Aktivointisuunnitelma ilman kuntouttavaa työtoimintaa
Sanoivat työllisyyspalveluissa, että pitäisi laatia aktivointisuunnitelma. Työttömyys on pitkittynyt ja se on syynä suunnitelmatyypin vaihtumiselle. Lueskelin tuossa asiasta mm. THL:n sivuilta, mutta on niin sekavaa ja ympäripyöreää sanailua, että en nyt ihan päässyt selville siitä voidaanko aktivointisuunnitelma laatia niin ettei siihen sisällytetä kuntouttavaa työtoimintaa. Katsoin noita perusteita, joilla henkilö voi kuntouttavaan päästä (eli joutua) enkä tunnista niistä itseäni yhtään. Ei ole elämänhallintaongelmia, en käytä alkoa tai muita päihteitä, olen ihan tavallinen, perusterve perheenäiti, mutta en ole onnistunut työllistymään. Tietääkö joku voiko kuntouttavan välttää ja saada vain työllisyyspalveluita? Muita vinkkejä tilanteeseen?
"Mene töihin" on turha neuvo. Menisin, jos löytyisi sopiva paikka.
Kommentit (17)
Itse olen kuntouttavassa ollut ja ei siellä kyllä mitään kuntoudu,ehkäpä päinvastoin.
Ilmeisesti onj nyt joku "uus" juttu tuo että tehdään noita "aktivointisuunnitelmia", tuskin mikään muuttuu kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttavaan ei joudu, jos sinne ei halua. Olen ollut kymmeniä vuosia työttömänä enkä ikinä kuntouttavassa tai muussakaan velvoittavassa aktivointitoiminnassa. Olen ilmoittanut, että etsin töitä itse ja siinä se.
Tämä. Ja sitten kun sanoin että haluaisin niin en päässyt koska ei ole kuulemma minun kohdallani tarpeellista:D
T. 20 vuotta työtön
Luin jonkun Ylen (?) jutun, missä oli napsunut tyypeille karenssia, kun olivat kuntouttavasta kieltäytyneet, koska eivät katsoneet olevansa sinne oikeanlaisia. Se vähän "säikäytti", koska itsekin olin aiemmin lukenut juuri näitä kommentteja, ettei kuntouttavaan ole pakko suostua. En toki tiedä, mitä siellä tapaamisella nyt sitten ehdotellaan, kun ei ole ennen aktivointisuunnitelmaa tehty. Sossun puolelta tulee joku tyyppi myös kyseiseen tapaamiseen. Sossun kanssa en ole koskaan ollut missään tekemisissä enkä saanut toimeentulotukea.
ap
Vierailija kirjoitti:
Luin jonkun Ylen (?) jutun, missä oli napsunut tyypeille karenssia, kun olivat kuntouttavasta kieltäytyneet, koska eivät katsoneet olevansa sinne oikeanlaisia. Se vähän "säikäytti", koska itsekin olin aiemmin lukenut juuri näitä kommentteja, ettei kuntouttavaan ole pakko suostua. En toki tiedä, mitä siellä tapaamisella nyt sitten ehdotellaan, kun ei ole ennen aktivointisuunnitelmaa tehty. Sossun puolelta tulee joku tyyppi myös kyseiseen tapaamiseen. Sossun kanssa en ole koskaan ollut missään tekemisissä enkä saanut toimeentulotukea.
ap
Kuseen ne sua yrittävät saada, se on satavarmaa, varmaan joku hallituksen "uudistus" tuokin.
Oen 62v työtön nainen. Avustan 91 v isääni. Virkailija sanoi, että sinulla on vielä monta vuotta työelämää jäljellä, sekä isäni avustaminen ei ole mikään syy olla työttömänä. Hän halusi laittaa minut työttömien terveystarkastukseen. Sanoin, että en tarvitse terveystarkastusta, käyn itse lääkärissä, kun on tarvis. Tuntuu, että he haluavat väkisin saada jonkun diagnoosin, että saavat työttömät tungettua näihin orjapaikkoihin. ( Kuntouttaviin tms.)
Kuntouttava on vapaaehtoista eikä siitä voi antaa karenssia jos kieltäytyy kuntouttavan lisäämisestä aktivointisuunnitelmaan. Karenssin voi antaa vai silloin jos työtön on ensin hyväksynyt sellaisen suunnitelman jossa on kuntouttava mukana ja sitten vasta kieltäytyy siitä.
Toisaalta kuntouttavia ollaan myös pääosin ajamassa alas, koska vuodenvaihteessa tapahtuneen lakimuutoksen seurauksena kunnat eivät enää säästä työmarkinatuen sakkomaksuissa vaikka työtön olisi kuntouttavassa. Kynnys kuntouttavan ehdottamiselle on nykyisin huomattavan korkea.
