Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten näyttää edullisesti huolitellulta ja tyylikkäältä työelämää varten?

Vierailija
16.06.2025 |

Hyviä vinkkejä kehiin! Olen hyvässä asiantuntijatyössä, ja tehnyt melkoisen uranousun viimeisten vuosien aikana. Tavoitteet ovat korkeammalla, ja tiedostan että tällä levelillä alkaa ulkoinen habituskin vaikuttaa. Ongelmana on, että minulla ei ole rahaa, aikaa tai kiinnostusta kampaajakäynteihin, manikyyriin tai vaateostoksiin. Työ ja perhe-elämä vievät kaiken ajan ja energian. Olen miettinyt stevejobsmaista univormua töihin, että olisi joka päivä ns samat siistit vaatteet. Ei tarvitsisi yrittää seurata trendejä (missä olen onneton), ja vaatteiden valinta olisi helppoa. Töissä pukukoodi on rento, eli ei tarvitse jakkupuku päällä pönöttää. Vaikka periaatteessa jokainen pukeutuu oman persoonan ja tyylin mukaan, tunnen oloni nuhruiseksi ja ei-ammattimaiseksi. Kun olin työpaikan juhlissa, ja olin föönannut tukan ja laittanut kivan mekon päälle, sain hirveästi kehuja työkavereilta. Jäin miettimään, että oma arkiolemukseni taitaa erota aika tavalla. 

Muodista kiinnostumattomat, tyylikkäät uranaiset - miten olette ratkaisseet vaatekysymyksen? Miehiltä asiallinen asu on farkut + neule, mutta omalla alalla oletetaan naisilta ns. edustavampaa tyyliä. Rahaa ei ole laittaa stylistipalveluihin tai ostaa kalliita merkkivaatteita.

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisena ei mitenkään, se vaatii kyllä useamman satasen tai tonnin panostuksen etenkin asiantuntijatöissä (duunarityö sitten ei vaadi mitään).

Miehenä suihku, 25e parturi ja kohtuullisen laadukkaat pari smart casual vaatekerrastoa 500-1000e joilla pärjää vuoden ympäri.

Vierailija
2/44 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei varaa vaatteisiin niin panosta hiuksiin. Nuhjuiset rasvaiset hiukset saavat työhaastattelunkin tyssäämään vaikka olisi substanssiosaamista, jos tyyppi joutuisi olemaan tekemisissä asiakkaiden tai johdon kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään yhtä taikaluotia. Iho, hiukset, kynnet, vaatteet, kohtuullinen meikki ovat kokonaisuus.

Ethän sä voisi kodittoman näköisenä mennä vain pedikyyriin ja jättää muita osa-alueita hoitamatta. Se näyttäisi absurdilta.

Huoliteltu look vaatii pakostikin edes jotain rahallisra panostusta. Ei siitä pääse yli. Vaikka stylistin skippaa. hyvät hiustenhoitotuotteetkin maksavat.

Vierailija
4/44 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Manikyyri pahimmillaan tekee sinusta halvan näköisen, joten ehdottomasti unohda se. Pidä kynnet itse lyhyinä (pari milliä valkoista näkyviin, ei enempää) ja puhtaina. Muutenkin puhtaus ja siisteys on parasta. Luonnollisen värinen hius on paras, joten sekin on edullista. Uranaisen hiukset saa halvimmin, kun pitää puolipitkinä. Ei vaadi leikkausta usein, ja saat itse asiallisen kampauksen, kun teet klipsillä nutturan. 

Vaatteisiin kannattaa panostaa hieman. Mutta tarjoukset auttaa. Ja osta kestävää, ajatonta. Voglialla esim on hyviä työvaatteita, ajattomia, siistejä, ja erittäin kestäviä. Muutama siisti mekko ja jakku vie pitkälle. 

Vierailija
5/44 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse paljoa rahaa, vain tyylitajua.

