Juristia paikalla?
Sain tietää, että mieheni isovanhemman perunkirjaan, minut on merkitty velalliseksi ilman tietämistäni. Mieheni peri 50000€ josta minä olisin velkaa 25 000€ kuolinpesälle. Testamentissa minua ei ole mainittu, muuten kuin että puoliso ei peri ao omaisuutta. Ilmeisesti tällä tavoin, mieheni perintöä on lahjoitettu verottomasti minun nimeäni hyväksi käyttäen. Mikä tämä tilanne on juridisesti?! Hirveää olo kun tunnen tulleeni hyväksikäytetyksia salaa.
Kommentit (37)
Mitä tuossa on käytännössä tehty?
Onko perinnönjako tehty niin että miehesi on saanut nyt virallisesti perintöä 25 000 euroa, ja lisäksi papereihin on merkitty että sinä olet lainannut kuolinpesältä 25 000 euroa, ja käytännössä tehty niin että sun miehellesi annettuun sitten 50 000 euroa.
Vai onko ihan perunkirjaan merkattu että miehesi isovanhempien kuollessa heidän omaisuuteensa kuului 25 000 euroa jotka sinä olit heille velkaa?
Riippumatta siitä miten on tehty, niin tuosta kannattaa tehdä rikosilmoitus. Sun miehesi todennäköisesti niin halutessaan löytää jonkun paperin tai vastaavan jossa on malli siitä miltä sun allekirjoitus näyttää, ja tuossa on nyt ihan todellinen riski että sun miehesi on väärentänyt sun allekirjoituksesi johonkin velkakirjaan, ja sitten vielä kuolinpesän papereita tehdessään omalla allekirjoituksellaan vahvistanut sen että sä olet tuon 25 000 euroa velkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juristina sanoisin että petokselta vaikuttaa. Nimesi on jossain paperissa ilman lupaasi ja sinulta aiotaan vaatia rahaa joskus. Siinä vois sitten olla veropetoskin jos rahaa on annettu ilman lahjaveroa.
En kyllä usko että olet juristi. Perinnöstä maksetaan perintöveroa, jota tuolla järjestelyllä on todennäköisesti pyritty pienentämään. Silloin velka on kuittaantunut.
Jälleen kerran ihmettelen että palstalla ei ole kovin fiksua porukkaa....
Petos tuo on jos ap ei ole oikeasti velkaa ottanut ja tällä saatu veroa alemmas
Ap tässä. Mieheni antoi valtakirjan aikoinaan vanhemmilleen hoitaa pesänjako ym, sillä asuvat eri paikkakunnilla. Isovanhemmat olivat siis jättäneet miehelleni perinnön, johon puolisolla (minulla) ei ole perintöoikeutta. Tämä ok ja selvä enkä asiaan mitenkään puuttunut. Näin perunkirjan vasta jälkikäteen ja näin että minut on merkitty velalliseksi mieheni kanssa hänen perimän osuuden osalta. Perunkirjassa luki velat kuolinpesälle minä ja mieheni olemme 50000€ velkaa. Minulle kukaan ei ole koskaa maininnut mitään tästä. Eli en peri, mutta nimeni on velallisena.
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä. Mieheni antoi valtakirjan aikoinaan vanhemmilleen hoitaa pesänjako ym, sillä asuvat eri paikkakunnilla. Isovanhemmat olivat siis jättäneet miehelleni perinnön, johon puolisolla (minulla) ei ole perintöoikeutta. Tämä ok ja selvä enkä asiaan mitenkään puuttunut. Näin perunkirjan vasta jälkikäteen ja näin että minut on merkitty velalliseksi mieheni kanssa hänen perimän osuuden osalta. Perunkirjassa luki velat kuolinpesälle minä ja mieheni olemme 50000€ velkaa. Minulle kukaan ei ole koskaa maininnut mitään tästä. Eli en peri, mutta nimeni on velallisena.
Jos asiasta on jo pitkä aika eikä miehelläsi ole osuutta asiaan, niin anna olla. Tiedät nyt, että appivanhemmat ovat taipuvaisia tuollaiseen toimintaan. Lievä veropetos vanhenee kahdessa vuodessa, tavallinen viidessä vuodessa ja törkeä 10 vuodessa.
Ole jatkossa appivanhempien kanssa varovainen kaikissa rahaan liittyvissä asioissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juristina sanoisin että petokselta vaikuttaa. Nimesi on jossain paperissa ilman lupaasi ja sinulta aiotaan vaatia rahaa joskus. Siinä vois sitten olla veropetoskin jos rahaa on annettu ilman lahjaveroa.
Jälleen kerran ihmettelen että palstalla ei ole kovin fiksua porukkaa....
Itse en ihmettele täyä enää ollenkaan.
