Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä juontuu syvemmältä yhteiskunnan naisviha vanhenevia naisia kohtaan jotka käyttäytyvät kuin nuoremmat?

Vierailija
15.06.2025 |

Olen seurannut somessa tilejä, joissa nainen pukeutuu ikäistään nuoremman näköisesti tai paljastavasti. Hän myös saattaa hehkuttaa sitä, kuinka on edelleen iskussa vaikka on vanhempi. Ketju täyttyy vihakommenteista, jossa naista haukutaan säälittäväksi ikälopuksi, jonka pitäisi pukeutua ikänsä tasoisesti. Uusin vihan kohde taitaa olla JLo, joka on täyttänyt 55 v. Häntä haukutaan siten, että hänen pitäisi jo tajuta eläköityä. Erityisen säälittävänä useissa viesteissä rivien välistä pidetään sitä, että nainen ei jotenkin tajua ikäänsä ja hän siis julkeaa tavallaan näyttää nuoremmalta ja pukeutua nuorekkaasti tai paljastavasti. Tai sitä, että ei vanhene arvokkaasti.

Mielipiteesi ilmiöstä?

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 33v enkä enää mikään nuori siis

Itselläni pistää silmään se, jos esim 40-50v henkilö ottaa suorilta jonkun teinien vaatetrendin käyttöön. Teineillä ei tavallaan ole "omaa tyyliä" vaan pukeutuvat trendien mukaan ja massasta poikkeamatta.

Joten se näyttää jotenkin todella karulta, jos joku selkeästi vanhempi aikuinen pukeutuu teinitrendeihin eikä ole etsinyt omaa tyyliään tai ajattele minkälainen vaate sopisi omalle keholle.

Muodista saa tietty inspiroitua enkä missään nimessä väitä, että 40+ ikäisten pitäisi pukeutua pillifarkkuihin ja tunikaan. Päinvastoin, tekisi mieli heittää yläfemma kun vastaan tulee joku omaa tyyliään ylpeänä esittelevä 40+ henkilö, oli se tyyli sitten seksikäs tai arkinen

Mutta miksi kaikkien naisten kiinnostuksena pitäisi toisaalta olla se oman tyylin etsiminen? Mitä jos monelle riittää, että he nyt sattuivat tykkäämään siitä vaatteesta, vaikkei se jonkinlaisten ulkopuolisten sääntöjen mukaan olisi tarkoitettu omalle keholle tai omalle sukupolvelle, mitä ikinä tuo sitten tarkoittaakaan? Kuka sen määrittää mikä saa jäädä teinien trendiksi?

Olen itse ikäisesi nainen ja ollut aina kiinnostunut vaatteista ja muodista, mutta ei minua häiritse mitenkään ympärillä olevat ihmiset joista näkee että pukeutuminen ei ole heille mitenkään tärkeää. Ei kaikki ole visuaalisia tai tyylikkäitä, eikä tarvitse. Olen myös eri mieltä ettei teineillä ole omaa tyyliä, vaan ihan yhtä lailla nuorissa ja aikuisissa on joukossa niitä persoonallisempia tapauksia ja sitten heitä, jotka menevät mm. tyyliasioissa kuin ajattelussakin enemmänkin massan mukana. Toki se voi teineillä näyttäytyä vähän eri tavalla, eli esim. siinä että etsii omaa tyyliään enemmän kuin muut ikäisensä. Sitten aikuisena ne, jotka ovat nuorena tarpeeksi etsineet ja kokeilleet kaikenlaista, ovat saattaneet löytää harjoituksen kautta sen oman persoonan ja oman tyylinsä. Mutta jos sen harjoituksen tai kiinnostuksen puute aiheuttaa närää, kannattaa ehkä pysähtyä toisen tyylin analysoinnin sijaan pohtimaan hetkeksi mistä se oma tunteesi kertoo. Miksi toisen, mahdollisesti täysin tuntemattoman kehotyyppi tai trendien seuraaminen tai seuraamattomuus ärsyttää? 

Vierailija
42/56 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni pistää silmään se, jos esim 40-50v henkilö ottaa suorilta jonkun teinien vaatetrendin käyttöön. Teineillä ei tavallaan ole "omaa tyyliä" vaan pukeutuvat trendien mukaan ja massasta poikkeamatta.

Joten se näyttää jotenkin todella karulta, jos joku selkeästi vanhempi aikuinen pukeutuu teinitrendeihin eikä ole etsinyt omaa tyyliään tai ajattele minkälainen vaate sopisi omalle keholle.

