Miehen pojan tyttöystävä kuvaa elämäämme julkiseen someensa
Päädyin huvikseni etsimään tyttöystävän instagramista ja todella järkytyin. Ei ole mikään somejulkkis, mutta profiili on julkinen ja seuraajia on joitain satoja. Tallennetuista kohokohdista löytyi kuvattuna mökkireissut, mökkiämme sisältä ja ulkoa, veneemme, automme, kotiamme, koiramme ja jopa taaperoikäinen lapsemme tunnistettavissa kuvissa ja olipa nimensäkin mainittu. Myös minä ja mies näyimme selkeästi osassa kuvia ja videoita.
Minulle tuli todella kuvottava olo ja tunne, että yksityisyyttäni on loukattu. Etenkin tuosta lapsen kuvaamisesta, hänet on ihan tarkoituksella pidetty poissa somesta ja tästä on lähipiirillekin mainittu ja nyt minulle lähes vieras ihminen on omin päin julkaissut useita täysin tunnistettavia kuvia ja jopa lapsen nimen. Tyttöystävä ei edes ole meillä montaa kertaa käynyt, puhutaan ihan muutamasta kerrasta, asuvat kauempana ja omillaan, eli ei ole lapsellekaan mikään läheinen henkilö ja näiden yksittäisten kohtaamisten aikana on kokenut tarpeelliseksi julkaista vieraan lapsen nimen ja kuvan nettiin.
Miten tällainen asia otetaan asiallisesti esiin? Tällä hetkellä olen todella vihainen ja tuntuu, että en halua tuota ihmistä enää lähellekään kotiani tai lastani.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Minä olisin yhteydessä poikaani ja pyytäisin häntä korjaamaan asia mahdollisimman pian. Parhaassa tapauksessa hankkiutua eroon tästä naisesta.
Ok, eli parin somekuvan takia haluaisit puuttua pojan parisuhteeseen? Onnea vaan omien lastesi kanssa. Ei ole varmaan hyvät välit heihin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, kannattaa sanoa tytölle että ei kuvaile teillä ja julkaise instagramissa mitään. Toisaalta, hän on selvästi tykännyt teillä olemisesta ja mökillä viettämästään ajasta jos on julkaisut Instaan materiaalia. Voin kertoa että nuoret ei laita Instaan kuvia reissuistaan, jos eivät koe että sillä on väliä. Hän selvästi pitää poikaystävänsä perheestä ja on viihtynyt. Näin ollen, sano asiasta ystävällisesti sillä hän ei varmasti ole ajatellut että tämä on teille näin iso asia tai että se loukkaa sinua. Ymmärrän että haluat pitää yksityisyytesi, mutta uskon että tyttö ei ole tarkoittanut mitään pahaa.
N25
Normaali, hyväntahtoinen ihminen ei julkaise ihmisistä kuvia ilman näiden lupaa, lasten kuvia ilman vanhemman lupaa, puhumattakaan että julkaisu on tehty lapsen tapauksessa nimen kera. Väitän, että tuo olisi lähes kenelle tahansa vanhemmalle "iso asia", etenkin kun kyseessä ei ole mikään läheinen ihminen vaan henkilö, jota lapsi on aloituksen kuvauksen mukaan tavannut muutaman kerran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä otetaan asiallisesti esiin näin: "Poista välittömästi nyt heti kaikki meidän kuvat somesta, niin peruutan rikosilmoituksen."
Ehkä hän sitten ottaa sen tosissaan. Voisin kuvitella provoksi, mutta somepissisten tyyliin voisi tuollainen sopia.
Höpö höpö, ei tarvitse alkaa uhkailemaan! Eiköhän pyyntö riitä poistamaan kuvat.
Samaa mieltä. Lähtökohtaisesti tässä on kyse suurella todennäköisyydellä vain silkasta ajattelemattomuudesta, eikä mistään pahantahtoisuudesta. Pahinta olettamalla ja uhkailemalla tuskin mikään paranee.
Miehen pojan...
Piti saada erikseen mainostettua että se on nyt miesten syytä tuo koko paska
Miten et ole huomannut että hän kuvaa lastasi? Itse ainakin tuossa tilanteessa varmistaisi etteivät kuvat tai videot mene julkiseen jakeluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa helpottavia kommentteja, en siis ehkä ylireagoi. Täytyy vähän vetää happea ja ottaa pojalle puhelu ja pyytää tyttö puhelimeen, ei ole hänen suoraa numeroaan. Toki voisin tuolla instassakin laittaa viestiä.
