Ulkona syöminen ahdistaa/pelottaa
Haluaisin käydä syömässä ulkona edes joskus. Ystävät käyvät usein ja minuakin pyydetään usein mukaan mutta keksin aina tekosyitä miksi en pääse. Syynä se että minua pelottaa.
Se tilaamis vaihe. Ahdistaa kun en osaa lausua niitä ruokia enkä heittää läppää siitä jos lausun väärin. Muut tuijottaa miksi en osaa päättää vaikka osaan mutten vaan uskalla tilata ja sitten jos näytän listasta niin kuuluu naureskelua että miksi et vaan sanonut mitä haluat. Minulla myös R vika jonka vuoksi jopa aikuiset ihmiset kokevat hauskaksi alkaa pilkkaamaan tätä ja imitoimaan porukalla miten sanon ärrän "söpösti". Toki siis nykyiset ystäväni/mies ei ole tällaisia mutta nuo ovat kokemuksia vuosien takaa jonka vuoksi ravintoloissa käyminen jäi pariin kertaan ja syön mieluummin kotona.
Päässäni on ajatus että kaikki kuitenkin salaa mielessään naureskelee. Muut osaa tilata niin rennosti ja itse olen niin ahdistunut etten voi edes ajatella ravintolaan menoa. Enkä muutenkaan tiedä mitään ravintoloissa käymisestä, joissain pitää odottaa että ohjataan pöytään. Joissan pitää odottaa etä saa listat ja sitten pitää valita alkuruokia ja muita eli tilata useaan kertaan. Joskus tilasin vahingossa viinin kun en tiennyt että se määräkin pitää osata sanoa centtilitroissa ja kun en tiennyt niin tarjoilija nauroi yhdessä sen aikaisen mieheni kanssa. Mäkkärissä aloin tilaamaan muutakin kuin juustohampurilaisia sen jälkeen kun tuli onnekseni itsepalvelu pisteet eikä tarvinnut kassalla nolata itseä lausumalla väärin. "Duple pacon ateRia*
Joten pointti oli. Miten pärjäisin ravintoloissa ja miten voittaisin pelon?
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on nyt joku ahdistusprovo. On läheisiä, mutta ei kun pitää kirjoittaa vauva-palstalle.
Mikä ihmeen provo? Tämähän on erinomainen keskustelun aihe keskustelupalstalle, oli aloitus tosielämästä tai ei, sillä useimpia meitä jännittää uudet asiat, erityisesti jos itse joutuu tekemään päätöksiä tai keskustelemaan aiheesta, myös.paremmissa piireissä.
Ja tämän joutuu kokemaan meistä jokainen, kun uusi asia tulee esille, oli kysymys ravintolassa syömisestä, lentokoneesta matkustamisesta tai työpaikkahaastattelusta ja usein ne koetaan haastelliseksi eka kerroilla, mutta kukaan ei ole seppä syntyessään, vaan uudet asiat on opeteltava, ihan samalla tavalla kuin pieni lapsi opettelee.
Jos sulla on mies ja kavereita, niin miksi ihmeessä et puhu tästä heidän kanssaan ja jopa
Siinä tapauksessa keskustelupalstat, facet ja muut somet hiljentyisi, jos kaikki asiat keskisteltaisiin lähipiirin kanssa kotona.
Erityisesti suomalaiset naiset ovat verkostautuneet jo vuosisatoja ja se on ollut suuri voimavara ja luovuuden lähde, on ollut ompeluseurat, yhdistykset, teatterit, lehtien mielip.kirjoitukset, jossa on ratkottu ihmisten ongelmia ja asioita ja saatu asiaan vähän laajempi näkökulma.
Ja samaa voisin kysyä sinulta, miksi et keskustele asiaa miehesi/kavereittesi kanssa, vaan tuot mielipiteesi tänne, ihan samalla tavalla muuten kuin ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi tietää etukäteen onko numeroitu. Haluaisin vinkkejä millä aloittelija pärjäisi että voisi ehkä joskus vielä mennä rennosti ulos syömään.
Itse sanot, että sulla on ystäviä ja mies, joten ihan varmasti he auttavat, kun menet heidän kanssaan seuraavan kerran ravintolaan. Pyydä heiltä apua!
"Toki siis nykyiset ystäväni/mies ei ole tällaisia mutta nuo ovat kokemuksia vuosien takaa jonka vuoksi ravintoloissa käyminen jäi pariin kertaan ja syön mieluummin kotona. "
Tämä. Mulla ei ole mitään ongelmaa tilata itse, mutta usein puoliso tilaa koko pöydän tilaukset. Siis minä ja lapset (kaikki aikuisia). Varsinkin paremmissa ravintoloissa vähän niin kuin tapakin, että yksi hoitaa.
Tuo olisi ahdistavaa. Ihan kuin olisi lapsi, jolle iskä tilaa ruuat.
Eikös tuo ole sisällä syömistä jos ravintolassa syömässä, grillillä syödään monesti ulkona.
Mene vaan ja seuraa mitä muut tekevät ja sanovat, niin opit. Voit hyvin sanoa vaikka että otan myös tuon (mitä edellinen otti). Kun käyt ravintoloissa ja seuraat tilannetta olet nopeasti ihan ammattilainen.
Mitä jos kävisit ravintolassa syömässä miehesi tai sellaisen hyvän kaverin kanssa, joka tietää jännityksesi asian suhteen. Yhdessä tutkitte ruokalistaa, kyselette tarjoilijalta juomasuosituksia, tilaatte ja hyvin menee.