Muodista saa tietty inspiroitua enkä missään nimessä väitä, että 40+ ikäisten pitäisi pukeutua pillifarkkuihin ja tunikaan. Päinvastoin, tekisi mieli heittää yläfemma kun vastaan tulee joku omaa tyyliään ylpeänä esittelevä 40+ henkilö, oli se tyyli sitten seksikäs tai arkinen

En ymmärrä. Jos viisikymppinen näkee teinitrendissä jotain, mikä miellyttää itseä ja tuntuu sopivan omaan tyyliin, niin miksi sitä juttua ei saisi lainata? Itsehän olen teinitrendeistä niin pihalla kuin olla voi, mutta en silti ymmärrä, miksei vaikutteita voisi ottaa myös teineiltä. Tuskinpa kukaan aikuinen haluaa aivan täysin kopioida teinien pukeutumista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisia haukutaan aina. Ihan sama minkä ikäinen. Eri ikäisiä haukutaan vaan eri asioista. Kyse on ihan yksinkertaisesti vaan siitä, että nainen, joka tekee miten itse haluaa, on pelottava meidän miesvetoisessa maailmassa. Siinä uhmataan sitä asemaa, joka naiselle on yritetty langettaa.

Vierailija
44/56 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen joskus miettinyt samaa. 

Jos vanheneva nainen kehtaa vielä kuvitella olevansa kaunis ja arvokas, seksikkäästä puhumattakaan, hän saa molempien sukupuolien vihat niskaansa. Nimen omaan vihan, ei edes sääliä tai huvittuneisuutta, vaan vihan. 

Miksi vanheneva nainen on uhka? 

Ei itse vanheneva nainen ole uhka, vaan se kuinka se käyttäytyy. Kuvittele joku harmaantunut vanha ukko keikistelisi ilman paitaa. Mitä luulet kommentit olevan? Vastahan oli se David Beckhamin mainos jossa oli boksereissa niin siitäkin nousi hirveä haloo.

Vierailija
45/56 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne samat teinivaatteet on ollut muodissa ennenkin. Olen 45 v. ja tyttäreni on 16 v. Ihan samoja juttuja on muodissa nyt kuin oli silloin kun olin hänen ikäisensä. Kuka sen määrää mille sukupolvelle ne eniten kuuluu?

Vierailija
46/56 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surullista että ulkonäköpaineet koskettavat nykyään myös poikia ja miehiä ja sen sijaan että sitä käytettäisiin tuomaan näkyväksi tämä absurdi kuvio, naiset vahingoniloisena juhlivat että nyt tekin tiedätte. 

En ole tavannut yhtään näistä "vahingoniloisena juhlivista naisista". Sen sijaan olen tavannut monta naista, jotka ovat huolissaan poikiinsa kohdistuvista ulkonäköpaineista.

Vierailija
47/56 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikelle on aikansa.

Pukeuduin nuorena rohkeasti, nyt arvokkaasti.

Sain nuorena ja kauniina tarpeeksi huomiota. Oli sen aika.

EN halua nähdä elähtänyttä ja vanhaa Karita Mattilaa pikkuhousuissa julkisuudessa. Nyt on nuorten aika.

Ei kritiikki aina ole naisvihaa tai ikärasismia.

Suuri yleisö päättää, mitä haluaa nähdä.

Jos se on vastenmielistä, saa ansaitusti kritiikkiä.

Tästä viestistä kyllä paistaa läpi ikäsi vaikka et sitä olisi maininnutkaan.

Kamala että vanha Karita Mattila esiintyy seksuaalisena olentona! Tuskinpa hän on hieromassa alapäätään suoraan kasvoillesi kuitenkaan. Mikään pakko ei ole häntä katsella (ja kauhistella)

On sinäänsä pakko, ettei iltapäivälehtiä voi lukea näkemättä häntä.

Kuka niitä roskalehtiä muutenkaan lukee.

Vierailija
48/56 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vanheneva nainen kehtaa vielä kuvitella olevansa kaunis ja arvokas, seksikkäästä puhumattakaan, hän saa molempien sukupuolien vihat niskaansa. Nimen omaan vihan, ei edes sääliä tai huvittuneisuutta, vaan vihan. 

Ei itse vanheneva nainen ole uhka, vaan se kuinka se käyttäytyy. Kuvittele joku harmaantunut vanha ukko keikistelisi ilman paitaa. Mitä luulet kommentit olevan? Vastahan oli se David Beckhamin mainos jossa oli boksereissa niin siitäkin nousi hirveä haloo.

