Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raha loppuu, elämä loppuu

Vierailija
16.06.2025 |

Näinhän se käytännössä menee. 

Huoli lisääntyy. Mahdollisuudet vähenevät. Entinen elämä muuttuu mahdottomaksi. Stressi kasvaa. Häpeä lisääntyy. Piirit pienenevät. Onnellisuus kaikkoaa. Toivo katoaa.

Rikas ei ole pakko olla, mutta minimitoimeentulo aiheuttaa vain kipua ja tuskaa.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se jokapäiväinen mure rahasta syö niin miestä kun naista. Sanovat että raha ei tuo onnea mutta kyllä se vaan tuo. Mun rahattomuus on saanut mut erakoksi. Mihinkään ei voi lähteä rahanpuutteessa. Kaikki pennit pitää säästää että lapset saa ruokaa. Ruokakauppa ainoa missä voi käydä.  

Tälläista odotettavissa sitten loppuelämä. Oon 44 että onkohan vielä paljo vuosia kestettävänä. 

Sama tilanne täälläkin. Jonkin aikaa kykeni säästöjen avulla esittämään ja elämään ns. normaalia elämää, mutta nyt on säästöt loppu ja eristäytyminen on ainoa vaihtoehto. Harrastuksiin ei ole varaa, reissuihin ei ole varaa, autoon ei ole varaa. Hyvä että on varaa ruokaan. Hintojen nousu on myös tuonut eteen mahdollisen asunnosta luopumisen, kun ei näitä nousevia vuokria ole varaa maksaa, jos haluaa, että k

"Aina voi muuttaa toisen ihmisen (tai useamman) kanssa yhteen asumaan. Jaettuna asumisen kulut ovat paljon pienemmät."

Tuet pienenevät samaa vauhtia, ja Kela saattaa katsoa kämppäkaverin puolisoksi. Vieraiden ihmisten kanssa asuminen ei useinkaan sitä paitsi ole samalaista kuin televisiosarjoissa. 

Vierailija
22/24 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaista se on. Olen kyllä huomannut, että kun päätyy oikein kunnolla pohjalle niin lakkaa välittämästä. Ei kiinnosta ihmisten miellyttäminen, ei normien noudattaminen. Saattaa tulla maksuhäiriö - mitä sitten?

Minullakin on tuossa edessä melkein tonnin edessä erääntyneitä laskuja, mutta mitään mahdollisuutta ei ole niitä maksaa. Siirryin opiskelijasta työttömäksi ja Kela ilmoitti, että päätös työttömyystuen maksamisesta kestää vähintään kolme viikkoa. Tässä sitten limbossa odotellaan saanko vuokran ja muut laskut maksettua milloinkaan. Ja vaikka päätös tuesta olisikin myönteinen niin ei sillä pitkälle pötkitä. Pari sataa laskujen jälkeen käteen kuussa ja siitä pitää maksaa kaikki muu. Se ei ole elämisen arvoista elämää.

Eikö sinulla tai vastaavassa tilanteessa ole läheisiä, jotka tuollaiset suhteellisen pienet tonnin tai parin laskut voisiva

Sulla ei ole mitään tarttumapintaa oikeasti köyhän elämään. Tällaisessa suvussa tai perheessä 50-100€ lainakin laittaa välit kireäksi tai sitä ei anneta edes omalle lapselle kun ei vaan ole varaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, että joillakin ihmisillä voi olla todella tiukkaa, olen itsekin ollut asuntovelkainen yksinhuoltaja pienellä palkalla. 

Sitä en ymmärrä, että jotkut eivät tiedä mihin omat rahat kuluvat. Olen katsonut Raharemontti -ohjelmaa. Monet elävät yli varojensa, käyttävät suoratoistopalveluja, tilaavat noutoruokaa, ostelevat velaksi. Moni voisi korjata tilanteen pitämällä kirjaa menoistaan viikko- tai kuukausitasolla. Omiin sarakkaisiinsa asuminen, ruoka, liikenne, velat, jne. Yhteenlaskun tulos avaa silmät.

24/24 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep Ota vaa sen laukku kadul jos ei osaa juosta ja puhelimet lompakot kaikki