Sinä, joka olet äiti: uskallatko antaa neuvoja ventovieraille äideille
jos koet sen tarpeelliseksi? Katariina, 33, uskaltaa:
https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1b6940d6-cb5f-4118-baa8-78c2…
Toisen äidin neuvominen tämän lapsenhoidossa on aina arka paikka. Itse en ehkä uskaltaisi puuttua asiaan, vaikka myönnän, että seuraavassa tapauksessa se oli ihan paikallaan:
Olen huomannut saman, olin kesähelteellä viime vuonna kirppismyyjänä ja pieni vauva itki hirveästi kaiken aikaa. Äiti hieman heilutteli vaunuja ja keskittyi ostoksiin. Viimein menin nätisi sanomaan että nyt on niin helle, että olisi hyvä tuota verhoa edessä pitää auki ja hänellä voi olla kuuma ja jano. Otti hänet syliinsä, vauva rauhoittui hieman ja oli aivan hikinen. Oli puettu päällekkäin kesähellettä ajatellen liikaa vaatetta. Hän ei pahastunut eikä alkanut ilkeilemään, kiitteli, kirjoittaa eräs kommentoija.
Mitä mieltä olette? Loukkaantuisitko itse, jos saisit/olisit saanut neuvoja ventovierailta?
- äiti 47v.
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
No eipä todellakaan olkut näin. Nämä kännyriippuvaiset ovat ajan ilmiö ja on tutkimuksiakin jo tehty kuinka lapsen ja vanhemman kommunikaatiovtässä häiriintyy kun vanhempi katsoo lapsen sijasta kännyä. Vauvathan lukevat kasvoja ja ilmeitä jos tirdät. Uskomatonta, että joku vöhättelee ongelmaa
Ennenhän lapset laitettiin ulos täysin ilman aikuisia. Ja kyllä, mun ajan sukupolvesta on tehty tutkimuksia, että meillä on todella monella välttelevä kiintymyysuhde. En vähättele mitään, puhun faktoina. Se ei ollut hyvä tapa kasvattaa, että annettiin olla omineen eikä puututtu mihinkään.
Ja nyt sinua närästää kun näet kaksi minuuttia jonkun elämästä, että on kännykällä, ja teet johtopäätöksen että tämän vanhemman lapsi ei näe vanhempansa kasvoja koskaan.
Vähättelen, koska en ole tällaista nähnyt puistoissa, lastentapahtumissa, kaupoissa, oikeastaan missään. Suurentelet asiaa päässäsi, jos ehkä 1/50 vanhemmasta toimii näin. Vai kuinka moni? Laskepa huviksesi oikeasti joskus.
Puhelimesta voi olla katsomassa myös jotain tärkeää tietoa. Omakantaa, verkkopankkia, parkmania, ajanvarauksen tietoa jonnekin, osoitetta johonkin, vaikka mitä voi joutua katsomaan kesken kaiken kun on asioilla. Seuraavan kerran kun aiot puuttua vanhemman kännykän käyttöön, kysy ensin, mitä katsot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän hyötyä niistä neuvoista olisi?
Hyvällä tuurilla äiti ymmärtää miksi neuvoja on annettu. Voi olla että ennaltaehkäisee jonkin onnettomuuden, niinkuin tuossa aloitus viestissä vauva todennäköisesti olisi saanut lämpöhalvauksen, jos kukaan ei olisi tilannetta huomannut ajoissa.
Nää on vähän näitä jotka kuvittelee olevansa niin erinomaisia opettajia että muut ottaa heidän neuvonsa heti opikseen. Juu ei toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Jos näen että lapsi on vaarassa niin mieluummin lasu.