Onkohan kukaan kertonut esimerkiksi Mick Jaggerille kuinka kahdeksankymppisen kuuluu pukeutua? Tuskin.

Vierailija
49/56 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisia haukutaan aina. Ihan sama minkä ikäinen. Eri ikäisiä haukutaan vaan eri asioista. Kyse on ihan yksinkertaisesti vaan siitä, että nainen, joka tekee miten itse haluaa, on pelottava meidän miesvetoisessa maailmassa. Siinä uhmataan sitä asemaa, joka naiselle on yritetty langettaa.

Sataprosenttia tämä. Olet asian ytimessä. Harva vaan oikeasti kykenee myöntämään, että en pidä sinusta koska oikeasti koen sinut uhkana. Vasta siinä kohtaa moni tajuaisi, miten huvittavalta itse kuulostaakaan, mutta se juuri voisi vapauttaa sekä sanojan itsensä että arvostelun, eli pelottavuuden kohteen turhalta arvostelulta. Kyseessä ei ollutkaan mitään henkilökohtaista, mutta koska emme ole tottuneet sanoittamaan näin abstrakteja tunteita, vetoamme mielummin johonkin vähäpätöiseen konkreettiseen tai näkyvään asiaan kuten tyyli, naisen koko jne. Kaikki me haluaisimme salaa olla itsevarmoja, kauniita ja hyväksyttyjä. On hyvä ymmärtää, että jokaisen arvostelun kohdekin yrittää todennäköisesti vain omalla tavallaan olla jotakin näistä.

Vierailija
50/56 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikelle on aikansa.

Pukeuduin nuorena rohkeasti, nyt arvokkaasti.

Sain nuorena ja kauniina tarpeeksi huomiota. Oli sen aika.

EN halua nähdä elähtänyttä ja vanhaa Karita Mattilaa pikkuhousuissa julkisuudessa. Nyt on nuorten aika.

Ei kritiikki aina ole naisvihaa tai ikärasismia.

Suuri yleisö päättää, mitä haluaa nähdä.

Jos se on vastenmielistä, saa ansaitusti kritiikkiä.

Tästä viestistä kyllä paistaa läpi ikäsi vaikka et sitä olisi maininnutkaan.

Kamala että vanha Karita Mattila esiintyy seksuaalisena olentona! Tuskinpa hän on hieromassa alapäätään suoraan kasvoillesi kuitenkaan. Mikään pakko ei ole häntä katsella (ja kauhistella)

Vanhemman naisen seksuaalisuuskin on tabu yhteiskunnassamme. Sekös vasta säälittävää voi ollakin, ja naurettavaa kun ei lisääntymisikäinen nainen kehtaa haluta tai puhua SIITÄ. Irvokasta, säälittävää, hupaisaa.

Vierailija
51/56 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Itse olen kolmekymppisenä naisena oppinut, mikä on esim. se tyyli ja käyttäytymistapa, jolla saan halutessani eniten hyväksyntää läheisiltä ja miten voisin halutessani esittää tilanteesta riippuen mahdollisimman eleganttia mutta kuitenkin samalla helposti lähestyttävää naista. Tiedän miten olla harmiton ja tarpeeksi huolitellun näköinen, mutta ei kuitenkaan liikaa, ettei se käänny kateudeksi. Toisaalta tiedän myös, miten herättää tunteita ja olla tarkoituksella rohkea niin että se alkaa jakamaan mielipiteitä enemmän vihaan vs. suureen ihailuun. Mikään näistä rooleista ei kuitenkaan ole sen oikeampi kuin toinen, eikä mikään hyväksynnän määrä tunnu riittävältä jos sen on tehnyt vääristä syistä. Ainut tapa, jolla pärjää naisena on lopulta olla ihan juuri sellainen kuin itse haluaa olla, ja keskittyä omaan hyväksyntään itseä kohtaan. Tähän kuuluu olennaisesti se,  että opettelee hyväksymään sen että on aina liian vähän tai liikaa jollekin muulle. Tämä aitous todennäköisesti myös vetää puoleensa niitä ihmisiä, joiden on tarkoitus olla kanssasi sinun itsesi, eikä minkään roolin takia. En myöskään tarkoita että nämä roolit joista puhun olisivat mitään tietoista esittämistä, vaan käyttäytymismalleja joita meille hoetaan ja peräänkuulutetaan."