Työttömän terveystarkastus on vain syy löytää jokin diagnoosi, jonka vuoksi hänet voidaan määrätä kuntouttaviin työtoimintoihin. Se on keino säästää kunnan rahoja. Älkää suostuko näihin ns. terveystarkastuksiin, sieltä löytyy aina jotain vikaa.
Juu, voi välttyä. Ei ole laillista laittaa sua sinne oman tahtosi vastaisesti. Asiallisesti perustelet noilla esittelemilläsi kriteereillä miksi tuo ei ole kohdallasi aiheellista ja kieltäydyt allekirjoittamasta paperia.
Vierailija kirjoitti:
Työttömän terveystarkastus on vain syy löytää jokin diagnoosi, jonka vuoksi hänet voidaan määrätä kuntouttaviin työtoimintoihin. Se on keino säästää kunnan rahoja. Älkää suostuko näihin ns. terveystarkastuksiin, sieltä löytyy aina jotain vikaa.
Tuohan on vähän kuin muuan Oosvits. Jos joutui sairaalaan, ei nähnyt enää huomista.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ollut terveystarkastuksessa ja se oli täysin asiallinen ja ok juttu kohdallani. Käytiin läpi työntekoa mahdollisesti rajoittavat terveysongelmani ja pääsivät varmaankin samalla tarkastamaan, että minkäänlaista päihdeongelmaa ei ole. Mitään ohjausta kuntouttavaan ei tullut.
Mitähän ihmettä niissä terveystarkastuksissa sitten tarkastetaan niin, että sen perusteella voisi väittää, että nyt on kovasti kuntouttamisen tarpeessa tämä ihminen?
Vierailija kirjoitti:
ap
Etkö ole oikeutettu toimeentulotukeen? Ja silti ovat änkemässä sua kuntouttavaan? Varsin erikoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Etkö ole oikeutettu toimeentulotukeen? Ja silti ovat änkemässä sua kuntouttavaan? Varsin erikoista.
En tiedä yhtään, mihin ovat minua laittamassa ja millä perustein. Aktivointisuunnitelman laatimiseen on aika. En ole oikeutettu toimeentulotukeen.
Jos joku tähän ketjuun törmää myöhemmin, niin kerrottakoon, että omalla kohdalla mikään ei muuttunut. Työnhaku jatkuu kuten ennenkin, vain suunnitelman nimi vaihtui. Terveystarkastusta ehdoteltiin, mutta en kokenut tarpeelliseksi. Sossupuolen ihmisen anti oli pari nettisivua, joita voisin käydä katsomassa. Kyllä nyt on aktivoitu olo!
ap
Jos ap, tai joku muu suostuu kuntouttavan aktivointi suunnitelmaan laittamaan, suosittelen, että otatte samassa tilaisuudessa selvää, minne on mahdollista mennä kuntouttavaan ja edes pyrkiä itse valitsemaan minne menee ja kuinka pitkäksi aikaa. Kaksi kuukautta, mikä ainakin ennen oli minimi, työtoiminnassa oikeita töitä tehden voi olla ihan kivaakin ja ottaa painetta TE-viranomaisilta työntää jonnekin "kuntouttavaan" kahvia keittelemään.
Oma asenne voi ratkaista paljon. Jos haluat päästä minimi tunneilla se voi kostautua sillä, että painostetaan jatkamaan kuntouttavaa kahden kuukauden jälkeen. Hyvät arviot työpaikasta ja TE-viranomaiselta miten kuntouttava on toiminut kohdallasi, antaa hyvän pohjan, ettei tarvitse antautua toiste painostettavaksi. Ja toki fiksu, oikeisiin töihin haluava hakee myös oikeita töitä kuntouttavan ajan. Minä mokasin siinä kohtaa.
Toinen mitä kannattaa harkita, on pystyykö kuntouttavaa jatkamaan työkokeilulla ja varsinkin palkkatuettuna työnä, ja nämä mielessä tehdä työt niin hyvin, että jatko on lähes itsestään selvä.
En siis sano, että kenenkään pitäisi suostua kuntouttavaa aktivointisuunnitelmaan laittamaan, eikä varsinkaan vastentahtoisesti. Silloin kuntouttavasta ei ole mitään hyötyä kenellekään.
Kuntouttavaan ei joudu, jos sinne ei halua. Olen ollut kymmeniä vuosia työttömänä enkä ikinä kuntouttavassa tai muussakaan velvoittavassa aktivointitoiminnassa. Olen ilmoittanut, että etsin töitä itse ja siinä se.