Vierailija
6/44 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muotovaahto ja fööni tekevät ihmeitä, kuten itsekin sait kuulla, jos sinulla on aikaa aamuisin. 

Muutama laadukas, ajaton mekko, itseäsi miellyttävät luottohousut (vaikka kahdet samanlaiset) ja siistit topit eivät maksa paljoa työssäkäyvän näkökulmasta. 

Minulla housut ovat Kaikon Everyday culottes, heillä on myös täysimittaiset ja muutama muukin vaihtoehto. Ovat mukavat päällä ja kestävät siistinä pitkään. 

Sukkahousut ostan Snagilta, 30 denierinkin sukkikset kestävät useita käyttökertoja. Myös Swedish Stockings on hyvä. 

Vierailija
7/44 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trendien seuraamisessa tämä ei tietenkään auta (tosin kuka sitä trendien seuraamista oikeasti vaatii?), mutta kannattaa tehdä ennakkoluuloton kierros erilaisiin second hand -liikkeisiin ja ihan kirppiksille. Ihmiset nimittäin luopuvat välillä tosi hyväkuntoisista ja tyylikkäistä vaatteista, hyvin uusistakin. Hinta on kuitenkin huomattavasti edullisempi kuin uutena. Muutenkin edulliset vaatteet ja kalliit vaatteet ovat usein hämmentävän samannäköisiä keskenään. Jos ei ole mikään muotiasiantuntija tai tunnista merkkejä, ei kokonaisuuden hintaa ole ollenkaan helppo arvata.

Vierailija
8/44 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan alastakin hieman tyyli. Luonnollisuus ei välttämättä toimi muoti/kauneus/myyntihommissa. 

Vierailija
9/44 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän se just on mikä maksaa loppupeleissä. Eli juu, tarvit kyllä rahaakin.

Vierailija
10/44 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Torista saa melkein uutta jakkua jne. pikkurahalla. Pitkiin hiuksiin riittää latvojen tasaus silloin tällöin. Mustia ja tummansinisiä, laadukkaita perusvaatteita. Kivan näköinen kello ja ehkä kaulakoru. 

Vierailija
11/44 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu varmaan alastakin hieman tyyli. Luonnollisuus ei välttämättä toimi muoti/kauneus/myyntihommissa. 

Aloittaja puhui asuantuntijatyöstä, eli oletan, että puhutaan korkeasti koulutetusta ihmisestä. Silloin luonnollisuus on arvostetuin tyyli. Tietysti kevyt meikki (tai kevyen näköinen meikki) kuuluu monilla asiaan. 

Vierailija
12/44 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Googlaapa ehkä legendaarisin muotialan nainen, Anna Wintour. Luonnollisen väriset hiukset, kevyt meikki, värittömät lyhyet kynnet. Toki tuohon tyyliin saa upotettua rahaa, jos sitä on, mutta kyllä sen saa halvallakin, jos on halua ja taitoa. 

Vierailija
13/44 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olen vapautunut työelämästä ja huomaan, että minulla on vaatteita loppuiäksi!

Töissä minulla oli joka päivä samantyyppiset mustat kapeahkot, joustavasta materiaalista tehdyt suorat housut. Käytin niitä samoja vuoden ympäri. Ruotsalaisen Ninepine-merkin housut ovat älyttömän mukavia. Minulla on niitä kaksi mallia, Asana slim ja suoralahkeinen relax-malli. Kun muuttaa yläosaa ja asusteita, näillä voi mennä minne vaan.

Housut maksaa hiukan yli satasen mutta kokemuksen mukaan ei ole vuoden ahkerassa käytössä tullut mitään nyppyä tai muuta vastaavaa.

Yläosa jokin lyhyt mekko tai pitkä tunikatyyppinen vaate. Jos kankaassa on vähän joustoa tai talvella kangas ohutta villaa, aina mukavampi. Lisäksi päälle ohut villatakki tai muu yksivärinen ohut neule, lämpimällä ei sitäkään. Muutama eri yläosa riittää ja silloin tällöin, kun sattuu silmään jotakin mukavaa, voi päivittää.

