Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä, joka olet äiti: uskallatko antaa neuvoja ventovieraille äideille

Vierailija
19.06.2025 |

jos koet sen tarpeelliseksi? Katariina, 33, uskaltaa:

https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1b6940d6-cb5f-4118-baa8-78c2…

Toisen äidin neuvominen tämän lapsenhoidossa on aina arka paikka. Itse en ehkä uskaltaisi puuttua asiaan, vaikka myönnän, että seuraavassa tapauksessa se oli ihan paikallaan: 

Olen huomannut saman, olin kesähelteellä viime vuonna kirppismyyjänä ja pieni vauva itki hirveästi kaiken aikaa. Äiti hieman heilutteli vaunuja ja keskittyi ostoksiin. Viimein menin nätisi sanomaan että nyt on niin helle, että olisi hyvä tuota verhoa edessä pitää auki ja hänellä voi olla kuuma ja jano. Otti hänet syliinsä, vauva rauhoittui hieman ja oli aivan hikinen. Oli puettu päällekkäin kesähellettä ajatellen liikaa vaatetta. Hän ei pahastunut eikä alkanut ilkeilemään, kiitteli, kirjoittaa eräs kommentoija.

Mitä mieltä olette? Loukkaantuisitko itse, jos saisit/olisit saanut neuvoja ventovierailta?

- äiti 47v.

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi ei ole hengenvaarassa, niin en puuttuisi. 

Vierailija
2/55 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varmasti neuvo muita. Jodelissa on kymmeniä äitiryhmiä, kysykööt sieltä neuvoja. Tosin ne on nykyisin määräyksiä, äitien tulee tehdä tietyllä tavalla ja tuo auringonpaiste suoraa vaunuihin on kiellettyjen asioiden listalla, siksi se vaunusuoja vai mikä se on. Ja vaunujen tulee olla mustat eikä vauvan iholle saa päästä auringonsäteitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskaltaisin mennä jos näen, että lapsi on vaarassa tai vanhemman käytös on haitallista lapselle ja puutun myös jos muuten tekee jotain mitä ei saisi tehdä (syö karkkia irtolaarista, kiusaa eläimiä jne.)

T. Lapseton.

Vierailija
4/55 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon puutunut, usein äidit suuttuu kun puuttuu asioihin. Lapsi on pyörän tai sähköpotkulaudan kyydissä ilman kypärää tai laitetaan autoon ilman turvaistuinta . Nää on ehkä ne yleisimmät tilanteet.

Vierailija
5/55 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuttuisin vain äärimmäisessä tilanteessa.

Itse sain "neuvoja" nuorena äitinä ja neuvot olivat täysin vääriä ja eivät sopineet tilanteeseeni lainkaan. Esim. lasteni (tai minun ikä) oli arvioitu täysin väärin tai lapeni sairautta ei (tietenkään) huomioitu.

Vierailija
6/55 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin muuan moukka keksii jonkun lapsitarinan ja alkaa ohjestamaan vaikka heti läpi pastaa että itsellä ei ole lapsia...Elikkä kateuksissaan ilkeilyä.

Vierailija
7/55 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän hyötyä niistä neuvoista olisi?

Vierailija
8/55 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvällä tuurilla äiti ymmärtää miksi neuvoja on annettu. Voi olla että ennaltaehkäisee jonkin onnettomuuden, niinkuin tuossa aloitus viestissä vauva todennäköisesti olisi saanut lämpöhalvauksen, jos kukaan ei olisi tilannetta huomannut ajoissa.

Vierailija
9/55 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinkiläismammat varmaan suuttuvatkin kun ovat tottuneet olemaan itse maailman napoja joita ei saa neuvoa. Kyllä meillä maalla ainakin nuoremmat äidit ottavat vanhemmilta äideiltä ilomielin neuvoja vastaan.

Vierailija
10/55 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvällä tuurilla äiti ymmärtää miksi neuvoja on annettu. Voi olla että ennaltaehkäisee jonkin onnettomuuden, niinkuin tuossa aloitus viestissä vauva todennäköisesti olisi saanut lämpöhalvauksen, jos kukaan ei olisi tilannetta huomannut ajoissa.

Nää on vähän näitä jotka kuvittelee olevansa niin erinomaisia opettajia että muut ottaa heidän neuvonsa heti opikseen. Juu ei toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Jos näen että lapsi on vaarassa niin mieluummin lasu.

Vierailija
11/55 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En neuvo kysymättä. Vaaratilanteet sitten asia erikseen, mielestäni se ei ole enää neuvomista vaan ihan asiallista puuttumista. Toivoisin että aikuinen puuttuisi tilanteeseen jos lapseni tekisi esimerkiksi jotain vaarallista, mutta kysymättä neuvomisen saa jättää väliin.