Mielenkiintoista, että jaat tätä monimutkaista tasapainoilua mitä nainen voi joutua opettelemaan yhteiskunnassa ettei joudu kohtaamaan vihaan.

Vierailija
52/56 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkohan kukaan kertonut esimerkiksi Mick Jaggerille kuinka kahdeksankymppisen kuuluu pukeutua? Tuskin.

Ihmiset joilla on riittävästi karismaa, itsevarmuutta ja talenttia kohtaavat harvemmin sellaista halventavaa ikärasismia. Heillä on jonkinlaista "I dont give a f asennetta". He osaavat jotenkin myös vedota nuorempiin tavalla millä he ovat ja kantavat itsensä ja ehkä osaavat olla tyylikkäitä ja ei liian kovalla tavalla provosoivia, myös tiedostamattaan. Tämä on teoriani ja se käsittää esim. Tina Turnerin, Meryl Streepin, Aira Samulinin. Kaikki tehneet vanhemmilla päivillä isoa uraa. Siitä olen täysin varma että on helpompi olla vanheneva ikinuori mies tässä yhteiskunnassa, juuri tällainen Mick Jagger.

Tuleeko joillain mieleen esimerkkejä miehistä jotka on kohdanneet ikääntymisensä takia halveksuntaa jos he yrittää olla nuorempia kuin ovatkaan? 

Vierailija
53/56 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sataprosenttia tämä. Olet asian ytimessä. Harva vaan oikeasti kykenee myöntämään, että en pidä sinusta koska oikeasti koen sinut uhkana. Vasta siinä kohtaa moni tajuaisi, miten huvittavalta itse kuulostaakaan, mutta se juuri voisi vapauttaa sekä sanojan itsensä että arvostelun, eli pelottavuuden kohteen turhalta arvostelulta. Kyseessä ei ollutkaan mitään henkilökohtaista, mutta koska emme ole tottuneet sanoittamaan näin abstrakteja tunteita, vetoamme mielummin johonkin vähäpätöiseen konkreettiseen tai näkyvään asiaan kuten tyyli, naisen koko jne. Kaikki me haluaisimme salaa ol

Haukkuminen voi olla omien ulkonäköepävarmuuksien projisointia toiseen ja ihminen hyvinkin toimii autopilotilla tuoden sitä yhteiskunnan arvomaailmaa täysin kyseenalaistamatta. On myös huonotapaisia ihmisiä, jotka on todennäköisesti juuri niitä jotka kehtaavat muidenkin ihmisten aikana arvostella toisia ihmisiä jotenkin arvostelukyvyttömästi. Muistan kun kerran yksi työkaverini suoraan arvosteli erään ihmisen ulkonäköä jossa hänellä oli vamma. Katsoin häntä että "ohhoh". Hän ei ymmärtänyt ilmeisesti ollenkaan epäeettisyyttä toiminnassaan. Somessa nämä jatkaa samaa toimintatapaa, jopa ei anonyymisti. Monelta osin nämä kommentit on tietynlaista arvostelukyvyttömyyttä ja junttiutta mitä joiltain ihmisiltä löytyy. Älykäs ihminen ei usein toimi niin, omalla nimellään he vain tekevät itsensä typeräksi ihan julkisestikin. Anonyyminä on varmasti helpompi räkyttää.

Vierailija
54/56 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon että pitkälti toimimme vaistojemme varassa ja myös sellainen tietty "ei lisääntymiskykyisyys" ja joku harhauttaminen tässä suhteessa (eli vaikuttaa ei lisääntymiskykyisenä lisääntymiskykyiseltä) vaikuttaa johonkin primitiiviseen mieleemme jollain hyvin primitiivisellä tavalla. Käytännössähän sekin on ihan luonnollista että tavallaan vaistojen varassa ei pidetä lisääntymiskyvytöntä niin viehättävänä koska luonto tavallaan on rakentanut tarpeen lisääntyä ja vaistot ja himot lisääntymiskykyisyyttä kohti ja luonto yhdistää lisääntymiskykyisyyden viehättävyyteen.

Vanhemmalle naiselle on myös laitettu jotain tiettyjä roolimalleja jotka lähtee jostain pullantuoksuisesta isoäidistä, vähän vanhenevaan uranaiseen mutta ei mielellään saa olla räiskyvä tai liian näkyvä.

