Mistä lähtien kuusikymppinen on ollut "keski-ikäinen"?
Kommentit (59)
Ehkä keski-ikää kannattaisi jakaa varhaiskeski-ikään ja myöhäiskeski-ikään. Silloin sen voisi helpommin käsittää laajemmin, vuosiin 35-45 varhaiskeski-ikä, ja vuosiin 55-65 myöhäiskeski-ikä. Siihen väliin sitten noin 45-55-vuotiaisiin se varsinainen keski-ikä.
Miksi monet päästetään keski-ikäisenä vanhuuseläkkeelle? Tähän tarvitaan kurinpalautus.
Olen mummoikäinen 65v. Aikanaan lukion psykankirjassa luki, että 25v alkaa varhaiskeski-ikä😆
Vierailija kirjoitti:
Voisko vanhemmista ihmisistä käyttää muotoa 'vanheneva' eli ei sanota tarkkaa tai että keski-ikäinen tai vanhus. 75+ ja aika menee hurjaa vauhtia viimeiset 20 vuotta kuten ihmiselämän ensimmäiset 20 vuotta kun kehitytään ja loppupäässä rapistutaan ja sitten kuollaan pois. Keski-ikäiset eivät tunne että he vanhenevat vaikka vanhenevatkin eikä se näy niin ulkoisessa olemuksessakaan.
Ikääntyviksi sanotaan yli 55-vuotiaita, eli keski-iän lopulla olevia ja eläkeikää lähestyviä. Siinä mielessä olisi loogista, että käytettäisiin vanhemmista ikäluokista myös muotoa vanheneva.
Vierailija kirjoitti:
Olen mummoikäinen 65v. Aikanaan lukion psykankirjassa luki, että 25v alkaa varhaiskeski-ikä😆
Oikeesti? Ettei siinä nuoruuden jälkeen, ennen keski-ikää, ollut sellaista kuin aikuisuus? Psykasa tosiaan raja taitaa nykyäänkin olla 25 vuotta. EU:n määritelmän ja myös Suomen nuorisolain mukaan alle 29-vuotiaat ovat nuoria.
Vielä työelämässä olevia en kyllä miellä vanhuksiksi. Vanhempi keski-ikäinen.
Onpa typerä ketju, kaikki jankkaa siitä, mikä kenenkin mielestä on keski-ikä tai minkä ikäinen ihminen on keski-ikäinen. Ei se ole mikään mielipideasia, keski-ikäinen on 40-55 vuotias ja myöhäiskeski-ikäinen 55-65 ikäinen. Vanhus ei voi olla ennen virallisen eläkeiän alkamista. Yleisesti vanhuuden katsotaan alkavan 70+ iässä.
Mitä väliä iällä on,toimintakyky ratkaisee kaiken. Jotkut on vanhoja jo syntyessään jo toiset kasikymppiset ikäistään nuorempia toimimaan. Olen 67 ja vanhan sanonnan mukaan "syvän ( lue sydän) käyp rippikoulua". Tuon voi tietysti käsittää hyvinkin negatiivisesti mutta sitä se ei tarkoita. Nuorille,kuten luulen ap:n olevan, on vielä paljon opeteltavaa elämä koulussa.
Kuusikymppiset nostaa 100: penkiltäja vetää 20 leukaa. Kolmikymppiset paskoo housuun ja nostaa tukia,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 57-vuotias. En todellakaan tunne olevani vanhempi kuin keski-ikäinen. Edes vaihdevuodet eivät ole vielä alkaneet.
Kyllä ne sulla on tuossa iässä alkaneet. Ovat vaan helpot oireiltaan. Ei se tarkoita että kuukautiset loppuu, kun vaihdevuodet alkaa. Siinä menee siirtymässä aikaa. Et todellakaan ole keski-ikäinen 57 vuotiaana.
No kun eivät ole, kuukausi sitten gynekologi sanoi niin. Miksi alkaisin täällä valehtelemaan.
Vierailija kirjoitti:
40-55-v. on keski-ikäinen.
Mitäs ne kolmevitoset sitten on? Nuorisoa? Kyllä se keski-ikä alkaa jo pian kolmenkympin jälkeen. Toki keski-ikä on pitkä ajanjakso, sillähän tarkoitetaan ihmiselämää nuoruuteen ja vanhuuden välillä.
Ei keski-ikä tarkoita kirjaimellisesti sitä yhtä vuotta elämän puolivälissä. Vaan elämänvaihetta nuoren aikuisuuden ja vanhuuden välillä. Ja nykyään 60 vuotias ei tosiaan ole vanhus.
Ikävuodet/-kaudet kuukausimuodossa (oma analyysini)
0-1 tammikuu, "vauvan ja äidin symbioosi"
2-6 helmikuu, "jei, olen erillinen ihminen!"
7-12 maaliskuu, "valo lisääntyy, oppivuodet alkavat"
13-19 huhtikuu, "teini-ikä: oikullinen kuukausi; on ihanaa kunnes taas ei ole"
20-30 toukokuu, "elämän kevät"
31-40 kesäkuu, "full bloom: puoliso, lapset, työura"
41-50 heinäkuu, "sato kypsyy"
51-60 elokuu, "korjuun aikaa"
61-70 syyskuu, "vielä lämpimiä päiviä, mutta pimeät ja viileät illat"
71-80 lokakuu, "kohti kylmää vuodenaikaa"
81-90 marraskuu, "lopullisen luopumisen aika, maa on martona"
91-100 joulukuu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
60 on mummo tai pappa. Ei todellakaan keski-ikäinen.
Ihminen on virallisesti keski-ikäinen ikävuosien 35-65 välillä.
Ai ihan virallisesti? Mikäs viranomainen sen on päättänyt? Taidat jauhaa paskaa.
Keski-ikä ei tarkoita elämän keskikohta vaan aikuisuuden keskikohtaa. Siksi se ei ole niin aikaisin kuin moni täällä luulee. kuusikymppinen on vielä työiässä ja siksi keski-ikäinen.
Vierailija kirjoitti:
Joku oli kirjoittanut potilaskertomukseen "60 vanhus" johon potilaan lääkäri "vanhus! 60 v on ihminen parhaassa iässä" lääkäri itse oli ainakin 65v.
Kyllähän Sanna Marin oli kovin kovin nuori nainen silloin 36-vuotiaasta 38-vuotiaaksi, kun asiasta kohistiin päivittäin. Niin nuori, että pakko päästä yökerhoon ja festareille ja muuten vaan radalle vähän väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on virallisesti keski-ikäinen ikävuosien 35-65 välillä.
Suomessa keski-ikä on nykyään naisilla 45-65-vuotiaana. Miehillä alkaa jo 42v.
Keski-iän määritelmä on myöhäistynyt, koska elinajanodote on pidempi.
Voisko vanhemmista ihmisistä käyttää muotoa 'vanheneva' eli ei sanota tarkkaa tai että keski-ikäinen tai vanhus. 75+ ja aika menee hurjaa vauhtia viimeiset 20 vuotta kuten ihmiselämän ensimmäiset 20 vuotta kun kehitytään ja loppupäässä rapistutaan ja sitten kuollaan pois. Keski-ikäiset eivät tunne että he vanhenevat vaikka vanhenevatkin eikä se näy niin ulkoisessa olemuksessakaan.