Siis onko niin, että perukirjaan on merkitty, että sinä ja miehesi olette velkaa vainajalle 50 000 €? Ja sitten tämä velka on kuitattu sillä, että miehesi on saanut perintöä 50 000 €? En nyt ymmärrä, miten tässä olisi säästetty perintöveroissa, sillä kyllä perinnöstä menee perintöveroa, vaikka se käytettäisiinkin velkojen maksuun.
Ap:n osalta olennaisinta on nyt se, lukeeko jossain paperissa, että hänen velkansa kuolinpesälle on kuitattu, vai onko hän papereiden mukaan edelleen kuolinpesälle velkaa.
Jos kysymys on jälkimmäisestä, lähtisin selvittämään asiaa tarkemmin, koska muuten on sellainen riski, että joku rupeaa myöhemmin perimään häneltä velkaa.
Jos taas kysymys on edellisenä, niin antaisin ap:nä asian olla. Kysymyksessä voi olla veropetos tai ainakin sen yritys, mutta koska ap ei ole tehnyt mitään myötävaikuttaakseen asiaan, niin siitä voi tuskin tulla ap:lle harmia.
Vaikuttaa vähän siltä, että perukirjan on tehnyt joku ei-ammattilainen, joka on kuvitellut tällaisella kummallisella manööverillä säästettävän perintöveroja.
Trolli.
Tai sitten miehesi on lainannut rahaa, isovanhemmiltaanm teidän molempien nimissä.
Vai, niin, mites tuo oikeastaan menikään. Ei mn hajua.
Provolta vaikuttaa koko aloitus.
Tahallaan monimutkaiseksu, väännetty juttu.
Sellaiseksi keisiksi muunneltu, mikä ei käytännössä, edes voisi olla mahdollista.
Täyttä paskaa, koko aloitus.
En ole juristi, mutta se on kaikille jokseenkin asioista perillä oleville selvää, että kukaan ei voi olla noin vaan velallinen ilman todisteita. Velka-asioissa se on velkakirja, tilaus tai joku muu dokumentti.
Mistä sinä olet saanut sen perukirjan käsiisi? Pesänilmoittaja on antanut perunkirjoituksen tekijälle jonkun velkakirjan tai muun tositteen, jonka perusteella hän tuon merkinnän tehnyt. Kun saat sen käsiisi, teet rikosilmoituksen, jos toteat sen väärennetyksi. Kuka toimi perunkirjoituksessa pesänilmoittajana?
Sinänsä hassua merkitä sinun velkasi perinnöksi, jos sitä ei ole, koska perilliset joutuvat siitäkin maksamaan veroa, kun katsotaan tuloksi. Oikea juristi voi kyllä kertoa, millä tavalla kuolinpesän saatava huomioidaan perintöverotuksessa. Jos et oikeasti ole velkaa ja tuollainen perukirja on toimitettu verottajalle, voit tehdä tutkintapyynnön. Veropetos ei ole ihan pikku juttu, jos saatavaa ei huomioida kuolinpesän varallisuutena.
Eihän miehen perintöä voi verottomasti lahjoittaa sinun nimissäsi. En nyt ollenkaan ymmärrä mistä tuossa voi olla kysymys muusta kuin väärästä merkinnästä perukirjaan. Sehän on selvää, että sinun ei tietenkään mitään "velkaa" tarvitse kenellekään koskaan maksaa, jos ei ole velkakirjaa tai muuta perustetta.
Jos et kykene asiaasi tuon enempää avaamaan, niin maksa velkasi kuolinpesälle ja harrasta miehesi kanssa sovintoseksiä koko juhannusviikko!
Jos sulla on kotivakuutus, niin siinä on yleensä mukana oikeusturvavakuutus. Saattas tulla nyt tarpeeseen...
Vierailija kirjoitti:
Miehesi on siis velkaa kuolinpesälle tuon 50 000 euroa. Varat ja velat ovat kuitenkin AINA erilliset, avioliitossakin. Kyllä tuo on rikosilmoituksen paikka, kun ilmeisesti miehesi on esittänyt perunkirjoituksen tekijälle velkakirjan, jossa on ollut sinunkin nimesi.
Sehän tässä on peräti outoa, että miehesi on saanut perinnön. Silti hän on velkaa kuolinpesälle eli itselleen 50 000 euroa. Mikä tässä ei nyt täsmää? Jos hän olisi oikeasti velkaa, se olisi vähennetty JAKOKIRJASSA hänen osuudestaan. Yrittääkö tässä nyt joku muu perillinen pimittää mieheltäsi ( ei sinulta!) 50 000 euroa perinnöstä jaettavaksi lakiosan saajille?
Sinun on itse tehtävä rikosilmoitus perunkirjasta, mikäli et ole ottanut velkaa kuolleelta.
Perunkirja on asiakirja johon ei kirjoitella mitä huvittaa.
Väärentäjä on mitä todennäköisimmin miehesi.