Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitäisikö sinusta luokanopettajilla olla parempi palkkaus?

Vierailija
25.03.2007 |

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
26.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

yhtä pitkä!! Jokainen voi toki opiskella vaikka hamaan hautaan saakka, mutta maisterin tutkinnon saa samassa opintoviikkomäärässä kummatkin. Eli Melba, tarkkuutta peliin.

T: 220 ov lo

Kirjoitin tänne jo aikaisemminkin ja toistan uudestaan itseäni: nykyään luokanopettajan ja aineenopettajan kelpoisuuten vaadittavat opintoviikot ovat samat, mutta siitä ei ole kauankaan kun vaadittiin aineenopettajalta 20 opintoviikkoa enemmän. Muutos on tullut noin 10 vuotta sitten eli suurin osa aineenopettajista on opiskellut noin puolisen vuotta enemmän.

Ja mitä tähän ala-aste, yläaste ja lukio-dilemmaan tulee, niin taivahan tosi on, että ala-asteen ja yläasteen viikkotuntimäärät kalpenevat totaalisesti siitä työmäärästä mitä lukion opettaja tekee. Lukiossa opetusryhmissä voi nykyään olla kevyesti 35-40 oppilasta ja kun lukion kokeita pitää, niin yhtä koetta varten (esim. uskonnossa) lukio-opiskelijat kirjoittavat helposti 2 konseptia eli 8 sivua tekstiä. Sitä on ihan eri hidasta tarkistaa verrattuna vaikka johonkin rasti ruutuun kysymyksiin, joita voi ihan huoletta harrastaa vaikka alakoulussa tai yläkoulussa. Eli jos tehtyjä tuntimääriä aletaan laskemaan, niin mielestäni kyllä alakoulun ja yläkoulun opettajien palkka suhteessa toisiinsa on suhteessa ihan ok, sen sijaan lukiossa on liian alhainen palkka.

Vierailija
2/44 |
26.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin siinä koulussa missä minä kävin tunteja seuraamassa kun harjoittelussa olin ryhmät olivat yli 20 oppilaan ryhmiä, esim. englannissa 25 oppilasta ja meininki sen mukainen. Käsityössä oli 18 oppilasta eikä opella ollut toivoakaan neuvoa kaikkia tunnilla vaan käytti siihen monta välituntiakin. (opiskelen vasta aineenopeksi ja meidän piti seurata muitakin kuin oman aineen tunteja)

Luokanopettajien työ on yhtä tärkeää kuin aineenopettajien, mutta en kyllä menisi väittämään että luokanopeilla on enemmän työtä. Yläkoulun puolella ne aineetkin ovat hieman pitempiä kuin alakoulun puolella. Eiköhän molemmilla töitä riitä, tehtävät vain ovat hieman erilaisia oppilaiden iästä ja kehitystasosta johtuen.

Ja joku kirjoitti että yläkoulun luokanvalvoja ei tapaisi oppilaan vanhemmat kuin kerran, aika omituista. Kyllä niitä vanhempainiltoja, kehityskeskusteluja yms. on useampi kerta vuodessa kuitenkin, jos yhtään järkeä koulun toiminnassa enää on

" minä väitän, että ala-asteen opettajalla saattaa olla työtä enemmän kuin yläkoulun opettajalla

pelkästään kokeiden korjauksessa tai ainevihkojen tarkistamisessa. Alakoulussahan luokkakoko voi olla 33:kin oppilasta, mutta onko olemassa yläkouluja, joissa opetusryhmien koko on enemmän kuin keskimäärin 20 oppilasta. Kuudennen ja seitsemännen luokan ero vastauksien pituudessa tuskin on suuren suuri. "

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
27.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

t: aineenopettaja

Vierailija
4/44 |
27.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oo ku lukion surkeasti suorittanu ja amiksen käyny, teen siistiä sisätyötä yhdessä vuorossa, liukuva työaika, kiintoisa, tekninen homma ja saan sen kaks donaa.

Vierailija
5/44 |
27.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen luokanopettaja ja ennen viran saamista tein jonkin verran töitä myös yläkoulun puolella.