Laitapa instassa viesti, että jos kuvat eivät poistu tällä sekunnilla, poliisi saa selvittää asiaa.
Ei sinun tarvitse jäädä haukkomaan happea vaan toimi heti, ennen kuin niistä kuvista tulee isompaa vahinkoa. Esimerkiksi joku kopioi mökkikuvia, laittaa sen myyntiin ja sitten alkaa lappamaan mökinostajia katsomassa sitä.
No huhhuh, rauhoitupa nyt. Tuollaista ei tapahdu. Kysymys on parista kuvasta, jotka tyttö poistaa. Ei tarvitse ylireagoida asioihin aina.
Vierailija kirjoitti:
Lähipiirille mainittu mutta jäänyt vissiin tälle tyttöystävälle mainitsematta?
Emme nyt ole ihan jokaiselle ovesta sisään astuvalle ensimmäisenä sanoneet, että toivomme, että lastamme ja elämäämme ei julkaista someen. Miehen poika on kyllä ollut erittäin tietoinen tästä linjauksesta.
Rehellisesti sanottuna ei olisi tullut mieleenkään, että tuollainen lähinnä puolitutun tasolla oleva jotain julkaisisi. Mummot ja muut hyvin läheiset eri asia, he voisivatkin innoissaan jotain laittaa ja siksi heidän kanssaan asiasta käyty keskustelua jo etukäteenkin.
Ap
Nuori ihminen on tehnyt sen ajattelemattomuuttaan. Tietenkin materiaali pitää poistaa, mutta älä ole turhan kova.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa helpottavia kommentteja, en siis ehkä ylireagoi. Täytyy vähän vetää happea ja ottaa pojalle puhelu ja pyytää tyttö puhelimeen, ei ole hänen suoraa numeroaan. Toki voisin tuolla instassakin laittaa viestiä.
Laitapa instassa viesti, että jos kuvat eivät poistu tällä sekunnilla, poliisi saa selvittää asiaa.
Ei sinun tarvitse jäädä haukkomaan happea vaan toimi heti, ennen kuin niistä kuvista tulee isompaa vahinkoa. Esimerkiksi joku kopioi mökkikuvia, laittaa sen myyntiin ja sitten alkaa lappamaan mökinostajia katsomassa sitä.
No huhhuh, rauhoitupa nyt. Tuollaista ei tapahdu. Kysymys on parista kuvasta, jotka tyttö poistaa. Ei tarvitse ylireagoida asioihin aina.
Näinkin voi kyllä tapahtua.
Vierailija kirjoitti:
Miten et ole huomannut että hän kuvaa lastasi? Itse ainakin tuossa tilanteessa varmistaisi etteivät kuvat tai videot mene julkiseen jakeluun.
Olen kyllä uskaltanut jättää 3-vuotiaani 22-vuotiaan veljensä kanssa keskenään ilman, että olen itse jatkuvassa vahdissa. Kuvat ja videot on otettu tilanteissa, joissa veljen tyttöystävä on ollut mukana, esimerkiksi lähipuistossa ja kotipihassa leikkiessä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minä olisin yhteydessä poikaani ja pyytäisin häntä korjaamaan asia mahdollisimman pian. Parhaassa tapauksessa hankkiutua eroon tästä naisesta.
Juuri näin. Tuollaisen esittelijän kanssa ei parisuhdetta kannata kenellekään toivoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhimmat kuvat ovat olleet instassa viime kesästä asti, uusimmat ovat toukokuulta kun kävivät mökillämme. Ei varmaan hirveän paljon isompaa vahinkoa pääse syntymään jos nyt pienen hetken rauhoitun ja mietin mitä sanon, enkä hoida asiaa tässä isoimmassa tunneku
Voi kunpa maailmassa olisi enemmän sellaisia ihmisiä, jotka ymmärtävät ajatella tällä tavalla kuin sinä! Paljon paremmin menee kaikki, kun ei tunnekuohussa vain mäiski menemään.
Tyttöystävä on toiminut todella törkeästi, mutta on mahdollisuuksien rajoissa, että hän on ollut vain ymmärtämätön. Siksi itse lähestyisin tätä asiaa ensin hyvällä: voisitko poistaa somessasi olevat kuvat meidän talosta/mökistä/lapsesta ja jatkossa kysyä luvan ennen kuin laitat kuvia someen? Vastaus tähän voi aivan hyvin olla, että tottakai, anteeksi, en ajatellut. Silloin välit on pelastettu ja asia ratkaistu helpolla. Vain jos tällainen rauhallinen lähestymistapa ei tuota tulosta, vetoaa lakiin ja uhkaa rikosilmoituksella.
