Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka monella on kumppanina mieslapsi?

Vierailija
16.06.2025 |

Miten se ilmenee ja miten jaksatte?

Tässä vielä tekoälyn kuvaus mieslapsesta:

Mieslapsi parisuhteessa viittaa aikuiseen mieheen, joka on emotionaalisesti tai käytökseltään riippuvainen kumppanistaan, ikään kuin lapsi. Hän saattaa välttää vastuuta, olla kyvytön tekemään päätöksiä itsenäisesti tai tarvita jatkuvaa huomiota ja hyväksyntää. Tämä voi aiheuttaa ongelmia parisuhteessa, kuten epätasapainoa, turhautumista ja riippuvuutta.

Mieslapsen tunnusmerkkejä parisuhteessa voivat olla:

Vastuun välttely:

Mieslapsi saattaa jättää kotityöt, talousasiat tai muut velvollisuudet kumppaninsa hoidettavaksi. 

Emotionaalinen riippuvuus:

Hän saattaa tarvita jatkuvaa huomiota, hyväksyntää ja vahvistusta kumppaniltaan. 

Päätöksenteon vaikeus:

Mieslapsi voi olla epävarma ja kyvytön tekemään itsenäisiä päätöksiä. 

Lapsellinen käytös:

Hän voi käyttäytyä impulsiivisesti, olla huomionhakuinen tai turhautua helposti. 

Vaikeus ottaa kritiikkiä vastaan:

Hän saattaa puolustautua ja syyttää muita, kun hänen käytöstään kritisoidaan. 

Tällainen käytös voi johtua monista syistä, kuten lapsuuden kokemuksista, ihmissuhdemalleista tai persoonallisuuden piirteistä. Jos mieslapsi parisuhteessa on ongelma, se voi vaatia ammatillista apua, kuten pariterapiaa, jotta molemmat osapuolet voivat ymmärtää tilanteen ja kehittää terveempiä tapoja toimia suhteessa.

Kommentit (78)

Vierailija
41/78 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua

Vierailija
42/78 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/78 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tällainen johtuu? Miksi joku jää lapsen tasolle?

Oman kokemukseni mukaan yhtenä syynä hieman toistaitoinen ja vanhanaikainen äiti. Tämä huomaa jo varhaisessa vaiheessa pojassaan samanlaisen toistaitoisuuden ja kypsymättömyyden, ja saa pojasta huolehtimisesta tyydytystä. Parisuhdekin kärsii, ja isä on huolissaan ja turhautuneena poikansa saamattomuudesta, syyttäen äitiä liiasta hyysäämisestä.

Äiti tunnistaa pojassaan samoja haasteita kuin itsessään, ja loukkaantuu puolisolleen verisesti tästä kritiikistä, hyvitellen ja passaten poikaa kahta kovemmin.

Toki jokainen äiti puolustaa lapsiaan, mutta silmien sulkeminen lapsen ongelmilta on huono juttu. Vanhempi ikäluokka saattaa myös hävetä lähipiirissä olevia mt-pulmia, ja asiaa ei oteta puheeksi, vaan hyssytellään poikaa peräkammarissa siihen saakka, että joku nainen tähän lankeaa ja jatkaa äitinä oloa, jollei mieslapsi sitten alkoholisoidu ja jää vanhaksipojaksi.

Taustalla saattaa olla jotain periytynyttä neurologista poikkeavuutta, mielenterveyshäiriö tai oppimisvaikeutta joka ollut ongelmien aiheuttaja. Eihän näistä ennen tiedetty ( adhd, autismi, Asperger...) tai sitten vain vanhempien kyvyttömyyttä kasvattaa lasta vastuuseen.

Vierailija
44/78 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kuvailemat asiat sopii isääni, lapsena piti osata ennustaa sen tunteet,mielialat,ilmeet eleet ja liikkeet,koskaan ei voinut olla täysin rento ei edes silloin kun oli hyvällä päällä koska mieliala saattoi sormia napsauttamalla vaihtua.

Vierailija
45/78 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tunne yhtäkään tuohon kuvaukseen sopivaa miestä.

Näin minäkin luulin kunnes muutin yhteen miehen kanssa, joka paljastui mieslapseksi. Mies oli  lapsen tunnetasolla huolimatta hyvästä työpaikasta ja koulutuksesta. Ensivaikutelma oli miehekäs ja tämä miehekkyys olikin täyttä teatteria, jotta sai varaäidin  houkuteltua yhteiselämään. 

Vierailija
46/78 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahinta ettei ota mitään vastuuta omasta käytöksestään, ei muka ymmärrä kuinka haitallisesti itse vaikuttaa suhteeseemme! Ahdistavaa. On kuin olisin tunnevammaisen kanssa yhdessä. En saa tukea, en kehuja, en mitään normaalia. Väheksyminen ja ivaaminen on tuttua.