Ei voida sanoa, kummalla on enemmän työtä. Minun kokemukseni on se, että yhtä paljon. Alakoulussa menee ihan hurjan paljon aikaa vanhempainiltoihin , vartteihin, yhteistyöpalavereihin ( kouluterveudenhoito, sosiaalihuoto, toimintaterapeutit, psykologit ...) Alakoulussa myös itse pitkälti vastaat sen oppilaasi hyvinvoinnista koulussa. Jos on tarvetta erityisopetukseen arvioit sitä ja jatkuvasti teet hyvää yhteistyötä vanhempien kanssa. Kokemukseni mukaan aineenopettaja pitää eniten huolta opetettavasta aineestaan, ei niinkään oppilaasta. Yläkoulussa oppilaasta " huolehtivat" erityisopettajat, kuraattorit. Lisäksi tuntuu, että aineenopettajat oikein karttavat ja välttävät yhteistyötä vanhempien kanssa. Ehkä ilmaantuvat juuri rehtorin vetämään vanhempainiltaan, mutta muuten ovat aika kaukana perheistä tai niistä nuorista sinänsä, ihmisinä.

Työ on erilaista, mutta ei voida kyllä sanoa, kumpi on rankempaa, molemmat.

Vierailija
6/44 |
25.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
7/44 |
25.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pelkästään kokeiden korjauksessa tai ainevihkojen tarkistamisessa. Alakoulussahan luokkakoko voi olla 33:kin oppilasta, mutta onko olemassa yläkouluja, joissa opetusryhmien koko on enemmän kuin keskimäärin 20 oppilasta. Kuudennen ja seitsemännen luokan ero vastauksien pituudessa tuskin on suuren suuri.

Vierailija
8/44 |
25.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku voi ajatella tyyliin: " Siinä ammatissa on pitkä loma. Ei pidä saada enempää palkkaa, koska heillä on pidempi loma kuin minulla" . Itse en ainakaan vertaa palkkausasioissa omaan työhöni, kun mietin esim. pitäisikö jonkin muun ammattiryhmän saada enemmän palkkaa. Kaikissa ammateissa on hyviä puolia. Opettajilla se sattuu olemaan pitkä loma. Vaikka olenkin kutsumusope, niin tuntuu, että se pitkä loma alkaa olla työn ainoa hyvä puoli. Työ on muuten niin kuluttavaa. Jos joku sen loman takia ei opettajille sallisi lisää palkkaa, niin en voi ymmärtää.

Mietin sen sijaan, vastaako palkka koulutusta ja työn vaativuutta.

Opettajat muuten eivät saa koko kesältä lomapalkkaa, vaan suuri osa loman palkasta on otettu työkuukausien palkasta. Jos tämä yhtään lohduttaa katkeria.

Vierailija
9/44 |
25.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhtä pitkä!! Jokainen voi toki opiskella vaikka hamaan hautaan saakka, mutta maisterin tutkinnon saa samassa opintoviikkomäärässä kummatkin. Eli Melba, tarkkuutta peliin.

T: 220 ov lo

Vierailija
10/44 |
25.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatustiede on yhtä liirumlaarumia ja hilipatihippaa. Aineenopettajat ovat sen lisäksi opiskelleet pääaineenaan matematiikkaa, fysiikkaa, historiaa, kieliä....... Aika harva kansankynttilä olisi päässyt lukemaan mitään muuta.

t. ylemmyydentuntoinen lukion lehtori

Vierailija
11/44 |
25.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulevaa ammattia ja työtä varten. Aineenopettaja luokanopettajana on yhtä huono kuin luokanopettaja aineenopettajana. -yläkoulun lehtori

Vierailija
12/44 |
25.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja aivan totta, tuntimääräni viikossa ei ole 37 ja risat. Se on ikävä kyllä enemmän. En tosin tee työtä 8-16 vaan työ on kausiluonteista. Olen alkanut kirjata työtunnit ylös ja välillä ihmettelen itsekin sitä kaiken sälän määrää, joka tähän on pikkuhiljaa hivuttautunut. Koskaan en pääse töistä klo 12 tai klo 14. Uskoisin, että työn määrä vaihtelee suuresti koulusta riippuen.