Vierailija
12/55 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsinkiläismammat varmaan suuttuvatkin kun ovat tottuneet olemaan itse maailman napoja joita ei saa neuvoa. Kyllä meillä maalla ainakin nuoremmat äidit ottavat vanhemmilta äideiltä ilomielin neuvoja vastaan.

Ei todellakaan oteta.

Asutaan rivitalossa ja kun sain ensimmäisen lapsemme, niin ihan jokaisen talon mummelin ja mammelin piti käydä minua päivittäin ohjeistamassa. Olen mukava ja kiltin näköinen, niin aina sain kuunnella sitä pätemistä. Ihan joka päivä oli lapsi väärin puettu, tultiin väärään aikaan kotiin, ulkoiltiin väärään aikaan tai oltiin vääränlaisella ilmalla ulkona. Opin naapureilta, että taaperon kanssa ei voi mennä ulos, jos on kuuma ilma, tai aurinko paistaa, koska silloin häikäisee silmiin, tuulisella säällä ei myöskään saa ulkoilla, tai jos on sateista, liikaa lunta tai pakkasta. Klo 19.00 ei saa kesällä keinua pihassa, vaan silloin pitää nukkua. Ei auttamut vaikka sanoin, että lapsi heräsi juuri päiväunilta.

Paras oli kun ulko-ovella yksi mammeli päivitteli miten vähän vaatetta olen lapselle laittanut ja kun pääsin 20 metriä postilaatikolle, niin tuli toinen mammeli, jonka mielestä lapsella oli liikaa vaatetta.

Mies tätä meillä aina nauroi, kun hän harvemmin lasten kanssa ulkoili. Miestähän kukaan mamma ei ikinä tullut neuvomaan missään asiassa, vaikka lapsi olisi ollut alasti. Se oli vain hienoa, kun isä hoitaa. Ja "parhaita" neuvonantajia olivat lapsettomat, jotka eivät olleet ikinä lapsia hoitaneetkaan. 

Meillä on nykyään monta lasta, mutta näistä mammojen neuvoista olen oppinut sen, että en sanallanikaan neuvo yhtäkään tuoretta äitiä. Oikeasti, pitäkää neuvonne. 

Vierailija
13/55 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei pidä paikkaansa, yhtään! Ja mikä helsinkiläisistä äideistä olisi tehnyt maailman navan? Samaa arkea he elävät kuin maalla asuvatkin, samat ongelmat on elämässä jokapuolella. Kommenttisi on typerä. 

Vierailija
14/55 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Monesti kyllä tekisi mieli. Esim. kun tosi pieni vauva itkee vaunuissa kaupassa. Ja jatkaa vain aivan hysteerisenä. Moni äiti ei tee mitään. Meillä oli esikoisella vatsavaivoja ja joskus jäi ilmaa. Itki makuuasennossa ja piti nostaa syliin pystyyn, jotta ilma tuli pois. Sitten rauhoittui. Yksi lapsista taas tarvitsi välillä sylissä oloa ennen kuin rauhoittui unille. 

Vierailija
15/55 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään.  Ei kukaan äiti ota neuvoja tälläiselta rupupalstalta ,kun täällä on kaiken sortin päänsäaukojia .😂😂😂😂

Vierailija
16/55 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täälläkin muuan moukka keksii jonkun lapsitarinan ja alkaa ohjestamaan vaikka heti läpi pastaa että itsellä ei ole lapsia...Elikkä kateuksissaan ilkeilyä.

Tämmöset laitan heti poistoon.

Vierailija
17/55 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskaltaisin mennä jos näen, että lapsi on vaarassa tai vanhemman käytös on haitallista lapselle ja puutun myös jos muuten tekee jotain mitä ei saisi tehdä (syö karkkia irtolaarista, kiusaa eläimiä jne.)

T. Lapseton.

No en puuttuis tuohon karkki asiaan. 

Vierailija
18/55 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon puutunut, usein äidit suuttuu kun puuttuu asioihin. Lapsi on pyörän tai sähköpotkulaudan kyydissä ilman kypärää tai laitetaan autoon ilman turvaistuinta . Nää on ehkä ne yleisimmät tilanteet.

No en oo puuttunu.

Vierailija
19/55 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä annan vain käskyjä, en neuvoja.

Vierailija
20/55 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En anna neuvoja, ei ole minun ongelmani jos jonkun lapsi kuolee vanhemman typeryyden takia. Sitä kutsutaan luonnonvalinnaksi. Minä osaa kyllä pitää lapsistani huolen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kolme