Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koronan jälkeiset hajuaistin häiriöt

Vierailija
19.06.2025 |

Sairastin tammikuussa ensimmäistä ja toistaiseksi ainoaa kertaa koronan. Selvisin tosi helpolla, mutta puolessa välissä tautia tuli järkyttävät haju- ja makuaistin häiriöt; kaikki ruoka ja juoma vettä lukuun ottamatta maistui ja haisi jotenkin "likaisen metalliselle". Aivan karseaa, mutta onneksi se ei kestänyt kuin muutaman päivän. Mitään ei kyllä pystynyt syömään. Sittemmin aistit palautuivat takaisin normaaleiksi.

Nyt 5 kk myöhemmin olen viimeisen kahden viikon aikana haistanut ja maistanut "epäsäännöllisen säännöllisesti" taas sitä samaa metallin hajua ja makua eri tilanteissa! En ole ollut tässä välissä kertaakaan kipeänä eikä sellaista oloa ole nytkään, mutta jostain tämä perkele on tullut taas minua piinaamaan!

Te, keillä tuli näitä haju- ja makuaistin häiriöitä, miten ne ovat teillä ilmenneet, ja onko näinkin pitkän ajan jälkeen jollekin tullut häiriöitä uudelleen?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain hajuharhan todennäköisesti sairastamani koronan jälkeen kolmisen vuotta sitten. Kärsin siitä edelleen. 

Vierailija
2/5 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se sinulla ilmenee?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se sinulla ilmenee?

Ap

Siis aistin pahaa hajua vaikka sille ei ole mitään lähdettä. Se on harha. Haju on muuttanut monta kertaa muotoaan näiden vuosien aikana mutta aina se on jokin paha haju. Ensin se oli lähinnä savun haju, sitten tupakka, nyt en enää edes yritä kuvailla sitä. Mutta yhteistä on siis se että sille ei ole mitään lähdettä eikä kukaan muukaan siis haista sitä. 

Mut on tutkittu perusteellisesti aina pään magneettikuvasta lähtien. Mitään syytä ei löydy mutta vaiva alkoi sen sairastetun taudin jälkeen niin siihen se on yhdistetty. Nenälääkäri jolla myös kävin kertoi että vastaavanlaisia ongelmia on ihmisillä ollut iät ajat infektiotautien jälkeen jo ennen koronaa. 

Vierailija
4/5 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni makuaisti noin 2,5 vuotta sitten koronan seurauksena. Jätti muitakin vaivoja. En vieläkään maista mitään ja kaikki  mahdollinen on tutkittu. Mikään ei maistu miltään. Ja kun nuolee pillua ei sekään maistu, onneksi hajuaisti on tallella. Vaikuttanut myös syömiseen ja juomiseen. Eli ruokahalu laskenut eikä oikein viitsi juoda olutta tai muitakaan alkoholijuomia.

Vierailija
5/5 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla hajuharha jatkui toista vuotta koronan jälkeen. Ei ollut kuitenkaan jatkuvasti "päällä".

Huomasin että ilmestyi aina iltaa kohti kun olin väsynyt, tai jos oli stressiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme viisi