Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä lähtien kuusikymppinen on ollut "keski-ikäinen"?

Vierailija
17.06.2025 |

Ajatteliko kaikki elää 120-vuotiaiksi?

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran muinoin luin uutisotsikon siitä, että keski-ikäinen mies oli ajanut moottoripyörällä tieltä ja samalla itsensä kuoliaaksi. Itse uutisessa sitten mainittiin se miehen tarkka ikä: 35 vuotta. 

Auts. Itse muistan miten kirveli kun joskus annoin yhteen uutisjuttuun nimettömänä kommentin ja jutussa luki että "keski-ikäinen nainen". No olin joo, mutta en todellakaan ollut vielä tullut ihan sujuiksi tämän identiteetin kanssa. 

Vierailija
22/59 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerran muinoin luin uutisotsikon siitä, että keski-ikäinen mies oli ajanut moottoripyörällä tieltä ja samalla itsensä kuoliaaksi. Itse uutisessa sitten mainittiin se miehen tarkka ikä: 35 vuotta. 

Auts. Itse muistan miten kirveli kun joskus annoin yhteen uutisjuttuun nimettömänä kommentin ja jutussa luki että "keski-ikäinen nainen". No olin joo, mutta en todellakaan ollut vielä tullut ihan sujuiksi tämän identiteetin kanssa. 

Ja siis olin just täyttänyt 40.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 57-vuotias. En todellakaan tunne olevani vanhempi kuin keski-ikäinen. Edes vaihdevuodet eivät ole vielä alkaneet.

Vierailija
24/59 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

40-55-v. on keski-ikäinen.

Ei kyllä ole 55 vuotias enää keski ikäinen.

Määritelmällisesti menee jopa sinne 60 ikävuoteen asti. Ei kyse ole tarkasta keski-iästä vaan aikakudesta nuoruuden ja vanhuuden välissä.

Nykyään keski-ikäisiksi lasketaan 65-vuotiaaat ja joöa,sitä vanhemmat, jos ovat työelämässä. Eihän ne vuodet ratkaise vaan toimintakyky.

Vierailija
25/59 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun Marin oli tuon ikäinen, hän oli nuori nainen. Miehille on näköjään eri säännöt. Tosin toisessa ketjussa kuvattiin 53-vuotiasta iäkkääksi naiseksi.

Vierailija
26/59 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ikääntyvät,

sille ei vaan voi mitään, onko iällä edes mitään väliä. Nuorena kuvittelee olevansa ikuinen, siitä kannattaa päästä eroon erittäin huono asenne, käy itsensä päälle tulevaisuudessa.

SE sana vanhenevat. Kaikki vanhenevat.

Vanha on se sana.

Vierailija
27/59 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään laitettaisiin: nuorehko mies (35)

Vierailija
28/59 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok, no kestääkö keski-ikä mielestäsi vain 10 vuotta? Vanhus on mielestäni 60 >

Eihän 60-vuotias pääse vielä edes eläkkeelle, ei silloin voi vielä olla vanhus.

Vierailija
29/59 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On taas lapsella vaikeaa.

Mä olen 60 ja keski-ikäinen. Mieleltäni varmasti joustavampi ja terveempi kuin ap,  jolla on tolloutensa takia suuri riski dementoitua varhain.

Vierailija
30/59 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä se vanhuskaan ole. Vanhuus alkaa 70+

Kuusikymppinenhän on vielä töissäkin.

Niin, ennen saattoi kutsua eläkeläiseksi mutta ei nykyään. En tiedä mihin kategoriaan 60v kuuluu.

Vierailija
31/59 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

60 on mummo tai pappa. Ei todellakaan keski-ikäinen.

Minä olen viisysi. En todellakaan ole mummo. Kirjaimellisestikaan. 

Ulkoisesti olet. Halusit tai et.

Vierailija
32/59 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Määritelmällisesti menee jopa sinne 60 ikävuoteen asti. Ei kyse ole tarkasta keski-iästä vaan aikakudesta nuoruuden ja vanhuuden välissä.

Nykyään keski-ikäisiksi lasketaan 65-vuotiaaat ja joöa,sitä vanhemmat, jos ovat työelämässä. Eihän ne vuodet ratkaise vaan toimintakyky.

Toimintakyvyllä mitaten ap on  vanhus.

Vierailija
33/59 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei ilmeisesti erota keskiarvoa, mediaania ja ikäluokan käsitettä toisistaan. 

Ei ole käynyt lukiota.

Vierailija
34/59 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäkriisissä pyöriskelevät 50+ täällä kitisevät. Olette vanhuksia. Se kannattaa hyväksyä, niin olokin helpottuu.

Vierailija
35/59 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida olla määritelmää 50-70 vuotiaille. Eivät ole keski-ikäisiä, mutta eivät todellakaan vanhoja, vaan työikäisiä. 

Vierailija
36/59 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 57-vuotias. En todellakaan tunne olevani vanhempi kuin keski-ikäinen. Edes vaihdevuodet eivät ole vielä alkaneet.

Kyllä ne sulla on tuossa iässä alkaneet. Ovat vaan helpot oireiltaan. Ei se tarkoita että kuukautiset loppuu, kun vaihdevuodet alkaa. Siinä menee siirtymässä aikaa. Et todellakaan ole keski-ikäinen 57 vuotiaana.

Vierailija
37/59 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok, no kestääkö keski-ikä mielestäsi vain 10 vuotta? Vanhus on mielestäni 60 >

Eihän 60-vuotias pääse vielä edes eläkkeelle, ei silloin voi vielä olla vanhus.

Voihan. Silloin on työssäkäyvä vanhus.

Vierailija
38/59 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

55-vuotias ei voi mitenkään olla keski-ikäinen. Harva elää 110-vuotiaaksi. 38-45-vuotiaat on keski-ikäisiä. 

Tuollaisessa kapeassa määrittelyssä on ongelmana, että suuri osa ihmisistä jää ulkopuolelle. Jos jaat ikävuodet 0-100 neljään kategoriaan, jotka ovat lapsuus, nuoruus, keski-ikä ja vanhuus, niin et voi määritellä kaikkia yli 45-vuotiaita vanhuksiksi. Keski-ikä sijoittuu 35-65-ikävuosiin jo silläkin perusteella, että 65-vuotias on vielä työikäinen. 

Vierailija
39/59 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On taas lapsella vaikeaa.

Mä olen 60 ja keski-ikäinen. Mieleltäni varmasti joustavampi ja terveempi kuin ap,  jolla on tolloutensa takia suuri riski dementoitua varhain.

On taas vanhuksella vaikeaa, kun kuvittelee olevansa nuori. Kannattaa vaihtaa se vääristävä peili toiseen ja lopettaa niiden filttereiden käyttäminen.

Vierailija
40/59 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä ikuisuuskysymyksiä. Jokainen olkoot sen ikäinen kuin tuntuu...turha noita on pohtia. Kukaan ei kuitenkaan selviä elämästä hengissä joten aikansa voi käyttää järkevämpäänkin pohtimiseen...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kahdeksan