Joskus kesähelteellä kevyempi ja pitempi mekko mutta niitä päiviä sattuu lopulta aika vähän.

Ja hiuksista kannattaa huolehtia. Mikään ei romuta ulkonäköä niin paljon kuin roikkuvat huonokuntoiset hiukset, vaikka et edes meikkaisi.

Vierailija
14/44 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiantuntijatyö, alana raskas teollisuus ja omana osaamisalueena markkinointi. Jos olisin insinööri, tätä asiaa tuskin tarvitsisi miettiä. Omaan työhön kuitenkin kuuluu jonkin verran edustamista (ja jos haluan edetä uralla, sitä tulee vielä enemmän). En näytä tälläkään hetkellä kodittomalta, nykyisin käytän töissä tummia farkkuja tai mustia siistejä housuja ja neutraalin sävyisiä neuleita. Pyöräilen työmatkat vuoden ympäri, joten töissä hiuset ovat usein ponnarilla. Oma väri tukassa, luonnollinen kevyt meikki ja pienet korut. Tykkään neutraaleista, ajattomista vaatteista ja haluaisin mielelläni olla tyylikäs ja mätsätä ulkoasun osaamiseni tasoon. Tuntuu, että itsellä ei juuri sitä tyylitajua ole, ja siksi olen jumiutunut tällaiseen tummat housut ja vaalea neulepaita -tilanteeseen. Olen vaalea, pienikokoinen ja ikäistäni nuoremman näköinen, niin kaipaisin vaatteilta jotakin pientä uskottavuuslisää myös. Omassa työporukassani kaikki tietävät osaamiseni, eikä sitä siellä tarvitse todistella. Ulkopuolisten kanssa työskennellessäni haluaisin, että habitukseni kertoisi sen heti. Vaikka second hand -liikkeistä ja kirppareilta voi tehdä edullisia löytöjä, se juuri vaatisi sitä silmää, että erottaisi klassiset perusvaatteet niistä vähän sinne päin -valinnoista. Esim. musta jakku voi olla kaikkea maan ja taivaan väliltä. -ap

Vierailija
15/44 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmälasit, auttaa myös meikkaamiseen, ei tarvitse välttämättä meikata.

Joku hiusklipsi, jolla hiukset kiinni. Sivuille "ylipitkät" etuhiussuortuvat.

Helmikaulakoru ja korvikset, joku kaunis rannekellokin ehkä.

Yksivärisiä paitapuseroita, talveksi poolokauluksia, päälle tarvittaessa jakku tai neuletakki.

Vierailija
16/44 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klassisen vaatteen erottaa usein siitä, että mitä enemmän saumoja, sitä laadukkaampi. 

Esim. jakku, jossa selkäkappale on yksi kangas, ei usein istu nätisti päälle. Kahdesta tehty on jo parempi, mutta usein hyvin istuu kolmen selkäkaistaleen jakku. Näitä voi katsoa käytetyistä vaatteista. 

Neuleissa ei missään nimessä akryylia toi polyamidia, vaan puuvillaa, silkkiä, villaa.

