Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

14h välilasku aika

Vierailija
16.06.2025 |

Onko ihan hirveää? Mitä siinä voi tehdä sillä välin, kun jatkolento lähtisi vasta seuraavana päivänä ja vähän yli 14 h joutuisi oottamaan kentällä, kun eihän sieltä ilmeisesti mihinkään voisi poistua sinä aikana. USAssa olisi kenttä siis ja sieltä tarkoitus lentää Väli-Amerikkaan. En ole kokenut matkailija ja pari kertaa lentokoneessa ollut, lennot olleet suoria. Yritän vaan etsiä halvimpia mahdollisia lentoja, mutta jos tuo 14 tunnin odottelu olisi ihan hirveää niin sitten siinä ei ainakaan voi tinkiä

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

loungeen syömään,suihkuun,tirsoille, viinaxia ... äkkiä menee se  14h .

Voit googlettaa paljo maksaa loungeen meno jos lennät normilipulla.

Vierailija
2/22 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et voi poistua kentältä? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

usein loungessa on tietty aikaraja esim. max 3h. Voit tietysti ostaa vaikka 4 kertaa loungevierailun, mutta kallista on.

Vierailija
4/22 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mä tiedä. Mulle sanottiin ettei sieltä pääse pois tuona aikana. Jotenkin luulisin että tiukempaa usassa tuo en minä tiedä

Vierailija
5/22 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

usein loungessa on tietty aikaraja esim. max 3h. Voit tietysti ostaa vaikka 4 kertaa loungevierailun, mutta kallista on.

No ei siinä sitten mitään järkeä ole, ei siinä säästä mitään jos tarkoituksena se olisi:D

Vierailija
6/22 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua pyydettiin poistumaan kentältä Miamissa kun oli pitkä odotus. Tosin ei ollut yön yli, vaan saavuin aamulla ja seuraava lento lähti vasta illalla. Joudut kuitenkin hommaamaan ESTAn ja menemään immigrationiin, joten voit poistua kentältä.

Vierailija
7/22 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jossei vaikka ole viisumia.

Vierailija
8/22 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et pääse jenkkeihin edes vaihtamaan lentoa ilman maahantulolupaa.

Vierailija
9/22 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa sinua ei oteta edes jenkkeihin menevälle lennolle jos sinulla ei ole dokumentit kunnossa, eli ESTA.

Vierailija
10/22 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei suomalainen tarvitse viisumia USA:han. 

Vierailija
11/22 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä systeemi on muuttunut, mutta ihan 90-luvun lopulla matkustin välilaskullisella lennolla Bangorin (Mainessa) kautta Meksikoon. En poistunut kentältä minnekään, eikä kukaan kysynyt mitään papereita. Samalla koneella jatkettiin tunnin päästä, kun oli saatu tankattua.

Vierailija
12/22 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa sinua ei oteta edes jenkkeihin menevälle lennolle jos sinulla ei ole dokumentit kunnossa, eli ESTA.

ESTA pitää tosiaankin olla, ja kun se on, niin voi poistua kentältä vaikka hotelliin. 

Vierailija
13/22 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä systeemi on muuttunut, mutta ihan 90-luvun lopulla matkustin välilaskullisella lennolla Bangorin (Mainessa) kautta Meksikoon. En poistunut kentältä minnekään, eikä kukaan kysynyt mitään papereita. Samalla koneella jatkettiin tunnin päästä, kun oli saatu tankattua.

Syyskuun 2001 jälkeen maailma muuttui ja USAan matkustaminen vaikeutui, myös eurooppaan tuli käsimatkatavaroihin nestemääräykset jne.

Vierailija
14/22 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus riippuu aika paljon myös lentokentästä. Todennäköisesti kaupungille kyllä pääsee jos haluaa. En ymmärrä millä perusteella se estettäisiinkään. Lentoasemat ovat aika erilaisia palvelujensa suhteen ja vaikka yhdellä asemalla voi aika mennä siivillä niin toisella voi olla tuskaa odotella. 

Olen joskus ollut Istanbulissa 12h välilaskulla ja silloin siinä ehti hyvin kierrellä puoli päivää kaupunkia ja sitten ajoissa takaisin lentokentälle syömään ja odottelemaan jatkolennon lähtöä. 

