Mitä tehdä turvonneelle vatsalle? En tiedä johtuuko painosta eli on lihavuutta vai joku vatsaongelma. Millä liikkellä pienenemään?
Mitä tehdä turvonneelle vatsalle? En tiedä johtuuko painosta eli on lihavuutta vai joku vatsaongelma. Millä liikkellä pienenemään?
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Lopeta leivän mättäminen. Pari kuukautta ilman leipää ja muiden viljatuotteiden rajoituksella näyttää, mistä oli kyse.
Leipä ja viljat ylipäänsä on tärkeä B vitamiinin lähde.
Kokeile vähän aikaa fodmap-ruokavaliota
Vierailija kirjoitti:
Entä miten ranskalaisnaisten mahat ei turpoa tippaakaan, vaikka syövät vehnäpatongin päivässä, lisäksi juusto- tai suklaa-croissantin, suklaata sellaisenaan tai suklaamoussessa. Simpukoita tai häränfileepihvin ranskanperunoilla ja bearnaisekastikkeella. Juustoja ja lisää juustoja, alku- ja jälkiruuaksi ja tuolloin hillojen kanssa. Paahtovanukkaita myös kerran pari viikossa.
t. Pariisissa vuoden asunut ja työskennellyt
Bulimia?
Vierailija kirjoitti:
Vatsan turvotus johtuu aina syödystä ruuasta ja sen ainoa korjaamistapa on syömisten muuttaminen.
Viljat ja maito ovat yleisimpiä turvotuksen aiheuttajia. Jotkut kasvikset hyvänä kolmosena.
Turvotus ei tarkoita samaa kuin lihominen.
Mitä se tarkoittaa? Eli siis mikä on turvoksissa ja millä mekanismilla? Nestepohö? Valtava metaanikaasumäärä suolistossa? Muu/mikä?
Vierailija kirjoitti:
Entä miten ranskalaisnaisten mahat ei turpoa tippaakaan, vaikka syövät vehnäpatongin päivässä, lisäksi juusto- tai suklaa-croissantin, suklaata sellaisenaan tai suklaamoussessa. Simpukoita tai häränfileepihvin ranskanperunoilla ja bearnaisekastikkeella. Juustoja ja lisää juustoja, alku- ja jälkiruuaksi ja tuolloin hillojen kanssa. Paahtovanukkaita myös kerran pari viikossa.
Annoskoko ja syömisen tiheys.
Kokeile ensin ruokavalion muutosta. Se poistaa turvotuksen, ei läskiä.
Minulla turvottaa sokeri ja kuplajuomat. Mitä enemmän syön kasviksia, sitä hoikempi olen. Jotkut tosin väittävät kaslien ja sipulien tuvottavan, mutta ei minulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bulimia?
No ei todellakaan, silloin niiden hampaat olisivat järkyttävän näköiset.
Tosin niiden taloissa on harvoin hissit, joten kävelevät paljon, kävelevät leipomoon, kävelevät markettiin jne.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile ensin ruokavalion muutosta. Se poistaa turvotuksen, ei läskiä.
Minulla turvottaa sokeri ja kuplajuomat. Mitä enemmän syön kasviksia, sitä hoikempi olen. Jotkut tosin väittävät kaslien ja sipulien tuvottavan, mutta ei minulla.
Siis kaalien.
minulla ei myöskään maito turvota.
Vierailija kirjoitti:
Harva syöminen, ei naposteluita, geenit
Jos ei kauttaaltaan ole lihava, niin joku muukin turvottaa kuin läski. Ruokavaliolla kannattaa yrittää.
Kuvauksen perusteella kannattaisi käydä lääkärissä eikä kysellä neuvoja täältä.
Vierailija kirjoitti:
Hapatteiden syönti muokkaa suolistobakteereita, jolloin vatsa voi turvota vähemmän. Myös riittävästi käveleminen (tai muu liikunta, mutta käveleminen erityisesti) laskee turvotusta. Stressinhallinta eli käytännössä riittävästi itselle nautinnollisten asioiden tekeminen voi myös auttaa.
Tai ihan yksinkertaisesti jättää syömättä ruuat, jotka turvottaa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta aina kannattaa kokeilla ensin ns yleisiä neuvoja. Ja kun mener lääkäriin, niin kertoa, että olen kokeillut jo xyz. Näin lääkäri pääsee heti asiaan.
esim ihottumankin kohdalla ensin kokeilla käsikauppakortisonilla ja vasta parin viikon jälkeen mennä lääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö osaa sanoa on se läskiä vai turvonnut?
Voisin kuvitella jotain suolisto-ongelmaa. Olen jo iäkäs ihminen. Voisi olla vaikka vatsakatari alkamassa kun tuli hirveän hapanta mahanestettä suuhun toissa aamuna. Turvotus on ihan palleasta alkaen ja mulla on palleatyrä ja napatyrä ja vaikka mitä suolisto-ongelmia. Haluaisin vain jostakin tietää onko lihavuutta. Kokonaan leivästä en aio luopua sillä siinä on kuitua jota ei muulla saa. Ei sitäkään tarvitse hurjia määriä syödä.