Millaisista ravintoloista on kyse: pikaruokaloista, fine dining vai jotain siltä väliltä? En minäkään tunne kaikissa paikoissa mitä kaikki ruuat ovat, mutta sitten vaan googlaan tai kysyn.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on nyt joku ahdistusprovo. On läheisiä, mutta ei kun pitää kirjoittaa vauva-palstalle.
Miksi provo?
Oon ahdistuneisuus- ja paniikkihäiriöinen enkä minäkään uskalla ravintolaan kun en tiedä miten siellä toimitaan. Joku kahvilla käyntikin ahdistaa.
Mulla on vahva katastrofi-ajattelu, oon paljon keskivertoa herkempi ja mua on kiusattu. Ihminen oppii araksi, niinkuin jotkut oppii "normaaliksi". En halua enkä tykkää tehdä julkisesti ihmisten keskellä mitään uutta josta on epävarmuutta, kykenen vaan jos tiedän mitä olen tekemässä ja oon varma asiasta. Joo, niinkin pieni asia kuin kahvila käynti. Siinä voi mennä pieleen vaikka mikä. Koko ajan raksuttaa.
Haluaisin AP lähteä sun kanssa niin voitais ahdistella ja opetella kahdestaan.
Miksi ap et opettele tätä miehesi ja läheisten ystäviesi kanssa. Kerrot missä mennään ja yhdessä käytte sitten syömässä ja he auttavat ja opastavat.
Vierailija kirjoitti:
En voi tietää etukäteen onko numeroitu. Haluaisin vinkkejä millä aloittelija pärjäisi että voisi ehkä joskus vielä mennä rennosti ulos syömään.
Valtaosalla ruokapaikoista on nettisivut joilta näkee ruokalistan. Niin voi valmiiksi miettiä mitä tilaa ja millä sanoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi provo?
Oon ahdistuneisuus- ja paniikkihäiriöinen enkä minäkään uskalla ravintolaan kun en tiedä miten siellä toimitaan. Joku kahvilla käyntikin ahdistaa.
Mulla on vahva katastrofi-ajattelu, oon paljon keskivertoa herkempi ja mua on kiusattu. Ihminen oppii araksi, niinkuin jotkut oppii "normaaliksi". En halua enkä tykkää tehdä julkisesti ihmisten keskellä mitään uutta josta on epävarmuutta, kykenen vaan jos tiedän mitä olen tekemässä ja oon varma asiasta. Joo, niinkin pieni asia kuin kahvila käynti. Siinä voi mennä pieleen vaikka mikä. Koko ajan raksuttaa.
Haluaisin AP lähteä sun kanssa niin voitais ahdistella ja opetella kahdestaan.
Oletko hakenut apua tuohon ahdistukseen terapiasta?
Sulla on mies ja kaverit. Aloita ongelman ratkaiseminen heidän kanssaan.
Sulla on läheisiä joilta pyytää apua. Et ole yksin. Kerro ongelmastasi ja ihan varmasti he auttavat ja opastavat seuraavalla ravintolassa käynnillä.
Useimpien ravintoloiden Ruokalistatoihin voi tutustua ennakkoon tai sittenhän voit näyttää sormella listalta ja sanoa että otan tämän kanan tai kalan kiitos ja viinissä voi sanoa vaikka että lasillinen kuivaa valkoviiniä tai iso lasillinen vaikka iso lasillinen punaviiniä.
Ärräviasta sen verran että lapsellani on todella kova ärrävika ja sanoin hänelle että muistahan että meillä on ollut presidenttikin jolla on ärrävika. Nykyään hän viasta huolimatta pitää koulussa puheet puhuu aamun avauksissa ja on jopa näytelmäkerhossa ja todella kukaan ei pilkkaa häntä, vaan se on söpö persoonallinen piirre.
Koulut alkaa elokuussa Porvoossakin ja saa syödä tutussa paikassa
No lähet nyt sen ukkos kanssa ulos syömään ja hän opettaa miten toimia. Problem solved.
Joo, kuten jo sanottu, niin tutustu listaan etukäteen. Ei joka paikassa ole mitään eksoottisella kielellä olevia ruokien nimiä. Listalta voi myös näyttää tarjoilijalle annosta ja sanoa, että ottaisin tätä kanaa tai tätä kalaa tms.
Viiniä tosiaan tilataan 12, 16 tai 24 senttiä. Yleisimmin 12 tai 16, 12 on se "perusmitta", mutta moni tilaa myös vähän enemmän eli 16. 24 on harvinaisempi mitta.
Voit myös tarjoilijalta kysyä, että mikähän olisi hyvä viini tämän kanssa ja kuunnella, mitä hän ehdottaa. Tämä on hyvin yleistä ravintoloissa, sitä ei tarvitse pelätä että olisi noloa. Ja sitten sanoa, että otan sitä tai tätä lasillisen ja kun tarjoilija kysyy "12 / 16 senttiä?" niin vastaat minkä verran haluat.
Haistatan v itun yrmy"ravintoloille" joissa henkilökunta ei ymmärrä palvelutehtäväänsä vaan kiusaa maksavia asiakkaita.
Haistata sinäkin!
Nykyään useimpien ravintoloiden menut löytyy netistä ja voit rauhassa kotona katsoa valmiiksi mitä tilaat. Ja kyllä ne ruokien nimet on useimmiten suomeksi, viinit usein alkuperäiskielellä, mutta voithan aina tilata vettä tai sanoa, että otat saman kuin edellinen.
Kun tiedät mihin ravintolaan olette menossa, niin voit katsoa netistä ruokalistan etukäteen. Voit valita ja harjoitella etukäteen tilauksen.