Mutta siinä vaiheeessa mennään jotenkin absurdille tasolle, kun ihmiset alkavat vihata jotakin joka ei pukeudu ikätasoisesti, ilmentää vanhuuttaan väärällä tavalla ja vihaajia on jotenkin naiset ja tämä primitiiviteoriani ei tässä suhteessa toimi. Uskon että naiset jotka kirjoittelee vihakommentteja ovat vain jotenkin omaksuneet tosi vahvasti tämän yhteiskunnan arvomaailman tai jotenkin näkevät naiset vain tietyissä rooleissa ja muunlaiset roolit eivät vain sovi. On tosi tarkkaa pitää jotenkin kiinni niistä rooleista mitä naisille on asetettu. Muuten ei vain saa toimia koska mitä siitä nyt tulisi jos naiset elelisi miten tahansa.

Vierailija
55/56 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset joilla on riittävästi karismaa, itsevarmuutta ja talenttia kohtaavat h

Danny, Tom Jones, onhan noita.

Vierailija
56/56 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskon että pitkälti toimimme vaistojemme varassa ja myös sellainen tietty "ei lisääntymiskykyisyys" ja joku harhauttaminen tässä suhteessa (eli vaikuttaa ei lisääntymiskykyisenä lisääntymiskykyiseltä) vaikuttaa johonkin primitiiviseen mieleemme jollain hyvin primitiivisellä tavalla. Käytännössähän sekin on ihan luonnollista että tavallaan vaistojen varassa ei pidetä lisääntymiskyvytöntä niin viehättävänä koska luonto tavallaan on rakentanut tarpeen lisääntyä ja vaistot ja himot lisääntymiskykyisyyttä kohti ja luonto yhdistää lisääntymiskykyisyyden viehättävyyteen.

Vanhemmalle naiselle on myös laitettu jotain tiettyjä roolimalleja jotka lähtee jostain pullantuoksuisesta isoäidistä, vähän vanhenevaan uranaiseen mutta ei mielellään saa olla räiskyvä tai liian näkyvä.

Mutta siinä vaiheeessa mennään jotenkin absurdille tasolle, kun ihmiset alkavat vihata jotakin joka ei pukeudu ikätasoisesti, ilmentää vanhuut

Hirvittävän hyvä ja mielenkiintoinen pointti tuo, että seassa saattaa olla jotain primitiivistä ja alitajuisen lisääntymiskyvyn aistimiseen liittyvää. Ei tullut itselle edes mieleen, kun analysoin vaan patriarkaalisen kulttuurin näkökulmasta. Ehkä molemmat tekijät vaikuttavat lopputulokseen ja oli sitten kyse nuorten tai vanhempien naisten arvostelusta, siellä vaikuttaa sekä primitiiviset vaistot sekä kulttuuriset normit taustalla. Jotkut menevät ja elävät sitten enemmän sen primitiivisen tunteen vallassa kuin toiset, eivätkä kaikki tiedosta kulttuurista aivopesua itsessään niinkuin sanot. Ehkä se olisi tässä mielessä korkein älykkyyden ja itsetuntemuksen muoto ihmisessä, että hyväksyisi biologiset taustavaikuttimet kuten sen että emme voi vaikuttaa siihen miksi pidämme tiettyjä piirteitä biologisesti viehättävänä, mutta kuitenkin tiedostaisi omat asenteet näiden vaistojen pohjalta nousevia erilaisia tunteita kohtaan. Tuo on monelle ainakin tällä palstalla ihan liikaa, sillä suurella osalla tuntuu olevan tärkeämpää olla oikeassa ja esim. saada validaatiota omille vihan tunteille muiden kanssa jaetusta vihasta tai kollektiivisesta epävarmuudesta, kuin aidosti ymmärtää erilaisia ajattelu- ja käyttäytymismalleja ja siten kasvaa ihmisenä. Se vaatii hirvittävän paljon tunneälyä, haluta ymmärtää ja kunnioittaa jotakin sellaista ihmistä jota kohtaan kokee alemmuutta. Vaikka oikeastihan kukaan itseä nuoriimpi tai kauniimpi ei muutu automaattisesti vähemmän uhkaavaksi sillä, että kohdistaisimme häneen vihaa. Se tuo vain illuusion kontrollista, siitä että voisimme parantaa omaa itsetuntoamme jos saisimme pidettyä uhkaavat asiat ja ihmiset "kurissa". Vaikka se kurissapito ja nujertaminen onnistuisi, sehän ei tee arvostelijaa itseään yhtään sen viehättävämmäksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kuusi