No, mikäs siinä sitten, et halua luopua ruuasta, jotka aiheuttaa vaivoja. Kertomasi perusteella ei kyse ole läskistä, vaan syödyn ruuan aiheuttamasta turvotuksesta. Kuitua muuten saa paljosta muustakin kuin viljasta.
Aloin syödä veriryhmädieetin mukaan, ja pääsin turvotuksesta ja vyötäröstä lähti kolmessa viikossa 8,5 cm! Olin normaalia hieman turvonneempi, nyt hoikan ja normaalin väliltä ja ihokin kukoistaa.
Perustuu jotenkin siihen miten eri veriryhmät käsittelee ja pilkkoo kehossa ravintoa eri tavalla.
Sain vuosia sitten tietää olevani B-veriryhmää, joten minun piti jättää esim. kana, katkaravut ja muut äyriäiset ja tomaatit pois, samoin homejuuston mutta muut juustot ok. Kalkkuna käy ja lampaan liha parempi kuin naudan tai possun. B-veriryhmälle sopii myös maitotuotteet joten lisäsin luonnonjogurttia ruokavalioon.
Linssit eivät käy, joten jätin pois. Parsakaalia suositeltiin, ja tiesin ennestään ettei se turvota minua.
Tuossa loogista miltä vuosituhannelta veriryhmä periytyy, eräs kaverini on O-veriryhmää joka on vanhn veriryhmä ja luolamiesajoilta peräisin, ja siksi hänelle sopii liharuuat koska elimistö sulattaa ne ja hyödyntää ravintoaineet, eivät jää mahaansa käymään eikä turvottamaan. Toinen kaverini on A-veriryhmää ja hänelle sopii päinvastainen eli kasvisruokavalio. AB-ryhmä on modernein ja on muokkautunut osaksi A:ta ja B:tä.
B-veriryhmä tulee maapallolta idästä, A-veriryhmä lännestä. Mielenkiintoista myös tietää että juutalaisista suurin osa on B-veriryhmää. Vanhoillisilla heistä on tiukat kosher-säännöt, mutta nekin lienee opittuja sen mukaan mitä elimistönsä kestää, ja äyriäiset on heillä kielletty.
Googlettakaa "Blood type diet". Jotkut ulkomaiset kirjoittelee että huu-haata mainostaakseen omia dieettejään, mutta tuo dieetti on lääkäreiden tutkima ja kehittämä vuodelta 1996, kun ovat seuranneet potilaiden elimistöjä verineen ja ravintoineen. Itselläni ja monella tutulla toiminut, ja kun tuo ei maksa mitään niin miksi ei kokeilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vatsan turvotus johtuu aina syödystä ruuasta ja sen ainoa korjaamistapa on syömisten muuttaminen.
Viljat ja maito ovat yleisimpiä turvotuksen aiheuttajia. Jotkut kasvikset hyvänä kolmosena.
Turvotus ei tarkoita samaa kuin lihominen.
No mitä ihnettä sitä sit aamulla söis? Itse syön aamulla kahvin kans aamupuuron (gluteeniton) enkä muita viljoja koko päivänä.
Olisko kuitenkin toi turvotus vaan liikunnan puutetta jos tekee vaikka kotona etätöitä ja liikunta liian vähäistä. En haluis heti aamusta jotain vihanneksia tai hedelmiä mättää vaikka muutoin päivän aikana niitä syönkin.
Turvotus johtuu aina syödystä ruuasta. Liikunta on toki hyvästä, mutta ei se auta välttämään ruuan aiheuttamaa turvotusta.
Vaikeaahan se on "keksiä" syömistä, jos asenne on tuollainen.
Miksi sun pitäisi jotain kasviksia tai hedelmiä syödä heti aamusta, jos et halua?
Syö sitä, mikä maistuu, paitsi niitä, mitkä turvottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopeta leivän mättäminen. Pari kuukautta ilman leipää ja muiden viljatuotteiden rajoituksella näyttää, mistä oli kyse.
Leipä ja viljat ylipäänsä on tärkeä B vitamiinin lähde.
No tuskin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö osaa sanoa on se läskiä vai turvonnut?
Voisin kuvitella jotain suolisto-ongelmaa. Olen jo iäkäs ihminen. Voisi olla vaikka vatsakatari alkamassa kun tuli hirveän hapanta mahanestettä suuhun toissa aamuna. Turvotus on ihan palleasta alkaen ja mulla on palleatyrä ja napatyrä ja vaikka mitä suolisto-ongelmia. Haluaisin vain jostakin tietää onko lihavuutta. Kokonaan leivästä en aio luopua sillä siinä on kuitua jota ei muulla saa. Ei sitäkään tarvitse hurjia määriä syödä.
Munasarjasyöpä?
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri kirjoittaa oireisiin lääkettä. Ongelma ei poistu.
Kannattaisko ne lääkärikäynnit säästää sairaille?
Lihakset kuntoon treenillä. Auttaa jonkin verran. Läskiin auttaa laihdutus ja turvotukseen ruokavalion viilaus. Pöhötykseen nesteenpoisto.