Kun itse tarvitsee jotain, silloin on oikein huomioiva ja kun (s e k ...) on ohi muuttuu takaisin välinpitämättömäksi.

Ainut asia minkä hoitaa kunnialla, on työnsä. Kaikki muu jää minun hoidettavaksi. Sitten määrää rahasta.

Tervepäinen aikuinen ei ole tuollaisella tavalla käyttäytyvän kanssa suhteessa.

Vierailija
47/78 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen äitisidonnaisia tällaisia muutaman. Napanuora tiukalla. 

Äiti  asui kaukana eikä mies edes välittänyt äidistään, joten en tiedä mikä oli vikana.

Vierailija
48/78 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tuntenut naisia, jotka alkavat heti tapaamisen jälkeen palvella miestä tyyliin prässätä housuja. Ehkä näiden käytös on mieslapselle kuin manulle illallinen?

Vierailija
49/78 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole omassa tuttavapiirissä, mutta olin eräällä liikunta-aktiviteettikurssilla, jossa yksi aikuinen mies oli täysin kyvytön kantamaan vastuuta mistään ja jätti kaiken muiden harteille. Kritiikkiä ei kestänyt. Tämä oli minulle ahaa-elämys.

Tuo kuulostaa narsistille tyypilliseltä.

Vierailija
50/78 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äiti  asui kaukana eikä mies edes välittänyt äidistään, joten en tiedä mikä oli vikana.

Tai oli sidoksissa, kuten exäni. Paljastui yhdellä lomalla siellä äidin luona. 

Vierailija
51/78 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omani on. Kaikki nuo tummennetut asiat on niitä joista riidellään.

Kyllä se siitä sitten muuttuu kun sitä oikein hoivaat ja hellit, kuin jotain lemmikkimarsua?

Vierailija
52/78 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mieheni mutta otan sen tällaisena hautomisvaiheena. Uskon että hänestä kuoriutuu charmikas alfa. Kärsivällisyyttä siskot!

Vierailija
53/78 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh, menit porukoihin miehen kanssa joka ei edes välittänyt äidistään etkä tiedä missä vika? Mikä v i ttu teitä naisia vaivaa? 

Vierailija
54/78 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin monella kuin jotka on sen itse valinnut. Mutta hei, on hyvä tiedostaa oma tasonsa, ja mihin on mahiksia. Ei niitä laatukumppaneita vain riitä kaikista vähälahjaisimmille naisille. 

Ja tokihan mieluummin olette parisuhteessa, josta voi valittaa, kun ette kykene yksinkään selviämään elämästä. 

Vierailija
55/78 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seksistiset aloitukset saavat jäädä kunhan seksismiä käytetään miessukupuolen halventamiseen. Surullista. Säälittävää.

Vierailija
56/78 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten mä on parisuhteessa ja miksi?

Jos mies ei peittele näitä traumoja, hän ei välttämättä mene naimisiin. Jopa avioliiton jälkeen miehet ovat usein haluttomia keskustelemaan lapsuuden kokemuksistaan, joissa heidän isänsä olivat kokeneet fyysistä väkivaltaa.

Vierailija
57/78 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa'a, en tunne ketään. Mistä te aina löydätte niitä vai kierrätättekö samoja mieslapsia sadoilla naisilla? 

Vierailija
58/78 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haittaako paljon vähemmän, jos vaimo on naislapsi, eli puhutaan ja ymmärretään samaa kieltä? 

Vierailija
59/78 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin monesti käy, että ihmisen keho kasvaa, mutta mieli jää lapsen tasolle. Kun lapsi kasvaa vanhemman seurassa, joka ei ole itse kehittynyt aikuiseksi, jolloin lapsesta kasvaa vanhempi. Siis vanhempi ihminen. Nuoresta vanhemmaksi, ei aikuiseksi. Lapsi ilmaisee tunteitaan ja tarpeitaan eikä hänellä ole vielä järkeä kovinkaan paljon apunaan. Lapsen kehittyessä kohti aikuisuutta hän "imee" mallin lähellä olevasta ihmisistä ja kulttuurista.

Vierailija
60/78 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole omassa tuttavapiirissä, mutta olin eräällä liikunta-aktiviteettikurssilla, jossa yksi aikuinen mies oli täysin kyvytön kantamaan vastuuta mistään ja jätti kaiken muiden harteille. Kritiikkiä ei kestänyt. Tämä oli minulle ahaa-elämys.

Päinvastoin, tällä miehellä, jolla oli huonot välit äitiinsä, ei ollut urheilullista lahjakkuutta ja hän oli fyysisesti heikko ja pienikokoinen.