Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ulkona syöminen ahdistaa/pelottaa

Vierailija
15.06.2025 |

Haluaisin käydä syömässä ulkona edes joskus. Ystävät käyvät usein ja minuakin pyydetään usein mukaan mutta keksin aina tekosyitä miksi en pääse. Syynä se että minua pelottaa.

Se tilaamis vaihe. Ahdistaa kun en osaa lausua niitä ruokia enkä heittää läppää siitä jos lausun väärin. Muut tuijottaa miksi en osaa päättää vaikka osaan mutten vaan uskalla tilata ja sitten jos näytän listasta niin kuuluu naureskelua että miksi et vaan sanonut mitä haluat. Minulla myös R vika jonka vuoksi jopa aikuiset ihmiset kokevat hauskaksi alkaa pilkkaamaan tätä ja imitoimaan porukalla miten sanon ärrän "söpösti". Toki siis nykyiset ystäväni/mies ei ole tällaisia mutta nuo ovat kokemuksia vuosien takaa jonka vuoksi ravintoloissa käyminen jäi pariin kertaan ja syön mieluummin kotona. 

Päässäni on ajatus että kaikki kuitenkin salaa mielessään naureskelee. Muut osaa tilata niin rennosti ja itse olen niin ahdistunut etten voi edes ajatella ravintolaan menoa. Enkä muutenkaan tiedä mitään ravintoloissa käymisestä, joissain pitää odottaa että ohjataan pöytään. Joissan pitää odottaa etä saa listat ja sitten pitää valita alkuruokia ja muita eli tilata useaan kertaan. Joskus tilasin vahingossa viinin kun en tiennyt että se määräkin pitää osata sanoa centtilitroissa ja kun en tiennyt niin tarjoilija nauroi yhdessä sen aikaisen mieheni kanssa. Mäkkärissä aloin tilaamaan muutakin kuin juustohampurilaisia sen jälkeen kun tuli onnekseni itsepalvelu pisteet eikä tarvinnut kassalla nolata itseä lausumalla väärin. "Duple pacon ateRia*

Joten pointti oli. Miten pärjäisin ravintoloissa ja miten voittaisin pelon? 

Kommentit (66)

Vierailija
61/66 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä syö ulkona tai jos on pakko niin ota tavaksi syödä useammin, niin ahdistus ja pelko vähenee

Vierailija
62/66 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätä, että tavoitteenasi on mokata oikein kunnolla. Menet vain ja sössötät ihan mitä vaan. Mitä nolompaa, sen parempi. Sen jälkeen huomaat, että mitään pahaa ei tapahtunut, kukaan ei kuollut, eikä ketään kiinnostanut mokailitko vai et. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/66 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sormella näytät listasta mitä haluat.

Vierailija
64/66 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä pieleen menemisessä pelottaa? Miksi on ongelma, jos ei tiedä, miten toimia? Mitä väliä sillä on jos kaikki ei mene täydellisesti? Eihän kenelläkään juuri koskaan mene.

Vierailija
65/66 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään useimpien ravintoloiden menut löytyy netistä ja voit rauhassa kotona katsoa valmiiksi mitä tilaat.  Ja kyllä ne ruokien nimet on useimmiten suomeksi, viinit usein alkuperäiskielellä, mutta voithan aina tilata vettä tai sanoa, että otat saman kuin edellinen. 

Minä teen noin ihan muutenkin. Ei sitten tarvitse miettiä niin pitkään pöytään tullessa. Viiniä tilatessa kysyn vaan saisinko lasin otain kuivaa valkoviiniä. 

Vierailija
66/66 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harjoittele ravintolaympäristöä vaikka lounasbuffetissa. Usein tilataan ja maksetaan tullessa kassalla, helppoa koska ainoa tuote joka sillä hetkellä myynnissä on buffetpöytä tuotteineen. Lisäksi voit itse valita mitä syöt ja minkä verran.

Voisitte myös pitää illanistujaisia jonkun kotona vaikka nyyttäriperiaatteella tai sinun luonasi. Itse kun tekee niin ainakin tietää mitä saa.