Miten näyttää edullisesti huolitellulta ja tyylikkäältä työelämää varten?
Hyviä vinkkejä kehiin! Olen hyvässä asiantuntijatyössä, ja tehnyt melkoisen uranousun viimeisten vuosien aikana. Tavoitteet ovat korkeammalla, ja tiedostan että tällä levelillä alkaa ulkoinen habituskin vaikuttaa. Ongelmana on, että minulla ei ole rahaa, aikaa tai kiinnostusta kampaajakäynteihin, manikyyriin tai vaateostoksiin. Työ ja perhe-elämä vievät kaiken ajan ja energian. Olen miettinyt stevejobsmaista univormua töihin, että olisi joka päivä ns samat siistit vaatteet. Ei tarvitsisi yrittää seurata trendejä (missä olen onneton), ja vaatteiden valinta olisi helppoa. Töissä pukukoodi on rento, eli ei tarvitse jakkupuku päällä pönöttää. Vaikka periaatteessa jokainen pukeutuu oman persoonan ja tyylin mukaan, tunnen oloni nuhruiseksi ja ei-ammattimaiseksi. Kun olin työpaikan juhlissa, ja olin föönannut tukan ja laittanut kivan mekon päälle, sain hirveästi kehuja työkavereilta. Jäin miettimään, että oma arkiolemukseni taitaa erota aika tavalla.
Muodista kiinnostumattomat, tyylikkäät uranaiset - miten olette ratkaisseet vaatekysymyksen? Miehiltä asiallinen asu on farkut + neule, mutta omalla alalla oletetaan naisilta ns. edustavampaa tyyliä. Rahaa ei ole laittaa stylistipalveluihin tai ostaa kalliita merkkivaatteita.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Kaikki lähtee aluspukeutumisesta: samaa sarjaa olevat liivit, pikkupöksyt (mieluusti stringit, jotta rajat eivät näy) ja sukkanauhavyö ohuine (8-15 den) sukkineen antaa pohjan rakentaa pukeutuminen.
Tämä! Moni nainen unohtaa tämän "kivijalan"
Paljon riippuu siitä minkäalan yritys on kyseessä ja miten yrityksessä yleensä on tapana pukeutua. Yksi tapa on seurata miten oma pomo ja muut organisaatiossa samalla tasolla olevat pukeutuvat ja yrittää vähän ottaa siitä mallia.
Edelleen painottaisin kuitenkin sitä, että suuren vaatemäärän sijasta mielummin muutama klassinen ja hyvälaatuinen vaatekappale joihin pystyy helposti yhdistelemään paitoja, huiveja, kenkiä jne on hyvä pohja.
Kun itse aikoinani sain ensimmäisen isomman ylennyksen ja palkkaluokan korotuksen (taisin hypätä 3500€/kk tasosta kerralla noin viiteen tonniin) niin menin osaavaan vaatekauppaan, löysin hyvän myyjän joka avusti valinnoissa ja ostin kerralla pari blazeriä ja muutamat niihin sopivat eri väriset housut. Nämä muutamat vaatteet olivatkin sitten työpukeutumiseni kivijalka monen vuoden ajan ja vaihtelemalla paitoja, asusteita ja kenkiä niistä sai yllättävän monta asiakokonaisuutta moniin eri tilanteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei akateemisissa asiantuntijatehtävissä oikeasti ketään kiinnosta. Ennemminkin pukeutumisen muuttaminen kielii itseluottamuksen puutteesta ja epävarmuudesta. Koulutus ja asema itsessään kertoo siitä, että pakka on kasassa. Jos sulla on ferrari, ei tarvitse kenellekään näyttää, että voit ajaa lujaa.
Ei se kyllä näin ole. Ihmiset ovat tutkitusti hyvin herkkiä havaitsemaan sosiaaliseen hierarkiaan liittyviä vinkkejä toisten käyttäytymisessä, puheessa ja pukeutumisessa. Asiantuntija joka ei pukeudu roolinsa edellyttämällä tavalla vähentää omaa uskottavuuttaan ja tekee elämän hankalammaksi muille lähettämällä ristiriitaisia signaaleja.
Itse asiassa tuo Ferrari on tästä loistava esimerkki. Ei kukaan osta Ferraria siksi että sillä pääsee lujaa tai varsinkaan siksi että se on niin kätevä tai toimiva kulkuneuvo. Ferrari ostetaan siksi että halutaan näyttää muille (ja ehkä myös itselleen) omaa sosiaalista asemaaa ja todistaa että ollaan saavutettu jotain.
Helpoin tapa naiselle on luopua noista farkuista, ja käyttää mekkoa. Tumma villakangasta oleva mekko esimerkiksi sopii minne vaan.