Se lasu ei auta heti, ei välttämättä ollenkaan, monta lasta on tässäkin maassa menehtynyt kun on ajateltu että se lasu riittää.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on vaunussa nyrkkirauta sitä varten että jos joku lapseton läskiperse aiosi päätään lapsestani. Palauttaisin välittömästi. 😝😝😂😂😂
Lapsi parka, kun on saanut uhmakkaan pikku teinin huoltajaksi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä todellakaan olkut näin. Nämä kännyriippuvaiset ovat ajan ilmiö ja on tutkimuksiakin jo tehty kuinka lapsen ja vanhemman kommunikaatiovtässä häiriintyy kun vanhempi katsoo lapsen sijasta kännyä. Vauvathan lukevat kasvoja ja ilmeitä jos tirdät. Uskomatonta, että joku vöhättelee ongelmaa
Ennenhän lapset laitettiin ulos täysin ilman aikuisia. Ja kyllä, mun ajan sukupolvesta on tehty tutkimuksia, että meillä on todella monella välttelevä kiintymyysuhde. En vähättele mitään, puhun faktoina. Se ei ollut hyvä tapa kasvattaa, että annettiin olla omineen eikä puututtu mihinkään.
Ja nyt sinua närästää kun näet kaksi minuuttia jonkun elämästä, että on kännykällä, ja teet johtopäätöksen että tämän vanhemman lapsi ei näe vanhempansa kasvoja koskaan.
Vähättelen, koska en ole tällaista nähnyt puistoissa, lastentapahtumissa,
Median tapaa uutisoida syytän tästä. Kun puhutaan niin paljon siitä että älypuhelin vie huomion lapselta, varmasti myös totta. Mutta omalla kohdallani ainakin saanut tästä palautetta terveyskeskusessa yhdeltä vanhemmilta ihmiseltä. Kun toinen lapsi tietysti oli päiväkodissa ja toinen jouduttu kesken päivän hakemaan omasta hoitopaikasta lääkäriin ja yrität viestejä tän toisen lapsen asioista, voiko olla hieman myöhemmin tänään hoidossa ja etsiä hakijaa hänelle. Niin tää yksi läkkäämpi henkilö tulee siihen sanomaan että huomioi lastasi, älä puhelinta. No kun sain asiat hoidettua, sanoin hänelle että oli pakko järjestää käytännön asioita, että tää kyseinen lapsi ei ole perheen ainoa. Sitte olinkin jo vähän nolon näköinen ilme hänellä...
Viikolla kun olin kipparille niin lapseni jotain kitisi. Eikö siihen jojoku vanhempi akanluuska tullut jotain ohjeistamaan. Sanon napakasti ja kovaan ääneen että en tarvitse neuvojasi !!! Lähti menemään että läskit tärisi. Joten Miettikää hyvin tarkkaan mihin nokkaanne työnnätte. 😝😂
Vierailija kirjoitti:
Viikolla kun olin kipparille niin lapseni jotain kitisi. Eikö siihen jojoku vanhempi akanluuska tullut jotain ohjeistamaan. Sanon napakasti ja kovaan ääneen että en tarvitse neuvojasi !!! Lähti menemään että läskit tärisi. Joten Miettikää hyvin tarkkaan mihin nokkaanne työnnätte. 😝😂
Samon olen joutunut sanomaan ihan ruokakaupassa. Jopa joku ämmyli ähkäisi että onko pakko sitä lasta ottaa mukaan. Kysin että yksinkö se ois pitänyt jättää.
Vierailija kirjoitti:
Olen puutunut monta kertaa. Surullusia nämä kännyvanhempien lapsiparat. Toinen roikkuu jalassa että äitiäitiäitii ja äiti vaan tuijottaa puhelintaan kuin idiootti vastaamatta lapselleen. Toi olisi kriminalisoitavavtuo henkinen väkivalta.
Tietysti jos lapsi on tilanteessa missä pitäis häntä vahtia kunnolla esimerkiksi uimassa, niin silloin tietysti asiasta huomautetaan. Mutta jos se kännykkä ei aiheuta vaaraa, nii minusta ei voi alkaa neuvomaan asian suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lapsella on oikeus kitistä, huutaa tai itkeä, ei voi odottaa että hän hallitsee tunteitaan ja näihin tilanteisiin ei ole kohteliasta kenenkään puuttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samon olen joutunut sanomaan ihan ruokakaupassa. Jopa joku ämmyli ähkäisi että onko pakko sitä lasta ottaa mukaan. Kysin että yksinkö se ois pitänyt jättää.