Aikoinaan työmatkoilla Lontoon Heathrowlla oli mahdollisuus käyttää Cathay Pacific yhtiön loungea ja se oli kyllä paras mahdollinen odottelupaikka. Ruoka oli hyvää, baarimikko teki mitä tahansa juomasekoituksia mitä osasi pyytää ja jutteli samalla mukavia, oli suihkut ja pukuhuoneet käytössä. 

Vastaavasti New Yorkin JFK:llä olen joskus istunut 6h pehmustamattalla tuolilla ja tuijottanut vastapäisen seinän mainosjulistetta odottaessani jatkolentoa. En enää muista miksi piti juuri siinä käytävässä istua. 

Tukholman Arlandassa on kapselihotelli jossa voi ottaa nokoset, vaihtaa vaatteet ja käydä vaikka suihkussa. Olen siinä joskus yöpynyt kun tulin yöllä Tuhkholmaan ja jatko Suomeen oli vasta aamukoneella. 

Lontoon Gatwickissä olen nukkunut nuorena reppu päänalla penkillä ja muistaakseni myös Bangkokin ja Singaporen lentoasemilla on tullut nukuttua 

Oslossa tunnin vaihto muuttui kerran lumipyryn takia 8h odotukseksi mutta silloin lentoyhtiö järjesti huoneen lentokenttähotellista. 

Yksi vinkki näiden muisteloiden lisäksi: monesti isoilla lentoasemilla on sellainen hotelli johon pääsee suoraan poistumatta transit alueelta. Eli jos raha ei ole liian tiukassa (etkä aio kaupungille) niin sekin voi olla vaihtoehto että otat hotellihuoneen vaihdon ajaksi niin saat mukavan paikan missä chillata ja katsella netflixiä sen sijaan että hortoilet 14h orpona ympäri terminaalia 

Vierailija
15/22 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään pääset hyvällä tuurilla 14 vuorokaudeksi säilöön, kun maahantulo viranomaiset selvittävätaahSn pääsysi edellytyksiä

Vierailija
16/22 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sarjassamme suomipoika maailmalla.

Ilmaisia viinoja juomalla voi 14 tunnissa säästää koko matkan hinnan takaisin.

Vierailija
17/22 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaus riippuu aika paljon myös lentokentästä. Todennäköisesti kaupungille kyllä pääsee jos haluaa. En ymmärrä millä perusteella se estettäisiinkään. Lentoasemat ovat aika erilaisia palvelujensa suhteen ja vaikka yhdellä asemalla voi aika mennä siivillä niin toisella voi olla tuskaa odotella. 

Olen joskus ollut Istanbulissa 12h välilaskulla ja silloin siinä ehti hyvin kierrellä puoli päivää kaupunkia ja sitten ajoissa takaisin lentokentälle syömään ja odottelemaan jatkolennon lähtöä. 

Aikoinaan työmatkoilla Lontoon Heathrowlla oli mahdollisuus käyttää Cathay Pacific yhtiön loungea ja se oli kyllä paras mahdollinen odottelupaikka. Ruoka oli hyvää, baarimikko teki mitä tahansa juomasekoituksia mitä osasi pyytää ja jutteli samalla mukavia, oli suihkut ja pukuhuoneet käytössä. 

Vastaavasti New Yorkin JFK:llä olen joskus istunut 6h pehmustamattalla tuolilla ja tuijottanut vastapäisen s

Kuka reissaa varsinkaan kaukomaihin jos on rahat yhtään tiukilla? Tuon lisäksi kannattaa olla aivan järkyttävän hyvä matkavakuutus. Itse en kyllä istuisi tai ihmettelisi 14 tuntia kentällä kuin aivan pakosta eli mun lento on peruuttu lentoyhtiön toimesta. Mun aika on myös rahaa ja vihaan lentonkenttiä yli kaiken. Kyllä jos kaukomaille lähtee reissuun niin budjetin pitää joustaa myös kunnolliseen lippuun. Varsinkin kun porukka, joka noita ihme jatkolentovirityksiä harrastaa niin ei yleensä edes osta lippuja samalta yhtiöltä ja sitten kitisevät kun on muuttujia ja jää laukut matkalle johonkin ja jatkolennolta myöhästystään ja joutuvat kuin joutuvatkin maksumieheksi. 

