamupesuille viikkaamalla lakanoita liinavaatevarastossa.

Vierailija
34/36 |
21.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkunn sanon että ne suuret palkankorotukset ei käytännössä ole olleet kovin suuria. Itse en edes liittynyt Tehyyn sen vuoksi, saan enemmän kun en maksa liittomaksuja.

Kukaan ei jaksa olla koko ajan yltiö positiivinen. Hoitotyö on usein kiirreellisyys järjestykseen laittamista. Jos A-sängyssä rintakipuinen rouva, on hänen hoitonsa ensisijaista, vaikka B-sängyn muori ei tätä ymmärräkään ja huutaa vieressä kakkahätäänsä. Tämän kaltaiset tilanteet ei näy lehtiotsikoissa.

Tutkimukset/Lehtijutut lähtee oletuksesta, että osastolla tapahtuu vain yksi asia kerrallaan. Usein juuri ongelma on että moni tarvitsee eritasoista hoitoa samalla hetkellä. Henkeä pelastava hoito ohittaa vessahädän.

Vierailija
35/36 |
21.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain yrittäessään auttaa ihmistä/ potilasta. Esim. leikkauksen jälkeen on toipumisen kannalta erittäin tärkeää lähteä kivusta huolimatta heti liikkeelle. Nousta ylös,e ttä keuhkot tuulettuu kunnolla eikä tule veritulppia. hoitajat sitten vain joutuvat tekemään tämän työn ja kannustamaan kipeitä ihmisiä, jotka kokevat että heidän olisi oikeus olla sängynpohjalla.

Vierailija
36/36 |
21.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajilta vaaditaan täydellisyyttä: pitäisi olla kaunis, riittävän fiksu, nopea, reipas ja pystyvä. Kuinka monella muulla alalla vaatimuksia osoitetaan yksilön persoonaa kohtaan kuin hoitoalalla? Näin jossain määrin täytyy ollakin.

Ihmisiä kuolee ja kaikki ovat sairaita ympärilläsi. Et ehdi koskaan täyttää kaikkien tarpeita, etkä ehdi tehdä työtäsi niin hyvin kuin itse haluaisit. Pelkäät itsekin tekeväsi virheitä ja että selän takanasi sinulle nauretaan. Pelkäät ilkeitä ja paskantärkeitä lääkäreitä, jotka kohtelevat sinua aivottomana idioottina. Potilaita, jotka ovat sinulle ilkeitä, koska et ehdi heitä palvella esim. hakemaan päivän lehteä. Et ehdi kunnolla syömään, juomaan, pissalle ja ruokapöydästä sinä nouset pesemään toisen peppua.

Ja amk:sta sain kiitettävät arvosanat. Niin, varmaan olen heikkoa ainesta kun en työtäni jaksa ja koen, ettei sitä kukaan arvosta.

Joudun hoitajana vastaamaan ihmisten tarpeisiin, tekemään ja antamaan lääkkeitä suonensisäisesti ja pistämään lihakseen, jakamaan oikeat lääkkeet oikeille potilaille tarjottimille ja niiltä potilaille, vastaamaan heidän riittävästä nestehoidosta suonensisäisesti, tilaamaan laboratoriokokeet seuraavalle päivälle, pesemään, ruokkimaan, hoitamaan haavoja, antamaan kotihoito-ohjeita. Huolehtimaan, että lääkäri muistaa antaa kontrolliajat, antamaan ne potilaille, omp.poistoajat, ohjaamaan haavojen hoitoon ja mitä leikkauksen jälkeen kotona saa ja tulee tehdä ja milloin tulee ottaa yhteyttä sairaalaan.

Mittaan verensokerit, pistän insuliinit, kirjaan potilaspapereihin ja pidän ne ajantasalla, vien tutkimuksiin ja leikkauksiin ja haastattelen potilaan ennen ja jälkeen, kuntoutan yhdessä fysioterapeutin jälkeen, seuraan lab.arvoja lääkäreiden kanssa ja infoan poikkeavista lääkäriä, seuraan lääkkeiden vaikutusta ja epiduraalista kivunhoitoa toteutan. Tässä jotain mitä päivittäin teen yhteistyössä toisten ammattiryhmien kanssa. Näiden lisäksi valmistelen leikkauksiin(esim. peräruiskeet, karvojen ajot , tipan laitot jne) Haen heräämöstä ja seuraan ja tarkkailen sen jälkeen vuotoa ja tarjoan kipulääkkeitä. Tässä jotain faktaa. Tsemppiä kollegat!

Joskus ei ole sijaista lainkaan ja vajaalla miehityksellä puljua täytyy pitää pystyssä tai on joku opiskelija, joka ei ymmärrettävästi pysty kaikkea tekemään...

t. sh