Onneksi tätä lapsivihaa on kuitenkin vähän tässä maassa. Omasta kokemuksesta lapsiin suhtaudutaan positiivisesti. Ihan yksittäisiä tapauksia ketkä eivät voi siirtää lapsia julkisilla paikoilla, entinen naapuri ei voinut sietää edes oman pihan leikkipaikkalla ja huusi ja raivosi päivittäin pihan lapsille, saattoi jopa lyödä, muutettiin pois kun ei tuota ihmistä kukaan saanut kuriin, puoli vuotta kuitenkin itsekin hänestä valitin isännöitsijälle ja ainakin yks perhe oli tehnyt hänestä rikosilmoituksen.
Minua ei toisten lapset kiinnosta. En puuttuisi vaikka näkisin kuinka ikäviä asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lapsella on oikeus kitistä, huutaa tai itkeä, ei voi odottaa että hän hallitsee tunteitaan ja näihin tilanteisiin ei ole kohteliasta kenenkään puuttua.
Mutta boomerit puuttuu. Heidän lapsuudessaan, tai kun he olivat vanhempia, lapsi sai näkyä mutta ei kuulua. Ja tähän päämäärään mentiin vaikka väkivalloin tai väkivallalla uhkaamalla. Jos ei nyt vitsalla lyöty, niin sillä saatettiin hyvinkin uhkailla eikä "se ollut mitään". Aivan tavallista kasvatusta.
Ihmiset ihastelee miten välimeren maissa lapset käyttäytyy ravintolassakin. No ne lapset saa ympäri korvia, jos ei käyttäydy. Hyvin yksinkertaista.
Ei ne boomerit sitä tajua että heidän keinonsa eivät ole nykyään edes laillisia.
Vierailija kirjoitti:
Minua ei toisten lapset kiinnosta. En puuttuisi vaikka näkisin kuinka ikäviä asioita.
Suomessa on oikeudellinen velvollisuus auttaa hätätilanteessa olevaa.
Vierailija kirjoitti:
En. Monesti kyllä tekisi mieli. Esim. kun tosi pieni vauva itkee vaunuissa kaupassa. Ja jatkaa vain aivan hysteerisenä. Moni äiti ei tee mitään. Meillä oli esikoisella vatsavaivoja ja joskus jäi ilmaa. Itki makuuasennossa ja piti nostaa syliin pystyyn, jotta ilma tuli pois. Sitten rauhoittui. Yksi lapsista taas tarvitsi välillä sylissä oloa ennen kuin rauhoittui unille.
Todella hyvä että et neuvo. Siis jos neuvosi olisivat tuollaisia itsestäänselvyyksiä. Vai luuletko tosiaan että tuo äiti ei tajua tuota ihan itsekin? Jotkut vauvat itkee siitä huolimatta. On varmasti ihan tarpeeksi rankkaa ilman sitäkin että tuntemattomat jakelee aivoinvalideille sopivia neuvoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En. Monesti kyllä tekisi mieli. Esim. kun tosi pieni vauva itkee vaunuissa kaupassa. Ja jatkaa vain aivan hysteerisenä. Moni äiti ei tee mitään. Meillä oli esikoisella vatsavaivoja ja joskus jäi ilmaa. Itki makuuasennossa ja piti nostaa syliin pystyyn, jotta ilma tuli pois. Sitten rauhoittui. Yksi lapsista taas tarvitsi välillä sylissä oloa ennen kuin rauhoittui unille.
Todella hyvä että et neuvo. Siis jos neuvosi olisivat tuollaisia itsestäänselvyyksiä. Vai luuletko tosiaan että tuo äiti ei tajua tuota ihan itsekin? Jotkut vauvat itkee siitä huolimatta. On varmasti ihan tarpeeksi rankkaa ilman sitäkin että tuntemattomat jakelee aivoinvalideille sopivia neuvoja.
No ei voida tietää. Kyllä edelleenkin on isoäitejä, jotka opastaa tuoreita vanhempia että "joka itkuun ei pidä vastata." Että sen on hyvä oppia ettei aina saa syliä. Antaa huutaa, kyllä se rauhoittuu itsekin.
Mulla on ystävä jonka anoppi opetti näin. 2020-luvulla.
Mutta ei sitä varmaan yksi kauppakävijän neuvo korjaa, eipä sillä.
Minulla on vaunussa nyrkkirauta sitä varten että jos joku lapseton läskiperse aiosi päätään lapsestani. Palauttaisin välittömästi. 😝😝😂😂😂