Vierailija
18/22 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka reissaa varsinkaan kaukomaihin jos on rahat yhtään tiukilla? Tuon lisäksi kannattaa olla aivan järkyttävän hyvä matkavakuutus. Itse en kyllä istuisi tai ihmettelisi 14 tuntia kentällä kuin aivan pakosta eli mun lento on peruuttu lentoyhtiön toimesta. Mun aika on myös rahaa ja vihaan lentonkenttiä yli kaiken. Kyllä jos kaukomaille lähtee reissuun niin budjetin pitää joustaa myös kunnolliseen lippuun.

Jaa. Sulla on kuitenkin arvattavasti aikaa istua 3-5h vrk sohvalla kirjoittelemassa myrkynkatkuisia mielipiteitäsi, eli vaivaiset 1000-1500h vuodessa, mutta 14h lennonvaihto on jotenkin mahdoton asia ja karmeaa ajanhukkaa 

Olen tuon lainaamasi kommentin kirjoittaja ja jos sen nyt sinua kiinnostaa niin reissasin monta vuotta työn takia 50-100 vrk vuodessa ja kun paljon reissaa niin pitkiäkin vaihtoja tulee väkisinkin välillä eteen, varsinkin kun moneen paikkaan mihin työn takia piti mennä ei Suomesta edes ole järkeviä lentoyhteyksiä.

Tosin olen kyllä myös vapaa-ajan reissuilla lentänyt yhteyksillä missä on ollut pidempiä vaihtoja, varsinkin nuorempana kun aikaa ja valvomisensietokykyä oli paljon enemmän kuin rahaa Ja vaikka nykyään talous kestäisi suoremmatkin lennot,  niin silti tulee välillä käytettyä epäsuoria yhteyksiä koska hintaero voi olla ihan jäätävä. Esim viime kesänä meidän nelihenkisen perheen lennot olisi maksaneet suorina 3500€ ja 4h vaihtoyhteydellä 2000€.

Siitä tulee tuntipalkaksi 375€/h kun istuskelee lentoasemalla lukemassa kirjaa. 

Mielestäni tuo argumentti että Miksi edes lähteä reissuun jos ei ole varaa ostaa kalleimpia lentolippuja? On älyvapaudessaan ihan omaa luokkaansa. Itse olen aina lähtenyt reissuun kun vain suinkin mahdollista ja mitä eksoottisempaan kohteeseen niin sen parempi. Jos olisin jäänyt aina odottelemaan sitä että on varaa parhaaseen mahdolliseen niin olisin todella montaa kokemusta köyhempi.

Vierailija
19/22 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka reissaa varsinkaan kaukomaihin jos on rahat yhtään tiukilla? Tuon lisäksi kannattaa olla aivan järkyttävän hyvä matkavakuutus. Itse en kyllä istuisi tai ihmettelisi 14 tuntia kentällä kuin aivan pakosta eli mun lento on peruuttu lentoyhtiön toimesta. Mun aika on myös rahaa ja vihaan lentonkenttiä yli kaiken. Kyllä jos kaukomaille lähtee reissuun niin budjetin pitää joustaa myös kunnolliseen lippuun. Varsinkin kun porukka, joka noita ihme jatkolentovirityksiä harrastaa niin ei yleensä edes osta lippuja samalta yhtiöltä ja sitten kitisevät kun on muuttujia ja jää laukut matkalle johonkin ja jatkolennolta myöhästystään ja joutuvat kuin joutuvatkin maksumieheksi. 

Lainaukset ei taida toimia oikein niin vastaan näin sitten:

No tuonne ei suoria lentoja mene täältä joten pakko olla jatkolento. Ja tietenkin matkavakuutus pitää olla. En tiedä miksi olet noin negatiivisen oloinen

Vierailija
20/22 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yön yli vaihto Heathrowlla, menin lentokenttähotelliin. USAssa en oo ollut.