Vierailija kirjoitti:
Miehen pojan...
Piti saada erikseen mainostettua että se on nyt miesten syytä tuo koko paska
Miten olisit itse kuvaillut suhdettasi tyttöön tilanteessani? Kyseessä ei ole oma poikani, vaan mieheni poika tämän aiemmasta liitosta. En "syytä" tässä miestä tai poikaansa, vaan miehen pojan tyttöystävää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti alempaa sosiaaliluokkaa, kun kuvailee tuollaisia tavallisia asioita?
Eikö sillä ole omaa kotia ja mökkiä kuvata? Rikos julkaista luvatta yksityiselämää vaikka haluaa tililleen kontenttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emme nyt ole ihan jokaiselle ovesta sisään astuvalle ensimmäisenä sanoneet, että toivomme, että lastamme ja elämäämme ei julkaista someen. Miehen poika on kyllä ollut erittäin tietoinen tästä linjauksesta.
Rehellisesti sanottuna ei olisi tullut mieleenkään, että tuollainen lähinnä puolitutun tasolla oleva jotain julkaisisi. Mummot ja muut hyvin läheiset eri asia, he voisivatkin innoissaan jotain laittaa ja siksi heidän kanssaan asiasta käyty keskustelua jo etukäteenkin.
Ap
Ok, eli mummot ja lähisukulaiset saavat julkaista kuvia mökistä mutta tyttöystävä ei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, kannattaa sanoa tytölle että ei kuvaile teillä ja julkaise instagramissa mitään. Toisaalta, hän on selvästi tykännyt teillä olemisesta ja mökillä viettämästään ajasta jos on julkaisut Instaan materiaalia. Voin kertoa että nuoret ei laita Instaan kuvia reissuistaan, jos eivät koe että sillä on väliä. Hän selvästi pitää poikaystävänsä perheestä ja on viihtynyt. Näin ollen, sano asiasta ystävällisesti sillä hän ei varmasti ole ajatellut että tämä on teille näin iso asia tai että se loukkaa sinua. Ymmärrän että haluat pitää yksityisyytesi, mutta uskon että tyttö ei ole tarkoittanut mitään pahaa.
N25
Normaali, hyväntahtoinen ihminen ei julkaise ihmisistä kuvia ilman näiden lupaa, lasten kuvia ilman vanhemman lupaa, puhumattakaan että julkaisu on tehty lapsen tapauksessa nimen kera. Väitän, että tuo olisi lähes kenelle tahansa vanhemmalle "
Tämä somessa kasvanut nuoriso saattaa hyvinkin olla niin pölvästiä, etteivät tajua etteivät kaikki halua somessa näkyä. Kyllä ainakin itse ensin lähestyisin asiallisesti ilman mitään uhkailuja rikosilmoituksella.
Pyytäisin poistamaan kuvat. Mulla on samantyyppinen kokemus. Mieheni poika tuli joitain vuosia sitten tyttöystävänsä kanssa mökillemme. Tilanne meni niin että olivat mökillämme viikonlopun kahdestaan (ovat aikuisia). Emme tienneet että poika oli pyytänyt äitinsä ja tämän uuden miehen mökille käymään. Eivät tästä missään vaiheessa maininneet.
Ja miten asia sitten paljastui? Mieheni ex-vaimo oli laittanut Facebook-tililleen kuvia meidän mökistä. Olen aina ollut hänen kanssaan ihan hyvissä väleissä eikä mulla ole mitään tekemistä Miehen ja exän eron kanssa. Kuvia oli paljon. Exän kaverit kommentoivat että ovatpa hienon mökin hankkineet ja nainen ei oikaissut ollenkaan että kyseessä ei ole hänen mökkinsä. Pyysin poistamaan kuvat. Sanoin että kuvat ovat haitallisia. Kuvissa oli selvästi kyltit joita on mökkitien varrella ja tarkkoja kuvia mökistä ja tontista eli kuva vaan löytäisi perille kuvien alulla. Poisti kuvat lopulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ok, eli mummot ja lähisukulaiset saavat julkaista kuvia mökistä mutta tyttöystävä ei?
Osaat näemmä jo kirjoittaa, mutta et vielä lukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sisälukutaito?
Höpö höpö, ei tarvitse alkaa uhkailemaan! Eiköhän pyyntö riitä poistamaan kuvat.