Vierailija
13/44 |
25.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

koko vuodelle. Eli laskekaapa siitä, paljonko se " todellinen" kuukausipalkka on. Työpäiviä on vuodessa noin 190 + muutama koulutuspäivä. Kotityöt kuuluvat työhön, koska sillä opetusvelvollisuudella pitäisi tehdä jo se 37,5 tuntia viikossa töitä. Eli vaikka luokanopettajan tapauksessa 13,5 tuntia viikossa, mikä tarkoittaa miltei 3 tuntia/päivässä. Harva ope tekee noin paljon päivässä opetustuntien lisäksi.

Vierailija:

joku voi ajatella tyyliin: " Siinä ammatissa on pitkä loma. Ei pidä saada enempää palkkaa, koska heillä on pidempi loma kuin minulla" . Itse en ainakaan vertaa palkkausasioissa omaan työhöni, kun mietin esim. pitäisikö jonkin muun ammattiryhmän saada enemmän palkkaa. Kaikissa ammateissa on hyviä puolia. Opettajilla se sattuu olemaan pitkä loma. Vaikka olenkin kutsumusope, niin tuntuu, että se pitkä loma alkaa olla työn ainoa hyvä puoli. Työ on muuten niin kuluttavaa. Jos joku sen loman takia ei opettajille sallisi lisää palkkaa, niin en voi ymmärtää.

Mietin sen sijaan, vastaako palkka koulutusta ja työn vaativuutta.

Opettajat muuten eivät saa koko kesältä lomapalkkaa, vaan suuri osa loman palkasta on otettu työkuukausien palkasta. Jos tämä yhtään lohduttaa katkeria.

Vierailija
14/44 |
25.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kertoisit paljonko se nyt on.

Vierailija
15/44 |
25.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokanopettajat kuitenkin kustannetaan veronmaksajien rahoilla ja niitä rahoja ei nyt kauheasti ole. Ennemmin laittaisin rahaa siihen, että palkattaisiin lisää niitä luokanopettajia, jotta saataisiin ryhmäkoot pienemmiksi.

Toinen asia on se, että opettajilla on kuitenkin vähemmän työtunteja kuin yleensä ihmisillä, samoin lomat on pidempiä.

Palkka on siis mielestäni ihan kohdillaan.

Vierailija
16/44 |
25.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kapitalistit arvostavat vain rahaa. Koska opettajan työ ei suoranaisesti näy pörssikursseissa tai tuota heti voittoa, voisi moisen touhun heidän mielestään tehdä vaikka vapaaehtoisvoimin.

Vierailija
17/44 |
25.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtä on kuitenkin ihan yhtä paljon ellei enemmän.

Vierailija
18/44 |
25.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

riippuen koulutuslisistä ja kalleusluokasta. Yksityisellä puolella ko. koulutuksella saa vähintään puolitoistakertaista palkkaa. Tämä alkaa olla ongelma suurten ikäluokkien jäädessä nyt eläkkeelle, kaikkialle ei vaan enää meinaa saada päteviä opettajia, kun opettajat hakeutuvat paremminpalkattuihin tehtäviin

Vierailija
19/44 |
25.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opetan yhtenäisessä peruskoulussa. Olen luokanopettaja sekä aineen opettaja. Olen kuitenkin palkattu kouluun luokanopettajaksi eli opetusvelvollisuus ja palkkaus on sen mukainen. Teen kuitenkin samaa duunia kuin kollegani yläkoulun puolella. Lisäksi minulla on luokanopettajan velvollisuudet.

Hoidan lisäksi ala-asteen puolella oppilaskunnan hallituksen juttuja, josta saan korvauksena kerhotuntikorvauksen kun taas yläkoulun opettaja samasta työsta saa lukujärjestykseensä yhden oppitunnin tätä hommaa varten.

Sitten vielä ihmetellään, miksi ala- ja yläkoulun yhtenäisyys ei meinaa toteutua.

Vierailija
20/44 |
25.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alaluokilla viikkotunnit voisi nostaa 25-30 tuntiin. Liikuntaa ja kädentaitoja päivittäin.