Vierailija
17/44 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiantuntijatyö, alana raskas teollisuus ja omana osaamisalueena markkinointi. Jos olisin insinööri, tätä asiaa tuskin tarvitsisi miettiä. Omaan työhön kuitenkin kuuluu jonkin verran edustamista (ja jos haluan edetä uralla, sitä tulee vielä enemmän). En näytä tälläkään hetkellä kodittomalta, nykyisin käytän töissä tummia farkkuja tai mustia siistejä housuja ja neutraalin sävyisiä neuleita. Pyöräilen työmatkat vuoden ympäri, joten töissä hiuset ovat usein ponnarilla. Oma väri tukassa, luonnollinen kevyt meikki ja pienet korut. Tykkään neutraaleista, ajattomista vaatteista ja haluaisin mielelläni olla tyylikäs ja mätsätä ulkoasun osaamiseni tasoon. Tuntuu, että itsellä ei juuri sitä tyylitajua ole, ja siksi olen jumiutunut tällaiseen tummat housut ja vaalea neulepaita -tilanteeseen. Olen vaalea, pienikokoinen ja ikäistäni nuoremman näköinen, niin kaipaisin vaatteilta jotakin pientä uskottavuuslisää myös. Omassa työporukassani kaikki

Ehdotan, että satsaat suosiolla kunnon jakkuun. Käy vaikka Stockmannilla tai mieleisessäsi liikkeessä ja valitse myyjän kanssa oikea koko. Kolme-neljäsataa maksava jakku kestää, puhdistuu useimmiten tuuletuksella ja tekee perussiistien vaatteiden kanssa heti uskottavan vaikutelman. 

Voit säilyttää jakkua vaikka töissä ja napata sen käyttöön vain virallisempiin tapaamisiin. Neuleilla yms. sitten oman porukan kesken. 

Vierailija
18/44 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Torista saa melkein uutta jakkua jne. pikkurahalla. Pitkiin hiuksiin riittää latvojen tasaus silloin tällöin. Mustia ja tummansinisiä, laadukkaita perusvaatteita. Kivan näköinen kello ja ehkä kaulakoru. 

En ostaisi Torista, ellen tuntisi vaatteen merkkiä ja tietäisi, että sen malli ja koko varmasti istuu itselleni. Näitäkin toki voi löytää.

Tärkeää on vaatteen istuvuus, ja myös mukavuus. Mukava vaate päällä on parempi olla ja se näkyy myös ulospäin.  Myös mittasuhteet ovat yllättävän tärkeitä, usein liian pitkä paita/neule tekee huolimattoman vaikutelman. 

Itse suosin mekkoja, ovat mukavia päällä ja helppoja.  Ja joku jo mainitsikin Snagin sukkahousut!

Ja kuten monesti mainittu, hiukset. Jos sinulle sopii, niin hiusklipsi pelastaa paljon.    

Vierailija
19/44 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään. Rahalla saa hampaat ja vaatteita, muuta sellaista vaikka silmälasit. Ja suihkusta vettä. Jos ei ole rahaa, on verkkari ja haju, jos vesi maksaa paljon.

Vierailija
20/44 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Capsule wardrobe ja omiin väreihin sopivana. Suosittelen sekä Stylebook-appia (6€), johon laitat kaikki vaatteesi virtuaalisesti ja värianalyysiin tutustumista. Jo se, että löytää oman värivuodenaikansa on etu. Ilmaiselta ChatGPT tai Le Chat-appilta voit kysellä värivuodenaikaasi sopivan peruspuvuston hankkimista värisuosituksineen ja esimerkkiyhdistelmineen. 

Klassisen malliset vaatteet ovat hyvä hankinta. Parhautta ne ovat silloin, kun ne ovat laadukkaasta materiaalista ja niitä huoltaa. Mikä tahansa vaate näyttää paremmalta silitettynä. Omaan värivuodenaikaan sopimatonta vaatetta voi naamioida itselle sopivammaksi vaikka huivien avulla. Niitä voi itsekin ommella huolittelemalla kankaan reunat ompelukoneella, jonka voi lainata kirjastosta. Kannattaa antaa itselleen aikaa sen laadukkaan peruspuvuston hankintaan. Ennen kuin ostat mitään, ota vaatteen kuva ja siirrä se Stylebookin vaatekaappiisi ja katso saatko sitä sopimaan vähintään kolmeen eri vaateyhdistelmään. Jos ei sovi, unohda koko vaate ja poista sen kuva Stylebookista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yhdeksän